Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Antara Cinta Hari Valentine Dan Maulidur Rasul

Berbeza dengan tahun-tahun sebelum ini, isu mengenai larangan menyambut Hari Valentine bagi umat Islam banyak diperkatakan di media-massa. Fatwa larangan yang selama ini seolah-olah terpendam, diwar-warkan dalam media massa oleh JAKIM. JAKIM juga siap mengadakan Kempen Awasi Jerat Hari Valentine. Jabatan Agama Negeri pula mengeluarkan amaran untuk meluaskan operasi penguatkuasaan dan pencegahan maksiat.

Khutbah Jumaat juga menimbulkan isu larangan ini. Pemuda PAS dengan prinsip dakwahnya dituduh pula ingin mewujudkan pasukan pencegah maksiatnya sendiri atau ‘polis moral’. Manakala MCA cuba menimbulkan isu larangan sambutan Valentine Day sebagai bukti berlakunya perpecahan di kalangan parti dalam Pakatan Rakyat. Malah cuba digambarkan juga bahawa gesaan agar isu ini tidak diperbesar-besarkan kerana ditakuti akan menjejaskan industri pelancongan serta menggagalkan perkembangan ekonomi negara.

Sambutan Hari Valentine sering dikaitkan dengan kegiatan tidak bermoral, gaya hidup tidak sihat, pengisian program yang mengundang dosa dan maksiat, serta khalwat, perzinaan dan seks bebas di kalangan umat Islam. Sambutan dibuat di kafe-kafe, hotel-hotel atau tempat-tempat romantik, dengan pelbagai bentuk pesta berisi hiburan seumpama nyanyian, tarian dan sebagainya. Hari itulah agaknya mereka menumpahkan kasih-sayang kepada pasangan boyfriend atau girlfriend mereka. Bukan setakat kasih-sayang, maruah, tubuh dan rasa malu juga melayang. Untuk non-Muslim, nak sambut pun sambutlah. Tetapi yang menghairankan, kenapa orang Islam pula berlebih-lebihan menyambutnya.

Buktinya disebalik semua ini, berita tangkapan demi tangkapan pasangan umat Islam terus tersiar dalam media massa selepas 14 Februari. Itu apa yang tersiar, entah berapa banyak yang ‘terselamat’ atau tidak dilaporkan. Mungkin perkara yang sama berlaku dikalangan non-Muslim, tetapi lantaran perbuatan tersebut bukan larangan bagi mereka dan tiadanya operasi pencegahan, maka tiadalah berita tangkapan mengenainya.

Fatwa Disanggah
Menurut JAKIM, amalan merayakan Hari Valentine yang tiba setiap 14 Feb tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan ini mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Inilah kata putus Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam Malaysia yang bersidang buat kali ke-71, hampir enam tahun yang lalu berkaitan Valentine Day. Tetapi entah kenapa ( agaknya baru diwar-warkan fatwa tersebut ), pada tahun ini Majlis Gereja Malsyaia ( CCM )memohon agar fatwa tersebut ditarik balik.

Setiausaha Agung CCM Hermen Shastri berkata, majlis fatwa itu telah membuat kesimpulan yang salah dengan menyatakan Hari Valentine sebagai satu acara keagamaan Kristian. Ini telah ‘mengguris perasaan masyarakat Kristian’ di Malaysia. Katanya, Hari Valentine merupakan satu amalan sekular dan tidak disambut secara keagamaan di Malaysia atau mana-mana tempat di dunia.

Jelasnya lagi, walaupun perkataan Valentine itu membayangkan kaitan dengan seorang santo dalam ajaran Kristian, pihak berkuasa gereja Roman Katolik mahupun Protestan tidak menyokong kaitan tersebut. Oleh yang demikian, saranan bahawa Hari Valentine disambut oleh penganut Kristian dalam fatwa itu merupakan satu tindakan ‘tidak adil’ dan ‘mengelirukan’.

Kenyataan Ustazah Bahyah Juga Disanggah
Pemuda CCM pula menuntut Ustazah Siti Nor Bahyah meminta maaf atas dakwaan beliau dalam sebuah rancangan di TV tempatan yang mengaitkan penganut Kristian dengan amalan maksiat. Ustazah Bahyah didakwa telah berkata, maksiat, disko, 'couple-couple', bersunyi-sunyian, inilah tradisi bagi masyarakat yang beragama Kristian.

Pemuda CCM menyifatkan dakwaan itu sebagai tidak bertanggungjawab, mengaibkan dan amat menyakitkan hati masyarakat Kristian melalui "serangan terbuka ke atas kepercayaan masyarakat lain tanpa fakta yang dikaji dengan teliti. Ustazah Bahyah juga dikatakan telah melandaskan hujahnya dalam rancangan itu, dengan legenda dan kisah dongeng yang tidak disokong fakta.

Kalau demikian, apakah Fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa boleh dikaji semula. Kendatipun bukan dari ajaran Kristian atau disambut sebagai acara keagamaan, mengapa kita umat Islam yang terhegeh-hegeh terlebih-lebih menyambutnya.

Dalam alasan yang dikemukakan bersama fatwa, Majlis Fatwa tersebut turut menyebut mengenai seorang santo berpengaruh bernama Velentino pada waktu pemerintahan Ratu Isabelle di Sepanyol dimana beliau merupakan antara orang terpenting yang menghancurkan tamadun Islam di Sepanyol. Oleh itu Ratu Isabella telah menetapkan 14 Februari sebagai hari mengingati kemenangan kristian terhadap Islam. Maka barangsiapa yang merayakannya seolah-olah ia bergembira dan merestui juga kekalahan orang Islam di Sepanyol.

Hari Valentine & Maulidur Rasul
Suatu yang menariknya pada tahun 2011 ini ialah, Hari Valentine diikuti dengan Hari Maulidur Rasul. Dua hari yang agak kontradik. Antara menyuburkan rasa cinta melalui Hari Valentine dengan menyuburkan rasa cinta kepada Rasulullah s.a.w yang lahir pada 12 Rabiul Awal.

Selain sambutan berupa ceramah, nasyid dan makan-makan, budaya berarak sempena sambutan Maulidur Rasul menjadi semakin lazim diadakan. Ketika itulah sama ada satu kampung, daerah atau negeri berkumpul berarak membawa sepanduk sambil berselawat memuji dan mengagungkan Rasulullah s.a.w. Apakah sekadar itu sambutannya.

Maulidur Rasul sepatutnya menjadi peluang bagi umat Islam meneliti diri sendiri kerana kelahiran Rasulullah s.a.w bukan sekadar kelahiran seorang manusia biasa. Setakat mana kita berikan masa, diri, harta mereka untuk Islam sebagaimana Rasulullah s.a.w telah berikan seluruh hidupnya untuk Islam. Syafaat bagindalah yang kita cari di Padang Mahsyar nanti.

Aku terbaca satu artikel yang ditulis oleh sorang kenalanku, bagaimana kita semestinya memulia dan meneladai Rasulullah s.a.w sebagai renungan sempena sambutan Maulidur Rasul seperti berikut :-

1. Tunjukkan rasa cinta yang melangit kita kepada Rasulullah s.a.w dengan membenci mereka yang menghina baginda serta hadis dan sunnahnya.

2. Meyakini bahawa menolak Rasulullah s.a.w sama dengan menolak Allah s.w.t.

3. Tidak mendahulukan suara kita lebih tinggi daripada suara baginda ( Maksud Ayat 1: Surah al-Hujurat), iaitu mengguna dan mengutamakan logik akal lebih daripada ajaran yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w.

4. Mempertahankan keperibadian Rasulullah s.a.w dari segenap tohmahan, celaan dan penghinaan yang datang daripada mereka yang anti-Nabi Muhammad seperti yang dilakukan oleh pihak Barat yang mempersenda Rasulullah s.a.w menerusi lakaran karikatur yang disiarkan dalam akhbar mereka, golongan nasionalis, kapitalis, sosialis, komunis yang tidak percaya sama sekali kepada baginda s.a.w.

5. Menjadikan hadis, sunnah Rasulullah s.a.w sebagai sumber rujukan utama tanpa sebarang keraguan.

6. Menjadikan Rasulullah s.a.w sebagai Qudwah Hasanah atau contoh teladan dalam segenap aktiviti, tindakan dan cara hidup harian kita.

7. Berakhlak dengan akhlak yang pernah ditonjol dan diteladankan oleh baginda Rasulullah sekalipun terhadap binatang, tumbuhtumbuhan dan sebagainya.

8. Mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w di rumah seperti membantu isteri jika makanan masih belum tersedia, ia adalah antara amalan dan contoh positif yang ditunjukkan oleh baginda, menjahit baju yang koyak ketika isteri sibuk dengan tugasan sebagai seorang isteri dan ibu.

9. Menjadikan Sirah Rasulullah s.a.w sebagai bahan rujukan utama mengurus tadbir negara berdasarkan wawasan keadilan dan kebenaran, malah berazam untuk meningkat kefahaman mendalam tentang Sirahnya.

10. Menjadikan Rasulullah s.a.w sebagai contoh kepimpinan terbaik sebagai seorang ketua negara, ketua keluarga (ayah), suami yang ideal hingga pernah satu ketika baginda menjahit bajunya yang koyak tanpa menyuruh isterinya yang sedang sibuk. Rasulullah s.a.w juga jiran yang baik dan kawan yang baik terhadap sahabat-sahabatnya.

11. Mencontohi baginda yang akan bergegas ke masjid bila mendengar azan bagi melakukan solat fardu secara berjemaah.

12. Mencontohi kecintaan baginda yang tinggi terhadap Allah s.w.t dan rasa kehambaan yang sudah sebati dalam diri baginda hingga menolak sama sekali rasa ketuanan.

13. Tidak terlibat sama sekali dalam mencemuh, menghina atau merendah rendahkan kedudukan ulama, kerana ia sama juga menghina Rasulullah s.a.w, para ulama adalah pewaris Nabi
Share:

Semak Dan Jelaskan Sebelum 28 Feb 2011

Pada 16 Januari lalu aku ke Pejabat JPJ Bangi untuk settle notis temu siasat kesalahan trafik yang aku dapat tahu hasil semakan di internet. Notis itu barangkali telah dihantar ke alamat lama lebih dua bulan lalu. Hasil bukti yang ditunjukkan, memang diakui kesalahan parking yang dilakukan oleh kenderaan yang didaftarkan atas namaku. Bayar ajelah, dapat diskaun 30%. Lepas bayar aku pun buat pertukaran alamat.

Ada seminggu lagi tarikh tamat tempoh kelonggaran kepada pesalah trafik untuk menjelaskan saman tertunggaknya, sama ada saman atau notis PDRM atau JPJ. Selepas tarikh 28 Februari, sesiapa yang mempunyai saman yang tertunggak, akan disekat daripada memperbaharui lesen memandu atau kenderaan. Kalau dah dekat nak mati tu dan ada saman yang belum dibayar, cepat-cepatlah renew sebelum 28 Feb 2011. Sekurang-kurangnya boleh merancang semula pelan nak bayar sekiranya banyak saman yang terpaksa dijelaskan.

Ketika ini PDRM berikan diskaun 50% dan JPJ hanya 30% jika diselesaikan dalam tempoh 15 hari. Tapi ada satu lagi yang penting iaitu mata demerit kejara tidak dikenakan terhadap kesalahan yang dibayar samannya sebelum 28 Feb 2011. Lepas itu, mata demerit KEJARA akan dikenakan dan jika jumlah mata melebihi 12 mata, kena gantung juga lesen memandu !!! So nak tak nak kena jelaskan juga sebelum 28 Feb 2011. Sesambil bayar saman di JPJ tu, boleh tukar alamat tempat tinggal sekarang, supaya next time sebarang notis dan saman boleh dihantar tepat ke alamat terkini.

Memang ramai yang komplen, kata tidak terima notis saman. Saja aje alasan tu sebab sebenarnya boleh semak kat internet. Sesambil update blog, facebook or semak emel tu semak-semaklah kat laman web JPJ dan PDRM. Tak payah nak tuduh-tuduh kerajaan tak ada duit, ini cara kerajaan nak rampas duit semula dari rakyat. Bayar ajelah sementara masih ada peluang. Tak puas hati kepada kerajaan, gunakan undi masa pilihanraya nanti. Yang penting boleh renew lesen memandu atau roadtax sekarang. Nak memandu juga tanpa lesen & roadtax, padah yang lebih besar bakal menunggu.

Memang sukar nak bayar saman. Itulah tujuan saman dikenakan, dengan kesusahan yang dialami mendidik kita tidak melakukan kesalahan yang mungkin juga membahayakan diri dan keselamatan orang lain. Kalau tidak mahu kena saman, tidak mahu susah, tidak mahu duit melayang, maka patuhilah arahan jalanraya.

Tak pun apabila ada notis or saman dalam internet, cepat-cepatlah ke PDRM or JPJ untuk temu siasat dan bincang mana yang boleh dibuat. Jangan takut-takut, munkgin ada pertimbangan yang boleh diberikan.

Jangan tunggu nak ada diskaun atau kelonggaran lagi. Lama sudah tempoh diberikan sejak tahun lepas untuk menjelaskan saman sebelum 28 Feb 2011. Ramai yang sudah menjelaskan saman mereka dan tidak adil sekiranya mereka yang bertanggungjawab serta menjelaskan saman terlebih awal, tetiba ada kelonggaran hendak diberikan lagi kepada yang masih berdegil.
Share:

Jalan-Jalan Port Dickson

Berkunjung ke Port Dickson tidak semestinya hanya berkelah dan mandi-manda di pantainya, khususnya Pantai Telok Kemang. Memang itu tumpuannya pada hujung minggu, khususnya jika ada cuti yang panjang sedikit. Jalan menuju Port Dickson menjadi sesak, apatah lagi jalan-jalan di pesisir pantai. Malahan ruang parking hotel pun jadi tidak mencukupi, menyebabkan kenderaan dipark di tepi jalan sahaja.

Sebenarnya banyak perkara menarik di sekitar Port Dickson. Pada kesempatan Cuti Tahun Baru Cina 2011 yang lalu aku dan keluarga berkunjung ke sana. Bagi mengelakkan kesesakan jalan di Lebuh Raya PLUS, serta susur keluar untuk memasukki Lebuhraya Seremban Port Dickson, kami mengambil keputusan ikut jalan jalan dalam atau jalan kampung. Ok jugak. Daripada Putrajaya ke Sepang, melalui Pekan Lukut sebelum masuk Bandar Port Dickson, Negeri Sembilan.

Lukut dipercayai dibuka oleh Raja Busu yang memulakan aktiviti perlombongan bijih timah. Pada tahun 1815. Lukut pernah menjadi pusat perlombongan bijih timah yang penting khususnya di Sungai Lukut dan Sungai Ujong ( kini Seremban ). Raja Busu yang berketurunan raja dari Selangor merupakan anak kepada Raja Muhammad, Sultan Selangor ke-3 yang memerintah dari tahun 1826-1858. Di Lukut juga terdapat sebuat kota pertahanan lama yang dipanggil Kota Lukut. Terdapat juga sebuah muzium di sini yang dinamakan Muzium Lukut berhampiran dengan Kota Lukut.

Muzium Lukut
Muzium Lukut secara rasminya telah dibuka kepada orang ramai pada 9 April 1999 oleh Menteri Besar Negeri Sembilan ketika itu iaitu Tan Sri Isa Abdul Samad. Objektif kewujudan muzium ini ialah sebagai tanggungjawab bagi memulihara warisan sejarah negara dan memaparkan sejarah Lukut dari kurun ke-19 hingga 1880.

Muzium ini dibuka dari jam 9:00 pagi hingga 6:00 petang setiap hari secara percuma. Segala urusan dan pentadbiran serta program Muzium Lukut telah dipertanggungjawabkan kepada Jabatan Muzium Malaysia.

Pelbagai koleksi dan tokoh terbabit dalam sejarah Lukut dijelmakan semula dalam bentuk ilustrasi, gambar, artifak dipamerkan kepada pengunjung. Pastinya sejarah kegemilangan Lukut akan terus diingati dan dikenang dalam sejarah negara.

Kota Lukut
Muzium Lukut ini dibina di Lukut kerana terdapat sebuah kota atau kubu pertahanan yang penting satu ketika dahulu. Kubu ini merupakan monumen sejarah yang dipelihara untuk tatapan generasi akan datang, khusunya bagi menunjukkan bahawa bangsa Melayu pernah mempunyai tamadun yang membanggakan.

Kota ini terletak di Bukit Gajah Mati. Pembinaannya diasaskan oleh juga Raja Busu dalam tahun 1840-an. Kota Lukut dibina dengan ukuran 607 kaki panjang, 505 kaki lebar dengan parit di sekeliling sedalam 15kaki ( belajar dari Perang Khandak ke ? ). Di dalamnya didirikan sebuah istana dan dua buah perigi. Sebuah di bahagian luar dikenali sebagai Perigi Beracun.

Disebabkan Raja Busu mati dibunuh oleh orang-orang Cina dan istananya dibakar dalam satu pergaduhan dalam tahun 1845, peranan beliau di Lukut kemudiannya hilang begitu sahaja. Raja Juma’at lebih dikenali di Lukut kerana ia membina semula kota yang musnah itu dan berjaya memajukan Lukut menjadi sebagai pusat perdagangan yang terkenal pada zaman itu.

Beliau menjadi seorang yang sangat kaya di Selangor kerana kejayaannya menjual hasil jualan bijih timah ke Melaka. Malangnya setelah beliau meninggal dunia, puteranya Raja Bot gagal meneruskan kegemilangan Kota Lukut menyebabkan ianya mundur dan akhirnya ditinggalkan begitu sahaja. Hasil perjanjian Persempadanan Selangor - Sungei Ujung pada tahun 1878, Lukut kemudiannya bukan lagi sebahagian daripada Selangor.

Asal Usul Port Dickson
Port Dickson mendapat nama dari pegawai tinggi British bernama Sir John Frederick Dickson yang telah ditempatkan di Negeri-negeri Selat semasa akhir abad ke-19. Sebelum tempat ini dibangunkan dan dimajukan ianya dikenali dengan nama Tanjung oleh orang Melayu tempatan kerana kedudukannya di teluk kecil.

Orang Cina dan India tempatan pula menamakan tempat ini sebagai Alang atau Arang oleh kerana berhampiran dengan teluk tersebut terletak sebuah pulau yang terkenal dengan pengeluaran arangnya.

Akibat kepesatan pembangunan, Sir John Frederick Dickson mewartakan Tanjung dijadikan sebuah pelabuhan yang strategik dan menjadikannya sebagai tempat istirehat untuk pegawai dan peladang British. Pembangunan pelabuhan itu juga membolehkan orang-orang British mengambil kesempatan dari perniagaan rempah, teh dan sutera yang menguntungkan antara India dan China.

Pada tahun 1891, satu landasan kereta api sepanjang 39km telah dicadangkan untuk menghubungkan Tanjung dan Sungai Ujong ( sekarang Seremban ). Ini membolehkan pelbagai jenis barangan yang dibawa oleh kapal niaga seperti rempah-ratus, beras, ubi kayu diangkut melalui keretapi dari pelabuhan ke Sungai Ujong serta mengembangkan perdagangan untuk mengeksport timah dari lombong di Sungai Ujong.

Sempena dengan perasmian landasan kereta api itu, pihak British telah menukarkan nama tempat tersebut dari Tanjung menjadi Port Dickson dan jadilah sebutan orang ramai di Malaysia malah seluruh dunia.

Muzium Tentera Darat
Yang di-Pertuan Agong Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail telah merasmikan yang terletak berdekatan Pusat Latihan Asas Tentera Darat (PUSASDA), Port Dickson pada 28 Jun 2005. Ilham untuk mengadkan Muzium Tentera Darat ini telah bermula sejak tahun 1989. Tahun 1999, Port Dickson telah dipilih untuk lokasi 'pencarian muzium' ini bersempena dengan kelahiran Tentera Darat yang pertama iaitu pada 1 Mac 1933 di sini.

Konsep muzium ini mendapat perakuan kerajaan pada 31 Disember 2001 dan bermula tarikh tersebut kompleks yang dahulunya merupakan Pusat Latihan Asas Tentera Darat itu bertukar wajah menjadi lokasi strategik pelancongan di negeri dan dalam negara ini.

Sebaik melangkah ke sini, terasa begitu menakjubkan. Patutlah dikatakan yang terbesar seumpamanya di Malaysia. Dalam muzium ini, pengunjung akan disajikan kisah perjuangan, keringat, darah, nyawa dan air mata tentera darat. Bahan pameran agak menarik dan membuatkan tidak merasa bosan ketika menyingkap kembali pelbagai khazanah, artifak, koleksi dan peralatan ketenteraan.

Tambah menarik lagi dalam muzium ini ialah paparan yang berkonsepkan informatif dan interaktif, sesuai dengan aspirasi masa kini selain persembahan audio visual 'Pepper Ghost' yang dikatakan pertama seumpamanya di Malaysia.

Melihatkan keunikan tersebut, maka tidak hairanlah Muzium Tentera Darat ini pernah merangkul tempat kedua Anugerah Pelancongan Malaysia pada tahun 2006 dalam kategori Tarikan Warisan (National Heritage).

Aku kira kewujudan muzium ini bukan sekadar tarikan pelancongan, tetapi boleh menjadi pusat sumber ilmu dan rujukan kepada generasi akan datang dalam mendekatkan diri kepada bidang ketenteraan khususnya dalam cabang tentera darat. Tetapi yang dipamerkan bukan sekadar Angkatan Tentera Darat zaman modern, tetapi turut memaparkan sejarah sejak Kesultanan Melayu Melaka dahulu serta kesan budaya Melayu, Cina, India, Arab, Portugis, Belanda dan Inggeris.

Di sini dipaparkan 'Perjanjian Pangkor' pada tahun 1874, sebagai tanda bermulanya dasar campur tangan Inggeris di Tanah Melayu, yang mana menyaksikan penentangan pahlawan Melayu seperti Datuk Maharaja Lela di Perak, Tok Janggut di Kelantan, Abdul Rahman Limbung di Terengganu, Datuk Bahaman dan Mat Kilau di Pahang serta Datuk Kelana di Sungai Ujong.

Yang menarik perhatianku ialah perjanjian Pangkor serta banyak perjanjian serta dokumen penting lain ketika itu dibuat dalam jawi. Penjajah masih menghormati tulisan jawi. Apakah kerana ketika itu hanya tulisan jawai yang difahami ? Boleh ikut pulak si penjajah, tentunya boleh djadikan bukti dimahkamah dunia. Tetapi kini, bukan sekadar tulisan jawi, nak cari yang bahasa Melayu pun payah. Nak salahkan siapa ? Keadaan ? Perubahan zaman ?

Dapat juga masuk merasai laluan terowong bawah tanah yang cuba mengambarkan pergerakan bawah tanah dan kegiatan komunis di negara kita suatu masa dahulu.

Muzium ini dibuka secara percuma, setiap hari dari jam 10.00 pagi hingga 5.00 petang, kecuali hari Isnin dan Selasa. Maklumat lanjut boleh diperolehi di http://www.armymuseumpd.gov.my.

PD Ostrich Show Farm
Kalau nak ikutkan, banyak ladang penternakan burung unta atau burung kasawari atau ostrich di Malaysia. Persoalannya boleh hidupkah mereka. Menyaksikan burung unta di PD Ostrich Show Farm memberikan suatu pengalaman lebih dekat kepada burung ini.

Burung unta adalah yang terbesar dan terberat dari kalangan burung ( tidak termasuk burung Garuda ? ). Walaupun tidak boleh terbang, tetapi ia mampu berlari laju sehingga 70km/jam. Kepaknya digunakan untuk memacu keseimbangan khusunya semasa berlari laju serta komunikasi antara unta jantan untuk mengurat si betina.

Aku rasa ada sekitar 20 ekor burung unta di sini. Burung di sini kebanyakkan dibawa dari benua Afrika. Katanya ada yang lahir di sini. Seekor burung unta boleh hidup sehingga 70 tahun. Lama juga. Dalam setahun seekor brung unta betina boleh bertelur sekitar 60 biji setahun. Besar dan berat juga telurnya, kekira 1kg lebih.

Disini pengunjung berpeluang untuk menaikki burung unta. Tapi melihatkan bentuk badan serta bulunya, terasa kesian serta geli juga. Semua burung unta di sini kurang kemas bulunya dan macama banyak gugur. Kekadang tu rasa tak yakin pulak, boleh ke ?

Dengan membeli makanan berupa jagung kering, kami berpeluang merasaikan pengalaman memberikan makanan kepada burung unta. Burung unta ni juga makan dedaun. Memula rasa takut melihatkan paruhnya yang besar serta lehernya yang panjang. Tetapi baik rupanya haiwan ini.

Selain daripada burung unta, terdapat juga koleksi sampingan lain seperti monyet, ayam itik exotic, iguana serta pengalaman bermain dengan arnab.

Ada juga dijual satay burung unta RM 10 untuk 6 batang. Tapi .. bagaimana sembelihananya ? Ladang ini dibuka setiap hari ( walaupun pada cuti umum ), dari 9 pagi hingga 5.00 petang dengan bayaran masuk RM 8 untuk dewasa dan RM 4 untuk kanak-kanak.

Klik Untuk Lihat Lagi Gambar

Share:

Pergolakan Dunia Arab : Pengajaran & Harapan

Belumpun sempat aku mengetahui lebih lanjut tentang pergolakan yang berlaku di Tunisia, tiba-tba kedengaran kisah pergolakan berlaku di Mesir. Rakyat bangkit mengadakan protes, memberontak dan membuat demontrasi dijalanan sehingga melumpuhkan pentadbiran negara selain mendesak pemimpinnya meletakkan jawatan. Puncanya dikatakan hampir sama, peningkatan kadar pengangguran, korupsi, kemiskinan, rakyat hidup susah serta tidak mempunyai pekerjaan sedangkan pimpinan tertinggi serta kerabat keluarganya terus hidup dalam kemewahan.

Mungkin tidak banyak diberitakan dalam media massa di negara kita. Sekonyong-konyong kedengaran rusuhan menuntut Presiden Tunisia Zine el-Abidine Ben Ali ( agaknya kalau di Malaysia, Zainal Abidin bin Ali) meletakkan jawatan. Bantahan rakyat menyeluruh di seluruh negara Tunisia yang mempunyai penduduk sebanyak 12 juta. Kebangkitan rakyat telah digerakkan melalui internet, Facebook, Blog dan laman web sosial yang lain sehinggakan ada rakyat Tunisia yang bekerja di luar negara, pulang untuk menyertai demonstrasi apabila mendapat maklumat dari Facebook dan Blog.

Keadaan di Tunisia ditambah dengan keserakahan isteri Presiden Tunisia Leila Trabelsi, 52 tahun. Leila bekas pereka rambut berumur 20 tahun lebih muda dari Zine el-Abidine, sangat cintakan kekayaan dan kemewahan hidup sehingga beliau disamakan dengan Imelda Marcos Arab. Rakyat sudah jijik dengan keserakahan isteri beliau.

Akhirnya Ben Ali yang telah bertahta di Tunisia selama 23 tahun lari mendapatkan perlindungan di Arab Saudi, manakala isterinya dikatakan bersembunyi di Dubai, bandaraya mewah untuk beliau terus shopping. Dua anak perempuan mereka melarikan diri ke Hotel Disneyland di Paris, di mana mereka bersembunyi di suite-suite VIP. Malah dikatakan hasil korup keluarga ini dianggarkan sebanyak £3.5billion telah disimpan di Peranchis bekas penjajah Tunisia.

Jenayah Ben Ali tidak setakat itu sahaja. Ben Ali dikatakan memerintah secara diktator. Beliau benar-benar berusaha terus 'membuang' Islam dari tubuh negeri yang pernah berjasa menyebarluaskan Islam ke seantero Afrika dan Eropah. Kebangkitan rakyat Tunisia dalam menumbangkan Ben Ali menimbulkan keresahan negara lain yang berhampiran. Semangat kebangkitan rakyat dibimbangi menular kepada negara lain khususnya di Utara Afrika dan Dunia Arab Asia Barat. Terbaru selain Mesir ialah Algeria dan Yaman.

Ini suatu iktibar buat pemerintah supaya mengingati tentang amanah yang diberikan oleh rakyat, supaya tidak lupa diri dan bongkak dengan anggapan kuasa dimilikki sepenuhnya oleh pemerintah. Namun alangkah baiknya sekiranya kebangkitan ini menggantikan pemerintahan sedia ada dengan bangkitnya kembali semangat melaksanakan syariat dalam pemerintahan.

Bagiku satu jenayah bagi Hosni Mubarak sebagai Presiden Mesir ialah tindakan beliau membina tembok di sempadan Mesir-Palestine di Rafah yang menghalang daripada orang Palestine daripada menyeberang masuk mendapatkan keperluan harian, bantuan dan menyelamatkan diri angkara keganasan Israel. Malah kehadiran misi Live Line For Gaza terpaksa melalui jalan laut lantaran tidak dibenarkan oleh Mesir untuk menjadi laluan dalam memberikan bantuan masuk ke Gaza. Sempadan Rafah ditutup 'rapat' sebaik Hamas menang di Palestine atas kebimbangan hubungan baik Hamas dengan parti pembangkang Mesir Ikhwanul Muslimin.

Hosni Mubarak juga dianggap sebagai presiden yang tidak membawa pembaharuan ekonomi. Hampir separuh daripada 80 juta penduduk Mesir hidup di bawah paras kemiskinan berdasarkan kadar pendapatan yang ditetapkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, iaitu AS$2 ( RM6.11 ) sehari. Negara itu juga dikatakan mempunyai pendidikan yang berkualiti rendah. Tetapi benarkah begitu ? Ramai pelajar Malaysia di sana khususnya Universiti Al-Azhar dan Iskandariah termasuk dalam bidang perubatan.

Mesir dan Israel telah menamatkan konflik antara mereka dengan menandatangani satu perjanjian damai semasa Anwar Sadat dan diwarisi oleh Hosni Mubarak. Walaupun perjanjian 'perdamaian yang dingin', ia merupakan kerjasama strategik Israel paling penting di Timur Tengah. Keadaan ‘selamat’ itu memberi peluang kepada Israel untuk menumpukan aspek ketenteraan di perbatasan sebelah utara serta membolehkan Israel memotong peruntukan pertahanan, yang sekaligus membantu membangunkan ekonomi.

Orang-orang di Mesir kini dikepung kerajaan rejim Mubarak yang melarang Facebook, Twitter, dan semua laman web popular yang lain. Internet benar-benar disekat di Mesir. Seterusnya rangkaian telefon bimbit disekat yang akan diikuti dengan sambungan telefon rumah telefon dipotong untuk mengelakkan agensi berita mengetahui dan menyiarkan apa yang sedang berlaku disana.

Sejauh mana perubahan akan berlaku di Mesir ? Sejauh mana ianya memberi kesan terhadap hubungannya dengan Israel. Apakah Israel kini tidak senang duduk apabila sekutunya bergolak ? Apakah Israel akan bertindak mencari sekutu baru ? Negara mana pula yang akan menjadi mangsa. Semoga Allah akan memberikan cahaya kesedaran untuk kebangkitan Islam di dunia Arab dan pergolakan yang berlaku menguntungkan Islam.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah