Bukan apa, sebenarnya just nak ajak anak dan isteriku merasa naik kapal terbang. I’ve told them, sama aje dengan naik 'Perodua Rusa' ketika menerjah lebuhraya ... so dengan tempahan menerusi internet dapatlah tiket murah dengan Firefly. As advertised, rega tiket RM 9.99, tetapi setelah dicampur itu dan ini jadi RM 167.97 untuk 3 orang. Firefly claims to be the first community airline in Malaysia and utilize the Penang International Airport as a base of operations and hub. Their first flight commenced on the April 3, 2007 to Kota Bharu.
Rasanya ini kali ke -5 bagiku ke Langkawi. 3 kali sebab ada urusan rasmi kerja ( termasuk 1 kali bawa sekali sekeluarga ) dan dua kali 'bercuti'. Tetapi bagiku Langkawi adalah destinasi keluarga yang menarik. Kali ini aku pergi bertiga aje. Setibanya di Terminal 3, Lapangan Terbang Subang suasananya agak sepi saja. Kereta tak banyak dan orang pun tak ramai. Ruang menunggu pun rasanya tinggalan dulu-dulu semasa digunakan secara aktif. Kekira setara dengan sesetengah hentian bas ekspres di negara kita.
Atas tiket, flight patut bertolak 3.45 pm, tapi jam 3.50 baru nampak flight Fokker 50 tiba. Lepas itu macam ada masalah dan kami masih belum dibenarkan boarding. Rupanya masih ada orang dalam flight tersebut, entah dari mana agaknya. Lepas tu kedengaran ’kecoh’ macam ada masalah bagasi. Kekira jam 4.15pm baru dibenarkan naik. Suasana dalam flight bagiku biasa aje macam naik MAS. Cuma agak kecik, satu row ada 4 seat dengan lorong ditengah-tengahnya. Ada dua orang pramugari dan rasanya dua atau tiga row di belakang sekali kosong. Penumpang kekira 30 orang. Berbanding Air Asia, setiap tiket ada seat number. So tak payah berebut.
Fokker 50 yang dinaiki, terbang rendah saja ... masa take-off agak menggerunkan juga sebab bunyi kuat. Satu keistimewaan bila terbang rendah sebab boleh nampak dengan agak jelas dan menarik rupabumi di bawah. Bandar, ladang, sawah, laut, jalan raya dan bangunan nampak jelas. Kalau other flight mungkin tak boleh nampak. Dalam flight tidak diberi sebarang makan or minum ( expected ), sebaliknya ada di jual oleh dua pramugari tadi. Rega tak usah cerita, air tin biasa RM 1- RM 1.50 tu dijual sampai RM 5 – RM 6 !!!.
Landing di Langkawi kekira 5.30 petang. Agak mengerikan juga masa touch-down. Mungkin sebab kapal kecik, tak smooth dan bising semacam. Nampak berderet aircraft siap sedia untuk pamiran LIMA 07 di kawasan bersebelahan airport. Lepas claim bagasi, terus tempah Kelisa for two days dan ke tempat penginapan di Institut Pertubuhan Peladang Langkawi. Just nice untuk three of us. Di Langkawi targetnya pegi tempat yang tak pernah dikunjungi sebelum ini seperti Galeria Perdana, Kg Air Hangat, Taman Buaya, Pantai Pasir Tengkorak, Pantai Pasir Hitam, Kompleks Kraftangan, Air Terjun Temurun, Langkawi Falls dan Lagenda Langkawi.
No comments:
Post a Comment