Sempena dengan Aidil Fitri 1431H kali ini, aku merasakan begitu banyak cerita seram di tayangkan oleh stesen TV di negara kita. Tak tahulah sama ada cerita baru atau lama yang diulang tayang, tetapi tentunya berkait rapat dengan cubaan stesen TV tersebut dalam berlumba-lumba menarik dan memuaskan selera penonton terperap menontoni stesen TV berkenaan. Benarkah masyarakat Melayu suka dengan cerita hantu dan seram yang menakutkan begitu ? Persoalan kedua, sejauh mana benarnya cerita itu, atau sekadar cerita rekaan dan dongengan bagi memastikan filem tersebut begitu menarik.
Namun hasil daripada menonton cerita-cerita sebegini, yang tinggal dalam fikiran masyarakat kita adalah ketakutan, kegerunan, kerisauan dan perasaan berkecamuk. Anak-anak akan takut ke bilik air seorang diri tanpa ditemani walaupun didalam rumah. Tidur pun takut apabila keseorangan. Keluar rumah pada malam hari akan gerun dan takut. Malah ibubapa juga menggunakan taktik cara mudah, melarang anak-anak dengan menakut-nakutkan mereka, kononnya nanti dicekup hantu atau disembunyikan puaka dan sebagainya.
Namun daripada satu segi, mungkin ada kebaikannya iaitu kita boleh mengetahui kelemahan diri serta menguji ‘iman’. Yang mana lebih ditakuti, antara Allah sebagai tuhan atau lebih takutkan hantu ? Betulke ?
Tidak dinafikan kewujudan makhluk halus seperti jin, syaitan dan ifrit, malah kita wajib mempercayainya adanya mereka sebagaimana disebutkan juga dalam al-Quran, "Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang daripada manusia (daripada kalangan lelaki), menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat." (Surah al-Jin, ayat 6)
Namun pada realitinya, tidak ramai yang benar-benar melihat jin dan mengalami kerasukan. Maksudnya, secara realitinya jarang berlaku. Yang ada hanyalan rekaan dan khayalan penulis skrip dan jalan cerita yang divisualkan sebegitu seolah-olah seperti realiti. Ditambah pula dengan cara menghindarinya seperti adat bersemah, berancak, berjamu makan kepada hantu, menjampi mantera yang direka-reka dan dilarang syarak sehingga membawa kepada syirik terhadap Allah SWT.
Bagi penerbit atau stesen TV yang menyiarkan cerita berkenaan mungkin memberikan alasan selain mahu mengubah selera penonton ( bersaing mengaut keuntungan ? ), ialah mahu memberikan pengajaran supaya tidak berlaku syirik dalam masyarakat. Aku tidak pasti sejauh mana petikan ayat-ayat al-quran atau penjelasan tertentu ada diberikan dengan tepat sama ada dalam filem atau cerita berkenaan atau pada akhir cerita. Dalam masa yang sama filem yang dihasilkan juga perlu memberi kesan positif agar manusia tidak hilang keyakinan diri.
Tetapi yang jelas ia memberikan kesan yang buruk kepada masyarakat. Cerita filem berkenaan terpengaruh dengan pemikiran penjajah yang mahu melemahkan Iman orang Islam dengan mengalihkan mengalih ketakutan manusia semata-mata kepada ALLAH kepada takutkan hantu, iblis dan syaitan.
Namun masalahnya apabila satu ketika dahulu ada tayangan gambaran azab seksa kubur untuk memotivasikan penonton supaya takut untuk membuat kejahatan dan memperbanyakkan berbuat kebaikan, ramai pulak yang bising sampai kepada Menteri. Diharamkan tayangan seumpama itu, kononnya boleh mengganggu ketenteraman khususnya anak-anak kecil, menakutkan dan menjadi tidak produktif kerana menjadikan kita sibuk ‘beramal ibadah’. Betulkan begitu ?
Sebagai seorang Islam, wajib kita mengimani tentang seksa kubor yang menanti bagi mereka yang melakukan kejahatan sama ada atas kemungkaran, kefasikan, berakhlak sumbang, berzina, mencuri atau merompak, yang meminum arak dan sebagainya. Gambaran seksa kubor tersebut sedikit sebanyak tentunya mampu menginsafkan diri, mendidik kita kepada mencintai kebaikan dan menjauhi keburukan, bagi mengelak seksa kubur.
Apakah alasan tidak boleh ditayangkan kerana menakutkan hanya kepada hal-hal keagamaan yang mendidik ke arah kebaikan, sedangkan filem seram tadi direkaciptakan, ia menakutkan, tetapi oleh kerana tiada kaitan dengan agama, ia dibolehkan ?
Satu persoalan dikemukakan kepada laman web JAKIM mengenai hukum menonton cerita / filem seram serta dalilnya ? Jawabnya, Hukum menonton filem seram adalah haram kerana boleh membawa kepada kepercayaan tahyul, khurafat, syirik, pemujaan syaitan dan lain-lain perkara yang bercanggah dengan hukum syarak. Dalilnya firman Allah SWT dalam surah An-Nisa' ayat 36 yang bermaksud "Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu apa jua...".
Tetapi setakat mana masyarakat akur dengannya ?
Namun lambakan filem seram di negara kita akan berterusan kerana penerbitnya percaya filem sebegitu mampu memikat penonton dan membawa keuntungan. Filem yang mengkisahkan kehidupan para ulama, tokoh dan pejuang Islam tentunya jauh panggang dari api untuk diterbitkan lagi. Kita mungkin sekadar tumpang berbangga dengan filem seperti Muhammad The Messsanger, Umar Mokhtar The Lion Of Desert dan Saladin.
Sepatutnya cerita atau filem sedemikian boleh mengambarkan siapa sebenarnya hero kita serta layak menjadi contoh tauladan. Filem sedemikian sepatutnya membangkitkan semangat supaya Islam terus diperjuangkan agar terus tegak gemilang dan tidak lagi ditindas. Lambakan cerita dan filem seram yang disiarkan di TV kali ini bagiku mencemari kekudusan dan pengertian Aidil Fitri.
Harap maaf ... Blog ini sedang dibangunkan semula .. akan kembal menemui anda !!!
Berlalunya Ramadhan 1431H - Kecelaruan Berterusan ...
Ramadhan 1431H telahpun berlalu. Usah ditangisi pemergiannya. Tangisilah akan kelemahan diri lantaran tidak sepenuhnya memanfaatkan kehadirannya. Ya Allah, walaupun mungkin amalanku tidak seberapa mana Ya Allah, bebaskanlah diriku daripada api neraka kerananya dan kurniakanlah syurga bagiku. Berilah aku kesempatan agar ditemukan semula pada Ramadhan 1432H pada tahun hadapan yang dijangka jatuh pada 30 Ogos 2011. Ameen ...
Ramadhan 1431H meninggalkan beberapa peristiwa yang entah sama ada secara kebetulan ditakdirkan begitu atau tidak, berlakunya memberikan kita pelbagai pandangan dan persepsi terhadap apa yang sedang berlaku dan dihadapi oleh masyarakat Melayu Islam Malaysia khususnya dan seluruh dunia amnya.
Pelbagai peristiwa ngeri dan tragis berlaku dalam masyarakat yang dipaparkan serta mendapat liputan meluas dalam media masa sepanjang Ramadhan 1431H. Bapa sembelih anak, sumbang mahram, kemalangan ngeri jalanraya yang meragut nyawa, anak ditinggalkan ibubapa, anak dilarikan ke luar negara oleh suaminya, bunoh jiran, bunuh sana dan sini, berbuka puasa dengan arak, isu halal makanan hotel dan pelbagai lagi. Sebelum ini ada hal bapa saman anak dan anak saman bapa. Apakah yang sedang berlaku aduhai negaraku Malaysia.
Merdeka Yang Lesu
Dalam pada kelesuan sambutan Merdeka, kita cuba dibangkit dan diapi-apikan pula dengan demontrasi serta peristiwa Kedutaan Malaysia di Indonesia diserang dengan najis, memijak-mijak dan pembakaran Jalur Gemilang serta menghalang orang Malaysi daripada bergerak bebas menjalani urusan masing-masing di sana. Seingatan ku, ini kali kedua gerakan sedemikian dilakukan pada setiap kali Malaysia menyambut Hari Kemerdekaan.
Di samping itu tidak banyak bendera digantung menghiasi bangunan serta di pacak di cermin hadapan kenderaan. Malahan warga di Putrajaya terpaksa diberikan surat peringatan dan galakan mengibarkan jalur gemilang di rumah masing-masing.
Walaupun pada asalnya kerajaan Malaysia seperti membiarkan sahaja kerana menganggap ianya dibangkitkan oleh segelintir warga Indon, namun nampaknya ada beberapa tindakan bersama cuba dilakukan khususnya dalam menyediakan pelan perancangan menyelesaikan beberapa isu tuntutan bertindih,
Mendoakan Kesejahteraan Non-Muslim
Namun ada beberapa isu yang cuba dipolitikkan pada awalnya tetapi senyap sunyi kemudiannya lantaran ianya seperti memakan diri bagi mereka yang mula-mula begitu pantang memainkan isu ini. Kecoh dengan dakwaan adanya seorang khatib kononya menggantikan doa untuk DYMM Agong kepada doa untuk KM Pulau Pinang dalam doa khutbah Jumaat di Pulau Pinang.
Ahli agama yang tidak melihat pembacaan politik pun terus mengeluarkan ‘fatwa’, haram mendoakan kesejahteraan non-Muslim. Rakyat biasa jadi keliru kerana semasa kempen pilihanraya di Hulu Selangor, adanya majlis tahlil dan doa selamat bagi memenangkan calon. Tak timbul soal haram atau kesalahan ?
MP Wanita DAP Masuk Surau Beri Tazkirah ?
Kemudian timbul cerita seorang ahli Parlimen DAP Serdang yang juga seorang wanita Cina non-Muslim kononnya memberi tazkirah dalam sebuah surau selepas terawih. Soal pertama, bolehkah seorang non-muslim masuk ke ruang solat utama sebuah surau atau masjid ? Soal kedua kalau boleh, bagaimanakah adabnya lantaran wanita MP DAP tersebut tidak pun memakai tudung. Soal ketiga, benarkah beliau memberikah tazkirah ?
Umat Melayu Islam khusunya JAIS dan ilmuan Islam digambarkan seolah-olah sedih dengan perkembangan ini. Malah para AJK surau-surau di Selangor agaknya juga keliru dengan penjelasan JAIS kerana rupanya dalam mengakuri keputusan majlis fatwa, kena tunggu garis panduan yang dikeluarkan oleh JAIS/MAIS dahulu. Persoalaannya, sejauh mana JAIS/MAIS ada mengeluarkan garis panduan pematuhan setiapa fatwa sama ada dikeluarkan olehnya atau Majlis Fatwa Kebangsaan ?
Pernah suatu ketika sekitar tahun 2001-2003, aku menghadiri majlis penyerahan bantuan morey daripada JAIS/MAIS yang dilakukan dalam Masjid Subang jaya, dihadiri oleh wakil rakyat serta ADUN non-muslim ( tetapi lelaki semuanya ). Ok aje, apakah kerana ianya telah mendapat kebenaran lantaran anjuran JAIS dan Wakil Rakyat yang hadir pun daripada parti pemerintah ?
MP Serdang itu, Ean Yong yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangor berkata beliau telah memberi sumbangan sebanyak RM1,000 kepada jawatankuasa surau dan dijemput untuk menyampaikan sepatah dua kata. Pada ketika itu, beliau hanya menerangkan maklumat tentang skim pinjaman pengajian tinggi negeri Selangor kepada umat Islam yang hadir dan tidak menyentuh apa-apa isu politik dalam ucapan ringkasnya. Apakah kalau MP pembangkang masuk surau dan memberikan kata dua or berucap, dikatakan berpolitik tetapi yang parti pemerintah tidak ? Aku keliru ...
Persoalannya sama ada tidak boleh masuk dewan solat surau dan masjid disebabkan dia kafir atau sebab tidak menutup aurat. Bukan Islam mana wajib tutup aurat. Kalau yang Islam pun, apakah hanya ketika masuk masjid dan surau saja baru nak tutup aurat. Tetapi ketika lain ?
Aku pun tambah keliru apabila melihatkan gambar di atas, kerana seolah-olah double standard sedang berlaku. Ternyata isu ini begitu dipolitikan.
Pelaksanaan Syariat Islam Sebagai Penyelesaian ?
Mungkin ramai yang bersetuju bahawa kontroversi surau yang tercetus iaitu bukan Islam memasuki kawasan masjid dan surau, ada hikmah di sebaliknya. Mungkin kepada rakyat atau orang ramai tanpa mengira agama dan bangsa, akan lebih memahami beberapa perkara tentang Islam.
Malah masalah dan insiden yang berlaku serta isu yang ditimbulkan memberikan kita hikmat bahawa suatu musibah daripada Allah lantaran kita semakin renggang daripada melaksanakan syariat Allah dalam budaya dan cara hidup kita. Kita masih tidak yakin bagaimana hudud dan qisas umpamanya boleh menyelesaikan masalah seperti gejala buang bayi, zina, kecurian, rompakan dan pembunuhan. Alasan yang sering kita kemukakan ialah ketiadaan model rujukan. Benarkah begitu ? Apa yang hendak dilakukan oleh PAS pula dikatakan itu hudud tajaan PAS dan bukan Hudud Islam yang sebenarnya !!!
Masjid Surau Kembali Lengang
Kini masjid dan surau kembali lengang. Mana perginya mereka yang memenuhi deretan saf demi saf ketika terawih. Mana perginya deretan kenderaan yang menyesakkan laluan ke masjid dan surau setiap malam terawikh sebelum ini ? Pening para AJK Surau & Masjid memikirkannya ...
Apakah kesan dan natijah daripada puasa yang diamalkan ? Sewajarnya tekad ditanamkan bahawa selepas selesai Ramadhan ini, 'Aku mesti jadi ahli surau', dalam ertikata sering solat berjemaah di surau serta mengikuti kuliah pengajian serta aktiviti yang dianjurkan. Ini baru solat berjemaah, belum dilihat pada mengaji al-Qurannya selain solat witir, Dhuha serta tahajjud, taubat, tasbih dan solat hajat yang dilakukan semasa 'Qiamullail Perdana' dalam bulan Ramadhan.
Ramadhan 1431H meninggalkan beberapa peristiwa yang entah sama ada secara kebetulan ditakdirkan begitu atau tidak, berlakunya memberikan kita pelbagai pandangan dan persepsi terhadap apa yang sedang berlaku dan dihadapi oleh masyarakat Melayu Islam Malaysia khususnya dan seluruh dunia amnya.
Pelbagai peristiwa ngeri dan tragis berlaku dalam masyarakat yang dipaparkan serta mendapat liputan meluas dalam media masa sepanjang Ramadhan 1431H. Bapa sembelih anak, sumbang mahram, kemalangan ngeri jalanraya yang meragut nyawa, anak ditinggalkan ibubapa, anak dilarikan ke luar negara oleh suaminya, bunoh jiran, bunuh sana dan sini, berbuka puasa dengan arak, isu halal makanan hotel dan pelbagai lagi. Sebelum ini ada hal bapa saman anak dan anak saman bapa. Apakah yang sedang berlaku aduhai negaraku Malaysia.
Merdeka Yang Lesu
Dalam pada kelesuan sambutan Merdeka, kita cuba dibangkit dan diapi-apikan pula dengan demontrasi serta peristiwa Kedutaan Malaysia di Indonesia diserang dengan najis, memijak-mijak dan pembakaran Jalur Gemilang serta menghalang orang Malaysi daripada bergerak bebas menjalani urusan masing-masing di sana. Seingatan ku, ini kali kedua gerakan sedemikian dilakukan pada setiap kali Malaysia menyambut Hari Kemerdekaan.
Di samping itu tidak banyak bendera digantung menghiasi bangunan serta di pacak di cermin hadapan kenderaan. Malahan warga di Putrajaya terpaksa diberikan surat peringatan dan galakan mengibarkan jalur gemilang di rumah masing-masing.
Walaupun pada asalnya kerajaan Malaysia seperti membiarkan sahaja kerana menganggap ianya dibangkitkan oleh segelintir warga Indon, namun nampaknya ada beberapa tindakan bersama cuba dilakukan khususnya dalam menyediakan pelan perancangan menyelesaikan beberapa isu tuntutan bertindih,
Mendoakan Kesejahteraan Non-Muslim
Namun ada beberapa isu yang cuba dipolitikkan pada awalnya tetapi senyap sunyi kemudiannya lantaran ianya seperti memakan diri bagi mereka yang mula-mula begitu pantang memainkan isu ini. Kecoh dengan dakwaan adanya seorang khatib kononya menggantikan doa untuk DYMM Agong kepada doa untuk KM Pulau Pinang dalam doa khutbah Jumaat di Pulau Pinang.
Ahli agama yang tidak melihat pembacaan politik pun terus mengeluarkan ‘fatwa’, haram mendoakan kesejahteraan non-Muslim. Rakyat biasa jadi keliru kerana semasa kempen pilihanraya di Hulu Selangor, adanya majlis tahlil dan doa selamat bagi memenangkan calon. Tak timbul soal haram atau kesalahan ?
MP Wanita DAP Masuk Surau Beri Tazkirah ?
Kemudian timbul cerita seorang ahli Parlimen DAP Serdang yang juga seorang wanita Cina non-Muslim kononnya memberi tazkirah dalam sebuah surau selepas terawih. Soal pertama, bolehkah seorang non-muslim masuk ke ruang solat utama sebuah surau atau masjid ? Soal kedua kalau boleh, bagaimanakah adabnya lantaran wanita MP DAP tersebut tidak pun memakai tudung. Soal ketiga, benarkah beliau memberikah tazkirah ?
Umat Melayu Islam khusunya JAIS dan ilmuan Islam digambarkan seolah-olah sedih dengan perkembangan ini. Malah para AJK surau-surau di Selangor agaknya juga keliru dengan penjelasan JAIS kerana rupanya dalam mengakuri keputusan majlis fatwa, kena tunggu garis panduan yang dikeluarkan oleh JAIS/MAIS dahulu. Persoalaannya, sejauh mana JAIS/MAIS ada mengeluarkan garis panduan pematuhan setiapa fatwa sama ada dikeluarkan olehnya atau Majlis Fatwa Kebangsaan ?
Pernah suatu ketika sekitar tahun 2001-2003, aku menghadiri majlis penyerahan bantuan morey daripada JAIS/MAIS yang dilakukan dalam Masjid Subang jaya, dihadiri oleh wakil rakyat serta ADUN non-muslim ( tetapi lelaki semuanya ). Ok aje, apakah kerana ianya telah mendapat kebenaran lantaran anjuran JAIS dan Wakil Rakyat yang hadir pun daripada parti pemerintah ?
MP Serdang itu, Ean Yong yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangor berkata beliau telah memberi sumbangan sebanyak RM1,000 kepada jawatankuasa surau dan dijemput untuk menyampaikan sepatah dua kata. Pada ketika itu, beliau hanya menerangkan maklumat tentang skim pinjaman pengajian tinggi negeri Selangor kepada umat Islam yang hadir dan tidak menyentuh apa-apa isu politik dalam ucapan ringkasnya. Apakah kalau MP pembangkang masuk surau dan memberikan kata dua or berucap, dikatakan berpolitik tetapi yang parti pemerintah tidak ? Aku keliru ...
Persoalannya sama ada tidak boleh masuk dewan solat surau dan masjid disebabkan dia kafir atau sebab tidak menutup aurat. Bukan Islam mana wajib tutup aurat. Kalau yang Islam pun, apakah hanya ketika masuk masjid dan surau saja baru nak tutup aurat. Tetapi ketika lain ?
Aku pun tambah keliru apabila melihatkan gambar di atas, kerana seolah-olah double standard sedang berlaku. Ternyata isu ini begitu dipolitikan.
Pelaksanaan Syariat Islam Sebagai Penyelesaian ?
Mungkin ramai yang bersetuju bahawa kontroversi surau yang tercetus iaitu bukan Islam memasuki kawasan masjid dan surau, ada hikmah di sebaliknya. Mungkin kepada rakyat atau orang ramai tanpa mengira agama dan bangsa, akan lebih memahami beberapa perkara tentang Islam.
Malah masalah dan insiden yang berlaku serta isu yang ditimbulkan memberikan kita hikmat bahawa suatu musibah daripada Allah lantaran kita semakin renggang daripada melaksanakan syariat Allah dalam budaya dan cara hidup kita. Kita masih tidak yakin bagaimana hudud dan qisas umpamanya boleh menyelesaikan masalah seperti gejala buang bayi, zina, kecurian, rompakan dan pembunuhan. Alasan yang sering kita kemukakan ialah ketiadaan model rujukan. Benarkah begitu ? Apa yang hendak dilakukan oleh PAS pula dikatakan itu hudud tajaan PAS dan bukan Hudud Islam yang sebenarnya !!!
Masjid Surau Kembali Lengang
Kini masjid dan surau kembali lengang. Mana perginya mereka yang memenuhi deretan saf demi saf ketika terawih. Mana perginya deretan kenderaan yang menyesakkan laluan ke masjid dan surau setiap malam terawikh sebelum ini ? Pening para AJK Surau & Masjid memikirkannya ...
Apakah kesan dan natijah daripada puasa yang diamalkan ? Sewajarnya tekad ditanamkan bahawa selepas selesai Ramadhan ini, 'Aku mesti jadi ahli surau', dalam ertikata sering solat berjemaah di surau serta mengikuti kuliah pengajian serta aktiviti yang dianjurkan. Ini baru solat berjemaah, belum dilihat pada mengaji al-Qurannya selain solat witir, Dhuha serta tahajjud, taubat, tasbih dan solat hajat yang dilakukan semasa 'Qiamullail Perdana' dalam bulan Ramadhan.
Kompleks Jam Mekah Tertinggi - RM 3 Billion !!!
1 Ramadhan 1431H, diumumkan satu daripada 4 jam terbesar di dunia mula berdetik di menara pencakar langit Makkah, Abraj Al-Bait. Dengan ketinggian 600m, Abraj Al-Bait merupakan bangunan kedua tertinggi di dunia ketika ini selepas Burj Khalifa di Dubai. Semasa aku ke Mekah tahun 2009, memang nampak pembinaan tower tu sedang dilakukan. Tetapi tidak terlintas atau tak ada maklumat ku terima mengenai pembangunan bangunan sebegitu tinggi dengan jam gergasinya.
Walaupun sedang melalui tempoh ujian selama tiga bulan bermula pada minggu pertama Ramadan, apa yang menariknya jam ini dicadangkan menjadi rujukan standard dunia menggantikan waktu standard Greenwich Mean Time (GMT) digunakan selama ini lantaran ianya terletak di kawasan zon bebas magnet. Entahlah ... tak terfikir bagaimana ‘barat’ hendak terima.
Namun di sebalik itu, kedengaran pula kadar sewa hotel di bangunan tersebut ketika Ramadhan ini mencecah sehingga RM 3,500 bagi satu malam ... adusss!!! Tengok dari jauh ajelah kalau ke Mekah sekali lagi nanti.
Kompleks jam di Mekah yang direka jurutera Jerman dan Swiss membabitkan projek bernilai $800 juta (RM2.56 bilion) bakal menjadi tumpuan seluruh umat Islam di seluruh dunia ketika mereka mengerjakan solat lima waktu setiap hari dan menjadi sebahagian usaha Arab Saudi membangunkan bandar raya yang dilawati berjuta jemaah haji setiap tahun.
Dengan ketinggian, saiznya yang 5 kali lebih besar daripada jam menara yang terbesar di dunia ketika ini serta warna jam ketika masuk waktu solat, ianya dikatakan boleh dilihat sehingga sejauh 17 kilometer pada waktu malam dan sekitar 12km pada waktu siang. Tetapi apabila masuk waktu, lampu hijau putih pada jam tersebut dikatakan mampu dilihat sehingga 30 kilometer.
Kekadang aku terfikir juga, perlukah pembinaannya ? Kebimbanganku timbul, pengunjung Masjidil Haram lebih terpegun dengan menara jam itu berbanding dengan Kaabah yang cuma macam itu saja. Tambahan hanya yang berkemampuan sahaja mampu menduduki hotel kompleks menara jam tu.
Malah perlukah Arab Saudi membina menara sebegitu tinggi dengan kosnya yang sebegitu tinggi ? Sedangkan pada ketika ini dunia Islam lain dengan pelbagai masalah dan kemelut begitu memerlukan bantuan termasuk hal kewangan. Tak mahulah nak cerita panjang, nanti dapat dapat masuk ke Mekah semula. Namun aku berhjarap dapat ke Mekah tahun hadapan untukmenyaksikannya sendiri ...
Walaupun sedang melalui tempoh ujian selama tiga bulan bermula pada minggu pertama Ramadan, apa yang menariknya jam ini dicadangkan menjadi rujukan standard dunia menggantikan waktu standard Greenwich Mean Time (GMT) digunakan selama ini lantaran ianya terletak di kawasan zon bebas magnet. Entahlah ... tak terfikir bagaimana ‘barat’ hendak terima.
Namun di sebalik itu, kedengaran pula kadar sewa hotel di bangunan tersebut ketika Ramadhan ini mencecah sehingga RM 3,500 bagi satu malam ... adusss!!! Tengok dari jauh ajelah kalau ke Mekah sekali lagi nanti.
Kompleks jam di Mekah yang direka jurutera Jerman dan Swiss membabitkan projek bernilai $800 juta (RM2.56 bilion) bakal menjadi tumpuan seluruh umat Islam di seluruh dunia ketika mereka mengerjakan solat lima waktu setiap hari dan menjadi sebahagian usaha Arab Saudi membangunkan bandar raya yang dilawati berjuta jemaah haji setiap tahun.
Dengan ketinggian, saiznya yang 5 kali lebih besar daripada jam menara yang terbesar di dunia ketika ini serta warna jam ketika masuk waktu solat, ianya dikatakan boleh dilihat sehingga sejauh 17 kilometer pada waktu malam dan sekitar 12km pada waktu siang. Tetapi apabila masuk waktu, lampu hijau putih pada jam tersebut dikatakan mampu dilihat sehingga 30 kilometer.
Kekadang aku terfikir juga, perlukah pembinaannya ? Kebimbanganku timbul, pengunjung Masjidil Haram lebih terpegun dengan menara jam itu berbanding dengan Kaabah yang cuma macam itu saja. Tambahan hanya yang berkemampuan sahaja mampu menduduki hotel kompleks menara jam tu.
Malah perlukah Arab Saudi membina menara sebegitu tinggi dengan kosnya yang sebegitu tinggi ? Sedangkan pada ketika ini dunia Islam lain dengan pelbagai masalah dan kemelut begitu memerlukan bantuan termasuk hal kewangan. Tak mahulah nak cerita panjang, nanti dapat dapat masuk ke Mekah semula. Namun aku berhjarap dapat ke Mekah tahun hadapan untukmenyaksikannya sendiri ...