Bebaru ini aku berkesempatan melawat bangunan yang menempatkan operasi ITIS atau Integrated Transport Information System atau Sistem Maklumat Pengurusan Pengangkutan di Bukit Jalil. Difahamkan bahawa Sistem ini pada asalnya di bawah seliaan MAMPU, tetapi kini diletakkan dibawah DBKL. Ini adalah kerana memandangkan skop penggunaannya kini adalah di sekitar Kuala Lumpur, walaupun apa yang ada tu dijadikan pilot sebelum di perluaskan ke bandar-bandar utama seluruh negara, malah ke seluruh negara !!!
Aku agak tertawan dengan Bilik Operasi, Bilik Simulasi serta Call Center ITIS. Sayangnya aku bawak kamera, tetapi tertinggal bateri ... argh !!!! Tak dapat nak ku abadikan lawatanku itu. ITIS lebih kepada memantau kelancaran aliran traffik di Kuala Lumpur. Beratus-ratus kamera pelbagai jenis dan fungsi dipasang di sekitar jalanraya utama Kuala Lumpur. Gambar daripada kamera tersebut dapat dilihat di Bilik Operasi ITIS yang kemudiannya di analisa berdasarkan aliran trafik berkenaan. Maklumat aliran trafik KL menerusi ITIS disalurkan kepada warga KL menerusi siaran Radio, TV, papan maklumat, internet, SMS dan pertanyaan menerusi telefon.
Persoalannya, sejauh mana warga KL menggunapakai ITIS ? Tahukah mereka akan kewujudan ITIS yang difahamkan kos untuk setup semuanya menelan belanja RM 360 juta .. wau .... Pegawai di ITIS mendakwa, berdasarkan ’ kiraan’ tertentu yang dilakukan, yang melibatkan penjimatan kos masa dan petrol oleh pengguna jalanaraya, ITIS dikatakan telah balik modal. Tidak didedahkan pula bagaimana pengiraan tersebut.
Persoalaannya, berapa ramai yang mendapat manfaat daripadanya atau merasakan maklumat yang dikeluarkan oleh ITIS berguna ? Kesesakan di KL telah menjadi lumrah bagi warga KL. So apabila mendapat tahu sesuatu jalan tu sesak, mereka sebenarnya tidak punyai pilihan kecuali meredah aje dengan redho. Tempat laihn pun sesak jugak. Bukan senang nak patah balik atau detour !!!
Persoalan lagi, patutkah ITIS diletakkan di bawah DBKL. Mungkin disebabkan skop adalah sekitar KL, Tetapi dengan kos penyelenggaraan yang mencecah RM25 juta setahun, wang tersebut sepatutnya digunakan untuk membaiki kerosakan jalan dan kerosakan kemudahan awam. Sekiranya bukan DBKL, siap yang sepattnya mengambil alih ? Kemeneterian Pengangkutan Malaysia ? Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia ? Polis Trafik Kuala Lumpur ? Atau kembali semula kepada MAMPU sebagai agensi yang mempunyai kuasa ’tertinggi’ dalam hal ini ?
Persoalan lagi, sejauh mana maklumat tersebut boleh dikongsi oleh agensi atau jabatan kerajaan yang lain ? Setiap agensi atau jabatan mempunyai paranan dan fokus penggunaan mungkin berbeza. Kalau ITIS hanya untuk memaklumkan kesasakan jalan sama ada disebabkan kemalangan, banjir atau jalan rosak, bagaimana agensi lain yang sewajarnya bertindak, melakukan tindakan yang sewajarnya. Umpamanya kalau ada kemalangan, sepantas mana polis trafik, bomba atau ambulan dimaklumkan dan bertindak ? Atau agensi tersebut tak terima atau ’tak iktiraf’ pun maklumat daripada ITIS. Pengguna jalanraya tidak nampak apa ’masalah dalaman’ yang berlaku dan akhirnya yang disalahkan ialah sistem penyampaian kerajaan yang kurang berkesan.
DO I NEED TO EAT FRUITS EVERYDAY?
2 hours ago
1 Komen:
itulah masalah e-Kerajaan yg kita hadapi...sistem dah canggih..tetapi kurang dari segi pelaksanaan..apa yg ditekankan ialah output..bukanya impak dan hasil...
sepatutnya promosi itis diperhebat..atau swastakan sebagian kecil (bukan semua) seperti MyEG (sistem renew roadtax) promosi besar-besaran dibawah projek MyEG..
sistem itu mungkin boleh di intergrasikan dengan google maps..kat situ pun boleh paparkan maklumat kesesakan kan? tapi buat masa ini, US jer la..apa kata extend ke malaysia ?
Post a Comment