Dapat solat suboh sekali lagi di Masjid Kodam. Namun dukacita melihatkan beberapa orang dengan berpakaian tentera terusan tidur dianjung masjid walaupun setelah kami solat suboh. Boleh diharap ke anggota seperti itu ? Mungkinkah mereka non-Muslim ?
Patut flight balik Malaysia tengahari, tapi AirAsia tukarkan masa kepada pagi. Terasa rugi masa pulak. Patutnya boleh jalan-jalan lagi pagi ini sebab rasanya banyak yang tidak sempat dikunjungi. Mungkin juga next time jangan pergi semasa sambutan ulangtahun tsunami sebab banyak tempat kunjungan ditutup. Tapi tak berpeluang pulak lihat dan hayati bagaimana sambutan ulangtahun tsunami dilakukan. Sedangkan itupun tarikan untuk aku ke sini.
Bertolak Ke Airport
Sebaik sarapan, terus bersiap bertolak ke Airport. Jalan agak lengang sebab hari Ahad juga merupakan cuti hari minggu di Aceh selain Sabtu. Tetapi jalan di Aceh memang tidak sibuk seperti Jakarta dan Bandung. Walaupun nampak kurang patuh kepada peraturan memakai topi keledar bagi penunggang motorsikal, namun mereka pemandu yang sopan.
Kod Plet Pendaftaran kenderaan di Aceh bermula dengan BL untuk wilayah Aceh diikuti dengan nombor dan diakhiri dengan huruf menunjukkan daerah di Aceh. Umpamanya BL 234 A menunjukkan kenderaan yang didaftarkan di Banda Aceh. Sekiranya bertukar wilayah, perlu didaftakan pindah lantaran kadar roadtax yang berbeza antara wilayah.
Kereta buatan Jepun seperti Toyota dan Honda adalah majoriti. Tidak kelihatan kenderaan buatan Malaysia, kecuali sekali kami menemui motorsikal Modenas.
Di persimpangan lampu trafik, walaupun lampu telah merah, kenderaan masih boleh meneruskan perjalanan jika hendak masuk ke kiri.
Gunung Selawah
Daripada airport nampak jelas gunung ini. PPku sering menyebutkannya sebagai Gunung Fuji sebagaimana di Jepun. Ia sering kelihatan di mana-mana apabila berada di banda Aceh. Puncaknya yang sering ditutupi awan, membayangkan ianya seperti Gunugn Fuji, Jepun.
Nama asal ialah Gunung Selawah. Nama itu diberikan memandangkan dulu-dulu, apabila melaluinya akan kedengaran suara ‘orang’ sedang berselawat ke atas Rasulullah s.a.w. Kata PPku memang terdapat jalan raya berdekatan gunung tersebut yang menjadi laluan untuk ke banda Aceh dari wilayah luar.
Aceh Sebelum Tsunami 2004
Daripada segi sejarah, Aceh pernah menjadi sebuah kerajaan yang hebat suatu masa dahulu. Aceh dikatakan antara yang terawal menerima kedatangan Islam di nusantara kita. Lantaran itu dipanggil juga sebagai Serambi Mekah. Kewujudan kerajaan Islam Samudera-Pasai (1200-1400) dan kerajaan Islam Lamuri (sebelum 1500) menjadi bukti kegemilangan Aceh. Aceh di bawah pemerintahan Sultan Iskandar Muda ( nama Airport sekarang ) adalah zaman kegemilangan tamadun Aceh.
Kegemilangan kemudiannya musnah akibat penjajahan dan peperangan dengan Siam, Majapahit dan Portugis sehinggalah akhirnya kesultanan Aceh jatuh kepada penjajah Belanda. Istana sultan dibakar dan kemudianya digantikan dengan bangunan baru yang sekarang menjadi kediaman rasmi Gabenur Aceh.
Ketika Republik Indonesia dibentuk pada tahun 1945, Acheh dimasukkan sebagai salah satu wilayahnya. Pada tahun 1975, Gerakan Acheh Merdeka ( GAM ) diwujudkan bagi menuntut kemerdekaan Aceh dari Republik Indonesia.
Ini membawa kepada pertempuran puluhan tahun di antara sebahagian penduduk Aceh dan tentera pemerintah Indonesia. Pihak Jakarta berkeras lantaran PPku kata Aceh mempunyai sumber ekonomi yang kuat seperti minyak dan lombong emas yang menyumbang kepada pendapatan Jakarta.
Akhirnya pada Mei 2003, kerajaan Indonesia mengisytiharkan darurat di Aceh dan melancarkan operasi ketenteraan selepas GAM menolak autonomi khas yang diberikan pemerintah. Aceh tidak aman dan sering berlaku pertempuran antara kedua pihak. Akhirnya pihak Jakarta mendakwa kumpulan pemberontak GAM berjaya dipatahkan. Walau apapun, konflik ini memberikan kesan kepada masyarakat Aceh.
Tsunami Membawa Perdamaian ?
Bencana tsunami yang menimpa bumi Acheh telah membawa kedua pihak kembali ke meja rundingan. Pada Julai 2005 rundingan persefahaman Helsinki, Finland telah berjaya mencapai perdamaian dengan kuasa autonomi khusus kepada Acheh seperti yang pernah ditawarkan pada 2002.
Nampaknya bencana itu menjadi penyelesaian dan penyelamat yang datang daripada Allah s.w.t. Kita yang hidup bolehlah beranggapan begitu, bagaimana yang telah pergi ? Bagaimana nasib mereka walaupun kita mengelarnya syuhada tsunami ?
Benarkah Maksiat Besar Malam 25 Disember 2004 ?
Menurut PPku memang ada dengar, di beberapa lokasi tertentu. Tetapi tidaklah obious sangat. Semuanya kuasa Allah s.w.t. Sama ada secara kebetulan, atau mainan Amerika seperti yang aku coretkan semalam atau memang gempa bumi dalam laut. Waullahualam.
Dikatakan juga pada malam sebelum kejadian berlaku pesta hiburan berdekatan dengan makam ulama besar Aceh ialtu Makam Syiah Kuala, khabarnya sempena Hari Natal ? Mereka berhibur, berjoget dan mabuk-mabuk lelaki dan wanita.
Menurut cerita ada soranag lelaki berjubah putih datang cuba memberikan nasihat, namun tenggelam dengan kegimitan pesta. Lantas beliau berdoa di makam berkenaan dan melaungkan azan 3 kali sebelum hilang dalam kegelapan malam.
Azan Suboh yang bergema dari berdekatan, Masjid al-Waqib masih tidak mampu menghentikan pesta yang masih meriah dan berterusan walaupun matahari mulai terbit. Kemudian datanglah ombak tsunami. Bukan sahaja menghentikan dan mengorbankan mereka berpesta, tapi juga merosakkan Kompleks Makam Syiah Kuala serta penduduk sekitar.
Namun Masjid Al Waqib yang menjadi peninggalan Tengku Syiah Kuala mengabdi dirinya pada ilmu pengetahuan dan pembinaan masyarakat tetap berdiri kokoh.
Tentang Air Tsunami
Tsunami dikatakan mula melanda pantai Uhe-Lhee jam 7.50pagi 26 Disember 2004, kira-kira 30 minit sebaik gempa. Kederasan gelombang selaju 800 km/j ( kelajuan kapalterbang komersial di udara ) dan mencapai setinggi 20-30 meter. Punca mula ledakan dan kekuatan skala richter ada percangahan antara versi Amerika, Jepun, Australia dan Jakarta.
Kata PPku, walaupun setelah beberapa hari mayat masih bertebaran, perut mayat tidak kembung. Malahan ada yang mengempis. Mayat tidak juga berbau walaupun ribuan. Juga tiada wabak penyakit. Air tsunami tersebut dikatakan berwarna hitam dan juga kemerah-merahan. Apakah kandungan belerang atau bahan kimia tertentu ( jika tsunami ciptaan Amerika ) beserta isi perut bumi yang kemudiannya dimuntahkan kepermukaan laut ?
Yang meninggal mungkin bukan semuanya disebabkan ‘lemas’, tetapi juga kerana terminum air tsunami. Juru penerang di Kapal PLTD Apung mengakui terminum sedikit air ketika bertarung menyelamatkan diri dan ibunya. Jika mengikut kisah mereka yang terselamat di Kapal Atas Rumah Lampulo, sebahagian Aceh ( 5-6km daripada pantai ) ditengelami air tsunami selama 7 jam. Juga dikatakan hempasan ombak sunami itu berjumlah 3 kali.
Kebangkitan Aceh Selepas Tsunami
Sekiranya kita pernah ke Aceh sebaik sebelum tsunami, selepas tsunami dan 10 kemudiannya, mungkin dapat melihat perubahan Aceh serta kebangkitannya setelah tsunami. Pun begitu PPku kata kehidupan tidak banyak bezanya.
Sambutan 10 tahun tsunami ini, Aceh memilih "refleksi, apresiasi dan kebangkitan" sebagai slogan. Bagi Datuk Bandar Aceh, Illiza Sa'aduddin Djamal, 10 tahun adalah tempoh yang membuktikan kepada dunia, bahawa Aceh mampu membangun dengan lebih baik.
Melihatkan kepada suasana serta isu yang masih timbul, apakah 10 tahun mencukupi ? Khususnya setelah jutaan sumbangan diberikan oleh 55 negara penderma. Sejauhmana ianya dimanfaatkan sepenuhnya. Apakah tidak sampai or sangkut di Jakarta atau di tengah-tengah birokrasi?
PPku kata selain daripada rumah bantuan yang kini kosong, ada juga bangunan sumbangan luar kini tidak diselenggara atau manfaatkan. Bayangkan kalau mereka datang lagi ke sini melihatkan suasana ini.
Benarkah Aceh Miskin ?
Menurut PPku Aceh sebelum dan selepas tsunami masih belum nampak perbezaan yang ketara daripada segi taraf sosio ekonominya. Antara sebab mengapa pihak Jakarta enggan memenuhi tuntutan penduduk Aceh untuk berpisah dan merdeka daripada Indonesia ialah kekayaan yang ada di bumi Aceh.
Selain kaya dengan hasil pertanian seperti nelayan, padi dan kopi, terdapat perlombongan minyak serta emas di wilayah Aceh. TetapI mengapa Aceh kelihatan miskin. Apakah sebab nilai mata wang Rupiah atau keseluruhan Indonesia.
PPku hanya membayangkan masalah pengurusan pemerintah sejak dulu lagi. Kekayaan hasil bumi Aceh banyak disumbangkan kepada Jakarta sahaja. Sumber bumi tidak diusahakan oleh wilayah tempatan sebagaimana dilakukan oleh Petronas kepada Kerajaan Pusat dan Terengganu. Bagaimana dengan peruntukan untuk Aceh dari Jakarta ?
Pada tahun 2011, jumlah penduduk miskin di Aceh ialah sebanyak 20% atau kekira 900,000 orang. Kadar ini menurut pada 2013 kepada 17.5%. Aku macam tak percaya yang garis kemiskinan tahun 2013 ialah Rp350,00 per kapita bulanan ? Ini setara RM 120 sahaja. Biar betol …
PPKu kata gaji seorang jururawat kelulusan diploma adalah dalam anggaran sekitar Rp 1juta ? Manakala kelulusan fresh graduate cuma sekitar Rp 2 juta ? Mengejutkan, cukup ke untuk survive !! Menerusi internet aku dapati pendapatan perkapita Aceh ialah sebanyak Rp17.46 juta, ( atau RM 5,240 ) berbanding pendapatan perkapita rakyat Malaysia ialah USD 15,589. ( atau RM 46,700 ). Jauhnya beza.
Meskipun demikian, kita tidak rimas dengan desakan oleh perayu jualan serta peminta sumbangan sebagaimana berlaku jika berkunjungke Bandung dan Medan. Penceritaan tsunami memberikan kesedaran untuk kita meringankan tangan menyumbang dan memasukkan Rp dalam peti-peti derma di sana sini.
Aku rasa cabaran besar pemerintah walaupun selepas sedekad tsunami ialah menangani kemiskinan rakyatnya. Peningkatan industri pelancungan sewajarnya dapat membantu membantu sedikit sebanyak.
Pelancungan Aceh Dan Muhasabah Diri
Industri pelancungan dikatakan semakin pesat berkembang di Aceh. Dulu orang tidak mahu datang ke Aceh sebab masalah keselamatan disebabkan konflik dalaman Indonesia. Peristiwa tsunami menambahkan lagi tarikan bagi kunjungan para pelancung.
Aku tanya PPku, kalau setakat bangunan masjid dan perkuburan syuhada kesan tsunami, apa pilihan bagi non-Muslim. Apakah non-muslim takut hendak datang lantaran hukum syariat Islam yang dilaksanakan sekarang ? Katanya ada pilihan lain seperti Pulau Sabang dengan aktiviti perkelahan dan snorkeling, Muzium Tsunami, Muzium Aceh dan Perkuburan Belanda.
Walaupun tsunami telah 10 tahun berlalu, kebangkitan kota Serambi Mekah dan perubahan wajahnya itu sendiri boleh menjadi sebagai produk pelancungan. Pengekalan kesan tsunami seperti Kapal PLTD Apung, Kubah Tsunami dan Kapal Atas Rumah Lampuuk, selain untuk tarikan pelancungan, juga menjadi peringatan kepada generasi akan datang.
Tsunami bukan setakat bencana alam sahaja, tetapi sebagai seorang Islam, tsunami dianggap satu teguran dan peringatan daripada Allah s.w.t. Walaupun pahit bagi mereka, hari ini Aceh mula mengerti hikmah yang tersirat di sebalik semua itu. Kesan tsunami bukan sekadar bencana runtuhan dan kerosakan bangunan dan infrastruktur. Tsunami membawa perdamaian di Aceh. Bencana itu seolah-olah membawa penyelesaian terhadap konflik yang berlaku sebelum itu. Allahu Akbar !!
Sebagai pelancung, ia juga merupakan suatu muhasabah diri. Aceh yang sebelum ini hilang dari mata dunia, tetiba timbul balik setelah berantakan dilanda tsunami. Begitu mahal hikmah yang Allah s.w.t hendak tunjukkan. Ratusan ribu ‘terpaksa’ menjadi korban selain pelbagai kerosakan dan kemusnahan fizikal.
Benarkah Hanya Masjid Tidak Musnah ?
Ada dikatakan orang Aceh bahawa masjid adalah rumah Allah dan tiada siapa boleh merobohkannya melainkan Allah sendiri. Difahamkan sekurang-kurangnya 27 masjid tidak musnah dihempas badai tsunami walaupun terletak berhampiran pantai. Bukan semua masjid. Ada juga yang musnah seperti masjid yang kubahnya sesat di tanah sawah Guroh.
Bagaimana kita melihat suasana ini kerana terdapat juga rumah dan bangunan lain yang tetap teguh strukturnya walaupun dilanda tsunami seperti rumah sakit di Perkuburan Uhle-Lee. Cumanya ia tidak dibaik pulih semula.
Berdasarkan ini, mungkin struktur asas binaan konkrit bangunannya yang kukuh berbanding bangunan sekitarnya yang telah musnah. Masjid Raya Baiturrahman direkabentuk oleh standard Eropah yang kukuh. Aku perhatikan, masjid di Aceh pintunya besar atau kurang dindingnya. Oleh yang demikian, mungkin air boleh melaluinya tanpa banyak merosakkan struktur binaan yang menghalanginya.
Pun demikian terdapat sebuah masjid di Sigil ( aku tidak mengunjunginya ) dikatakan tetap teguh walaupun dibuat daripada kayu dan binaan lain sekitarnya ranap. Jadi macamana ? Apakah ada faktor keberkatan. Berkat kerana diliputi kebaikan, banyak dikunjungi untuk ibadah, beramal dan berdzikir menyebut-nyebut dan memuja Allah s.w.t. Masjid atau musolla yang kurang diimarahkan, kurang diberkahi lantas menerima pembalasan lantaran kelekaan ahli kariahnya terhadap tanggungjawab kepada agama ?
Satu teori jahat, kebanyakan masjid dibina menerusi derma ikhlas. Maka sang kontraktor akan membinanya dengan jujur, mengikut spesifikasi dan kualiti yang baik, tanpa penipuan dan rasuah dengan menggunakan bahan berkualiti rendah seperti yang digunakan dalam pembinaan bangunan lain bagi mengurangkan kos, logik ke ? Ha .. ha!
Jika masjid di Aceh hendak membuktikan bahawa masjid itu sebagai Rumah Allah dan Allah telah menyelamatkan rumah-Nya, bagaimana pula misalnya di Sri Lanka terdapat beberapa buah kuil Hindu yang tidak terjejas. Di Thailand ada pula Wat Siam yang turut tidak dirosakkan oleh tsunami. Di beberapa tempat lain ada patung Buddha serta salib Kristian serta gereja yang juga terselamat walaupun kawasan sekelilingnya rosak teruk.
Allah s.w.t juga yang memeliharanya ? Atau lantaran konkrit atau bahan logam yang sangat berat dan teguh ? Atau tanda Allah ‘menghormati’ rumah ibadah mereka sebagaimana maksud firman Allah s.w.t yang melarang kita membinasanakan tempat ibadah agama lain
Pelaksanaan Syariat Islam
Bagaimana pula kini Aceh perlu bersyukur dengan nikmat tsunami ini. Pelaksanaan undang-undang syariat Islam sewajarnya mendapat sokongan masyarakat agar bukan sahaja kemurkaan Allah tidak datang lagi tetapi untuk menuju kembali kegemilangan Aceh sebagaimana Kesultanan Pasai dahulu. Aceh merupakan satu-satunya wilayah di Indonesia yang dikatakan melaksanakan hukum syariah secara kaffah atau menyeluruh.
Aku sebenarnya kurang pasti setakat mana menyeluruh yang dimaksudkan. Patutnya kena buat sedikit homework sebelum datang. Ini dapat dilakukan lantaran kuasa atonomi yang diberikan kepada Aceh hasil perjuangan GAM sebelum tsunami melanda lagi.
Apakah sekadar larangan wanita berpakaian ketat di tempat awam, tiada penjualan arak, larangan berjudi, tiada kelab malam dan panggung wayang ? Tak nampak pulak apa ayang disebut sebagai polis syariah. Tak kebetuan pula melihat hukuman sebat dikhalayak ramai diamalkan bagi pesalah tertentu. Mungkin ditangguh sempena 10 tahun tsunami ?
Menurut PPku, semuanya berjalan lancar lantaran majority adalah umat Islam dan peristiwa tsunami menjadi pemangkin kesedaran tersebut. Mungkin masih ada yang berdegil atau ingkar.
Doa Dari Semua
Aceh kini cuba membangun dan mereka mengharapkan doa dari dunia seluruhnya. Tsunami bukan sahaja merubah geografinya. Ia turut meletakkan cita-cita dan hasrat dalam diri penduduk Aceh dalam memulakan hidup baru. Biarpun Banda Aceh tidak sehebat Jakarta atau Bandung, tapi ia tenang. Rakyatnya kini 'bebas' menjalankan aktiviti tanpa ketakutan ekoran konflik dengan Jakarta.
Semoga Aceh akan kembali menjadi tamadun yang gemilang seiring dengan syariat Islam, sebagaimana buminya suatu ketika dahulu. Insya’allah kalau panjang umur dan ada rezeki, aku akan ke Aceh semula. Menjejakkan kaki sahaja di KLIA2, terima berita kehilangan flight AirAsia Surabaya-Singapura, QZ8501. Syukur selamat pulang
No comments:
Post a Comment