Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Meredah Pulau Tioman : Hari Pertama

Main redah dan nekad sahaja. Selalunya bulan Disember banyak resort di Pulau Tioman yang tutup kerana musim tengkujoh. Memang benr, hari pertama sampai, hujan gerimis dan sesekali hujan lebat turun di Pulau Tioman. Inilah kali pertama sampai di Pulau Tioman

Walaupun naik feri untuk ke Pulau Tioman di Jeti Mersing Johor, Pulau Tioman yang asalnya merupakan dalam jajahan Johor kini merupakan sebahagian Pahang setelah diserahkan kepada Pahang oleh sultan Johor dulu-dulu semasa British. Dari Pahang untuk ke Tioman boleh naik feri di Jeti Tanjung Gemok, tetapi ditutup masa itu. Sebaik suboh dah kena berada di Jeti, ramai juga orang masa tu ..

Cerita dongen orang tua-tua, dikatakan Pulau Tioman berasal dri naga yang sesat dari Tasik Chini Pahang. Nama Tioman pula dikatakan daripada seekor burong tiong yang dipunyai oleh seorang bernama Man.

Pulau ini memang dikenali dengan keindahan pulaunya. Malah lebih daripada itu dikatakan mempunyai air yang jernih serta baru karang yang menarik. Itu antara tujuan aku ke sini. Snorkeling suatu yang mesti.

Namun tetiba sahaja, cuaca nampak kurang mengizinkan. Maka kami set untuk sesi snorkeling esok hari sahaja. Memang benar banyak kedai dan resort yang kosong bercuti. Kami menginap di Damai Resot di Kg Genting secara pakej untuk 2 hari 1 malam.

Lepas check-in, ambil peluang main-mainair di pantai. Tak Nampak peluang nak bersnorkeling lantaran air yang agak keroh, ombak yang kuat serta hujan yang sesekali turun.

Lepas makan malam, cuba merayau-rayau melihat sekeliling dicelahan lampu-lampu yang menyala malam itu.

Rupanya Pulau Tioman terdiri daripada beberapa kampung yang mempunyai penduduk tetap. Di Kg Genting sahaja, terdapat kemudahan seperti klinik dan masjid.

Sayangnya masa aku di sana, tak kedengaran pulak azan masjid, malah tiada orang ketika aku berkunjung ke sana. Imam balik kampong ke darat kot ?
Share:

0 Komen:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah