ESQ (Emotional Spiritual Quotion) adalah sebuah Kursus Kepimpinan dan Pengurusan yang diasaskan oleh Ary Ginanjar Agustian di bawah Syarikat ESQ Leadership Center berpusat di Jakarta. Kursus ESQ telah berkembang ke Malaysia sejak beberapa tahun lalu sehingga timbullah isu kontroversi pengharaman aktivitinya di Wilayah Persekutuan pada tahun 2009. Namun pada 22-23 November 2011 lalu aku berkesempatan mengikuti kursus ini di sebuah resort di Melaka. Kursus ESQ tak mainlah kat masjid surau atau balairaya. Maklumlah untuk executive, leader or senior officer.
Pengalaman mengikuti kursus ESQ selama dua hari itu memberikan aku sesuatu untuk dikongsikan. Tiada buku atau handsout diberikan sehingga memaksaku membuat catatan sendiri. Katanya kursus ini memerlukan penghayatan menerusi pengalaman aktiviti yang dilakukan serta kesedaran dari hati nurani. Dilarang membuat sebarang rakaman dan semuanya adalah hakcipta terpelihara ESQ.
Hari pertama dilalui dengan aku tertanya-tanya kepada diriku sendiri. Apakah yang sebenarnya cuba disampaikan oleh pihak ESQ. Aku konpius dan pening serabut memikirkannya. Patutpun kursus ini kosnya tinggi, sebab nak kena sediakan bahan serta system siaraya yang mantap bagi menghasilkan multimedia yang berkesan. Mungkin bagi setiap lagu yang dimainkan dibayar royalty kepada pemilik lagu seperti Raihan, Haddad Alwi dan Kitaro.
Dentuman Teori Big Bang
Ditekankan dengan teori Big Bang yang disahkan menerusi penemuan sains serta ayat al-Quran bagi menginsafkan kerdilnya diri serta bukti adanya Allah yang maha pencipta. Payah rupanya nak sedarkan manusia serta menimbulkan keyakinan bahawa Allah yang mencipta alam ini. Para peserta diusik hati dan perasaan, seolah-olah di paksa atau diprovok untuk merenungi, menghayati, menginsafi dan mengalirkan air mata dalam suasana kegelapan lampu dewan.
Rangkap ayat yang berulang-ulang diutarakan dengan nada mendayu dan merayu, membuatkan aku jadi bosan sehingga terlelap, walaupun dari alunan lemah lebut muzik sehingga berdentum bingit muzik memenuhi segenap ruang bilik. Mungkin lantaran aku yang sudah tua, pendekatan ini macam tidak sesuai, kecualilah bagi orang muda remaja. Zaman Rasulullah s.a.w tidak perlu multimedia. Apakah pendekatan ini sebagai nak mengganti mukjizat yang dikurniakan Allah ke atas Rasulnya bagi menimbulkan keinsafan akan kebenaran risalah yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.
Namun bagiku kesedaran yang cuba disampaikan oleh diperolehi dengan percuma menerusi kuliah dan tazkirah di surau masjid secara biasa walauun tanpa sebarang dentuman muzik. Sebaiknya menimbulkan persoalan lain, tetapi tidak berpeluang untuk diutarakan sepanjang program dijalankan. Apakah pendekatan ini juga dilakukan oleh pihak gereja ? Gerakan fasilitator utama di atas pentas meniru gerakan burung terbang di angkasa mengingatkan aku kepada beberapa perilaku yang dilakukan oleh pendeta keristian dan TV atau filem. Kalau teori Bing Bang dikemukakan bagi menunjukkan proses kejadian alam ini sejak 15,000 juta tahun lalu, siapakah yang mencetuskan the Bing Bang dan mengapa ia berlaku ?
Rutin Yang Melenakan
Begitulah setiap kali sesi demi sesi, bermula dengan satu aktiviti atau game, diikuti dengan pengajaran darinya dan diikuti dengan rayuan keinsafan dalam suasana gelap tetapi dilatar belakangkan dengan alunan muzik multimedia, sama ada secara santai atau berdentum-dentum.
Dalam suasana rayuan keinsafan yang cuba dibangkitkan, salah seorang akan dipilih untuk meratapi doa yang diluahkan dari isi hati keinsafan. Tidak cukup dengan itu, dipanjangkan dengan doa yang dibacakan dengan ratapan daripada fasilitator ESQ. Ia diikuti dengan berjabat tangan raya dikalangan peserta serta bersalam semut. Entahlah, mungkin kerana hatiku yang ‘keras’ atau kesombongan yang masih menebal dalan sanubariku.
165 The ESQ Way
Apa yang dapat aku fahami, pendekatan ESQ mengambil sempena dari 5 Rukun Islam, 6 Rukun Iman dan satu adalah ihsan atau fitrah. ESQ 165 merupakan satu model pembangunan diri dan kepimpinan yang ditafsirkan berasaskan 3 perkara tadi, iaitu rukun iman, rukun Islam dan ihsan.
5 tonggak atau asas kejayaan ialah mempunyai penyataan misi yang jelas ( dirujuk kepada penyataan syahadah dalam rukun Islam ), mempunyai value dan pembinaan karakter ( manifestasi daripada solat yang laksanakan ), self-control ( berdasarkan kawalan diri menerusi ibadah puasa yang ditunaikan ), mempunyai strategic collaboration dan contribution ( berdasarkan semangat zakat dan fitrah yang dikeluarkan ) serta totakl action ( berdasarkan perlakuan dalam ibadah haji yang merupakan perbuatan seperti saie dan tawaf )
Manakala 6 perkara pula yang menjadi prinsip keyakinan dan ialah ultimate principle ( berdasarkan Iman kepada Allah ), angel principle ( berdasarkan Iman kepada para Malaikat ), leadership ( berdasarkan keimanan kepada para Rasul dan Nabi ), learning continuous ( berdasarkan kepercayaan kepada kitab yang diturunkan sebagai rujukan), mempunuyai visi ( lantaran kepercayaan kepada hari akhirat yang akan dituju ) dan well-organized ( merujuk kepada qadar dan qadar, dimana usaha bersungguh dan berkesan, namun tidak semua yang diusahakan akan berhasil ).
Penekanan dibuat dimana Allah sebagai pencipta dan maha luas penciptaannnya. Kepadanya kita dikembalikan, dinilai dan dipersoalkan.
Allah telah menanamkan fitrah dan nilai-nilai murni kepada manusia sehingga jika ditanyakan kepada setiap manusia, siapa yang maha berkuasa menjadikan alam ini, tentunya mereka akan menjawab Allah. Malah dalam keadaan terdesak dan kesusahan, Allah juga yang dicari. Nilai-nilai ini lalu dihubungkaitkan dengan AsmaulHusna yang secara sedar atau tidak terjelma dalam kebanyakan mana-mana penyataan dan visi manusia dalam sesuatu organisasi.
Bukan setakat misi dan visi serta nilai Jabatanku dikaitkan dengan Asmaul-Husna, malah Rukun Negara serta senikita Jalur Gemilang pun hendak dikaitkan. Bagaimana kalau dipanjangkan kepada agama-agama lain ? Dalam kursus ini nilai samurai, kaizen serta Bushido dijadikan contoh betapa nilai-nilai baik seperti jujur, ikhlas, tanggungjawab, disiplin, adil dan perihatin. Tidak tahulah, apakah ini hendak menuju kepada 'semua agama menuju yang sama' ?
Allah Juga The Greatest Consumer
Manusia menggunakan segala rezeki serta anugerah daripada Allah dan ditekankan juga bahawa sebenarnya Allah juga adalah the greatest consumer, lantaran apa yang dihasilkan semula oleh manusia, akan dimanfaatkan oleh hamba-hamba Allah juga. Maknanya berbakti kepada Allah juga, besar tu.
Oleh yang demikian, ditekankan betapa dengan berbuat sesuatu kebaikan yang sungguh-sungguh, dimanfaat ramai hamba Allah maka segala usaha serta pengorbanan yang dilakukan dalam dunia pekerjaan kita adalah merupakan ibadah, merupakan sajadah yang panjang untuk sampai kesyurga. Perjalanan ulang alik yang dilakukan adalah umpama perlakuan tawaf atau saie. Usaha dan lontaran buah fikiran sebagai melontar jamrah. Ilmu dan pengajaran yang disampaikan kepada anak buah merupakan amal jariah yang berpanjangan.
Perkara ini sewajarnya menjadi motivasi dalam kejayaan dalam pekerjaan yang sebenarnya dan bukan pangkat, jawatan serta gaji mahal yang menjadi dorongan, lantaran itu semuanaya sementara dan tidak kekal lama. Kalau apa yang kita ‘hasilkan’ dapat dimanfaatkan untuk kebaikan maka kita dapat pahala, bagaimana pula jika digunakan oleh hamba Allah untuk kejahatan walaupun dinamakan salah guna ?
Nilai Sahaja ?
Tapi yang terkilannya, penekanan diberikan terhadap nilai, nilai dan nilai. Jika tidak diperlakukan manakah hendak dapat nilainya. Walaupun mungkin rata-rata atau 90% peserta dalam keadaan musafir, namun tidak sewajarnya dilengah-lengahkan waktu solat sehingga zuhur 1.40 tengahari ( masuk 1.00 tengahari ) dan maghrib 7.30 malam ( masuk maghrib 6.55 petang ). Bagaimana hendak mendapatkan nilai solat yang berkesan jika lewat dan perlakuan pun jadi tergesa-gesa.
Ataukah jika telah diberikan tumpuan kepada pekerjaan yang dapat dimanfaatkan kepada hamba Allah yang lain ( dikira sebagai amal jariah dan ibadah juga ), tidak perlulah solat awal waktu atau berjemaah di surau masjid. Asal solat bila-bila dan dimana, sekadar mengambil nilai solat iaitu mempunyai good character sebagai asas untuk mencapai kejayaan. Sewajarnya ditekankan apakah konsep ibadah dalam islam atau bagaimana sesuatu tugas dan perilaku boleh dikira menjadi ibadah.
Awal hari kedua, aku terasa hendak balik sahaja. Pening kepala hendak meneruskan kursus pada hari kedua. Tapi entanlah, aku gagahi juga walaupun keikhlasanku sudah boleh dipersoalkan. Aku ikuti saja satu demi satu aktiviti, game dan celotehan fasilitator ESQ sampai 7.40 malam baru selesai. Tidak nampak pulak fasilitator ESQ solat berjemaah bersama. Jamak kot, atau ini isu remeh ?
Balik rumah keesokan, mulalah aku tercari-cari dalam internet tentang ESQ dan mengapa diharamkan di Wilayah Persekutuan walaupun di negeri lain ianya OK. Salah soang daripada ofis-mateku yang beragama Keristian, hanya sempat bersama dalam sesi hari pertama. Kata beliau terdapat beberapa pendekatan yang dilakukan oleh fasilitator serta penggunaan musik, telah lama menjadi pendekatan yang dilakukan oleh gereja keristian. Mungkin kebetulan. Waullahu alam.