Zul bererti 'yang empunya'. Hijjah ertinya 'haji'. Maka Zulhijjah membawa erti ‘bulan haji’. Sejak dari zaman sebelum Rasulullah s.a.w, umat manusia mengerjakan haji dalam bulan ini. Bulan haji sebenarnya bermula seawal 1 Shawal dan bulan Zulhijah adalah kemuncak bulan haji. Mendapat khabar dan melihatkan rakan-rakan serta umat Islam berangkat ke Mekah, membuatkan terasa ingin menumpang seronok, terasa bertuah terpilih menjadi tetamu Allah. Memang pengalaman sekali ke Mekah menunaikan haji, meninggalkan kesan yang mendalam sehingga terpahat kuat keinginan dihati untuk ke sana semula.
Apakah ini lantaran doa yang sering disyorkan semasa di Arafah Ya Allah, berilah aku peluang sekali lagi untuk kembali berwuquf di Arafah ini. Mengingati kembali suasana Arafah khususnya ketika wuquf ... aduh !!! Aku kira itulah saat dan suasana yang paling hening, syahdu dan teristimewa terpahat dalam sejarah hidupku ini. Masih terasa begitu mendalam kesannya ... Buat rakan, kenalan dan sedara mara serta seluruh umat Islam yang menjadi tetamu Allah, berlazat-lazatlah dalam mengerjakan ibadah di sana. Semoga memperoleh haji yang mabrur.
Bulan Zulhijjah bukanlah bulan hanya bagi tetamu Allah tetapi bulan istimewa bagi seluruh umat Islam yang peka dengan waktu-waktu yang dimuliakan oleh Allah dan bijak mengambil peluang bagi meraih curahan rahmat, maghfirah (keampunan) dan keredaan-Nya. Dalam bulan ini, terkandung beberapa kelebihan yang sewajarnya tidak dilepaskan begitu sahaja kepada umat Islam. 1 Zulhijjah 1431H bermula pada 8 November 2010, atau lebih tepat selepas maghrib 7 November.
Amalan 10 Hari Pertama
Sabda Rasulullah s.a.w, Dan tiadalah hari yang beramal soleh padanya paling dicintai Allah melainkan sepuluh hari pertama Zulhijjah ini. Sahabat bertanya, “Bukankah jihad fi sabililllah?” Jawab baginda, “Ya termasuklah jihad fi sablillah, kecuali mereka yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawanya kembali walau sedikit”. ( H.R Al-Bukhari)
Sabda Rasulullah s.a.w, "Tidak ada hari yang lebih mulia disisi Allah, dan tidaklah paling disukai Allah s.w.t di dalamnya melainkan dari hari yang sepuluh, maka perbanyakkan Tasbih, Tahmid, Tahlil dan Takbir" ( H.R Tabrani )
Hadis-hadis ini memberikan suatu motivasi dalam menggalakkan umat Islam meningkatkan semua jenis amal ibadah seperti puasa, bersedekah, qiyamullail dan seumpamanya pada sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah. Di dalam kitab Fathul Bari, Al-Hafiz telah menerangkan mengapa amal ibadah amat digalakkan pada sepuluh hari pertama Zulhijjah kerana terhimpunnya semua ibadah utama padanya iaitu solat, puasa, zakat dan haji, yang mana tidak berlaku pada masa yang lain.
Puasa Hari Arafah ( 9 Zulhijjah )
Hari Arafah adalah hari yang kesembilan dari bulan Zulhijjah yang mana bagi jemaah haji mereka diwajibkan berada di padang Arafah untuk wuquf di sana. Sabda Rasulullah s.a.w, ‘Haji adalah wuquf ( di Arafah )’. Haji adalah urusan kita dengan Allah. Kerana itu setiap individu yang menunaikan haji, mesti melaksanakan wuquf pada 9 Zulhijjah walau dalam apa keadaan sekalipun. Ini antara yang membezakannya dengan Umrah.
Bagi mereka yang tidak mengerjakan ibadat haji, disunatkan berpuasa pada hari Arafah, sejajar dengan hadis Rasulullah s.a.w, “Puasa Arafah dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun akan datang. Puasa Asyura (10 Muharram) akan menghapuskan dosa setahun yang lalu” ( H.R Muslim )
Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w. juga bersabda, “Tiada suatu hari pun dalam setahun yang amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada sepuluh hari pertama bulan Zulhijah. Oleh itu, hendaklah kamu memperbanyakkan zikir, tahlil, takbir dan tahmid”. ( H. R Ahmad).
Namun bagi jamaah haji, mereka tidak disunatkan berpuasa pada hari tersebut sebagai mencontohi Nabi s.a.w. dan juga untuk menjaga kekuatan bagi memperbanyakkan berdoa pada hari itu. Wukuf adalah satu perhimpunan besar yang melambangkan perhimpunan besar yang bakal dihadapi setiap manusia untuk dihisab segala amalan diri di Padang Mahsyar kelak. Dengan pakaian ihram yang sama putih, tanpa mengira kedudukan dan pangkat seseorang, umat Islam melupakan segala prejudis perkauman atau kebangsaan, warna kulit, taraf kedudukan, kekeluargaan dan sebagainya. Suasana ini menyedarkan umat manusia bahawa mereka semua pada hakikatnya adalah sama rata di sisi Allah.
Dari sudut sejarahnya, ada pendapat yang mengatakan bahawa perkataan Arafah itu berasal dari pertemuan kembali Nabi Allah Adama.s dan isterinya Siti Hawa yang diturunkan ke bumi berasingan dan akhirnya bertemu kembali di lembah yang dikenali sekarang dengan Padang Arafah. Ada juga yang menyatakan bahawa ia berasal dari peristiwa pertemuan Nabi Ibrahim a.s dengan isterinya Siti Hajar dan anaknya, Nabi Ismail a.s yang lama berpisah.
Ada juga berpendapat perkataan Arafah itu adalah hasil pemahaman Nabi Ibrahim a.s yang menghayati perintah Allah s.w.t yang tersirat di dalam mimpinya untuk menyembelih puteranya Nabi Ismail a.s. Oleh kerana itulah, hari Wukuf di Arafah juga dikenali sebagai hari Tarwiyah yang bermaksud Hari Renungan. Nabi Ibrahim a.s sentiasa merenung dan mengimbas kembali mimpinya yang berturut-turut dan sehingga akhirnya baginda faham ( maksud perkataan Arafa ) maksud mimpi dan terus melaksanakan mimpi berkenaan.
Hari Raya Aidil Adha
Selepas wukuf dan bertolak dan tinggal di Mina beberapa hari. Tidak terasa bahawa di tanah air, umat islam sedang merayakan Aidil Adha. Tapi tiada Hari raya Aidil Adha, malah solat Jumaat pun tiada. Manakala di tanah air seperti biasa, tiada Sale !!! Tiada Lagu Raya. Tiada konvoi balik kampong. Tiada filem atau rancangan khas di televisyen. Tiada mercun yang hingar bingar menghias malam seperti menyambut ketibaan Shawal. Apa yang sayup-sayup terdengar hanyalah Takbir di menara masjid, di surau-surau, sekali di kaca TV dan di sesetengah rumah.
Sedangkan amalan yang digalakakan ketika mula Raya dikira hampir sama. Disunatkan bertakbir, solat sunat raya dan berqiamullail menghidupkan malam. Tetapi bagus juga sebab kurang gangguan untuk beramal berbanding godaan merayakan malam pertama Shawal, dengan persiapan Aidil Fitrinya. Sabda Rasulullah s.a.w, “Sesiapa yang menghidupkan dua malam Aidilfitri dan Aidil Adha ( dengan ibadah ), maka hatinya tidka akan mati pada hari di mana hati-hati manusia akan mati ( leka dari mengingati Allah ). ( H.R Ibnu Majah )
Berkorban
Disyariatkan berjorban menyembelih haiwan ternakan pada hari raya Aidil Adha dan hari-hari Tasyrik ( 11, 12 dan 13 Zulhijjah ). Dari Aisyah r.a. katanya; Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tiada amalan anak Adam pada hari Aidil Adha yang disukai Allah selain daripada menyembelih korban. Korban-korban itu akan datang kepada orang yang melakukannya pada hari kiamat seperti keadaan semula, iaitu dengan anggotanya, tulangnya, tanduknya dan bulunya. Darah korban itu lebih dahulu jatuh ke suatu tempat yang disediakan Tuhan sebelum jatuh ke atas tanah. Oleh sebab itu, berkorbanlah dengan senang hati” ( H.R al-tarmidzi & Ibnu Majah ).
Berbeza dengan kebanyakan amalan lain, keistimewaan berkorban ialah ganjaran pahala korban sampai ke pada Allah sebelum jatuh darah haiwan yang disembelih kebumi Walaupun ianya sunat, tetapi awas dengan amaran berat Rasulullah s.a.w, “Barangsiapa berkelebihan ( dalam harta ) tetapi tidak meyembelih haiwan korban, janganlah dia mendekati masjidku.” ( Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah )
Rasa Kebersamaan Dengan Jemaah Haji
Orang yang menunaikan ibadah korban sebenarnya turut menyertai pesta ibadah haji. Dengan sebab itulah ada beberapa larangan kepada jemaah haji yang turut dikongsi sama dengan mereka yang berniat untuk menunaikan Korban.
Umpamanya larangan bercukur dan memotong kuku kepada jemaah haji yang sedang berihram yang turut sama dikongsi larangan tersebut kepada umat Islam yang bukan menunaikan haji tetapi ingin melaksanakan ibadah qurban. Sabda Rasulullah s.a.w, Sekiranya masuk sepuluh hari Zulhijjah, dan antara kamu ada yang ingin menyembelih kurban, maka janganlah menggunting/cukur rambut atau memotong kukunya (sehinggalah haiwan tersebut disembelih). ( H.R Muslim )
Jika jemaah haji mengulangi talbiah sebagai simbolik kejayaan mereka menyahut seruan Allah dan juga mengagungkanNya, umat Islam di tempat lain seluruh dunia turut digalakkan mengulangi takbir sehinggalah ke hari terakhir haji pada 13 Zulhijjah.
Harap maaf ... Blog ini sedang dibangunkan semula .. akan kembal menemui anda !!!
Cetusan Dari Halal Fest 2011
Pada 16 Oktober 2011 yang lalu, aku berkesempatan ke Halal Fest ( Halfest ) 2011 di PWTC, Kuala Lumpur. Mungkin ini festival atau ekspo halal terbesar di Malaysia. Aku kira ekspo ini diadakan bagi memperkukuhkan dan merangsang industri halal tempatan sebelum melangkah ke pasaran golbal. Melihat daripada penyertaan gerai yang terdapat dalam ekspo tersebut, tentunya ia menjadi platform dalam membangunkan dan mempromosi pasaran halal di peringkat negara.
Ekspo diadakan di tiga buat dewan atau tempat yang berasingan. Walaupun masuk free, tetapi kena daftar. Hebat juga, tetapi letih berjalan di buatnya. Tak larat nak berkunjung ke semua gerai. Macam pesta buku yang selalu di adakan di PWTC. Bagiku, inilah peluang melihat pelbagai produk halal keluaran tempatan atau IKS dan yang paling penting tentunya yang turut serta telah mendapat iktiraf atau sijil halal JAKIM. Sekurang-kurangnya mengurangkan kebimbangan tentang integriti produk-produk halal dalam minda semua pengguna-pengguna halal.
Berdasarkan aturcara pengisian, nampaknya beberapa artis tempatan turut di jemput membuat promosi di atas pentas utama. Apakah sekadar untuk menarik perhatian dan kunjungan ramai ? Atau apakah aspek halal yang hendak dipaparkan ? Hala barangan yang dipromisikan, halal kaedah promosinya atau halal juga kegiatan artis berkenaan ?
Maksud Makanan Halal
Negara kita telah menetapkan makanan Halal melalui MS1500:2004: Makanan Halal – Pengeluaran, Penyediaan, Pengurusan & Penstoran – Panduan Umum ( Rujukan Pertama ) sebagai makanan yang dibenarkan di bawah undang-undang Syariah dan memenuhi syarat-syarat berikut.”
Tidak mengandungi mana-mana bahagian atau produk haiwan yang tidak Halal kepada orang Islam atau produk haiwan yang tidak disembelih mengikut undang-undang Syariah,
Tidak mengandungi sebarang ramuan yang najis mengikut undang-undang Syariah,
Selamat dan tidak membahayakan,
Tidak disediakan, diproses atau dikeluarkan menggunakan alatan yang tercemar dengan najis (kotoran dan tidak bersih) mengikut undang-undang Syariah,
Makanan atau ramuan makanan tidak mengandungi mana-mana bahagian manusia atau penghasilan yang tidak dibenarkan oleh undang-undang Syariah,
Dan semasa pembuatan, pemprosesan, pembungkusan, penstroran atau pengangkutan, makanan tersebut terasing secara fizikal dengan mana-mana makanan yang tidak mencapai syarat yang telah dinyatakan dalam a., b., c., d. atau e. atau sebarang benda lain yang telah dikelaskan sebagai najis (kotoran atau tidak bersih) oleh undang-undang Syariah.
Definisi ini jelas menunjukkan bahawa produk yang tidak selamat, memabukkan dan membahayakan tidak akan disahkan Halal di bawah Piawaian Malaysia.
Melihatkan beberapa gerai yang turut serta, ada beberapa keraguan timbul apabila semua yang terlibat dalam booth pameran serta pengeluaran sesuatu barangan diusahakan oleh non-Muslim. Sejauh mana amalan pengilangan dilakukan sehingga dapat sijil halal JAKIM ?
Pernah aku dimaklumkan tentang statistik pengusaha atau permohonan bagi mendapatkan pengesahan atau pengiktirafan halal di negara kita. Majoritinya adalah pengusahan daripada non-Muslim. Dikatakan 80% dari makanan kita disediakan oleh non-Muslim. Apakah nisbah ini disebabkan memang non-Muslim yang banyak terlibat dalam industri pengeluaran barangan yang memerlukan pegesahan halal ? Mungkin juga.
Bagaimana bagi mereka yang terlibat dalam IKS ? Sedangkan kita amat berharap agar kita boleh kembali menjadi bangsa yang bijak dan maju apabila segala urusan makan minum diuruskan sendiri oleh tangan-tangan yang beriman dan bertaqwa. Makanan yang halal dan baik sahaja boleh mengubah diri umat Melayu Islam kepada suatu bangsa yang mampu bangkit dan berjaya.
GMP & IMP
Mungkin di sini timbulnya, perluasan maksud halal kepada beberapa amalan lain, iaitu GMP ( Good Manufacturing Practice ) dan IMP ( Islamic Manufacturing Practice ). Secara umumnya pengilangan GMP begitu biasa di kalangan industri pengilangan. GMP ialah pensijilan yang mendapat pengiktirafan dari Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan Malaysia.
Sementara IMP pula ialah suatu piawaian yang bertaraf "HALALAN THOYYIBA"; iaitu suatu proses pengilangan yang bukan sahaja suci dari sudut Fizikalnya (yakni tidak ada bahan-bahan haram ataupun kontiminasi dengan bahan-bahan haram) malahan juga suci dari sudut rohaniahnya. Maknanya tangan-tangan yang memproses produk-produk juga suci dan halal iaitulah Islam.
Membentuk Keperibadian
IMP mencetuskan cetusan satu kesedaran untuk mewujudkan satu jaringan perniagaan berasaskan hukum-hukum syarak Islam yang melibatkan pengilang, pemborong, peruncit dan pengguna. Dengan gabungan GMP dan IMP,tentunya memberikan satu dimensi baru terhadap industri halal negara dan penyelamat kepada pengguna umat Islam yang mementingkan soal halalan toyyiban. Produk dari kilang IMP menjadi suatu keperluan bagi menjamin lahirnya keperibadian yang mulia lagi luhur ager seseorang muslim itu kekal muslimnya dalam kehidupan serta mempunyai fikrah islamiah yang kukuh terhadap agamanya.
Makanan yang terhasil dari proses pengilangan yang halal lagi suci menjadi darah daging dan memberi kesan yang cukup kuat ke atas fikiran, perasaan, roh dan peribadi manusia. Hasilnya mampu mengubah keseluruhan diri ruhani dan jasmani dari kegelapan kepada petunjuk.
Kemampuan Pelaksanaan
Persoalannya sejauh mana pelaksanaan kod amalan GMP dan IMP bagi pengusaha umat Islam mampu dilaksanakan. Jika satu atau dua kilang berkemampuan, mampukan memenuhi keperluan seluruh umat Islam. Apakah juga sekadar tertumpu kepada makanan tambahan, penguat tenaga lelaki atau untuk keintiman perhubungan rumahtangga suami isteri ?
Melihat kepada kod amalan berkenaan, agak mencabar juga !! Contoh pekerjanya sahaja. Mesti Muslim yang beriman kepada Allah dan Rasulnya ( termasuk menutup aurat). Pekerjanya juga mampu membaca al-Quran dan doa-doa semasa proses pengilangan serta sentiasa mempunyai wudhu, selain mengetahu hukum hakam mengenai thoharah serta hukum air.
Jika begitulah keadaanya, sudah tentu memberikan impilkasi baik terhadap pengguna produk IMP. Ianya akan menjadikan kita lebih taat akan perintah Allah dan Rasul. Memakan makanan Halalan Thoyyiba, InsyAllah akan merubah 4 perkara iaitu pemikiran, perasaan, jiwa dan budi pekerti.
Cabaran ?
Namun apakah ini boleh juga menimbulkan kebimbangan terhadap non-Muslim, bimbang nanti tertarik atau convert menjadi Islam jika memakan makanan yang mendapat pengiktirafan IMP. Atau produk IMP sendiri tidak mendapat tempat atau sokongan daripada umat Islam, terutamnya apabila produk IMP lebih mahal walaupun 5 sen berbanding produk non-IMP.
Lagi Gambar Sekitar HalFest 2011
Ekspo diadakan di tiga buat dewan atau tempat yang berasingan. Walaupun masuk free, tetapi kena daftar. Hebat juga, tetapi letih berjalan di buatnya. Tak larat nak berkunjung ke semua gerai. Macam pesta buku yang selalu di adakan di PWTC. Bagiku, inilah peluang melihat pelbagai produk halal keluaran tempatan atau IKS dan yang paling penting tentunya yang turut serta telah mendapat iktiraf atau sijil halal JAKIM. Sekurang-kurangnya mengurangkan kebimbangan tentang integriti produk-produk halal dalam minda semua pengguna-pengguna halal.
Berdasarkan aturcara pengisian, nampaknya beberapa artis tempatan turut di jemput membuat promosi di atas pentas utama. Apakah sekadar untuk menarik perhatian dan kunjungan ramai ? Atau apakah aspek halal yang hendak dipaparkan ? Hala barangan yang dipromisikan, halal kaedah promosinya atau halal juga kegiatan artis berkenaan ?
Maksud Makanan Halal
Negara kita telah menetapkan makanan Halal melalui MS1500:2004: Makanan Halal – Pengeluaran, Penyediaan, Pengurusan & Penstoran – Panduan Umum ( Rujukan Pertama ) sebagai makanan yang dibenarkan di bawah undang-undang Syariah dan memenuhi syarat-syarat berikut.”
Tidak mengandungi mana-mana bahagian atau produk haiwan yang tidak Halal kepada orang Islam atau produk haiwan yang tidak disembelih mengikut undang-undang Syariah,
Tidak mengandungi sebarang ramuan yang najis mengikut undang-undang Syariah,
Selamat dan tidak membahayakan,
Tidak disediakan, diproses atau dikeluarkan menggunakan alatan yang tercemar dengan najis (kotoran dan tidak bersih) mengikut undang-undang Syariah,
Makanan atau ramuan makanan tidak mengandungi mana-mana bahagian manusia atau penghasilan yang tidak dibenarkan oleh undang-undang Syariah,
Dan semasa pembuatan, pemprosesan, pembungkusan, penstroran atau pengangkutan, makanan tersebut terasing secara fizikal dengan mana-mana makanan yang tidak mencapai syarat yang telah dinyatakan dalam a., b., c., d. atau e. atau sebarang benda lain yang telah dikelaskan sebagai najis (kotoran atau tidak bersih) oleh undang-undang Syariah.
Definisi ini jelas menunjukkan bahawa produk yang tidak selamat, memabukkan dan membahayakan tidak akan disahkan Halal di bawah Piawaian Malaysia.
Melihatkan beberapa gerai yang turut serta, ada beberapa keraguan timbul apabila semua yang terlibat dalam booth pameran serta pengeluaran sesuatu barangan diusahakan oleh non-Muslim. Sejauh mana amalan pengilangan dilakukan sehingga dapat sijil halal JAKIM ?
Pernah aku dimaklumkan tentang statistik pengusaha atau permohonan bagi mendapatkan pengesahan atau pengiktirafan halal di negara kita. Majoritinya adalah pengusahan daripada non-Muslim. Dikatakan 80% dari makanan kita disediakan oleh non-Muslim. Apakah nisbah ini disebabkan memang non-Muslim yang banyak terlibat dalam industri pengeluaran barangan yang memerlukan pegesahan halal ? Mungkin juga.
Bagaimana bagi mereka yang terlibat dalam IKS ? Sedangkan kita amat berharap agar kita boleh kembali menjadi bangsa yang bijak dan maju apabila segala urusan makan minum diuruskan sendiri oleh tangan-tangan yang beriman dan bertaqwa. Makanan yang halal dan baik sahaja boleh mengubah diri umat Melayu Islam kepada suatu bangsa yang mampu bangkit dan berjaya.
GMP & IMP
Mungkin di sini timbulnya, perluasan maksud halal kepada beberapa amalan lain, iaitu GMP ( Good Manufacturing Practice ) dan IMP ( Islamic Manufacturing Practice ). Secara umumnya pengilangan GMP begitu biasa di kalangan industri pengilangan. GMP ialah pensijilan yang mendapat pengiktirafan dari Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan Malaysia.
Sementara IMP pula ialah suatu piawaian yang bertaraf "HALALAN THOYYIBA"; iaitu suatu proses pengilangan yang bukan sahaja suci dari sudut Fizikalnya (yakni tidak ada bahan-bahan haram ataupun kontiminasi dengan bahan-bahan haram) malahan juga suci dari sudut rohaniahnya. Maknanya tangan-tangan yang memproses produk-produk juga suci dan halal iaitulah Islam.
Membentuk Keperibadian
IMP mencetuskan cetusan satu kesedaran untuk mewujudkan satu jaringan perniagaan berasaskan hukum-hukum syarak Islam yang melibatkan pengilang, pemborong, peruncit dan pengguna. Dengan gabungan GMP dan IMP,tentunya memberikan satu dimensi baru terhadap industri halal negara dan penyelamat kepada pengguna umat Islam yang mementingkan soal halalan toyyiban. Produk dari kilang IMP menjadi suatu keperluan bagi menjamin lahirnya keperibadian yang mulia lagi luhur ager seseorang muslim itu kekal muslimnya dalam kehidupan serta mempunyai fikrah islamiah yang kukuh terhadap agamanya.
Makanan yang terhasil dari proses pengilangan yang halal lagi suci menjadi darah daging dan memberi kesan yang cukup kuat ke atas fikiran, perasaan, roh dan peribadi manusia. Hasilnya mampu mengubah keseluruhan diri ruhani dan jasmani dari kegelapan kepada petunjuk.
Kemampuan Pelaksanaan
Persoalannya sejauh mana pelaksanaan kod amalan GMP dan IMP bagi pengusaha umat Islam mampu dilaksanakan. Jika satu atau dua kilang berkemampuan, mampukan memenuhi keperluan seluruh umat Islam. Apakah juga sekadar tertumpu kepada makanan tambahan, penguat tenaga lelaki atau untuk keintiman perhubungan rumahtangga suami isteri ?
Melihat kepada kod amalan berkenaan, agak mencabar juga !! Contoh pekerjanya sahaja. Mesti Muslim yang beriman kepada Allah dan Rasulnya ( termasuk menutup aurat). Pekerjanya juga mampu membaca al-Quran dan doa-doa semasa proses pengilangan serta sentiasa mempunyai wudhu, selain mengetahu hukum hakam mengenai thoharah serta hukum air.
Jika begitulah keadaanya, sudah tentu memberikan impilkasi baik terhadap pengguna produk IMP. Ianya akan menjadikan kita lebih taat akan perintah Allah dan Rasul. Memakan makanan Halalan Thoyyiba, InsyAllah akan merubah 4 perkara iaitu pemikiran, perasaan, jiwa dan budi pekerti.
Cabaran ?
Namun apakah ini boleh juga menimbulkan kebimbangan terhadap non-Muslim, bimbang nanti tertarik atau convert menjadi Islam jika memakan makanan yang mendapat pengiktirafan IMP. Atau produk IMP sendiri tidak mendapat tempat atau sokongan daripada umat Islam, terutamnya apabila produk IMP lebih mahal walaupun 5 sen berbanding produk non-IMP.
Lagi Gambar Sekitar HalFest 2011