Bermula dengan tiga unit sebagai pilot pada Jun 2013, melihat kepada impak pelaksanaannya, ditambah 12 unit lagi menjadikannya 15 unit ketika ini. Itulah van kaunter 1JPJ yang menawarkan beberapa transaksi tertentu JPJ dijalankan ‘on-the-wheel’, bergerak kesana sini untuk memberikan perkhidmatan kepada orang ramai, dalam membantu orang ramai untuk berurusan dengan JPJ.
Van yang diwarnakan dengan warna koperat JPJ serta dilengkapi dengan pelbagai kemudahan ICT dan talian online itu menyediakan transaksi seperti memperbaharui lesen memandu, pembaharuan road-tax, semakan senarai hitam, pindaan alamat, semakan tarikh luput lesen memandu, semakan tarikh luput lesen kenderaan motor, pembayaran saman dan permohonan ID Portal orang awam.
Majlis Penyerahan
Untuk tambahan 12 unit, asalnya nak buat ringkas sahaja, just penyerahan kepada wakil negeri yang juga peserta kursus yang sedang dijalankan. Penyerahan hendak dilakukan pada akhir majlis dan seterusnya di bawa pandu pulang ke negeri masing-masing.
Namun barangkali sempena PRK Kajang, majlis penyerahan kepada wakil-wakil JPJ negeri telah diadakan di PPD Kajang. Majlis disempurnakan oleh Timbalan Menteri Pengangkutan.
Walaupun dalam keadaan short notice perubahan format dan lokasi dibuat, akhirnya dapat juga majlis diadakan dan kira berjalan lancar walaupun petang sebelum majlis tersebut hujan lebat turun. Sudah tentunya bahang kempen PRK Kajang menjadi moral ucapan perasmian.
Penyerahan 2 unit masing-masing untuk Sabah dan Sarawak dilakukan pada 23 April 2014 lalu di Kota Kinabalu, bersekali dengan kursus untuk petugas di sana.
Kemudahan Bergerak
Kawasan tumpuan Kaunter Van 1 JPJ ini adalah di kawasan dimana selalu JPJ menganjurkan program turun bersama orang ramai seperti program Satu Komuniti 1 JPJ serta juga di karnival, ekspo dan pameran tertentu yang menjadi tumpuan orang ramai.
Penyediaan talian selalu menjadi masalah daripada segi masa proses bagi pihak negeri atau cawangan dalam menyediakan keperluan ICT untuk penganjuran program outreach. Tetapi kini mudah sahaja dengan van bergerak ini.
Pasar-pasar malam, pasar tamu atau pasar tani atau pasar Ramadhan merupakan antara potensi tumpuan. Namun nak kena ‘consistent’ kehadirannya supaya orang ramai boleh membuat persediaan sewajarnya supaya tidak tertunggu-tunggu kedatangan kaunter bergerak yang sebelumnya pernah masuk kampung atau berkunjung ke pasar-pasar malam.
Pemilihan Transaksi
Maknanya bukan semua transaksi JPJ, tetapi yang terpilih.Yang terpilih pula terhad pilihannya. Pemilihan dibuat mengikut kesesuaian dengan peralatan ICT yang disediakan, tidak melibatkan proses kerja yang rumit, kritikal serta melibatkan beberapa aras semakan dokumen dan beberapa kelulusan penyelia .
Umpamanya pembaharuan lesen memandu, hanya menggunakan semula gambar daripada myKad. Tidak boleh ambil gambar semula atau scan foto sebagaimana dilakukan di kaunter biasa JPJ.
Pelaksanaan 24 X 7 ?
Daripada segi sistem aplikasi, secara teknikalnya mungkin tidak ada masalah. Namun dengan mengambilkira keselamatan serta pertukaran tarikh selepas 12 tengahmalam daripada segi kutipan hasil kerajaan, ianya tidak digalakkan.
Walau bagaimanapun, usaha sedang dijalankan untuk urusan bank-in hasil berbentuk wang tunai. Ini untuk mengurangkan risiko sekiranya berlaku rompakan terhadap van tersebut.
Bayangkan sekiranya beroperasi jauh-jauh di luar bandar dan on-the way balik kena tahan oleh gangster di tengah-tengah jalan ? Maka bergantung haraplah dengan seorang pegawai atau anggota penguatkuasa bersenjata sahaja yang menurut SOPnya perlu menganggotai dalam setiap operasi van berkenaan.
Kemudahan Satelit
Sistem sekarang bergantung kepada kesediaan coverage Celcom atau Maxis. Kalau di lokasi cadangan tidak mempunyai liputan tersebut atau jika adapun tersangat lemah, maka van tidak boleh beroperasi.
Apakah penggunaan satelit menjadi alternative penyelesaiannya. Atau sebaliknya kalau takde coverage tak payah buatlah. Cari tempat lain. Bukankah bumi Malaysia ini luas juga.
Penggunaan satelit bagi mendapatkan liputan talian telekomunikasi selalunya melibatkan kos yang lebih tinggi sama ada kos permulaan untuk menyediakan peralatan berkaitan, penyelenggaraan dan juga caj penggunaan setiap bulan.
Memaksimumkan Penggunaan
Setiap unit kosnya agak tinggi juga. Selain van, renovasi dalaman, tambahan luaran, cat, penyediaan infra ICT, genset, kerusi meja dan sebagainya yang menjadikan ianya unik untuk JPJ dan tidak perlu dipatenkan.
Penyelenggaraan van mungkin sebagaimana penyelenggaraan kenderaan Jabatan semasa. Mungkin masih baru, tidak timbul masalah kecuali berlakunya kemalangan, vandalisme atau dirosakkan orang.
Dengan itu, sepatutnya van tersebut digunakan seoptimum mungkin dalam memenuhi objektif penggunaannya. Jika bimbang tiada coverage, bimbang tentang keselamatan, laksanakanlah di tempat yang kurang risiko dahulu. Tidak perlulah fikirkan yang ekstrime atau yang negative sahaja. Kalau ada kekurangan atau cadangan pembaikan, boleh diperbaiki atai ditambah dari semasa ke semasa.
Tidak tahulah mana yang betul. Apakah penyediaan kaunter van 1JPJ ini selaras dengan konsep Merakyatkan Perkhidmatan Awam atau selaras dengan slogan Rakyat Didahulukan Pencapaian di Utamakan.
No comments:
Post a Comment