Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Berakhirnya Kuliah Liwat II

9 Januari 2012 telah menjadi hari yang dinanti oleh sebahagian besar rakyat Malaysia khusus bagi yang mengikuti perkembangan politik negara, perbicaraan kes Liwat II dan perjuangan Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI). Ia diberikan juga jolokan sebagai 901. Sepanjang tempoh perbicaraan, rakyat Malaysia dari pelbagai kaum serta lapisan umur disajikan dengan kuliah Liwat percuma. Budak sekolah tadika pun agaknya kini dah tahu apa tu Liwat, bagaimana perlakuan yang dikatakan liwat, tentang DNA dan air mani. Bagus juga tu !!!

Namun menjelang 901, pelbagai kalau atau andaian orang ramai dibuat di sebalik pihak pemerintah sibuk memperkatakan kekacauan atau kekecohan yang bakal tercetus disebabkan perhimpunan 901 anjuran parti pembangkang di kawasan sekitar Mahkamah. Bagaimana kalau DSAI didapati bersalah dan sebaliknya bagaimana kalau DSAI didapati tidak bersalah.

Ramai yang cuba menjadi Pak Nujum Blalang membuat ramalan bagi mensasikan keputusan yang bakal diumumkan. Bagaimana dengan nasib pakatan pembangkang atau parti DSAI. Siapa yang bakal menjadi Ketua Pembangkang di Parlimen mnggantikan DSAI ? Siapa yang bakal menjadi Perdana Menteri sekiranya pakatan pembangkang menang PRU-13. Bagiku mudah sahaja, DSAI akan didapati bersalah dan Pilihanraya Umum Ke-13 diadakan pada cuti sekolah Mac 2012. Aku sebenarnya terkejut bsar apabila mahkamah umumkan bahawa DSAI didapati tidak bersalah.

Mungkin lebih ramai yang mengandaikan seperti aku bahawa DSAI didapati bersalah dan dihumban buat kali ke dua di Penjara Sg Buloh, berbanding dibebaskan. Sebaik keputusan diumumkan, penyokong dan yang bersimpati dengan DSAI gembira meraikan keputusan tersebut dengan pelbagai cara sebagai tanda bersyukur. Mungkin sukar nak dapat bayangkan btapa perasaan ahli keluarga serta anak menantu DSAI, khususnya setelah sekian lama terasa diaibkan dan tertekan dengan isu ini.

Bagi pendokong parti pemerintah, jawapan bahawa kputusan ini menunjukkan mahkamah adalah bebas dan keputusan mahkamah tidak dipengaruhi oleh parti pemerintah sekadar nak meredakan dan melayan kekecewaan. Berita arus perdana pun hanya satu hari membuat liputan dan ulasan ekoran keputusan mahkamah tersebut.

Peserta perhimpunan 901 pula digambarkan seolah-olah hanya seramai ratusan orang sahaja. Apakah kalau DSAI dibebaskan, mereka akan berdemo gembira dan memuji Kehakiman Malaysia kerana bebas dan berani. Kalau DSAI kalah dan disabitkan kesalahan pula, mereka akan berdemonstrasi kerana kehakiman tidak memihak kepada mereka dan menuduh Kehakiman Malaysia dikongkong pemerintah.

Sama ada betul keputusan mahkamah, hendak percaya atau tidak, sama ada perlakuan antara DSAI dengan Saiful benar-benar berlaku atau tidak, hanya kedua-duanya serta Allah s.w.t dan malaikat sahaja yang tahu. Antara pelaku, pemfitnah, hakim, pendakwa, peguambela dan penokok tambah semuanya akan diadili seadil-adilnya di Padang Mahsyar dan menerima hukuman yang pasti adil di hadapan Allah s.w.t.

Memang aku merasai keputusan kes Liwat II ini memberi kesan terhadap PRU13 nanti. Namun tidak pastilah sejauh mana ianya memberikan kelebihan sama ada terhadap parti pemerintah mahupun parti pembangkang. Apakah kini, PM dan parti pemerintahnya bakal menghadapai masalah besar dalam PRU13 nanti. Apakah kini DSAI dilihat sebagai hero atas 'kemenangan' ini atau sekurang-kurang wajar diberikan undi sebagai tanda sokongan dan simpati?

Namun masih ada masa untuk rayuan terhadap keputusan yang dibuat oleh mahkamah. Keluarga Saiful tentu menghendakinya. Apakah Kuliah Liwat II akan disambung semula ?

Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2