Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Pesta Buku Antarabangsa Putrajaya MPH 2015

Rasanya tahun ini baru tahun ke-2 penganjuran, kalau tidak punkira baru setahun duaa. Pertama kali hadir menimbulkan kesangsian kepada ku. Kenapa dinamakan Antarabangsa ? Disertai oleh penerbit atau pengedar buku antarabangsa ? Penjualan buku-buku keluaran antarabangsa ? Atau sekadar gimik untuk menarik pengunjung ?

Entahlah, mungkin betul mana-mana satu saa ada yang tersirat dan tersurat. Aku pun hanya berkesempatan hadir pada hari terakhir, saat akhir sebelum pameran ditutup. Pameran berlangsung antara 17-22 Putrajaya Intrnational Convention Centre ( PICC ), sempena cuti sekolah.

Sejak akhir 2014, bermula dengan Big Bad Wolf, banyak pesta buku diadakan di Lembah Kelang, satu demi satu. Sebelum ini di Pesta Buku Selangor di Shah Alam dan kemudian Pesta Buku Islam Putrajaya. Baguslah untuk menyemarakkan minat membaca dan industri penerbitan buku tempatan.

Umumnya pameran dalam 2 dewan. Rasanya satu untuk buku 'antarabangsa' dan satu lagi untuk buku terbitan 'bahasa melayu'. Banyak buku antarabangsa sebagaimana yang diiklankan sudah habis stok, atau cuma gimik sahaja.

Pemilihan dewan aku kira ok, selesa untuk berjalan. Mungkin disebabkan orang tidak berapa ramai yang berkunjung. berbanding kalau di PWTC, ramai mungkin disebabkan kemudahan transport awam.

Rasanya tidak berminat sangat nak berkunjung lagi next year, buku bahasa melayu pun cuma 10% diskaun. Tetapi disebabkan aku ahli MPH, dapatlah diskaun 15%.
Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2