Harap maaf ... Blog ini sedang dibangunkan semula .. akan kembal menemui anda !!!

Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Perjalanan Haji - Hotel Janadriyah & Buku Umrah

Hari 32 ( Sabtu 21 Nov / 4 Zulhijjah )

Awal 2.30pagi ke MH. Nampak mudah juga dapat saf depan Kaabah. Dua ruang kosong sempit disebelahku menyebabkan aku terhimpit oleh dua jemaah yang datang kemudiannya. Seorang dapat ruang dan kemudian duduk sahaja.

Manakala seorang lagi bersyukur dengan ruang yang diberi dan memanfaatkannya dengan pelbagai solat, zikir dan mengaji al-Qur’an. Kalau aku tahu patutnya aku beri sahaja ruang kepada yang rajin memanfaatkan ruang dan masa tu. Gambar di atas hanya sekadar hiasan, tidak kena mengena dengan cerita tadi.

Hotel Janadriyah
Hotel Janadriyah dimana aku tinggal juga merupakan Ibu Pejabat Tabung Haji di Mekah. Katanya hotel ini telah digunakan secara sewa oleh TH dan satu bangunan lain sedang dibangunkan, berdekatan dengan MH. Hotel Janadriyah ini dikatakan mampu menempatkan sehingga 7,000 jemaah.

Di sini juga disediakan kaunter Farmasi, Pejabat Maktab, Pejabat Kakitangan TH, surau, tempat pengeluaran duit TH serta tempat parking.

Bukan betul-betul surau, tetapi surau sementara yang berada di tingkat P sebab tanpa dinding. Patutnya pihak TH sediakan yang lebih proper, dengan sistem PAnya sekali untuk kemudahan mereka yang tidak larat atau tidak sempat ke MH atau masjid-masjid lain yang bersekitaran.

Selain kafetaria, pelbagai kemudahan hotel disediakan. Kedai-kedai lain dibuka dan bertambah dari semasa ke semasa. Ini termasuklah penghantaran barang ke Malaysia, dobi, aksesori telefon, pusat menalipon, kedai karpet, kedai buku dan biskut cokelat.

Untuk sediakan ruang makan dalam kafetaria bagi 7,000 jemaah memang sukar. Ramai yang juga menggunakan kerusi menunggu Farmasi yang terletak bersebelahan untuk makan bersama pasangan atau keluarga.

Tingkat bawah juga menempatkan Kaunter Khidmat Pelanggan yang menerima sebarang masalah, aduan kerosakan mengenai kemudahan yang disediakan di hotel.

Di sini juga diletakkan Sudut Loss and Faun. Tak pastilah sejauh mana bermanfaat sudut tersebut sebab aku lihat semakin bertambah barangan dalam sudut berkenaan, bukannya berkurangan.

Dari semasa ke semasa ruang sudut info memaparkan makluman serta beberapa persoalan di sekitar ibadah haji untuk peringatan seula kepada jemaah. Bagi yang perasan dan boleh membaca, maka bacalah. Tapi kebanyakkannya macam dicungkil semula daripada buku-buku panduan haji yang diedarkan oleh pihak TH sebelum ini.

Aku membelek-belek semula buku-buku yang disediakan oleh TH sambil kekadang berbincang dengan roomate persoalan mengenai ibadah Haji yang semakin hampir. Mungkin ibadah seperti tawaf, saie, bercukur serta tahallul yang seriang dilakukan tu kita buat semakan dan ulangkaji, kot ada yang kurang sempurna.

Hampir maghrib aku dan isteri naik bumbung MH. Sebab isteriku nak jumpa Ustazah Kak Wan Noriah di bumbung atas. Orang bukan main ramai di atas bumbung.

Lepas isyak aku dan isteri tunggu di suatu tempat yang dijanjikan untuk jumpa Ustazah Kak Wan Noriah. Namun agaknya memasing payah nak describe atau nak faham kat mana memasing berada, akhirnya tidak ketemu juga.

Hari 33 ( Ahad 22 Nov / 5 Zulhijjah )

Berdasarkan suasana sekarang, nampaknya sudah sukar nak buat umrah. Van sudah kurang. Lagipun TH sudah nasihatkan berehat menjelang ibadah di Masyair. Memang aku berhasrat nak pergi lagi, tetapi terpaksa ku tutup buku umrahku. Jemaah dari hotelku pun seperti sudah kurang untuk ke MH, ramai yang solat di hotel atau masjid berdekatan saja.

Hukum & Fadhilat Umrah
Berdasarkan hukum, sering dikatakan umrah adalah sunat sahaja. Namun berdasarkan maksud ayat ke-196, Surah Al-Baqarah, 'Dan sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana Allah', umrah juga diwajibkan sekali seumur hidup apabila memenuhi syarat.

Mengapa aku perlu buat banyak kali umrah sedangkan Rasulullah s.a.w pernah bersabda, 'Diantara satu umrah kepada satu umrah yang lain adalah penghapus dosa antara keduanya dan tidak ada balasan bagi haji yang mabrur ( diterima ) melainkan syurga' ( H.R Bukhari & Muslim ) Jadi jika buat sekali masa sampai Mekah dan sekali lagi masa nak haji, kira terhapus dosa antaranya, seperti rugi kalau buat hari-hari, penatkan badan saja ?

Namun bagiku, peluang berada di Mekah bukanlah suatu yang aku anggap mudah. Jadi apa salahnya aku gunakan peluang dan masa yang ada untuk melaksanakan umrah ini. Takkan hari-hari nak buat tawaf kedai aje, bengkrap la .. Lagipun sabda Rasulullah s.a.w lagi, 'Orang yang mengerjakan haji dan umrah adalah tetamu Agung kepada Allah. Sekiranya mereka memohon doa kepadaNya nescaya Allah perkenankan doa mereka, sekiranya mereka memohon keampunanNya, nescaya Allah ampunkan mereka' ( H.R Nasai & Ibnu Majah ). Mana tahu semasa aku mengerjakan umrah-umrah tu, doa-doaku dimakbulkan Allah, keampunan Allah yang memang di cari-cari.

Gandaan Pahala 100K di MH atau Tanah Haram ?
TH sebelum ini sudah keluarkan kenyataan seolah-olah solat di hotel pun dapat pahala gandaan 100,000 kali kerana terletak dalam Tanah Haram. Namun aku tetap dengan rutin harianku ke MH seperti biasa pada awal pagi kerana aku merasa aku masih berdaya melaksanakannya. Sekurang-kurangnya dapat juga pahala melangkah ke MH. satu kebajikan yang dilakukan di Tanah Haram, digandakan 1,000 kali. Kiranya satu langkah ke MH, fadilatnya umpama 1,000 langkah.

Seperti ada kesan kenyataan yang dikeluarkan oleh TH yang agak mengejutkan dan boleh mencetuskan kontravesi ini. Memang pun kemudiannya ada yang membantah dengan menulis perkataan ‘bidaah’ di atas kenyataan tersebut. Balik Malaysia nanti aku nak buat kajian lanjut. Kalau gitu solat sorang-sorang dalam hotel ajelah ...

Potong Rambut
Melihatkan ramai orang yang botak kepala atau berambut pendek no 1 or 2, aku terasa seolah-olah betapa sombongnya aku sehingga malu atau enggan membotak atau potong rambut pendek. Sebenarnya beberapa hari sebelum berangkat, aku sudah potong pendek di Putrajaya. Lagipun kalau aku botak sekarang, nanti balik ofis sudah menyalahi peraturan. Aku punyai sebab tertentu mengapa tidak botakkan kepala.

Akhirnya aku ambil keputusan potong pendek rambut selepas sarapan pagi. Malangnya penggunting rambut tu tidak faham bahasa melayu or english. Aku tak mahu potong pendek sanagat, tapi dibelasahnya pendek giler !!! Sekejap aje dalam 15 minit = SR 10.

Memory Full
Lepas asar, aku banyak menghabiskan masa di atas bumbung MH sambil berehat. Kamera ku sudah memaparkan memory full. Mulalah aku browse gambar-gambar yang pernah akau ambil dan buang mana yang patut dan yang blur. Masa di Madinah jumpa juga Cyber Café ( CC ) yang membolehkan aku copy gambar ke pendrive yang aku bawa. Tapi tak jumpa langsung CC di Mekah nie. Aku kira hampir 2,000 keping gambar telah ku save dalam dua keping kad memori 2 GB kameraku. Ini tidak termasuk yang telah didelete.

Walaupun di larang, penggunaan kamera agak meluas juga di MH, tetapi kamera compact. Tak nampak yang DSLR panjang-panjang tu. Kamera handpone memang melambak.

Sekembalinya ke hotel selepas solat zuhor, ramai yang tercegat di hadapan TV. Ada dua TV, dua-dua memaparkan siaran yang sama. Rupanya satu perlawanan akhir badminton live antara pasangan Malaysia dengan pasangan entah mana.

Sesekali bising juga kedengaran dengan sorakan gembira serta nada hampa. Sebenarnya memang takde masa nak tengok TV walaupun yang disiarkan ialah TV1 & TV2. Dari mana dapat siaran ? Katanya dari parabola.

Share:

3 Komen:

Anonymous said...

Salam tuan, smoga sentiasa dirahmati Allah. Saya tertarik dgn catatan tuan semasa di musim haji. Seperkara ttg isu 100K pahala dan unsur ?bidaah, harap kajian tuan dapat dikongsikan dlm blog. Dari satu sudut, pendapat saya, ini memberikan satu kelegaan/kegembiraan bagi mereka yg uzur, lemah, bermasalah utk dapat pergi ke MH pada ketika dikira 'darurat' ...gitu

hassan1663 said...

Entahlah, kajian tidak kesampaian. Tanyalah ustaz-ustaz lain. Tetapi terasa berbeza 'perasaan' antara solat di hotel berbanding di MH, selain melihat Kaabah secara live !!

Zainuddin said...

kita keluar duit ribu2 nak ke makkah kemudian kita pakat solat kat hotel lebih baik toksah pergi ke Makkah, jemaah haji negara lain yang dah tua yang bertongkat sanggup berjalan kaki ke MH. kalau solat kat bilik buat ape pergi Makkah...memang pahalanya 100000 tapi kan lebih baik dan afdal jika ke MH...

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah