Amalan 10 Hari Pertama
Sabda Rasulullah s.a.w, Dan tiadalah hari yang beramal soleh padanya paling dicintai Allah melainkan sepuluh hari pertama Zulhijjah ini. Sahabat bertanya, “Bukankah jihad fi sabililllah?” Jawab baginda, “Ya termasuklah jihad fi sablillah, kecuali mereka yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawanya kembali walau sedikit”. ( H.R Al-Bukhari)
Sabda Rasulullah s.a.w, "Tidak ada hari yang lebih mulia disisi Allah, dan tidaklah paling disukai Allah s.w.t di dalamnya melainkan dari hari yang sepuluh, maka perbanyakkan Tasbih, Tahmid, Tahlil dan Takbir" ( H.R Tabrani )
Hadis-hadis ini memberikan suatu motivasi dalam menggalakkan umat Islam meningkatkan semua jenis amal ibadah seperti puasa, bersedekah, qiyamullail dan seumpamanya pada sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah. Di dalam kitab Fathul Bari, Al-Hafiz telah menerangkan mengapa amal ibadah amat digalakkan pada sepuluh hari pertama Zulhijjah kerana terhimpunnya semua ibadah utama padanya iaitu solat, puasa, zakat dan haji, yang mana tidak berlaku pada masa yang lain.
Puasa Hari Arafah ( 9 Zulhijjah )
Hari Arafah adalah hari yang kesembilan dari bulan Zulhijjah yang mana bagi jemaah haji mereka diwajibkan berada di padang Arafah untuk wuquf di sana. Sabda Rasulullah s.a.w, ‘Haji adalah wuquf ( di Arafah )’. Haji adalah urusan kita dengan Allah. Kerana itu setiap individu yang menunaikan haji, mesti melaksanakan wuquf pada 9 Zulhijjah walau dalam apa keadaan sekalipun. Ini antara yang membezakannya dengan Umrah.

Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w. juga bersabda, “Tiada suatu hari pun dalam setahun yang amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada sepuluh hari pertama bulan Zulhijah. Oleh itu, hendaklah kamu memperbanyakkan zikir, tahlil, takbir dan tahmid”. ( H. R Ahmad).
Namun bagi jamaah haji, mereka tidak disunatkan berpuasa pada hari tersebut sebagai mencontohi Nabi s.a.w. dan juga untuk menjaga kekuatan bagi memperbanyakkan berdoa pada hari itu. Wukuf adalah satu perhimpunan besar yang melambangkan perhimpunan besar yang bakal dihadapi setiap manusia untuk dihisab segala amalan diri di Padang Mahsyar kelak. Dengan pakaian ihram yang sama putih, tanpa mengira kedudukan dan pangkat seseorang, umat Islam melupakan segala prejudis perkauman atau kebangsaan, warna kulit, taraf kedudukan, kekeluargaan dan sebagainya. Suasana ini menyedarkan umat manusia bahawa mereka semua pada hakikatnya adalah sama rata di sisi Allah.
Ada juga berpendapat perkataan Arafah itu adalah hasil pemahaman Nabi Ibrahim a.s yang menghayati perintah Allah s.w.t yang tersirat di dalam mimpinya untuk menyembelih puteranya Nabi Ismail a.s. Oleh kerana itulah, hari Wukuf di Arafah juga dikenali sebagai hari Tarwiyah yang bermaksud Hari Renungan. Nabi Ibrahim a.s sentiasa merenung dan mengimbas kembali mimpinya yang berturut-turut dan sehingga akhirnya baginda faham ( maksud perkataan Arafa ) maksud mimpi dan terus melaksanakan mimpi berkenaan.
Hari Raya Aidil Adha
Selepas wukuf dan bertolak dan tinggal di Mina beberapa hari. Tidak terasa bahawa di tanah air, umat islam sedang merayakan Aidil Adha. Tapi tiada Hari raya Aidil Adha, malah solat Jumaat pun tiada. Manakala di tanah air seperti biasa, tiada Sale !!! Tiada Lagu Raya. Tiada konvoi balik kampong. Tiada filem atau rancangan khas di televisyen. Tiada mercun yang hingar bingar menghias malam seperti menyambut ketibaan Shawal. Apa yang sayup-sayup terdengar hanyalah Takbir di menara masjid, di surau-surau, sekali di kaca TV dan di sesetengah rumah.
Berkorban
Disyariatkan berjorban menyembelih haiwan ternakan pada hari raya Aidil Adha dan hari-hari Tasyrik ( 11, 12 dan 13 Zulhijjah ). Dari Aisyah r.a. katanya; Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tiada amalan anak Adam pada hari Aidil Adha yang disukai Allah selain daripada menyembelih korban. Korban-korban itu akan datang kepada orang yang melakukannya pada hari kiamat seperti keadaan semula, iaitu dengan anggotanya, tulangnya, tanduknya dan bulunya. Darah korban itu lebih dahulu jatuh ke suatu tempat yang disediakan Tuhan sebelum jatuh ke atas tanah. Oleh sebab itu, berkorbanlah dengan senang hati” ( H.R al-tarmidzi & Ibnu Majah ).

Rasa Kebersamaan Dengan Jemaah Haji
Orang yang menunaikan ibadah korban sebenarnya turut menyertai pesta ibadah haji. Dengan sebab itulah ada beberapa larangan kepada jemaah haji yang turut dikongsi sama dengan mereka yang berniat untuk menunaikan Korban.
Umpamanya larangan bercukur dan memotong kuku kepada jemaah haji yang sedang berihram yang turut sama dikongsi larangan tersebut kepada umat Islam yang bukan menunaikan haji tetapi ingin melaksanakan ibadah qurban. Sabda Rasulullah s.a.w, Sekiranya masuk sepuluh hari Zulhijjah, dan antara kamu ada yang ingin menyembelih kurban, maka janganlah menggunting/cukur rambut atau memotong kukunya (sehinggalah haiwan tersebut disembelih). ( H.R Muslim )
Jika jemaah haji mengulangi talbiah sebagai simbolik kejayaan mereka menyahut seruan Allah dan juga mengagungkanNya, umat Islam di tempat lain seluruh dunia turut digalakkan mengulangi takbir sehinggalah ke hari terakhir haji pada 13 Zulhijjah.
0 Komen:
Post a Comment