Masa belajar sejarah Melaka di sekolah dulu-dulu, Sungai Melaka dikatakan merupakan sungai yang terpenting semasa kerajaan Kesultanan Melayu Melaka. Ia mempunyai nilai sejarah yang tersendiri kerana di kiri kanan sungai itu merupakan kawasan perbandaran, penempatan, perkuburan, perniagaan, perkapalan, pelabuhan dan banyak lagi sejak ratusan tahun yang lalu.
Masa belajar di SM Sains Melaka sekitar 1981-1982 pula, Sungai Melaka kelihatan macam terbiar sahaja. Malahan Sungai Melaka pernah dilabel antara sungai paling tercemar di negara ini. Namun kini ianya telah dibangunkan semula bagi mengembalikan kegemilangan Sungai Melaka,
Sedikit demi sedikit, wajah Sungai Melaka ditransformasikan sehingga kini, banyak produk pelancongan baru ditambah seperti hotel bertaraf lima bintang, restoran eksklusif dan kedai cenderamata yang banyak dibina di sepanjang sungai.
Transformasi tersebut turut meliputi usaha mengindahkan dan menaiktaraf beberapa jambatan, pemeliharaan perkampun tradisional Melayu iaitu Kampung Morten serta laluan pejalan kaki sepanjang sungai Melaka yang dinamakan River Boardwalk.
Bagi menggalakkan pelancongan atau menyaksikan keindahan Sungai Melaka yang telah ditransformasikan, perkhidmatan bot khas Melaka River Cruise telah diperkenalkan. Ia dikatakan mulai dperkenalkan pada tahun 2008.
Aku berpeluang menaikinya pada petang 25 Disember 2015 yang lalu setelah beberapa kali hasrat tidak kesampaian sebelum ini.
Harga tikernya pelbagai, mengikut kategori orang awam, pelajar, warga emas serta berbeza bagi orang Malaysi dan bukan Malaysia. Perjalanan bukanlah menyusuri sepanjang Sungai Melaka, namun sekadar sebahagian sungai dari muaranya sepanjang 6 kilometer dengan mengambil masa hampir satu jam.
Sepanjang perjalanan, kami diterangkan oleh pre-recorded voice dalam dwi-bahasa, keadaan serta apa yang menarik di kiri dan kanan sungai yang sedang kami susuri. Ia turut diselangselikan dengan music irama tradisional dan lama-lama.
Di atas bot yang pelbagai rupabentuk, dapat dinikmati pemandangan bangunan dan rumah kedai peninggalan era Belanda, rumah-rumah tradisional Melayu dan banyak lagi pemandangan yang menarik peninggalan sejarah warisan dunia.
Terdapat juga bangunan-bangunan yang dihiasi dengan pelbagai mural yang tentunya mempunyai maksud yang tersendiri
Menarik juga pemandangan kiri dan kanan sungai walaupun air sungainya masih berbau busuk macam air longkang. Malah dikatakan ada kawasan tertentu, terdapat biawak membiak dan bersantai di bawah mural bangunan. Apakah disebabkan pembuangan sampah di kiri dan kanan sungai.
Dalam pelayaran juga, bot akan melalui 7 buah jambatan yang ditandai namanya pada setiap jambatan tersebut. Antaranya Jambatan Kampung Morten, Jambatan Old Bus Station, Jambatan Hang Tuah, Jambatan Pasar, Jambatan Kampung Jawa, Jambatan Chan Koon Cheng dan Jambatan Tan Kim Seng. Mungkin ada sejarah tersendiri nama-nama tersebut.
Tertanya juga, dimana pokok Melaka, pokok yang dikatakan darinya Melaka memperoleh namanya oleh Parameswara ketika satu perkara aneh berlaku di mana seekor kancil putih telah menendang anjing-anjing raja ?
Tapi melaka ada monorail, macam pernah dengo ? Memang dalam perjalanan kelihatan sebahagian railnya. Tapi kenapa sudah terhenti perkhidmatannya ?
No comments:
Post a Comment