Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Aqiqah Perdana Surau Al-Hidayah 2009

Kukira ini bukan kali pertama, tapi yang seumpamanya adalah kali pertama. Sebelum ini disekalikan dengan sambutan atau program hari kebesaran Islam seperti Msulidur Rasul, Maal Hijrah atau Israk Mikraj. Tetapi disebabkan banyak permintaan untuk aqiqah semasa Hari Raya Korban, maka keputusan diambil untuk buat Majlis Aqiqah Perdana dengan membuat tawaran kepada penduduk untuk menyertainya dengan bayaran RM400 bagi satu bahagian. Alhamdulillah, dapat dua ekor. Malahan ada lagi permintaan tetapi kemampuan hanya 2 ekor sahaja. Maka majlis pun diteruskan pada 31 Januari 2009.

Orang kata dua ekor lembu ini 2,000 orang boleh makan. Ya ke ? Risau juga sebab bimbang tidak habis. Maka keputusan Mesyurat diambil untuk menjemput seramai mungkin orang. Antaranya jemput menerusi anak-anak KIDaS, surau dan NGO setempat, sekolah tahfiz, pondok dan pusat kebajikan berhampiran. Dari cadangan awal jamuan mula selepas Asar, di percepatkan kepada selepas Zuhor. Ceramah oleh YB Saari Sungip ( ADUN Hulu Kelang ) berjaya diperolehi. Gotong royong dimulakan pada malam 30hb Januari untuk lembu pertama, dengan harapan sempat disiapkan untuk makan tengahari esoknya. Gulai kawah menjadi pilihan, selain sup, sayur, nasi minyak dan nasi putih. Sebagai tuan rumah, memang kuantiti juadah menjadi kerisauan. Cukup kah atau berlebihan banyak sangat hingga membazir ke ?

Sebaik majlis tahlil dan doa selamat, jamuan pun bermula. Bukan main ramai yang datang, antara syukur sebab dapat sambutan dengan kebimbangan takut juadah tidak kecukupan. Para Ajk punkira tidak menang tangan melayani tetamu yang berpusu-pusu datang, termasuk dari surau berhampiran dan wakil AJK persatuan penduduk lain. Tetiba aku diberitahu nasi habis, terpaksa masak lagi sehingga akhirnya sampai 65 kilogram nasi !!!! Ini suatu rekod sebab sebelum ini cuma 20-30 kilogram sahaja. Sampai 6.00 petang lauk tinggal sikit sahaja. Alhamdulillah. Tetapi kena siapkan untuk makan malam. Perancangan asal hanya daging untuk salai ( marinated ). Cukup ke ? Terpaksa tambah dengan 20 kilogram mee hoon serta sosej 540 batang.

Tiba maghrib, orang berpusu-pusu datang memenuhi surau apabila YB Saari Sungip memberikan ceramah bertajuk ”Kami Bersama Palestine”. Memang tidak disangka tetapi tak dapat nak buat apa, kehadiran orang yang begitu ramai menyebabkan terpaksa akur, tidak dapat menyediakan cukup juadah untuk semua malam itu. Mengapa yang begitu ramai orang datang sehingga makanan tak cukup. Ku kira termasuk yang siang tadi ada 2,000 orang !!! Harapnya wayang pacak menjadi pengubat bagi mereka terutamanya kanak-kanak yang tidak berpeluang menikmati juadah yang disediakan.

”Anak saya diberitahau oleh Ustazah, wayang pacak cerita ’Transformer’, itu yang asyik mengajak ke surau aje”, tegur seorang pengunjung kepadaku. Loh !!! patut pun ramai budak yang datang. Kami tidak pernah beritahu apa cerita wayang pacak malam itu. Nampaknya faktor tarikan anak-anak KIDas lantaran mendapat jemputan menerusi Ustaz atau Ustazahnya, itu yang menyebabkan ramai orang datang. Mungkin ini ada benarnya, anak-anak KIDaS lebih dengar kata atau ajakan Ustaz dan Ustazahnya.

Anyway, jika ada permintaan lagi, program seumpamanya akan dibuat lagi pada pertengahan tahun ini. Harapnya dapat lagi 2 ekor, tetapi kali ini masa makan dipendekkan sikit, umpamanya antara Asat hingga Lepas Isyak. Kalau mulai Zuhur, itu yang ada orang hadir dan makan dua kali lantas menyebabkan juadah tidak cukup. Agaknya ...

Share:

1 Komen:

samrin said...

alhamdulillah semua selamat, memang sambutan amat baik macam saya cakap next target 30 Mei 2009 hari sabtu pertama cuti sekolah mid year utk prgm. khatam Quran & berkhatan setakat ni seekor rasanya kira dah ada, semlm ada org SU3 PM saya join aqiqah, nanti kita detailkan la.

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah