Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Sebentar Di Sibu Sarawak

Apabila aku dimaklumkan untuk menjalankan tugas rasmi pejabatku di Sibu, aku agak teruja dan tertanya-tanya apa yang menarik di Sibu. Aku tidak pernah ke sana sebelum ini. Soalan yang sama aku tujukan kepada pemandu kenderaan yang aku naikki dari Lapangan Terbang Sibu menuju ke hotel penginapan. Dijawabnya tidak ada apa-apa, hairan juga. Tak pandai nak promosi tempat sendiri.

Cuba google di internet. Nampak ada yang aku kira tidak kurang menariknya. Namun aku tidak mempunyai banyak masa sangat sebab petang keesokannya perlu berangkat pulang. Mungkin lain kali sahaja. Jadi sebaik sahaja check-in hotel, aku terus jalan-jalan meredah bandar sekitar hotel penginapan.

Sibu terletak di tepian sungai terbesar di Sarawak iaitu Sungai Rajang. Boleh tahan luas juga Bandar Sibu ni. Daripada bilik hotel pengiapanku,nampak padat dengan bangunan walaupun tidaklah tinggi-tinggi.

Patutpun dikatakan merupakan bandar yang ketiga besar selepas Kuching dan Miri di Sarawak. Kiranya Sibu terletak di tengah-tengah antara timur dan barat Sarawak. Bandar ini dikatakan semakin meningkat maju lantaran kemudahan perhubungan jalan raya dan pengangkutan air telah disediakan.

Kebanyakan penduduk adalah bangsa Cina, lantaran usaha yang dilakukan oleh pihak Brook Rajah Ke-II dahulu membawa masuk mereka sebagai pendatang untuk menanam padi. Namun gagal lalu diganti dengan tanaman getah dan lada hitam. Aku tanya pemandu tadi, katanya kegiatan ekonomi utama mereka adalah pembalakan, biar betul ?

Wisma Sanyan
Dengan setinggi 28 tingkat, ia bukan sahaja bangunan tertinggi di Sibu, malahan di Sarawak ( atau mungkin juga Pulau Borneo ) ketika ini. Mula dibuka pada tahun 2001.

Wisma ini menjadi mercu tanda Bandar Sibu dan juga menjadi kebangaan orang Sibu. Selain hotel penginapan, ia juga menempatkan ruang pejabat, termasuk pejabat kerajaan, restoren dan shopping kompleks.

Daripada kapalterbang ketika hendak mendarat tadi sudah jelas kelihatan bangunan ini lantaran bangunan lain sekitarnya tidaklah setingginya. Disebabkan ianya terletak di sebelah hotel penginapanku, maka mudahlah kalau nak beli barang keperluan.

Gempar pada tahun lepas, ada seorang cina terjun membunuh diri dari tingkat 5. Khabarnya gara-gara putus cinta. Apakah bangunan ini spot baik untuk membunuh diri ? Namun siapakah Sanyan ?

Sibu Herritage Centre
Asalnya merupakan petadbiran kerajaan yang dibina pada tahun 1960. Bangunan ini menjadi lambang transformasi bandar Sibu sehingga kepada apa yang ada sekarang.

Nampak kesan bahawa kerja-kerja penyelenggaraan atau naiktaraf barangkali, sedang dilaksanakan.

Bangunan ini sekarang dijadikan muzium yang ditempatkan di tingkat atas. Ia menempatkan bahan-bahan sejarah dan penceritaan sejarah awal Sibu serta Sarawak.

Manakala di tingkat bawah merupakan kedai-kedai termasuk yang menjual pelbagai souvenir. Pada ketika aku sampai agak petang, tidak banyak kedai yang masih dibuka, manakala muziumnya mungkin dah ditutup.

Pasar Sentral Sibu
Dikatakan bangunannya yang terbesar di Sarawak. Dengan lebih daripada 1,000 gerai tetapi, dikatakan yang terbesar juga di Malaysia. Siap dibina pada tahun 1996 dengan kos RM12 juta.

Besar sangat, aku tengok daripada luar sahaja. Lagipun takde apa sangat aku nak beli, lantaran terbenak dalam hatiku, tentu gerai cina saja yang banyak.

Pasar ini telah menempatkan semula semua penjaja yang menjalankan perniagaan mereka di tebing sungai, di tepi dan di belakang lorong di pusat Bandar.

Jety Sungai Sibu
Bersebelahan pasar terletaknya jety pengangkutan Sungai Rajang di Sibu. Bentuk dan geografi Sarawak menjadi sungai sebagai satu pengangkutan yang penting.

Mungkin kerana kedudukan Sibu yang terletak di tengah-tengah Sarawak serta di tepi Sungai Rajang, bandar Sibu menjadi penting sebagai pusat pemungahan barangan dagangan dari bandar atau pekan-pekan lain di Sarawak.

Jika penting mengapa tidak diurus dengan baik jetinya ? Maksudku sampah yang terdiri dari pokok kayu dan pelbagai lagi yang berkumpul di jeti. Bukankah ia mengundang bahaya atau setidak-tidaknya merosakkan jeti tersebut.

Tua Pek Kong Temple
Kuil dengan 7 tingkat berbentuk pagoda ini dianggap sebagai ikon bagi bandar Sibu. Asal mula dibina pada tahun 1987 dengan bahan binaan dibawa khas dari negeri Cina.

Ia dianggap ajaib oleh penduduk di Sibu kerana apabila berlaku kebakaran besar di bandar Sibu pada tahun 1928, kuil ini tidak terusik langsung. Namun ia telah mengalami kerosakan akibat dibom oleh tentera Jepun semasa perang dunia 1945.

Kuil ini telah mengalami beberap fasa pengubahsuaian sehinggalah kepada yang ada sekarang, yang mula dibuka pada tahun 1989. Kuil ini terletak berdekatan dengan jeti serta Pasar Sentral Sibu.

Dataran Sibu
AKu teruskan perjalanan kakiku sehingga ke Dataran Sibu, bersebelahan Wisma Sanyan dan juga hotel penginapanku. Dengan padang yang luas dan bersih, nampak pelbagai aktiviti riadah di dataran ini.

Apa yang menarik ialah terdapat beberapa patung Swan di sekitar dataran ini. Rupanya Swan ( apa melayunya ? ) merupakan simbol yang telah dipilih untuk bandar Sibu.

Pemilihan ini merujuk kepada sejarah pendatang dahulu yang berasal dari negara Cina. Apabila mereka sampai di Sibu, mereka teringatkan suasananya seakan-akan Sungai Swan di China.

Namun panggilan ini tidak begitu popular memandangkan tiada swan sama ada di Sibu atau Malaysia.

Masjid Lama Sibu
Terletak berdekatan dengan hotel penginapanku. Aku sempat untuk solat isyak di sini. Binaan masjid adalah kayu tetapi lantai ruang solatnya tiles sepenuhynya. Asal binaan pada tahun 1830an dengan hanya beratap daun.

Berdasarkan keterangan, bentuknya tidak banyak berubah dan bumbung tiga lapis yang kelihatan adalah selaras dengan binaan tradisional abad ke-19.

Malangnya subuh hari kedua aku di sana. Tak de sorang pun di masjid berkenaan. Azan pun tidak berkumandang. Apa sudah jadi ?

Aku sebenarnya teringin juga nak ke Masjid Bandar Sibu kerana berdekatan dengnya ialah makam Pahlawan Sarawak, termasuk makam Rosly Dhoby, seorang pejuang Sarawak dalam menentang Inggeris suatu ketika dahulu. Rosli Dhoby dihukum gantung sampai mati di Penjara Kuching, tetapi jenazahnya kemudian dipindahkan ke Sibu setelah beberapa tahun ditanam di Penjara Kuching.

Bandung Sibu
Ofismateku kata, Sibu ni bandar Cina. Nak cari makan melayu yang halal tersangatlah susah. Jadi aku membawalah bekal roti dan mee segera cawan. Mungkin ada betulnya juga. Tetapi pada malam hari, aku dibawa ke Kampung Bandung Sibu.

Agaknya sebab ramai orang Bandung menetap di sini dahulu, itu yang dinamakan Bandung. Memang banyak gerai-gerai Melayu di sini.

Gerai-gerai makan di sini dikatakan dibuka sehingga larut malam. Tetapi takdelah macam Bandung Indonesia sangat.

Namun disebabkan melayu ramai di sini, ia menjadi sasaran kepada sama ada DAP atau PR dan BN dalam meraih undi yang menjadi penentu. Sibu ada dua Parlimen, satu DAP dan satu BN ( Cina ).


Share:

5 Komen:

Enn Hameed said...

Bandong. Bukan Bandung. Bandong = ubikayu. Tp x da la byk ubikayu pun. Nama2 jalan byk berkisar pokok, buah, bunga.. lainkali dtg.. singgah la ke central market.. 😊

Muhammad Khairuddin Lim said...

Wah.... Nak ke sibu ni

Anonymous said...

Sekarang lebih banyak gerai Melayu, makanan pun tak susah nak cari sebenarnya.. cuma mungkin perlu guide dari anak jati Sibu sendiri atau yang dah biasa duk Sibu..Tulisan yang menarik...

-Anak Sibu-

Anonymous said...

Lamanya tak balik Bandong.. Hmm..

azman sabah said...

En.Hassan kena rajin review sikit bangunan apakah yg tertinggi kat Borneo sblm paparkn..klu utk Sibu..Wisma Sanyan la jwpn nya..teruskn usaha en.hassan..

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2