Kelas KAFA vs Xtvt Ko-Kurikulum SK

Hari Rabu telah ditetapkan oleh Sekolah kebangsaan ( SK ) untuk diadakan aktiviti ko-Kurikulum ( ko-ko ). Yang belajar sesi pagi, kena datang waktu petang, begitulah sebaliknya yang belajar sesi petang, kena datang untuk aktiviti Ko-ko sebelah pagi. Kesannya ialah kepada mereka yang belajar di Sekolah Agama, selain masalah pengangkutan murid-murid nak pegi balaik menghadiri ko-ko ini. Beberapa 'cubaan' pihak pengurusan KIDas dilakukan dalam mengatasi secara 'sendiri' ekoran mesyuarat AJK Pengurusannya pada 20 Mac lalu ... Pihak KIDaS memang sedar yang kita kena akur dengan 'rentak' sekolah kebangsaan ( yealah ... sapalah kita .. ehem !!! ) dan padangan umum, ‘ah, sekolah kebangsaan lagi penting dan perlu diutamakan’. Pihak SK atau PIBGnya tentunya berpendirian ‘kalau sekolah agama bermasalah, tentu mereka akan datang mengadap’.



Sesi petang KIDas adalah untuk tahun 2, 3 dan 6. Tahun 2 takada ko-ko. Tahun 3 koko hanya minggu ke-3 dan ke-4 di mana mereka akan ‘dilepaskan’ oleh KIDaS pada jam 3.40ptg. Manakala tahun 6, minggu ke-1 dan ke-2 akan ‘dilepaskan’ pada jam 3.40 petang, manakala minggu ke-3 dan ke-4 tak gi sekolah sebab xtvt start jam 3 petang.

Jika takde ko-ko, termasuk pada minggu ke-1 dan ke-2, masa sekolah macam biasa. Tapi kalau murid ‘memilih’ nak stay di KIDaS, pembelajaran akan diteruskan dengan pengubahsuaian berdasarkan bilangan yang ‘stay’ dan mungkin lebih menumpukan kepada xtvt ulangkaji dan pengukuhan sahaja. Untuk murid tahun 6, akan difikirkan semula penyelesaian seperti ‘kelas ganti’ disebabkan tidak hadir sekolah pada minggu ke-3 dan ke-4 kerana mula xtvt ko-ko pada jam 3.00 ptg.

Sesi pagi KIDas adalah untuk tahun 1, 4 dan 5. Tahun 1 tiada ko-ko. Untuk darjah 4 dan 5 mereka tidak hadir ke KIDaS setiap Rabu keran ikuti xtvt ko-ko di SK. So penyelesaian yang dibuat ialah dengan mengurangkan bilangan masa setiap subjek sebanyak 5 minit bagi membolehkan satu subjek tambahan dibuat pada akhir waktu setiap hari, tanpa mengubah masa balik murid. Ada cadangan untuk mengekalkan masa setiap subjek, tetapi menambah satu masa pada akhir waktu. Tetapi ini memberi kesan kepada majoriti murid disebabkan masalah 'pengangkutan'.

Memang masalah utama adalah pengangkutan dan seterusnya boleh menular kepada masalah keselamatan pula. Kalau kelas tambahan nak buat hari sabtu, berdasarkan pengalaman kita, kehadiran selalunya teramat kurang memberangsangkan. Xtvt ko-ko bukan hanya untuk pelajar masuk asrama penuh. Berapa ramai anak SKSU masuk asrama penoh tahun lepas daripada beratus-ratus pelajarnya ? Tapi xtvt ko-ko adalah untuk membina so called sahsiyah, kepimpinan, bakat dan keterampilan anak-anak kita.


Nak buat aktiviti ko-ko hujung minggu ? Perlu diingat bak bak kata pepatah kawan saya ... dulu guru memang ibarat lilin yang membakar diri untuk menerangi orang lain, tetapi kini guru ibarat lampu eletrik yang perlu dibayar bilnya