Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Meredah Pulau Tioman : Hari Kedua

Alhamdulillah, 26 Disember 2016, cuaca cerah sejak awal pagi lagi di Pulau Tioman walaupun sesekali gerimis dalam keterikan cahaya matahari. Selepas sarapan pagi, kami terus ke jeti dimana sebuah bot telah menunggu untuk membawa kami.

Menurut pemandu boat laju kami, kami akan dibawa ke Kawasan Bebas Cukai iaitu Kampung Tekek, kemudian ke Taman Laut Tioman dan Pulau Renggis untuk snorkelling.

Kampung Tekek
Aku sebenarnya tidak pasti sejuh mana Kg Tekek terkenal dengan kawasan bebas cukai. Jetinya menarik dengan pelbagai kapal layar, bot dan kapal besar yang sedang berlabuh.

Rupanya ramai penghuni di kampung ini. Kenderaan kereta, van dan motorsikal menjadi pengangkutan utama. Siap ada jalan raya, sekolah menengah dan rendah sekali. Pelajar dari Kg lain ditempatkan di asrama di sekolah ini.

Namun tidak ada apa yang dibanggakan atau barangan yang murah disini. Mungkin rokok dan minuman keras yang murahnya.

Makanan cokelat lain agak mahal juga berbanding Langkawi or Labuan, tetapi lebih murah berbanding tempat lain di atas darat.

Penat berjalan tanpa beli apa-apa kecuali roti untuk makanan ikan nanti.

Taman Laut Tioman
Meneruskan perjalanan ke suatu teluk yang dinamakan Taman Laut Tioman.

Di situ kami berhenti di suatu jeti dan menurut pemandu, 2 jam diberikan untuk snorkelling.

Bermula dari pantai terus menghala ke pelantar yang disediakan, kami meredah. Namun agak mendukacitakan kerana air yang tidak jernih serta ikan yang tidak begitu kellihatan.


Terasa penat snorkeling di sini, kerana hasilnya tidak berbaloi. Padahal matahari terik juga ketika ini.

Namun dikongsikan juga beberapa pemandangan yang sempatt juga dirakam.

Pulau Renggis
Inilah penyelamat yang menjadikan kunjungan snorkelling di Tioman berbaloi !!. Kalau tahu, biar 2-3 jam di sini. Tak payah ke Taman Laut Tioman tadi.

Begitu teruja dengan ikan yang banyak dan manja menggelilingiku. Airnya cukup jernih dengan matahari yang masih terik tengahari.

Malangnya sampai sini sudah penat, kepenatan snorkelling di Taman Laut Tioman. Ini menjadikan aktiviti terbatas, tidak meluas di sekitar Pulau Renggis.

Tengkok dan leherku sudah terasa sakit-sakit macam orang tidur yang tidak betul bantalnya. Namun aku gagahkan juga berbekalkan kamera kalis air yang aku bawa bagi merakamkan detik-detik keindahan si dini.

Sesekali pulak alat snorkelling ku sering dimasukkan air. Namun ia suatu pengalaman yang menarik di pulau ini. Pun begitu, kelihatan batu karangnya kurang variasinya. Mungkin sebab tidak begitu meluas penerokaanku.

Perubahan Ranking
Berdasarkan pengalaman bersnorkeling di beberapa pulau dalaam negara, nampaknya susunan ranking berdasarkan ke’best’annya telah berubah setelah pulang dari Pulau Renggis @ Tioman. Kedudukan pertama (1) masih Pulau Kapalai, Sabah (2) Pulau Perhentian, Terengganu (3) Pulau Renggis, Tioman, (4) Pulau Kapas, Terengganu (5) Pulau Payar, Langkawi dan paling tak berbaloi (6) Pulau Manukan, Sabah dan (7) Pulau Pangkor, Perak. Next target, Pulau Redang dan Lang Tengah !!!

Berikut dikongsikan sebahagian panorama yang sempat dirakam di Pulau Renggis ...
Share:

Meredah Pulau Tioman : Hari Pertama

Main redah dan nekad sahaja. Selalunya bulan Disember banyak resort di Pulau Tioman yang tutup kerana musim tengkujoh. Memang benr, hari pertama sampai, hujan gerimis dan sesekali hujan lebat turun di Pulau Tioman. Inilah kali pertama sampai di Pulau Tioman

Walaupun naik feri untuk ke Pulau Tioman di Jeti Mersing Johor, Pulau Tioman yang asalnya merupakan dalam jajahan Johor kini merupakan sebahagian Pahang setelah diserahkan kepada Pahang oleh sultan Johor dulu-dulu semasa British. Dari Pahang untuk ke Tioman boleh naik feri di Jeti Tanjung Gemok, tetapi ditutup masa itu. Sebaik suboh dah kena berada di Jeti, ramai juga orang masa tu ..

Cerita dongen orang tua-tua, dikatakan Pulau Tioman berasal dri naga yang sesat dari Tasik Chini Pahang. Nama Tioman pula dikatakan daripada seekor burong tiong yang dipunyai oleh seorang bernama Man.

Pulau ini memang dikenali dengan keindahan pulaunya. Malah lebih daripada itu dikatakan mempunyai air yang jernih serta baru karang yang menarik. Itu antara tujuan aku ke sini. Snorkeling suatu yang mesti.

Namun tetiba sahaja, cuaca nampak kurang mengizinkan. Maka kami set untuk sesi snorkeling esok hari sahaja. Memang benar banyak kedai dan resort yang kosong bercuti. Kami menginap di Damai Resot di Kg Genting secara pakej untuk 2 hari 1 malam.

Lepas check-in, ambil peluang main-mainair di pantai. Tak Nampak peluang nak bersnorkeling lantaran air yang agak keroh, ombak yang kuat serta hujan yang sesekali turun.

Lepas makan malam, cuba merayau-rayau melihat sekeliling dicelahan lampu-lampu yang menyala malam itu.

Rupanya Pulau Tioman terdiri daripada beberapa kampung yang mempunyai penduduk tetap. Di Kg Genting sahaja, terdapat kemudahan seperti klinik dan masjid.

Sayangnya masa aku di sana, tak kedengaran pulak azan masjid, malah tiada orang ketika aku berkunjung ke sana. Imam balik kampong ke darat kot ?
Share:

Kenangan di Bukit Fraser

Pertama kali sampai ke Bukit Fraser pada 20 Disember 2016 yang lalu. Dari Putrajaya, ikut lebuh raya Elite, Guthrie dan lalu Pekan Rawang serta Kuala Kubu Baru, kekira 132km jaraknya atau 2 jam perjalanan. Yang mencabarnya ialah beberapa kilometer terakhir, sempit dan berlingkar jalannya sampai rasa nak muntah dibuatnya. Rasanya bas tidak sampai ke atas Bukit Fraser.

Bukit Fraser terletak di negeri Pahang ( dalam daerah Raub ), di atas Banjaran Titiwangsa, Malaysia. Ia merupakan kawasan pelancongan pergunungan yang menarik kerana suhunya sejuk 17~24 Celcius. Puncak tertinggi Bukit Fraser ialah 1,310 meter dari aras laut..

Sesampai sahaja pekan Bukit Fraser begitu teruja dengan rekabentuk bangunannya yang agak unik, dikatakan mengikut cita rasa kolonial Bitish yang pernah menjajah Malaysia. Antaranya Balai Polis, Pejabat Pos, Klinik dan Restoran.

Malah ada antara bangunan tersebut merupakan yang asal semasa penjajahan British di Malaysia.

Bukit Fraser dikatakan mendapat nama dari seorang pengembara British pada zaman kolonial iaitu Louis James Fraser . Terdapat pelbagai cerita menarik tentang beliau tetapi tidak begitu jelas termasuk beliau sebagai pengedar dadah dan perjudian di antara para pelombong di Pahang.

Aku tidak melepaskan peluang merakamkan kenangan di landmark utama Bukit Fraser iaitu tower clock yang unik. Kiranya itulah pusat bandar @ pekan Bukit Fraser.

Rupanya satu daripada keunikan pusat peranginan ini ialah sebagai tempat terunggul untuk aktiviti memerhati burung dan sering menjadi tuan rumah acara tahunan Pertandingan Memerhati Burung Antarabangsa Bukit Fraser. Event berikutnya ialah pada 25-26 Februari 2017 akan datang.

Rasanya nak datang semula semasa pertandingan tersebut. Boleh tumpang melihat burung-burung yang sesetengahnya dikatakan datang daripada kawasan luar, termasuk luar negara dalam tempoh tersebut.

Kenyamanan suhu dan suasana yang tidak sibuk, begitu mendamaikan. Amat sesuai untuk bercuti dan berehat. Tambahan harga makanan di sini tidaklah mahal seperti pusat2 pelancongan lain.

Boleh cuba kemahiran memanah dengan hanya RM11 untuk 10 anak panah. Tetapi hari tu, dibaginya banyak-banyak anak panah. Cuba tak lart nak teruskan je ..

Menunggang kuda pula, satu round dengan harga RM9. Pelbagai aktiviti serta flora dan fauna dapat kita saksikan di sini.

Kebun tanaman strawberry walaupun kelihatan kurang menjadi dan tidak banyak dilakukan di sekitar Bukit Fraser.

Ok Bukit Fraser, kita jumpa lagi nanti.

Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah