Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Buku : Benarkah Iskandar Bukan Zulkarnain

Sebelum ini ada siaran di ASTRO mengenai tajuk yang sama. Tapi aku tidak sempat menontonnya. Mungkin yang lain begitu juga. Lantaran itulah kenapa buku ini diterbitkan. Khabarnya top dalam pasaran sekarang. Buku ni ditulis oleh Afareez Abd. Razak Al-Hafiz dan diterbitkan oleh PTS Millennia Sdn. Bhd. Sejak sekian lama, kita kita orang Melayu mempercayai Iskandar Zulkarnain adalah individu hebat dalam sejarah. Beliaulah yang digelar Alexander The Great.

Secara ringkasnya, buku ini menjawab persoalan siapakah Raja Iskandar atau Alexander The Great yang sebenar. Dari buku ini kita juga dapat tahu bahawa Raja Iskandar ini tidak sesuai disandarkan dengan gelaran Zulkarnain, satu gelaran yang diberikan oleh Al-Quran. Maknanya Iskandar dan Zulqarnain adalah dua individu yang berbeza.

Berbekalkan kajian mendalam melibatkan pandangan dan kajian tokoh-tokoh agama, pakar sejarah dan para intelektual, buku ini memuatkan perbincangan lengkap disertai dengan hujah-hujah bernas bagi menjelaskan tokoh yang paling sesuai disandarkan dengan gelaran Zulkarnain. Rasulullah pernah dikunjungi oleh Quraisy menanyakan tentang Zulkarnain untuk membuktikan kenabian dan kerasulannya.

Isu siapakah sebenarnya Zulkarnain lelaki misteri dalam Surah Al-Kahfi memang menarik, terutamanya apabila Sejarah Melayu ada menyebut sejarah keturunan Raja-raja Melayu dikatakan ada mempunyai hubungkait dengan Raja Iskandar Zulkarnain. Siapakah Raja Iskandar Zulkarnain dalam Sejarah Melayu pula?

Jangan lepaskan peluang untuk membaca buku ini. Buku ini sesuai untuk dijadikan koleksi di mini library kita. Harganya cuma RM17.50, agak murah.
Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2