Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Sandakan : Nantikan Kedatanganku Semula

Sebut sahaja Sabah, selalunya Kota Kinabalu yang menjadi tarikan. Selain Kota Kinabalu, aku sebelujm ini pernah ke Tawau dan Semporna, malah sampai juga ke Pulau Kapalai yang menarik tu dari Semporna.

Pada 10 Jun 2012 yang lalu, aku berkesempatan di bandar yang dikatakan sebagai kedua terbesar di Sabah, iaitu Sandakan. Kedudukan bandar Sandakan yang terletak paling timur dalam peta Malaysia, hampir 2,000 km dari Kuala Lumpur tetapi hanya 28 km ke sempadan perairan Filipina.

Sandakan mula wujud sejak 1948. Satu ketika dulu, Sandakan adalah pelabuhan utama kepada pedagang Eropah, Afrika, India dan Arab malah laluan pelayar Cina dari Canton sehingga digelar ‘Little Hong Kong’. Malah suatu ketika dahulu dikatakan pernah jadi ibu negeri Sabah. Apa keistimewaan Sandakan ? Sebab tepi laut, sebagai pelabuhan, industri perikanan dan makanan laut seperti ikan bakar sudah semestinya.

Kerana tidak banyak masa untuk meronda-ronda di sekitar Sandakan aku hanya sempat singgah ke beberapa tempat sahaja. Jalan-jalan asyik terjumpa pelbagai nama-nama bandar, seperti Bandar Ramai-Ramai, Bandar Leila, Bandar Labuk Jaya ( tempat Hotel penginapanku ), Bandara Pasaraya, Bandar Letat, Bandar Utama dan entah apa lagi.

Aku lihat ‘bandar’ ini tidak lebih daripada macam bandar baru dalam sebuah taman perumahan. Mungkin dibina bagi mengelakkan atau menjauhkan diri daripada Pusar Bandar Sandakan yang semakin sesak.

Pasar Umum Sandakan
Dipanggil juga sebagai Sandakan Central Market. Aku kira ia merupakan bangunan yang baru dibina dan terletak di tepi pantai serta pelabuhan ikan Sandakan.

Nampak juga ramai berada di tepi jeti, barangkali sedang menunggu kapal untuk menyeberang atau ke pulau-pulau sekitaran. Tengok muka sukar nak mengenali sama ada mereka memang orang Sabah atau imigran dari Filipina atau Indonesia.

Agak besar juga pasar ini, rasanya tiga tingkat yang menjual pelbagai keperluan harian, tetapi berasingan mengikut kategori seperti ikan dan ahasil tangkapan laut basah, kategori sayu-sayuran, pakaian dan cenderahati, makanan kering dan sebagainya.

Aku sebenarnya teringin nak beli udang sotong serta ikan yang ‘besar-‘besar’. Namun nampaknya bukan rezeki, tidak banyak ikan yang berkenaan di hati untuk aku beli. Semua ikan-ikan biasa. Memang harganya jauh lebih murah daripada di Pasar Borong Selangor atau Mydin Putrajaya. Tidak pula macam di Tawau tempohari, macam-macam ada sampai tidak tahu nak pilih yang mana.

Orang juga kata di Sandakan, barangan mutiara lebih murah berbanding Tawau ataupun Kota Kinabalu. Entahlah aku tidak sure, lagipun malas nak tengok mutiara yang turut di jual dalam Pasar Umum ini, sebab sudah banyak beli sebelum ini di Kota Kinabalau dan tawau. Cukuplah tu ...

Aku cuma beli udang, sotong serta ikan kerapu sahaja. Yang lain kureng berkenan untuk membelinya. Jauh-jauh datang dari Putrajaya, beli ikan basah aje ... hu hu hu

Ikan Bakar Sim Sim
Malam kedua lepas solat Maghrib, kami makan di Pasar Ikan Bakar Sim Sim. Katanya memang terkenal di Sandakan dan selalu dikunjungi oleh pelancung luar, hingga dikatakan tidak sah datang Sandakan kalau tidak merasa atau makan ikan bakar di sini.

Memang benar ketika aku ke sini, orang sangat ramai berada di sini. Tak putus-putus. Katanya dibuka sampai larut malam. Hari-hari mereka makan ikan bakar ke ? Tak jemu ka ?

Ikannya di jual secara ekor atau set dalam bungkusan dan pada awalnya kelihatan macam sudah siap di bakar. Tetapi mereka akan bakar atau panaskan semula. Harganya pun tidaklah mahal mana.

Datang Lagi
Aku rasa jika panjang umur, kalau aku datang lagi ke sini akan aku ambil peluang untuk ke Pulau Penyu dan ziarah ‘sedara’ di Sepilok.

Aku rasa inilah antara kemegahan dan keistimewaan Sandakan. Di Pulau Penyu dikatakan sepanjang tahun penyu naik berteloq.

Share:

Bila PRU13 ?

Ini merupakan tarikh yang menjadi teka-teki dan bermain di minda kebanyakakan rakyat Malaysia. Setelah segala sumbangan, taburan peruntukan, pelbagai skim dan insentif di tawarkan kepada rakyat sejak akhir tahun lalu, bilkah masa bagi parti pemerintah yang memegang tampuk pemerintahan kerajaan sekarang mahu menuai hasilnya ?

Ketika ini pula imej parti pembangkang yang dipaparkan serta mendapat liputan media massa pro kerajaan kelihatan begitu negatif. Perkara yang tidak pernah keluar, terkeluar masa ini. Isu-isu dan fail-fail lama mulai diselongkar. Ramai pula yang entah dari mana, tampil membuat pengakuan itu dan ini serta mendapat liputan media massa pro kerajaan parti pemerintah dengan alasan demi kesejahteraan negara dan anak bangsa pada masa akan datang.


Liputan meluasnya saling sambut menyambung, walaupun bakal calon yang memberikan ulasan mungkin tidak mendapat gambaran jelas isu asal Yang penting mereka bakal-bakal calon berani tampil membuat kenyataan menyanggah serta mengulas betapa buroknya pejuang-pejuang pakatan pembangkang.

Memang ketika ini ADUN-ADUN dan Ahli Parlimen pantang kalau dapat mikropon, cakap berdegar-degar supaya kedengaran oleh mereka yang akan memilih mereka semula menjadi calon. Persepsi cuba disemaikan kepada para hadirin betapa jeleknya parti lawan.


Ku kira bak kata Datuk Samy Vellu dulu, tarikh pilihanraya hanya Tuhan dan PM sahaja yang tahu. Maknanya tarikh bubar parlimen. Tarikh pillihanraya SPR akan tentukan. Parti pemerintah sekarang mempunyai masa sehingga April 2013 untuk mengenapkan lima tahun. Cumanya ikut pengalaman lalu, kekira 4 tahun dah bubar da pilihanraya di adakan.

PRU13 Musim Haji ?
Apakah PRU13 pada bulan 9, 10, 11 nanti. Ketrika itu sekolah menengah banyak digunakan untuk peperiksaan PMR dan SPM pulak. Ketika itu juga rasanya musim haji bagi 1433H. gegak gempita sekejap bila ada pemimpin PAS minta tangguh pemergian haji sekiranya PRU13 diadakan pada musim haji. Releven kah ?

Kalau PRU13 tidak dilihat sebagai satu perjuangan, wahana atau jihad, mungkin betullah. Bagaimana sekiranya di sesuatu kawasan ADUN atau Parlimen, tetiba disebabkan beberapa undi mereka yang pergi haji, maka kawasan tersebut jatuh ke tangan mereka yang akhirnya menyumbang kepada kerosakan negara atau tidak menguntungkan perjuangan Islam, macamana ?

Naik Meluat ?
Kalau lama lagi, sedang media masa surat khabar, radio dan TV terus-terusan dengan kempen serta propaganda bagi pihak parti kerajaan, tentunya orang akan semakin meluat. Rating penonton TV tersebut tentunya akan menurun.

Namun dengan adanya cadangan bagi memberikan peluang pihak pembangkang berkempen di media massa, mungkin satu perkembangan yang baik walaupun ianya merupakan rakaman. Bimbang parti pembangkang ambil kesempatan kot ? Apakah masa diberikan adil bagi semua parti yang bertanding ? Apakah bebas daripada suntingan terakhir oleh penyunting atau penerbit ? Tunggu dan lihat sahaja dulu.

Jangkaannya ?
Bulan Julai serta Ogos tidak mungkin. Tengah puasa dan sedang menyambut raya sakan mana boleh ? Bulan September baru nak bentang budget 2013. Apakah lepas bentang budget terus bubar parlimen, macam yang pernah Pak Lah buat dulu. Bulan 10 dan 11 sibuk dengan musim haji. Juga peperiksaan PMR dan SPM sedang berjalan, sedangkan kemudahan sekolahlah yang banyak digunakan sebagai pusat pembuangan undi.

Maknanya bulan Disember yang selalunya juga musim tengkujuh di Pantai Timur. Mungkin kalau diadakan juga, advantage bagi jentera parti pemerintah sebab segala jentera kerajaan akan digunakan tanpa sebarang pantang larang. So, jadinya bulan Mac 2013 ?
Share:

Sukarnya Solat Jemaah Di RnR

Umum kita mengetahui hikmah dan fadhilat solat berjemaah. Melaksanakan solat berjemaah pada awal waktu di surau dan masjid tidak menjadi masalah kepada para jemaah yang hadir. Kalau masalah pun sekiranya Pak Imam atau Bilal bertugas tidak hadir. Mula saling bertolakan enggan jadi Imam atau mengumandangkan azan. Kata suara tak sedaplah, batuk-batuk, tak sedap perutlah atau sakit mulut. Jadi sakit betul nanti baru tahu.

Tetapi melaksanakan solat berjemaah sama ada di masjid atau surau selain awal waktu mungkin menjadi masalah besar. Apatah lagi kalau di surau-surau awam yang disediakan sama ada di stesen bas, kompleks membeli belah, pusat perhentian bas serta kawasan Rehat dan Rawat ( RnR ) lebuhraya. Sering kita lihat di tempat-tempat tersebut, orangnya ramai tetapi solatnya sendiri-sendiri. Satu sana, satu sini. Apakah kita sudah lupa atau tidak kisah akan kelebihan solat secara berjemaah. Apa masalahnya ? Kalau kata nak cepat, lepas solat tu sempat pulak lagi merokok atau mengeteh ?

Ini suatu yang kelihatan agal janggal dan tidak berapa sihat. Seolah-olah umat Islam payah hendak bersatu. Apakah hendak tunggu saling kenal mengenali sedangkan sesama Islam bukankah bersaudara ? Tidak nampak ada kekuatan syaf yang utuh, ukhwah dan bersatu padu mengikut imam atau ketua. Memasing dengan hal sendiri-sendiri, mementingkan diri sendiri dengan gaya hidup memasing walaupun menghadap Allah yang satu. Ada pulak yang solat di lokasi yang strategik, betul-betul depan tiang atau di belakang berdekatan dinding, untuk elakkan ada orang yang mengikutinya jadi makmum.

Pendorong
Masalahnya ialah bagaimana hendak mendapatkan jemaah untuk turut serta lantaran kita tidak kenal satu sama lain. Perlu ada seseorang yang mendorong yang lain. Mungkin ada yang ingin mendorong, tapi takut pulak nanti diminta jadi Imam, apatah lagi bagi waktu maghrib, Isyak dan Suboh yang kena kuat bacaan Al-fatihah serta surahnya. Tapi kalau dah sorang sana sorang sini solat, nak kena pilih pulak mana yang sesuai dijadikan imam untuk diikuti bagi berjemaah ?

Malah pernah aku lihat seorang motivator islamik pun solat sendirian di RnR ketika ramai yang lain turut solat sendirian. Tak boleh ke dia motivate atau jadi pengerakkan untuk solat berjemaah. Atau keadaan sudah di luar kawalan ?

Ilmu Solat Berjemaah
Tidak dapat tidak, hendak solat berjemaah kena tahu syarat-syaratnya selain rukun dan syarat sah solat fardhu. Kedudukan syaf , keadaan muafik dan masbuk. Antara solat jamak pula, jamak takhir atau jamah taqdim. Antara qasar dan solat tamam. Jamak berimamkan orang yang solat tamam. Solat jamak dan qasar sekali ?


Pendek kata, ada banyak. Tetapi tidaklah terlalu banyak kalau kita mengaji. Daripada was-was, itu yang memasing solat sendiri sahaja. Sampai bila hendak terusan begini ? Sekarang apa susah, gelintar sahaja di internet daripada tengok yang mengarut dan tidak mengembangkan minda !!!

Bimbang Bacaan Tidak Betul
Itu belum lagi diambil kira kebolehan membaca Al-fatihah, Surah-surah serta ayat-ayat yang menjadi rukun solat dibaca dengan betul. Bukan perlukan suara yang sedap, tapi sekurang-kurangnya dibaca dengan betul menurut tajwid. Habis tu kalau terasa bacaan tidak betul khususnya fatihah, solat sorang-sorang pun sama jugak.

Mungkin ada yang jika solat serang diri, betul bacaannaya. Tapi jika jadi pak Imam, jadi kelam-kabut bacaannya. Barangkali ini perlukan latihan. Jadilah Imam bersama anak isteri atau kengkawan. Baca aje surah yang pendek-pendek, lagi pun semua yang lain hendak cepat jugak.

Jadi Bagaimana ?
Sekiranya kita seorang yang mementingkan berjemaah serta ingin meraih fadhilat solat berjemaah walaupun di mana, kita kena juga bersedia menjadi sebahagian penyumbang kearah tertegaknya solat tersebut walau di mana. Sama ada sebagai tukang azan, mengajak yang lain membina syaf serta bersedia juga menjadi Imam. Kalau nampak yang agak sesuai dijadikan imam, jemput dengan dengan hulurkan tangan untuk ke depan jadi imam. Contohnya yang berkopiah atau berjubah serban.

Tidak perlu harap orang lain, kena kita sendiri yang mengusahakannya. Usah malu sebab orang lain pun bukan mengenali kita juga. Percayalah apabila kita memulakannya, insya’allah akan ada pengikutnya nanti. Dapat seorang dua jemaah pun jadilah, asal jadi solat berjemaah. Malah fadhilatnya bagai kita akan lebih daripada 27 darjat.
Share:

Kebanjiran Majalah Islamik

Sejak akhir-akhir ini, banyak ( tapi mungkin taklah banyak sangat ) majalah Islamik diterbit dan berada di pasaran, sama ada di kedai buku atau kedai surat khabar majalah. Bentuk dan formatnya seolah-olah mengambil iktibar kalaupun tidak dikatakan meniru, daripada Majalah Solusi yang dikatakan popular dan diterima ramai sehingga boleh dijadikan sebagai benchmark. Solusi membariskan ramai penulis yang membicarakan persoalan atau sesuatu tajuk tertentu dalam dua atau tiga mukasurat majalah. Tiada fokus dalam setiap bulan keluarannya.

Antara majalah Islamik seumpamanya yang terkini seolah-olah mahu bersaing ialah Al-Ustaz dan Iman. Lepas ini entah apa-apa pulak. Sebelum itu pula aada Fardhu Ain, Dian-Ihya As-Sunnah, Gen-Q dan Q & A. Mungkin ada beberapa lagi yang aku tak perasan. Semuanya dalam bentuk buku-majalah, tulisan rumi, sekitar 100 mukasurat dengan setiap kertas muka surat licin dan berwarna-warni dengan harga jualan sekitar RM10.

Aku kira sebelum Solusi, ada banyak majalah Islamik lain telah berada di pasaran seperti Al-Islam, Majalah I, Aniqah, Millenium dan Muslimah. Tapi bentuknya dan formatnya tidak seperti Solusi. Setiap bulan mereka mempunyai tajuk dan isu yang difokuskan dan aku kira 25% kandungan majalah menumpukan persoalan terhadap tajuk dan isu bulan tersebut daripada pelbagai perspektif.

Aku suka yang begini, berbanding majalah Islamik sekarang yang tiada fokus isu diberikan. Apakah ini format yang dikehendaki oleh pembaca majalah Islamik masa kini? Kupasan ilmiah yang panjang lebar tidak diperlukan lagi. Pandangan pelbagai imam dan ulamak yang berjela-jela hanya memeningkan kepala serta mengelirukan sahaja ?

Itu yang mengurangkan minat untuk aku membeli dan membacanya. Kalau dah beli satu keluaran pulak, nak kena beli keluaran-keluaran seterusnya kerana ada continuity, bersambung atau bersiri. Agaknya ini juga strategi pemasaran penerbit. Tapi kalau mempunyai fokus atau tajuk pembicaraan, sekiranya tidak menarik minat untuk mengetahuinya, maka tiadalah hasrat nak membeli atau mendapatkannya.

Kalau dilihat daripada segi columnist antara majalah berkenaan, kekadang mereka daripada kalangan yang sama. Penceramah atau penulis bebas yang agak popular muncul tulisan atau artikelnya dalam pelbagai majalah. Mungkin ini usaha penerbit dalam menarik pembaca ?

Tetapi kalau sudah terlalu banyak pula pilihan di pasaran, mulalah orang ramai bersifat selektif. Yealah, kalau satu majalah RM10. Maka kalau nak beli semua .... ? Ini memberikan kesan kepada survival syarikat penerbitan pula. Oleh itu mereka perlu peka dengan kehendak pembaca, selain memastikan mutu, layout dan gaya penerbitan yang menarik.

Apakah banyaknya majalah Islamik dipasaran menunjukkan satu perkembangan yang sehat dalam menjadikan majalah sebagai medium untuk dakwah Islamiah. Apakah ini juga menunjukkan kesedaran orang ramai untuk ‘kembali kepada kehidupan beragama atau Islam’ telah meningkat ? Harapnya begitu dan bukan fenomena mengikut musim.

Namun berbanding dengan majalah hiburan lain yang berada di pasaran, mungkin jualan mereka lebih tinggi berbanding dengan majalah Islamik kerana permintaan yang tinggi. Orang ramai masih mementingkan dunia hiburan, ingin mengetahui hal ehwal perkembangan artis pujaan mereka mendapat liputan dalam majalah kegemaran mereka.

Aku kira, persaingan antara majalah Islamik dengan majalah hiburan sebenarnya tidak lebih daripada sejauh mana kesedaran orang ramai masih berserabut dengan budaya hedonisme dengan kesedaran untuk menghayati dan mengamalkan kehidupan berlandaskan Islam. Dalam setiap kelompok tu pula, persaingan dikalangan majalah untuk mendapatkan pembaca yang setia.

Share:

Selamat Maju Jaya Kausar Najihah @ UM

Pada 27 Mei 2012 yang lalu, aku ke Pusat Asasi Sains Universiti Malaya ( PASUM ) bagi menghantar anakku Nurul Najihah atau Kausar mendaftar masuk belajar di sana. Aku tiba kekira jam 9.00 pagi, tetapi orang sudah ramai dan terpaksalah parking kereta jauh dari Kolej 12 tempat penginapan anakku. Apa taknya satu keluarga satu kenderaan. Dikhabarkan hampir 2,000 pelajar yang masuk. Maknanya ada sekurang-kurangnya 2,000 kenderaan.

Keadaan pendaftaran aku lihat agak teratur dan tenang. Cuma pada ketika itulah pelajar diminta mengisi beberapa borang lagi yang sepatutnya diisi sebelum datang mendaftar. Argh, iku ajelah. Maklumlah UM kan universiti yang terbaik di Malaysia dan terletak dalam ranking antara 50 terbaik dunia. Mungkin atas alasan ini jugalah anakku Kausar memilih masuk PASUM walaupun menerima tawaran Kementerian Pelajaran untuk mengikuti Matrikulasi Banting. Majoriti aku lihat adalah Melayu-Bumiputera-Islam.

Apa istimewanya UM sehingga anakku beria-ia benar nak masuk sini. Kata orang susah berbanding matrik. Masuk PASUM juga tidak semestinya nanti belajar first degree di UM kerana permohonan semula kepada UPU akan dibuat setelah akhir kursus nanti. Nak masuk perubatan kena dapat keputusan 4.0. Tahun lepas dikatakan daripada 1,500 pelajar, 350 orang dapat 4.0 dan 75% pelajar mendapat keputusan 3.5 ke atas. Cabaran hebat nampaknya. Cuma UM biasanya minta sekurang-kurangnya 40% daripada pelajar yang diterima masuk ke bidang perubatan nanti ialah daripada PASUM.


Anakku minat nak masuk bidang perubatan. Dah masuk UM ni nampaknya no U-turn. Perjuangan kena teruskan. Kalau bidang teknikal lain, ada beberapa tawaran lain diterima siap tajaan daripada Mara. Tapi ditolaknya, nak perubatan UM juga. Beberapa temuduga luar negeri yang dihadiri nampaknya gagal setakat ini.

Tahun ini agak terhad, khususnya tajaan untuk ke luar negera. Malah dikatakan selalunya daripad 2,000 tempat yang ditawarkan di UM, hanya sekitar 1,500 yang menerimanya, tetapi kali ini daripada 2,000 tawaran, hampir 2,000 juga yang datang mendaftar. Mereka dikatakan tidak memperolehi peluang mendapat tajaan untuk ke luar negara.


Ya, perjuangan kena diteruskan. Bak kata pepatah omputih, no gut no glory. Keputusan SPM yang diperolehi baru-baru ini hanyalah sebagai tiket untuk melayakkan ke IPTA. Masa bergumbira lantaran dapat 10A masa SPM sudah tamat. Ranking terbaik di MRSM LAngkawi cuma tinggal kenangan sejarah.


Kini keputusan 4.0 di IPTA pula perlu diusahakan jika hendak masuk kursus Perubatan di UM nanti. Selamat berjuang, semoga mencapai apa yang dicita. Moga dipermudahkan urusan oleh Allah. Amin.

Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah