Pengalaman Menghadapi Disaster ICT

Sejak beberapa bulan yang lalu, kapasiti Central Processing Unit ( CPU ) komputer di pejabat ku sering mencecah 100%. Kalau ikutkan fahaman biasa, 100% bermaksud fully utilize, kira baguslah. Tetapi dalam istilah computer , apabila CPU mencapai tahap 100%, bermakna system akan menjadi slow dan silap-silap program jadi hang dan kena ‘reboot’. Namun sejak awal Jun, keadaan CPU di pejabatku semakin teruk. Komplen mulai diterima sana dan sini. Ini mencetuskan beberapa siri mesyuarat bersama penyelenggara sistem komputer pejabatku. Namun masih kurang berhasil. Lantas mesyuarat tergempar diadakan bagi menjelaskan perkara ini kepada pihak atasan serta mencadangkan tindakan yang sewajarnya diambil.

Mulai daripada mesyuarat pertama pada 17 Jun 2009, aku sendiri menjadi kelam kabut. Pelbagai maklumat, data, perangkaan dan analisis perlu di sedia dan dibuat untuk pihak pengurusan membuat keputusan. Aku menjadi tension. Sering pulang lewat malam dalam keletihan mental dan fizikal. Beberapa siri mesyuarat diadakan yang melibatkan pelbagai pihak termasuk rakan niaga serta agensi pusat yang berkaitan.

Tindakan awal untuk mengurangkan beban pemprosesan CPU dengan mengurangkan pelaksanaan aplikasi on-line serta pemrosesan kelompok data yang diterima daripada rakan niaga tidak banyak membantu. CPU tetap mencecah hampir 100% dan respon sistem komputer masih slow. Komplen masih diterima. Namun bagi membolehkan orang ramai dapat berurusan, waktu komputer dibuka sehingga 6.30 petang setiap hari bekerja, manakala hujung minggu dibuka dari 8.30 pagi hingga 5.30 petang.

Pihak pengurusan masih tidak mahu membuat kenyataan akhbar, atas arahan Tan Sri KSN supaya mendapatkan jalan penyelesaianya dahulu. Rakan niaga yang dipanggil walaupun diminta merahsiakan masalah yang dihadapi, tetapi diminta menghebahkan bahawsa ’sistem menghadapi gangguan dan kerja mengatasinya sedang dilakukan’. Ada yang mendakwa kerugian sebab transaksi tidak dapat dijalankan. Habis tu nak buat camana ? Gomen pun kurang collection hariannya !!! Orang tengah nazak, patutnya bantulah sama ....

Apake jadah tetiba keluar kat paper The Star, my ofis is now ’on-line’. Tak kena masa betul. Mungkin atas keluarnya artikel tersebut serta taluan komplen yang terus terusan masuk kedalam ‘blackberry’ bos no 1 ku, lantas ‘darurat’ atau bencana diistiharkan. Sistem komputer terpaksa dipindahkan kepada Data Recovery Center ( DRC ) di Bukit Jelutong Shah Alam. Memandangkan MIPS CPU di DRC lebih rendah, pihak pembekal sudi menambahkannya kepada yang lebih tinggi keupayaannya. Sebelum ini aku ingat untuk meningkatkan MIPS, kena tambah sekeping atau beberapa keping MIPS. Rupanya hanya masukkan ’kod-mikro’yang dihantar daripada Perancis. Teknologi sekarang berbanding dahulu.

Penggunaan DRC adalah sementara waktu iaitu untuk tempoh 3 bulan. Sementara itu, usaha akan dilakukan untuk mendapatkan CPU baru menggantikan yang sedia ada. Sekurang-kurangnya dapat dibuktikan bahawa kalau selama ini jika dikatakan komputer ofisku yang sudah uzur dan akan ‘collapse’ bila-bila masa tetapi tidak diendahkan, sekarang inilah buktinya. Permohonan untuk menukar kepada yang baru telah dikemukakan sejak 2 tahun yang lalu, tetapi last-last ( baru bulan lepas diketahui ) kena retender.


Maka berkampung kami di sebuah hotel berdekatan DRC tu petang 26 Jun 2009. Selepas taklimat pelaksanaan, kami melawat DRC bersama wakil-wakil agensi pusat yang hadir. Berbanding dengan simulasi dan latihan DRC sebelum yang pernah diadakan sebelum ini, peralihan ke DRC kali ini hanya melibatkan CPU serta tape drive dan storan.

Manakala server masih kekal di pejabat asal. Ini dibuat bagi membolehkan peralihan ini dapat dilakukan dengan cepat dan kira transparen kepada agensi rakan niaga. Mereka tak perlu buat sebarang setting seperti yang pernah dibuat dalam latihan atau simulasi sebelum ini

So komputer ofisku ‘berpindah’ secara rasminya ke DRC Bukit Jelutong mulai 8.30 pagi 27 Jun 2009. Semuanya rasa gembira sebab pada awal pagi itu semuanya berjalan lancar. Tetapi sungguh mengejutkan apabila kapasiti pemprosesan CPU hanya di sekitar 30%.

Daripada laporan yang diterima, semuanya kata laju, cepat dan kini boleh tersenyum lebar memberikan khidmat kepada orang ramai, berbanding kekalutan yang dihadapi sebelum ini. Mulalah terima bertalu-talu email dan sms ’penghargaan’.Apa yang sedang dilakukan sekarang ialah memantau pelaksanaan dan membuka talian, perhubungan atau perkhidmatan kepada orang ramai satu demi satu dan impaknya kepada peratus CPU.

Pagi Ahad 28 Jun 2009, aku sempat bersama KP melawat salah sebuah cawangan berdekatan. Lenggang saja kaunter. Rasa macam membazir sahaja. Hanya beberapa orang sahaja datang membuat urusan. Sempat mendengar temubual dengan salah seorang pelanggan, dia kata ’ kerja sabtu dan ahad is not good, Saturday anda Sunday adalah hari untuk family’. Bagus juga jawapan dia. Tapi dia tahu kaunter buka pun sebab dia runner dan sering ke pejabat cawangan untuk berurusan. Patut pun tidak suka buka sabtu dan ahad, kurang income lah kepada dia nanti ...

Rabu 2 Julai 2009 jam 4.00 petang, berlangsung kekira macam ’exit conference’ atau majlis kesyukuran di Cyberbiew Lodge. Majlis ini untuk menghargai semua pihak yang terlibat secara langsung dengan program atau pelan pemulihan sistem komputer pejabatku. Sebelum itu, mereka yang hadir daripada jabatan atau bahagian lain dibawa melawat sekitar Pusat Data pejabatku yang terletak berhampiran sahaja.

Namun bagiku ada pelbagai hikmat disebalik ’krisis’ yang dihadapi. Jika selalunya menghadapai krisis begini hanya secara teori dalam kelas, namun apa yang baru berlaku kiranya secara praktikal, buka olok-olok mahupun cobaan. Krisis yang dihadapi perlu diurus dengan baik, bukan membiarkan apa yang berlaku menguruskan kita, terok dibuatnya kita. Yang penting kerjasama di kalangan raka setugas dan sepejabat. Sekurang-kurangnya tempat meluahkan apa yang terpendam.

Umpama kapal yang hendak karam atau overloading. Perlu dibuang keluar mana yang tidak perlu dengan segera sebelum betul-betul karam. Persoalannya mana yang perlu hendak dibuang dahulu, apa fakta atau data yang menyokongnya ? Apa implikasi lain sekiranya ianya dibuang ?

Aku pula kini mulai kenal lebih ramai warga sepejabat denganku. Kalau dulu kekadang kat kedai makan di bawah ofis pun tidak kenal. Tetapi kini kenal dengan lebih rapat dan tahulah sedikit sebanyak tabiat, cara kerja, cara bertindak dan perangai memasing. Ini kerana kerja di ruang yang dekat-dekat ( sebab takde ruang kerja yang selesa ) dan makan minum pun ditempat yang sama yang disediakan.

Lagi gambar di http://picasaweb.google.com/jhm1663/CPU100#