Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Ronda Kuching Lagi

Beberapa kali ke Sarawak sebelum ini tetapi tidak sempat nak berjalan sangat sebab urusan kerja yang ketat. Tetapi kali ini aku berpeluang jalan-jalan sekitar Bandaraya Kuching Sarawak bersama dua orang anakku yang datang pada hari akhir urusan ofisku. Kali ini baru aku tahu rupanya nama Bandaraya ‘Kuching’ tak ada kena mengena dengan binatang kucing.

Antara Kek Lapis, Waterfront, mee kolok, laksa Sarawak, berbagai muzium, Orang Utan Semenggoh, Crocodile Farm, Cultural Village, Santubung, Taman Negara Bako, Serikin dan terubuk. Jenuh memikirkan susunan mana nak pergi dulu dalam masa yang agak terhad.

Tugu Kuching
Terletak berdekatan dengan Hotel Hilton, tempat penginapan. Jalan kaki kekira 10 minit sahaja. Ada orang kata tak sah kalau pertama kali ke sini, tidak mengunjungi atau bergambar dengan Tugu Kuching. Ia yang terdiri daripada kuching dewasa dan beberapa ekor anak kuching yang sedang bermain bergurau senda, diperbuat barangkali daripada batu.

Dari dekat tak adelah gah mana sangat, tapi ianya unik dan rasanya tidak terdapat di tempat lain, khususnya di Malaysia. Dulu aku pernah menginap di hotel yang terletak betul-betul di hadapan bulatan yang menempatkan tugu kuching tersebut.

Muzium Sarawak
Nak jimat masa dan tenaga, naik saja teksi RM12 ke Muzium Sarawak.Sekitar Muzium Sarawak terdapat pelbagai muzium sebenarnya seperti Muzium Seni dan Muzium Alam Semula Jadi.


Walaupun semuanya free, tetapi pengunjungnya tidaklah seberapa. Apakah orang sekarang atau generasi sekarang sudah tidak minat dengan muzium lagi walaupun bangunan muzium tersebut telah lama dibina.

Muzium Sarawak sedikit sebanyak membawa kita menjelajahi alam sejarah lampau warisan Sarawak dan Borneo.

Bahan pameran termasuklah contoh fauna Sarawak, burung, reptelia dan mamalia. Terdapat model rumah panjang kumpulan etnuik Sarawak, kraftangan dan alat musik turut dipamerkan.

Walaupun binaan nampak lama, namun muzium ini kelihatan masih utuh dan setia menerima kunjungan demi kunjungan.

Berdekatan ialah akuarium serta memorial pahlawan Sarawak. Tapi aku hanya sempat keliling akuarium sahaja.

Muzium Islam
Kemudian kami menyeberangi jejantas untuk ke Muzium Islam. Muzium ini yang terletak di Jalan P. Ramlee, dibuka pada tahun 1992 dan dikatakan merupakan muzium Islam pertama di Asia Tenggara.

Aku rasa di Kota Kinabalu pun ada Muzium Islam. Apakah bermaksud agama Islam sudah pupus dantinggal sejarah di Borneo lalu layak diletakkan dalam Muzium sahaja ?

Melihatkan pameran dalam muzium ini, tertanya juga, apa Islam 'yang hendak ditunjukkan ?

Pada tahun 1930, ia merupakan James Brooke Malay College dan pernah menjadi Madrasah Melayu Sarawak untuk melatih lebih ramai guru dalam pendidikan Melayu peringkat tinggi.

Muzium Islam ini memberi gambaran tentang sejarah dan kebudayaan unik komuniti Muslim di Sarawak dan serta seluruh kepulauan Melayu-Indonesia, menjejaki hubung kait pembangunan Islam di seluruh dunia.

Muzium ini mempunyai tujuh galeri yang terletak mengelilingi Central Garden dengan setiap galeri mempunyai temanya tersendiri.

Ini termasuklah budaya dan warisan orngislam di Sarawak, pakaian, sains dan teknologi, senibina Islam, Persenjataan, peralatan harian dan koleksi Al-Quran.

Yang paling menarik ialah pedang replica Rasulullah s.a.w. Sesekali tengok macam teruja, sesekali tu pulak macam takut. Panjang pedangnya ... berwarna perak, ‘bercabang dua’ di penghujungnya. Ia merupakan salah sebuah pedang Rasulullah s.a.w dan yang dipamerkan adalah replica pedang yang dinamakan Dhul Al-Fakar.

Muzium ini dibuka setiap hari dari jam 9.00pagi hingga 4.30 petang. Sayangnya tidak ramai pengunjung walaupun bahan pameran nya agak menarik juga.

Little India
Mungkin sebab terletak di Jalan India ( India Street ) yang dulunya jalan tersebut dipenuhi dengan kedai dan peniaga-peniaga berbangsa India.

Tetapi kini aku lihat, mungkin 50% peniaga kini merupakan orang Cina. Dulu dikatakan tersangat sibuk dengan orang ramai mendapatkan pelbagai pakain dan kain yang diimport daripada serata dunia.

Walaupun itu dulu, namun di Jalan India ini pelbagai barangan khususnya tekstail, pakaian, rempah ratus, cenderahati dan makanan tempatan boleh didapati di sini. Harga pun boleh tahan murah jugak.

Aku difahamkan kebanyakkan kedai di sini dibuka sianghari sahaja dan jam 6 petang mulai ditutup. Tapi jam 6petang sudah gelap disini pun.

Tugu Peringatan Brooke
James Brooke merupakan orang penting dalam sejarah Sarawak. Ia merupakan peguasa Inggeris yang paling lama berkuasa di Sarawak. Untuk itu didirikan memorial peringatannya pada tahun 1924.

Ia terletak di tepi Waterfront dan di hadapan bangunan Mahkamah lama yang juga pernah menjadi pusat pentadbiran kerajaan Sarawak.

Tetapi sesekali melihatkan bangunan tersebut, macam terbiar tanpa ada sebarang pengunjung. Nak dekat pun aku terasa malas.

Pada tugu peringatan tersebut, tulisan jawi digunakan, walaupun dalam memperingati seorang ‘tokoh’ Inggeris.

Kuching Waterfront
Jika ke Sarawak elok menginap di hotel berhampiran Waterfront Sarawak sebab dikelilingi dengan pelbagai tempat menarik untuk di kunjungi di Sarawak. Ada banyak hotel di sini yang boleh dipilih mengikut keselesaan memasing.

Deretan kedai-kedai menyeberangi jalan di Waterfront menjual pelbagai cenderamata Sarawak yang untuk dibeli sebagai kenang-kenangan dengan harga yang berpatutuan. Satu daripadanya iaitu 'Bazar Waterfront' dikatakan menjual pada ‘harga borong’.

Pelbagai aktiviti terdapat di sini, selain menikmati pemandangan yang menarik, pelbagai jualan serta juadah di kedai atau kiosk yang disediakan. Ini termasuklah berjogging, menaikki cruise, teksi air dan menikmati persembahan pemuzik jalanan.

Namun disini dikatakan bahaya kalau sejalan sorang-sorang khususnya ketika malam atau menjelang malam.

Selain pukau, dikatakan banyak kes ragut berlaku. Patut pun terdapat beberapa papan amaran mengenai perkara ini serta polis yang berkeliaran membuat rondaan.

Menyeberang Sungai Sarawak
Selepas ‘mengeteh’ menghilangkan penat berjalan, kami menyeberang Sungai Sarawak untuk ke Kg Boyan yang terkenal dengan jualan kek lapisnya.

Kami menyeberang dengan sampan yang menyediakan perkhidmatan berulang alik pada kadar 40 sen sehala sahaja. Cumanya kalau kita berikan syiling 50sen, kalau tidak minta baki kekadang pendayung tu buat dek aje. Nasib baik syiling RM1 dah takde ...

Sampannya simple sahaja, tak perlu pakai life jacket. Agaknya boleh muat sehingga 12 orang. Bergoyang-goyang macam nak terbalik bila tak stabil masa naik dan keluar dari sampan.

Menghidupkan enjin dibelakang sampan pakai ‘automatik’ dengan tali yang dipasang dan tarik dari hadapan pendayung berada.

Kejap 5 minit dah sampai. Berdekatan jetti seberang ada food court yang sentiasa ramai pada sebelah petang.

Kek Lapis Sarawak Kg Boyan
Berdekatan juga surau dan Kedai Kek Mira tidak jauh daripada food court tu, jalan kaki sahaja. Yang sohor dulu ialah Dayang Salhah dan kini Mira mulai popular.

Di Kedai Kek Lapis Mira orang agak ramai. Disediakan juga meja yang menghidangkan potongan kek untuk dirasa oleh pengunjung sebelum membuat keputusan untuk membeli mana yang disukai.

Rasa punya rasa, sebab banyak sangat kot, akhirnya tak tahu mana yang sedap. Ha .. ha ...

Kemudian ke Kedai kek Lapis Dayang Salhah, masih seperti dulu. Cuma dah tak nampak ruang dapor dimana kek lapis disediakan. Atau mungkin sudah lewat sampai, dapor pun dah tutup.

Hari Berikutnya
Kalau semalam banayak brjalan kaki, hari ini berjalan jauh dengan kenderaan. Pepagi sebelum bertolak, cari sarapan di kedai berdekatan yang kelihatan ‘halal’. Payah juga sebenarnya nak cari yang’kelihatan halal’.

Aku mengambil peluang untuk merasa Laksa Sarawak. Makanan ini merupakan mee dengan sup santan berempah yang berasaskan belacan dan yang dihidangkan dengan mi hun, telur, udang, ayam, tauhu goreng, dan kekadangnya kerang.

Takdelah best mana, macam orang dok kata kata. Mungkin ada kedai lain yang lebih sedap kot.

Orang Utan @ Semenggoh Wildlife Centre
Destinasi pertama, kekira sejam perjalanan dari hotel sampailah. Nak masuk kena tiket sekali dengan kenderaan masuk. Lokasi parking terletak kekira 1.3km dari gate masuk dan jalannya pun sempit. Banyak kenderaan mulai berpusu-pusu masuk.

Sampai kira on-time 9.30pagi, lantas terus ke pelantar tinjau yang disediakan. Kena meredah sikit kekira 200m hutan belantara.

Sesampai orang sudah ramai dan keadaannya sunyi sepi kerana menghormati papan tanda supaya jangan membuat bising. Selain senyap, sebenarnya dilarang membawa tripod, dibimbangi dianggap senjata oleh orang hutan.

Semuanya sedang menunggu dengan sabar kemunculan orang hutan di pentas yang disediakan. Ramai juga pelancong luar negara dengan pelbagai jenis kamera yang besar-besar termasuk tripod.

Namun tunggu punya tunggu orang hutan tidak muncul-muncul. Akhirnya kami diberitahu ada di suatu tempat lain. Maka semuanya dibawa meredah masuk jalan dalam hutan lagi. Kekira 100m berjalan, akhirnya nampak dicelahan pokok seekor orang utan yang sedang bergayut-gayut.

Kami diberitahu ada sebanyak 27 ekor orang hutan, tetapi kali ini mereka tidak keluar sebab musim buah di hutan dan mereka telah kenyang memakan buah hutan. Sebab itu tidak keluar ke pentas makanan yang disediakan.

Taman Buaya Jong
Pada asalnya kurang minat nak singgah. Tapi atas nasihat pemandu pelancong maka kami pun singgah. Ke Taman Buaya Jong. Ia dikatakan menjadi kemestian kepada pelancong dari luar Sarawak memandangkan Sarawak agak sinonim dengan buaya.

Bujang Senang ? Pemandu pelancongku ‘temberang’, 90% sungai di Sarawak ada buaya ... Cuma timbul atau tidak, takut atau berani buaya tu menampilkan diri.

Ia merupakan sebuah kawasan persendirian yang menempatkan lebih 1000 ekor buaya dari pelbagai jenis dan saiz dari usia ‘anak sampai ke moyang’ buaya ada di sini. Ia boleh dilawati dengan perjalanan kira kira 45 minit dari bandar Kuching.

Jong Crocodile Farm juga adalah kawasan penternakan, pembiakan dan pemuliharaan buaya yang terbesar di Malaysia. Masa gi Langkawi pun Taman Buaya Langkawi mendakwa seumpamanya .. Awal penubuhan pada tahun 1963, pembukaannya adalah untuk tujuan komersial iaitu untuk memperdagangkan kulit buaya, tetapi kemudiannya ditukar kepada mini zoo yang ada hingga sekarang.

Ini termasuklah spesies unggas, burung, monyet dan binatang eksotik yang lain yang hanya boleh didapati di kepulauan Borneo. Nama Jong ialah sempena pemilik dan pembuka taman ini, iaitu Johnson John yang juga penulis bersama buku ‘Man-eating Crocodiles of Borneo’ bersama James Ricthie.

Buaya buaya di sini ditempatkan mengikut saiz, spesies/jenis dan umur. Buaya yang masih kecil ditempatkan bersama di dalam sangkar yang lebih kecil. Begitu juga buaya yang masih diperingkat ‘remaja’. Manakala buaya dewasa dibiarkan hidup berkumpulan dalam kawasan yang lebih besar.

Waktu yang paling sesuai untuk melawat Jong’s Crocodile Farm ialah pukul 10 pagi dan juga 4 petang kerana waktu ini demonstrasi Crocodile Jumping.

Ingat apa, rupanya buaya melompat untuk menangkap makanan yang di umpan atasnya. Makananya berupa ayam serta organ dalam lembu atau mungkin 'lembu pendek'.

Jam 11 pula member makan ikan Arapaima yang berada dalam sebuah tasik. Nampak ada banyak dan ada yang sebesar orang dewasa saiznya.

Selain daripasa itu, terdapat sudut informasi tentang buaya, fasa kehidupan, rangka awet dan kegunaan yang cukup menarik.

Makan Tengahari Ayam Pansuh
Kami balik ke hotel, checkout dan kemudian makan tengahari. Kali ini merasa Ayam Pansuh yang merupakan makanan kebiasaan orang Iban. Ia merupakan kepingan atau cebisan ayam yang dimasukkan kedalam buluh bersama dengan bahan-bahan seperti cendawan, serai, daun ubi dan dibakar seperti lemang.

Dimakan dengan nasi, rasanya boleh tahan juga. Tapi tak alarat nak menghabiskan hidangan mangkuk bersaiz kecil dengan nasi.

Muzium Kuching
Buat anak-anakku, berbanding dengan Taman Buaya dan Semenggoh, ke Muzium Kuching yang paling digemari sesangat. Mungkin kalau zoo 'kuching hidup' lagi best sebab ianya ‘live’ !!!!!

Muzium ini bukan sahaja merupakan yang pertama seumpamanya di Malaysia, malah dikatakan didunia. Ia terletak dalam bangunan Dewan Bandaraya Kuching Utara dan mula dibuka pada tahun 1988.

Dibuka pada setiap hari dari jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang, kecuali pada hari pertama cuti umum. Masuk percuma, tetapi kalau nak ambil gambar dengan kamera atau handphone berkamera, kena bayar.

Selain patung-patung kuching, dipamerkan segala aspek mengenai kuching seperti penjagaan, pemakanan, kepercayaan, istilah baahasa berkaitan kuching, artifak, lukisan dan gambar mengenai kuching.

Terdapat penceritaan asal usul nama Bandaraya Kuching. Kemunculan banyaknya haiwan kuching suatu masa dulu adalah satu kemungkinan. Tahun 1839 James Brooke menamakan tempat tersebut sebagai Kuchin’ yang bermaksud pelabuhan seperti di Indochina dan India.

Tahun 1876, nama Kuching diberikan setelah terdapat banyak pokok mata kuching di tepi Sungai Sarawak. So, tak ada kena mengena dengan haiwan kuching ?

Gunung Santubung
Terletak kekira 35km dari Bandaraya Kuching sdan terkenal dengan legendanya. Namun cantik pemandangannya jika dilihat daripada jauh.

Dikatakan jika diteliti dan diamati, Gunung Santubong kelihatan seperti seorang wanita sedang berbaring dengan rambut panjangnya yang terurai. Entahlah ...

Dalam pergaduhan berhari-hari antara Puteri Santubung dengan Puteri Sejinjang lantara mendakwa memasing lebih cantik dalam menawan Putera Serapi, akibat pukulan yang amat kuat, otak Puteri Sejinjang telah bersepai dan berselerakan.

Secara tiba-tiba kilat sabung-menyabung disertai guruh berdentum. Cahaya terang dari langit kelihatan lalu mengangkat kedua-dua puteri ke kayangan sebelum disumpah Puteri Santubung sebagai Gunung Santubung dan berkecainya otaknya Sejinjang menjadi Pulau Kera, Pulau Talang, Pulau Satang, Pulau Lakir dan beberapa pulau kecil yang berhampiran.

Putera Serapi yang kecewa terus membawa diri ke Gunung Serapi. Entahlah, mungkin sekadar cerita lagenda bagi mempopularkan Gunung Santubung, kata pemandu pelancongku. Tapi masakah ada lagu Puteri Santubung ?

Cultural Village ( Kampung Budaya )
Aku hanya sempat bergambar di hadapan pintu masuk saja. Memang berhajat nak masuk, tapi aanak-anaku kata mahal dan sayang duit RM60 seorang untuk masuk. Katanya boleh buat makan 10 hari !!! Aduss....

Aku sebenarnya tertarik dengan konsep muzium hidup serta tagline ‘Terokai Sarawak dalam masa setengah hari’. So tak payah nak pergi jejauh dan pelbagai tempat untuk mengenali kumpulan etnik dan kaum di Sarawak. Tak mengapalah, lain kali kot ....

Pantai Damai Central
Terletak di hadapan pintu masuk Culture Village. Cuaca agak panas ketika itu, tidak ramai yang bermandi manda. Lagipun dikatakan masa itu air surut.

Pemandangan cantik disini berlatarbelakangkan Gunung Santubung serta kebiruan langit dan keputihan awan.

Selain pantai yang menarik, terdapat kompleks jual-beli disediakan, food court, tandas, surau dan 'pentas' persembahan.

Berehat merasa ‘banana cheese’ ...bukannya apa, pisang goreng letak cheese dan susu pekat sahaja sepinggan RM6.

Pasar Satok
Dalam perjalanan balik menuju Airport Kuching, kami singgah di Pasar Baru Satok yang dibuka pada hari Sabtu dan Ahad. Pergi dulu tempat lain, kini telah berubah di tempat baru mulai 1 Jan 2013,

Ia terletak bersebelahan dengan Kubah Ria, satu tempat makan yang terkenal di menghadap Sungai Sarawak. Kat sini merasa mee kolok yang sedap. Terlupa pulak nama gerainya. 'Mi kolok' Kuching merupakan mi yang direbus dan kemudian dihidangkan dengan bawang putih, bawang merah, serta hirisan daging.

Pasar ini terkenal dengan kaum perempuan etnik yang membuka gerai-gerai menjual sayur-sayuran dan buah-buahan.

Antara barang jualan yang terdapat disini termasuklah kraftangan, hasil-hasil hutan (termasuk madu hutan), binatang ternakan, bunga orkid, ikan hidup serta pelbagai snek dan hidangan tempatan.

Target aku ialaah ikan terubuk. Cuma konpius. Penjual tu kata dari Myanmar manakala pemandu pelancong kami kata tempatan, tapi jenis peliharaan. Kalau jenis liar, mahal harganya, itupun dalam bulan Jun – Ogos. Entahlah.

Nak Datang Lagi ?
Kemudian terus ke Airport Kuching untuk flight kembali KLIA. Nak jalan lagi, tentunya sebab tak jumpa orang utan di Semenggoh dan tak masuk Cultural Village lagi ... huhu.

Memang orang hutan pernah ku lihat di zoo lain, tapi itu tak ‘sesegar’ seperti yang aku jangkakan seperti di Semenggoh. Serikin memang kuregn minat, nak shopping apa lagi ? Mungkin Taman Negara Bako pulak.

Klick untuk lagi gambar ...
Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2