Sukarnya Rakyat Menerima AES

Mungkin disebabkan timing. Pelaksanaan Automated Enforcement System ( AES) oleh Kementerian Pengangkutan bagi pihak kerajaan menjadi mangsa keadaan di mana tarikh Pilihanraya Umum Ke-13 ( PRU13 ) yang semakin hampir tetapi masih menjadi teka-teki umum. Sebut sahaja Kementerian Pengangkutan atau JPJ ketika ini, hot topiknya ialah AES. Forum perbincangan menerusi internet serta media massa memberikan liputan yang agak luas terhadapnya.

Persepsi umum yang cuba ditanamkan bagi yang menentang pelaksanaan AES ialah AES bermotif keuntungan atau mendapatkan semula collection secara halal daripada orang ramai bagi menampung atau membayar kembali insenti yang di janji oleh parti kerajaan menerusi KR1M, BR1M, TR1M dan sebagainya. Atau setidak-tidaknya bagi mendapatkan dana dalam menghadapi PRU13.

Akibatnya Ahli Parlimen dari parti kerajaan sendiri menjadi goyah sehingga ada yang membuat kenyataan supaya pelaksanaannya ditangguh dan dikaji semula. Sekurang-kurangnya bagi menunjukkan keperihatinan terhadap permasalahan yang dihadapi oleh orang ramai, bakal pengundi dalam PRU13 nanti. Sejauh mana agenda melindungi atau membela pesalah jalan raya serta pemandu berbahaya hendak diperjuangkan dalam meraih undi PRU13 ?

Apa yang nak dirisaukan dengan AES. Bermula 23 September, setakat ini baru 14 kamera daripada 803 telah dipasang. Lokasi serta koordinatnya pun diberitahu menerusi www.jpj.gov.my. Tidak cukup dengan itu, kekira 2-5 kilometer sebelum kamera pun, ada papan tanda peringatan. Ini memang peringatan yang dianggap cukup berhemah.

Kalau kawasan itu had lajunya 80km/j, pastikan kelajuan kenderaan anda tidak melebihi 80 + 10 = 90km/j. Kalau tempat itu 90km/j, pastikan tidak melebih 100km/j. Lepas 5 kilometer, pecutlah sepuas manapun. Insya’allah selamat daripada menerima saman kamera AES dan moga selamat juga perjalanan. Atau kalau terasa lambat sangat, pecutlah kepada kelajuan 300km/j khususnya kereta yang mahal-mahal serta ‘CC’ besar. Aku difahamkan kamera tersebut tidak mampu merakam pergerakan kenderaan dengan kelajuan melebihi 300km/j.

Kalau semuanya ikut had laju yang ditetapkan, apa masalahanya ? Kadar kemalangan jalan raya khususnya yang membawa maut pun boleh berkurangan lantaran tidak dinafikan kelajuan kenderaan bukananya satu-satunya factor untuk berlakunya kemalangan. Sebab itu ada jalan yang had lajunya 30, ada yang 50, 70, 80, 90 dan sebagainya. Perbezaan ini mengambil kira keadaan jalan, mukabumi serta suasana persekitaran.

Anggaplah kamera AES sebagai salah satu usaha dalam mendidik pengguna jalan raya supaya mematuhi peraturan jalan raya dengan mematuhi had laju yang ditetapkan. Mungkin kalau ahli keluarga atau sedara mara kita sendiri menjadi mangsa dalam kemalangan jalan raya, baru nak terasa AES begitu relevan dalam mengurangkan kadar kemalangan jalan raya ? Tidak timbul isu vandalism dengan merosakkan kamera AES yang telah dipasang.

Berilah peluang AES dilaksanakan dahulu then sesama kita lihat implikasi pelaksanananya. Pelaksanaan AES meningkatkan keberkesanan pengatkuasaan trafik melalui sistem yang berjalan sepanjang masa atau works around the clock. Ia telah banyak dilaksanakan di beberapa Negara maju seperti Jerman, Australia dan Singapura. Sama ada siang, malam, hujan dan panas, berjalan tanpa interaksi manusia secara langsung antara pesalah dengan sistem AES. Ini menghindarkan diskriminasi serta amalan tidak sihat lain seperti rasuah.

Buktikan kita semua pemandu yang berhemah, berdisiplin dan menjadikan jalan raya Malaysia lebih selamat. Apakah kita hendak menjadikan jalan raya menjadi tidak selamat dan nyawa pengguna jalan raya akan sentiasa terancam. Buktikan jika AES merupakan projek menguntungkan kroni ( betulkah, sedangkan perlantikann dilakukan menerusi prosedur biasa tender kerajaan ? ), biarkan syarikat tersebut bangkrap lantaran tidak banyak saman AES dikeluarkan lantaran kita telah mematuhi peraturan had laju jalan raya dan lampu isyarat. Malaysia boleh ?