Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

PRU13 Dan Fenomena Husam Di Putrajaya

Pengumuman pembubaran Parlimen oleh PM bagi memberikan laluan kepada Pilihanraya Umum Ke-13 ( PRU13) tidaklah begitu mengejut. Orang ramai memang tertunggu-tunggu setelah tempoh 5 tahun pemerintahan semakin menjelang tamat. Tidak dapat dipastikan apakah sebab sebenar PM lambat membubarkan Parlimen ? Masih belum cukup masa untuk melaksanakan pembangunan Negara ? Masalah pemilihan calon di kalangan komponen parti pemerintah ? Kedudukan komponen parti pemerintah di Sabah dan Sarawak yang ‘tegang’ ? Ada yang mengatakan belum siap pack barang atau fail sekiranya tidak kembali memerintah … entahlah.

Menghampiri hari penamaan calon, pelbagai spekulasi yang mungkin juga strategi tentang bakal calon yang bertanding di sesuatu kawasan. Dato’ Husam Musa yang juga Naib Presiden PAS tetiba naik nama untuk bertanding di Putrajaya. Menyerah leher untuk di sembelih ? Tak takut hilang wang pertaruhan ke ? Apakah sentimen Kelantan yang hendak diraih ? Orang Kelantan yang tinggal di sini pun balik ngundi di mereka.


Bagi merasai debaran PRU13, aku turun untuk menyaksikan suasana proses penamaan calon bagi Parlimen Putrajaya ( P125 ) di Dewan Komuniti Presint 9. Dua calon diistiharkan sebagai calon yang menyaksikan penyandang semasa Tengku Adnan dicabar oleh Dato’ Husam Musa. Pertembungan ini menjadi antara tumpuan dalam kempen PRU13 yang dijangka sengit.

Suasana penamaan calon di Dewan Komuniti Presint 9 sungguh menarik. Pengiring calon Dato’ Husam aku kira ada seramai 3 atau 4 kali lebih ramai daripada pengiring calon BN. Sudah tentu kebanyakkan mereka orang luar dan bukan pengundi Putrajaya. Itu yang Tengku Adnan dengan yakinnya berkata, Husam akan hilang wang pertaruhan.

Sebaik penamaan calon, banyak kisah serta pertembungan yang menarik. Buat pertama kalinya, calon bebas begitu ramai yang bertanding. Pulohan daripadanya juga merupakan ahli komponen parti pemerintah yang kecewa kerana tidak terpilih semula. Malah ada antaranya memegang jawatan tertinggi dalam parti. Ternyata dakwaan kononnya iklas berjuang untuk rakyat, untuk bangsa dan negara, sekadar manis di bibir sahaja. Realitinya menipu !!!

Terfikir olehku, apakah strategi yang akan digunakan oleh jentera pilihanraya Dato’ Husam ? Masyarakat dan pengundi Putrajaya majoritinya kakitangan kerajaan. Malah ramai juga yang tidak minat dengan politik kepartian, sama ada disebabkan halangan jawatan atau sibuk dengan tugasan harian. Balik-balik rumah, kepenatan dan ngadap RTM, beRehat Tunggu Mati kalaupun tidak ASTRO. Yang rajin sikit, muncullah di surau. Itupun berapa kerat aje.

Bagaimana jentera Dato Husam hendak pergi rumah ke rumah meraih undi ? Dalam PRU12 dulu, pengundi sekitar 6,000 orang dan kini meningkat secara drastik kepada 15,000 orang. Bayangkan perumahan apartment yang tertutup. Mungkin edaran risalah kepada pengundi menerusi tong pos sebagaimana dilakukan oleh BN ? Bendera Dato Husam memula tu kejap ada kejap takde.

Tetapi ceramah-ceramah Husam nampak ramai yang hadir. Sure orang luar yang meramaikan. Berani ke kakitangan kerajaan yang simpati kepada Husam menghadiri ceramah beliau ? Bimbang Special Branch ambik nama dan lapor kepada Ketua Jabatan atau Ketua Setiausaha Negara ?

Sedangkan memberikan peluang berta’aruf di Surau Abdul Rahman Auf pun menyebabkan AJK kena panggil ke JAWI dan khabarnya dipecat serta merta semua AJKnya ? Jika benar, kenapa takut begitu sangat. Dato Husam datang untuk bersahabat, bukan cari pasal. Kisah kejadian bendera parti Dato Husam di cabut oleh orang, sama ada orang itu orang BN atau Perbadanan Putrajaya tersebar luas beserta gambar sekali khususnya dalam media alternatif seperti blog dan facebook.

Tapi aku kira Dato Husam atau mungkin pengarah strategiknya agak bijak. Dengan menggunakan kemudahan facebook, email dan teknologi ICT beliau bergerak menerima cadangan dan menyampaikan kepada pejabat-pejabat kerajaan di sekitar Putrajaya. Mana-mana agensi kerajaan yang mengadakan hari Bertemu Pelanggan, itulah yang utama ditujunya. Entah-entah next week, semua Hari Bertemu pelanggan dibatalkan jika itu menjadi sasaran Dato Husam.

Husam juga mendakwa akan menggunakan media elektronik. Bagaimana caranya selain menerusi media social ? Menceroboh sistem email kakitangan awam di setiap agensi dalam menyampaikan amanat dan pesanan beliau ?


Walaupun di ‘boo’ oleh entah sapa apabila berkunjung meraih undi dan simpati atau ingin bersama masyarakat di tempat awam, beliau tetap teruskan. Tidak kurang juga yang menyambut beliau, siap bergambar lagi. Dato Husam kelihatan mudah atau cepat mesra dengan warga Putrajaya berbanding dengan Tengku Adnan yang sering dilaporkan garang dan muka sombong. Malah bebaru ini kedengaran meluas cerita beliau menampar dan menyepak seorang pimpinan UMNO yang datang menemuinya. Laporan polis juga dikatakan dibuat atas insiden ini. Duduk sahaja di Putrajaya, bandar yang indah, moden serta dikatakan canggih. Tetapi mentaliti warganya tidak mengambarkan sedemikian.

Tidak dapat dinafikan banyak sumbangan melalui Tengku Adnan sebagai Ahli Parlimen Putrajaya sebelum ini dalam bentuk RM, disalurkan kepada warga Putrajaya menerusi aktiviti kemasyarakatan penduduk, surau dan sekolah. Tapi itu guna duit siapa ? Duit peruntukan persekutuan sebagai ahli parlimen kan ? Beliau sekadar menyalurkan kepada yang memerlukan. Atau duit gaji ? Atau pendapatan ekoran pemilikan saham beliau dalam Berjaya Group yang juga pemilik saham kepada syarikat judi Sport Toto. Dulu kecoh kejap semasa beliau jadi Menteri Pelancongan, mencadangkan pub dan pusat hiburan dibuka sehingga 5.00 pagi bagi membolehkan pelancung luar negara berhibur. Malah untuk menarik lagi ramai pelancong, beliau mencadangkan cukai arak dikurangkan bagi menjadikan harganya murah. Yeala ... itu cerita lama.



Hari demi hari, sepanduk, bendera, bunting serta bill board gambar PM, TPM dan Tengku Adnan semakin bertambah sehingga menenggelamkan bahan kempen parti Dato Husam. Apakah itu menunjukkan kekuatan BN atau sebaliknya menunjukkan ketakutan BN dalam menyaingi Dato Husam. Kalau yakin Dato Husam akan hilang wang pertaruhan, buat relaks ajelah.

Ceramah Dato Husam berjaya menarik crowd yang besar, yang mungkin tidak pernah berlaku dalam sejarah kempen pilihan raya di Putrajaya sebelum ini. Orang luar pun orang luarlah, tetapi Dato Husam memberikan satu petanda bahawa Pakatan Rakyat memang serius untuk menaklukki Putrajaya dan Parlimen Malaysia. Bak dikatakan, menang Putrajaya bermakna menang Malaysia ...

Kini, sejauh mana fenomena Dato Husam melanda Putrajaya dalam menyampaikan mesejnya, usaha meraih undi daripada 15,000 pengundi berdaftar. Apakah sekadar memeriahkan suasana pilihanraya di Putrajaya ? Sejauh mana isu yang dibawanya relevan untuk diperjuangkan bagi warga Putrajaya yang kelihatan sudah selesa dengan apa yang ada.

Bagiku, terima sahaja siapa kerajaan yang terpilih. Kakitangan kerajaan kena akur dengan kerajaan yang semasa, usah taksub sangat dengan parti yang memerintah. Nak cari makan ... Kalau tukar pemerintahan nanti, sanggup letak jawatan atau tukar kerja ?

Selamat berjuang untuk Dato Husam, moga tidak menjadi seperti bidalan, yang dikejar tak dapat tetapi kerusi DUN Salor yang dipertahankan akan keciciran. Tetapi kalau menang di kedua-dua tempat, apakah beliau bakal menjadi Menteri Besar Kelantan serta jemaah Kabinet ? Atau lain kalilah ….
Share:

Selamat Jalan Che Nah ...

Walaupun sukar hendak mempercayai, namun itulah hakikatnya. Ibu saudaraku Hjh Rafeah binti Hj Dayat yang lebih aku kenali termasuk saudara mara terdekat dengan panggilan sebagai Che Inah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada jam 10.05malam, Rabu 10hb April 2013 pada usia 53 tahun kerana kanser paru-paru dalam rumahnya sendiri di Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.

Arwah baru sahaja pulang mengerjakan umrah bersama jiran-jiran taman perumahannya pada 12 Mac lalu. Sebelum berangkat pada 28 Februari, arwah dikatakan mengalami batuk-batuk sehinggalah sepanjang mengerjakan umrah dan sehari selepas pulang terus dimasukkan ke Darul Ehsan Medical Center ( DEMC ) Shah Alam. Aku dan keluarga sempat melawat arwah di DEMC pada 17 Mac dan beliau kelihatan ceria sahaja berborak walaupun mengadu agak sakit di dada apabila batuk dan bernafas.

Selepas beberapa hari sambil menunggu keputusan imbasan doctor, beliau disahkan menghidap kanser paru-paru dan di pindahkan ke HUKM, Cheras lantaran tidak ada kepakaran di DEMC. Hairan juga, sebesar DEMC yang nampak canggih, takde kepakaran tersebut. Sempat juga melawat arwah pada malam 21 Mac 2013. Pada ketika itu daripada raut wajah, nampak agak keletihan walaupun masih boleh bersapa dan cakap.

Selepas daripada itu, kunjungan ziarah aku ke HUKM hanya dapat memerhatikan keadaannya dalam keadaan kesukaran walaupun mendapat bantuan pernafasan. Namun alhamdulillah, arwah masih kuat untuk melakukan solat secara berbaring. Sepanjang arwah di HUKM, dua kali aku mendapat panggilan kecemasan tentang keadaan arwah.

Kali pertama pada tengah malam atau awal pagi 2 April, arwah dikatakan tenat walaupun mendapat bantuan pernafasan. Doktor kata stabil, cuma paru-paru masih tidak kuat serta demam sikit. Doktor kata tapi tidak boleh berikan harapan yang terlampau tinggi. Sesekali arwah kelihatan tercungap-cungap untuk bernafas, aku berserta sedara maraku yang berada yang berada di sana mejadi resah gelisah. Sedara maraku yang tinggal sekitar Lembah Kelang saling silih berganti mengajar mengucap, mengaji dan baca surah Yasiin. Memasing berdoa moga Allah memulih dan memberikan yang terbaik untuk Che Nah.

Pada petang 9 April mendapat panggil arwah tenat. Memang nampak perlahan sangat pernafasannya. Berdasarkan info doktor yang disampaikan tengahari tadi, memang arwah tengah tenat. Kanser dah melarat ke paru-paru sebelah kiri. Hanya 1/3 daripada paru kiri masih berfungsi. Yang sebelah kanan sudah 'out'. Rupanya kanser sudah tahap 4.

Aku semakin terasa akan kehilangan arwah. Aku hanya mampu membacakan Yassin di sisi arwah dan berdoa menagih keajaiban daripada Allah untuk arwah terus hidup serta berdoa agar Allah berilah yang terbaik baginya, sebagai insan suci setelah pulang menjadi tetamuNYA di tanah Al-Haram.

Kasihan pula aku melihatkan keadaan Che Rauf, suami kepada Che Inah yang turut keletihan berjaga berada di sisi Che Inah silih berganti dengan sesekali membisikan kalimah syahadah di telinga arwah. Makan minum pun sudah tidak lalu, badan pun mengurus jugak.

Kemudian aku mendapat maklumat yang arwah dibawa pulang ke rumah petang 10 April. Terdetik dalam hatiku, mungkin keputusan diambil setelah kesihatan semakin susut dan tidak ada apa lagi yang boleh dilakukan. Lantas aku ke rumah arwah pada malam itu. Di rumah arwah diletakkan di atas katil di tengah ruang tamu rumah sedang para jemaah surau/masjid sedang bacakan surah Yasin. Bersamanya tong oksigen beserta alat pernafasan untuk arwah bernafas yang disewa daripada HUKM. Aku mendekati arwah yang masih bernafas perlahan. Keadaan arwah macam tak berubah, mungkin semakin susut.

Selesai kumpulan pertama, datang kumpulan kedua yang ramai membacakan surah Yasiin diikuti dengan bacaan doa. Sebaik bacaan doa, arwah terus kelihatan nazak dan meninggal menghembuskan nafasnya yanag terakhir dengan iringan bacaan beramai-ramai secara perlahan akan kalimah syahadah. Aku tidak sanggup melihatkan keadaan tersebut hanya mampu terduduk menangisi akan pemergian arwah yang dikasihi. Moga arwah dapat mengikuti bacaan kalimah tersebut sehingga nafasnya yang terakhir.

Arwah Che Nah pergi jua, setelah berjuang melawan kanser yang dihadapinya. Mungkin agak terkilan, arwah pergi pada usia baru 53 tahun, namun aku percaya ada hikmah daripada Allah. Cuba bayangkan sekiranya Allah menerima umrah beliau ( insya’allah ), arwah ‘pergi’ dalam keadaan suci bersih dosa diampunkan Allah …. Moga janji Allah, syurga buat arwah.

Inilah yang sempat aku bisikkan kepada suami arwah, ‘anggaplah pemergian arwah sebagai suatu rezeki buatnya setelah kembali daripada Umrah. Moga Allah menerima umrah arwah’. Nampaknya suami arwah redha dan tidak terkilan sangat sebab sempat 3 kali buat umrah semasa di Mekah bebaru ini.

Sebaik arwah meninggal, suasana rumah sunyi sepi sebentar. Mungkin masih tidak percaya arwah telah tiada. Namun tangisan daripada mereka yang menyayangi arwah memang tidak dapat ditahan-tahan lagi. Tiba giliran kumpulan wanita mengadakan tahlil dalam rumah. Turut hadir menziarahi arwah ialah exco kerajaan Selangor, iaitu YB Rodziah Ismail yang juga Adun Batu 3, Shah Alam.

Arwah merupakan seorang yang baik hati, rajin membantu serta disenangi bukan sahaja oleh sedara mara, tetapi juga oleh kengkawan pejabat serta jiran tetangga. Semasa diberitahu yang rumah berselerak ditinggalkan apabila arwah hendak di bawa pulang, ramai kengkawan arwah membantu mengemaskan rumah sehingga dibelikan katil serta tilam bantalnya. Di atas katil itulah arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Walaupun tidak dikurniakan zuriat, namun anak anak serta cucu sedara cukup menyayangi beliau. Semasa terlantar di hospital, tidak putus-putus menerima kunjungan sehingga terasa kesian pulak mungkin kepenatan.

Malah semasa menyembahyangkan arwah di surau, aku kira mungkin sampai 1,000 orang yang hadir termasuk lelaki dan wanita. Ini mungkin petanda memasing begitu terasa akan kehilangan dan pemergian arwah yang disayangi dengan begitu ‘cepat’. Sedang arwah juga dikatakan tidak pernah sakit sehingga dimasukkan ward sebelum ini. Setakat demam tu biasala ...

Semasa bangku sekolah rendah, aku kira agak rapat juga dengan arwah sebab ketika itu aku tinggal sebumbung bersama datuk dan nenekku, lantaran dekat dengan sekolahku berbanding rumah ibubapaku. Namun apabila aku masuk sekolah asrama, mulalah terpisah dengan beliau.

Masa remaja serta usia muda pun beliau agak aktif terlibat dengan aktiviti kemasyarakatan di kampong sebelum berhijrah mendapat perkerjaan di Kuala Lumpur sehinggalah ke Syarikat Telekom yang kemudiannya di swastakan.

Ternyata Allah lebih menyayangi arwah yang merupakan seorang hamba Allah yang baik dan ‘berjurus’. Beliau merupakan anak bungsu daripada yang dari kalangan 8 orang adik-beradiknya termasuk ibuku yang masih hidup. Berehatlah dalam persemadian aduhai nindaku.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohmu dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh. Kami yang sedang meneruskan penghidupan ini akan menyusul jua, cuma tidak tahu bila …

Antara Kenangan Bersama Arwah





Share:

Pengalaman LIMA 13

Langkawi International Maritime And Aerospace Exhibition atau LIMA yang diadakan pada tahun 2013 atau LIMA 13 merupakan edisi ke-12 penganjurannya. Wah sudah lama juga jika mengambilkira diadakan pada setiap dua tahun. Selalunya diadakan pada penghujung tahun cuti sekolah bulan Disember ... tetapi bagi edisi ke-12 telah diadakan pada 26-30 Mac 2013. Aku hanya hadir untuk sesi yang dibuka kepada orang awam iaitu pada 29 dan 30 Mac sahaja.

Aku yang tidak pernah menghadiri sebarang pameran LIMA sebelum ini telah bernekad sejak tahun lepas untuk tidak melepaskan peluang untuk hadir pada kali ini. Maka segala tempahan penginapan serta pengangkutan pergi dan balik aku tempah awal-awal lagi.

Rupanya aku terpaksa membayar dengan harga yang mahal juga lantaran ketika LIMA 13 berlangsung, juga berlangsung Putrajaya Hot Balloon Fiesta serat kenduri majlis kahwin anjuran bapa sedaraku. Argh … sejak pindahke Putrajaya, aku tidak pernah terlepas peluang mengunjungi Fiesta Belon Panas Putrajaya !!!

Ternyata memang LIMA 13 begitu dinantikan oleh ramai peminatnya. Bas penoh, nak dapat tiket feri terpaksa beratur panjang sejak awal pagi. Jeti Kuala Perlis serta gerai makanan penuh sesak dengan orang ramai sejak suboh lagi, pelbagai bangsa serta peringkat umur termasuk pelancung luar Negara.

Tak tahu bagaimana keadaannya pula di Airport. Selalunya ketika musim ini, harga sewa kereta, hotel penginapan dan homestay meningkat. Harga makan juga dikatakan sama naik.

Apa yang istimewanya LIMA sehingga begitu ramai pengunjungnya ? Malah media massa mendakwa bahawa penganjuran LIMA 13 lebih baik dan terbaik berbanding penganjuran sebelum ini. Baik daripada segi jumlah exhibitor, perjanjian jual beli atau lebih ramai pengunjungnya. Aku pun tak tahu nak komen sebab tidak pernah pergi sebelum ini.

Hari Pertama – Sekitar Porto Malai
Sebaik tiba, aku terus ke kawasan pelabohan Porto Malai untuk ke Pameran Maritime. Nak check-in hotel penginapan tadi pun masih terlalu awal dan mungkin tidak ready lagi. Kelihatan agak ramai orang yang datang, kena jauh parking.

Memasukki kawasan pameran ialah beberapa pesawat milik TUDM dan Agensi Maritime negara.

Aku kurang bernasib baik sebab bukan time pertunjukan penggunaan perslatan tersebut dalam melaksanakan operasi. Cuaca tengahari panas sungguh, terasa membakar muka.

Pameran Maritime
Aku kira Agensi Maritime Malaysia telah berkembang maju jika dilihat dengan dengan pemilikan pelbagai pengangkutan dan kelengkapan penguatkuasaan yang dipamerkan. Ini termasuklah helicopter dan bot peronda.

Aku sempat naik dan meninjau kapal penguatkuasa Maritime berharga RM13 juta buatan Turki. Dikatakan kita ada 6 seumpamanya yang mana 4 buah di buat Turki dan dua lagi di Malaysia untuk proses pembelajaran dan pemindahan teknologi.

Selain untuk meronda ia juga boleh bertempur. Telah banyak melaksanakan pebagai operasi penguatkuasaan di laut termasuk yang 'off-record' , bahaya tu ….

Pameran Kapal Perang
Banyak kapal perang kelihatan jauh di sekitaran perairan Porto Malai. Kenapa letak jauh-jauh, tak dapatlah pengunjung melihat dengan lebih dekat. Takut rosak, sensitif atau penuh rahsia ?

Baik tak payah berada di situ. Aku juga terlepas waktu feri berlayar mendekati kapal-kapal perang tersebut.

Kemudian terus berjalan melalui jeti yang agak panjang sebelum bertemu dengan beberapa kapal perang yang berlabuh termasuk kapal selam milik kerajaan Malaysia.

Kapal Selam Malaysia
Frust sangat-sangat sebab hanya boleh dilihat daripada jauh saja kapal tersebut timbul sebahagian di permukaan air dan berlabuh. Kapal selam itulah yang dulunya pernah timbul kontraversi cerita yang kononnya kapal tersebut tidak berupaya menyelam. Tak tahulah setakat mana kebenarannya.

Menurut pegawai yang bertugas, katanya sudah banyak jam ianya menyelam dan menjalankan operasi di perairan negara.

KD Jebat
Kapal Diraja ( singkatan KD ) Jebat adalah antara KD TLDM milik Malaysia yang berupaya untuk berperang. Memang kelihatan besar, tetapi dikatakan bukanlah yang terbesar yang dimiliki oleh Malaysia.

Walaupun telah berusia 14 tahun ia masih gagah digunakan. KD Jebat mempunyai seramai 150 crew dan baru pulang dari sebulan operasi di perairan Lahad Datu, Sabah khususnya dalam isu pencerobohan yang sedang hangat sekarang.

Aku berpeluang naik dan menyusuri apa yang terdapat dalam kapal ini, termasuk bilik kawalan pemanduan, bilik kawalan electrical dan mekanikal, klinik sehingga termasuk bilik airnya sekali. Senjata tempur banyak diletakkan di bahagian atas dan luar kapal.

Dengan kawasan laluan yang agak sempit serta serabut wayar sana dan sini, bagaimanalah kehidupan crew agaknya. Nasib baik sejuk dan nyaman dalam kapal tersebut.

Selepas itu, aku ke kapal perang milik Bangladesh iaitu BN Delshwari yang dikatakan tiba setelah satu minggu belayar dari Dacca. Ada dua lagi, tapi tak larat aku naik tengok.

Sebelum pulang ke hotel, aku singgah di suatu tempat tinggi yang dikatakan menarik untuk melihat pertunjukan udara yang sedang berlangsung ketika itu.

Orang agak ramai dan susah pula nak dapatkan tempat parking kereta. Daripada kedudukan ini, jelas kelihatan kawasan pameran berdekatan Lapangan Terbang Langkawi.

Hari Kedua – Area Lapangan Terbang Langkawi
Pagi lagi selepas sarapan aku bergegas ke Lapangan Terbang Langkawi bagi mengunjungi pameran LIMA yang diadakan di sana. Dewan Pameran Mahsuri terletak di sebelah lapangan terbang dan sebahagian landasan digunakan untuk pemeran pelbagai pesawat.

Pergi pagi bagi mengelakkan kesesakan jalan raya. Pukol 9.00 pagi dah sampai di tempat parking sedangkan pintu masuk buka mulai 9.30pagi.


Ramai sudah orang menunggu, namun masuk mengikut kumpulan. Mungkin untuk elakkan kesesakan semasa pemeriksaan di pintu masuk bahagian dalam.

Pameran Statik Pesawat
Pamerana ini melibatkan pelbagai jenis kapal terbang, helikopter atau pesawat sama ada digunakan di dalam atau luar Negara. Ini mungkin pulohan pesawat yang terdiri daripada kapal perang, penyelamat dan cargo.

Memang kena berpanas, tetapi antara satu pesawat dengan yang lain disusun berdekatan dan tidaklah terasa penat sangat apabila mengunjungi dari satu pesawat ke pesawat yang lain.

Sambil membaca keterangan yang disediakan, boleh bertanya kepada petugas yang berkenaan. Selain ambil gambar, ada jua yang dibenarkan untuk naik untuk mengalami sendiri suasana sehingga kepada tempat duduk pilot.

Kebanyakkan pesawat adalah daripada negara kita sendiri serta negara seperti Singapura, Australia, Indonesia, Thailand dan Russia.

Melihat pesawat Singapura F-16D bersebelahan dengan Sukhoi dan F/A-18D TUDM Malaysia, nampak daripada segi kecangihan macam pesawat tentera udara Singapura lebih canggih berbanding Malaysia. Entahlah.

Pertunjukan Udara
Mungkin ini yang menariknya. Walapun jauh di udara, berpanas dan terpaksa mendongak ke atas. Beberapa jenis pertunjukan di udara diadakan sama ada secara solo atau berkumpulan.

Bising bingit ruangan udara Langkawi pada hari itu, ditambah dengan ulasan selari penuh semangat oleh DJ bertugas di Lapangan Terbang Langkawi.

Sepanjang pertunjukan semalam 1jam 30 minit, nampaknya tak adelah kapal terbang komersial lain turun naik di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

Walaupun agak sukar, aku cuba merakamkan detik pertunjukan udara oleh beberapa pesawat pada hari tersebut dengan kamera yang aku bawa.

Akhir sekali pasukan juruterbang dari Indonesia menemui orang ramai. Sambil mengedarkan beberapa cenderahati, orang ramai sempat juga berbual dengan mereka.

Kapal U.S Air Force
Entah macamaan selepas pertunjukan udara, kami dibenarkan mengunjungi kapal terbang perang USA yang agak besar dinamakan U.S Air Force. Ia terletak paling jauh sekali dan menuju ke sana melalui kapal perang yang lain.

Memang agak menakjubkan ruang dalaman kapal U.S Air Force dan aku pun turut beratur untuk mengalami sendir pengalaman berada dalam cok-pit pemandu.

Menurut askar yang bertugas, katanya 2 hari mereka terbang dari pengkalan tentera mereka di Hawaii dan USA mempunyai kira-kira 200 unit kapal terbang perang seumpamanya.

Berada dalam cokpit tidaklah lama, sekadar untuk bergambar. Melihatkan keliling butang kawalan serabut juga. Tapi menurut juruterbang, kawalan pemanduan adalah automatik. Entah, tak faham nak sebut.

Dewan Pameran Mahsuri
Ini merupakan bahagian terakhir aku lawati, sejuk dan nyaman terasa setelah berpanas di lapangan terbang tadi. Walaupun orang ramai dan dewan nya besar, namun alat penghawa dinginnya cukup menyegarkan.

Dalam dewan ini dipamerkan pelbagai pameran komersial pesawat udara dan laut daripada syarikat dalam dan luar negara.

Termasuk juga pameran daripada university tempatan yang menawarkan kursus yang berkaitan. Tak sangka juga banyak bidang pengajian berkaitan dalam university tempatan sekarang ini.

Nampaknya industri pembinaan kapal laut telah ada penerajunya di Malaysia, begitu juga bagi penyelenggaraan pesawat atau kapal terbang. Boleh tahan hebat juga kepakaran tempatan.

Rumusan ?
Walau bagaimanapun aku dapati LIMA13 tidaklah best sangat sebagaimana yang aku jangkakan. Mungkin aku tidak berhasrat untuk datang lagi, khususnya pada LIMA 2015. Tetapi kalau datang juga kena pastikan plan betul-betul dan yang penting dapat melihat sendiri aktiviti pertunjukan yang dianjurkan.

Dua hari satu malam sudah mencukup dimana Hari Pertama untuk bahagian Laut dan Hari Kedua untuk di Dewan Mahsuri dan Lapangan Terbang. Shopping hanya masa petang hingga malam dan ambil flight balik lewat malam pada hari kedua atau hari terakhir.

Untuk menerokai LIMA juga kena sanggup berpanas terik sambil berjalan kaki. Ini kerana jarak antara tempat parking dengan pintu masuk yang jauh serta jalan dari satu bahan pameran ke bahan pameran yang lain.

Kalau sakit kaki or ghout, lupakanlah. Tak nampak plak orang berkereta roda. Jika perlu bawalah alat peneduh seperti payong, topi serta pakai losyen sub-burn dan bawak air mineral. Mungkin boleh juga beli air di tapak pameran. Kalau dalam Dewan Pameran Mahsuri tu memang sejuk nyaman la …
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah