Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Perlukah Mengadakan Rumah Terbuka ?

Tradisi berziarah atau baraan sepanjang Syawal adalah suatu amalan baik dalam merayakan Aidil Fitri sambil mengeratkan silatur rahim. Tetapi sayangnya tradisi ziarah ini bagi sesetengah orang dilambangkan dengan tradisi rumah terbuka. Walaupun tradisi ini kelihatan agak baik tetapi sesetengah sanak-saudara dan sahabat handai hanya menunggu kalau ada undangan rumah terbuka barulah ziarah akan bermula.

Sedangkan tradisi lama ialah sepanjang Syawal rumah kita adalah terbuka. Ia harus mendorongkan rasa ikhlas untuk berziarah bukan ziarah kerana diundang. Apakah hanya bila ada rumah terbuka baru kita hendak datang berkunjung atau menjemput serta meminta rumah kita dikunjungi ?

Tradisi ini kelihatan semakin berkembang terutamanaya di kawasan taman perumahan atau bandar-bandar. Malahan diperluaskan lagi oleh syarikat korporat dalam menghargai rakan niaga serta pelanggannya, walaupun bukan di adakan di premis mereka. Pelbagai pertubuhan seperti persatuan penduduk, NGO, persatuan belia, parti politik, masjid dan surau turut tidak ketinggalan.

Pak Menteri, Ahli Parlimen dan ADUN juga tidak ketinggalan dalam memastikan sokongan mengadakan Rumah Terbuka sama ada di rumah memasing atau premis lain. Maknanya rumah mereka hanya ‘terbuka’ ketika itu, waktu lain bukan senang-senang terbuka untuk diziarahi ?

Tetapi martabat Rumah Terbuka telah dinaikkan kepada peringkat negara sehingga hendak dijadikan tarikan bagi pelancong. Panggil orang reramai makan free siapa yang tak mahu ? Surau masjid yang sentiasa terbuka pintunya susah nak datang walaupun ganjaran pahala telah sedia maklum ... ops, ke situ pulak !!!

Pengisian utama rumah terbuka selain bersua muka dengan penganjurnya ialah makan. Walaupun mungkin tidak sebanyak mana yang dimakan, ada sesetengahnya datang tunjuk muka dan tegur sapa barangkali sudah memadainya untuk menjalin satu ikatan silaturahim yang berpanjangan, walaupun datang dari jauh, walaupun mungkin kita tidak mengenalinya pun sebelum ini !!

Bagi pengunjung, mungkin makanan bukan tarikan utamanya, walaupun memang dapat makan free bila berkunjung. Tetapi bagi penganjur, soal juadah merupakan yang paling utama difikirkan. Apa yang istimewa hendak disediakan ? Banyak mana kuantitinya ? Cukupkah dengaan bilangan yang hadir nanti ?

Kalau tetiba tidak cukup apakah pelan B nya ? Juga bimbang kalau berlebihan jadi membazir pulak, sedang yang dijemput pulak belum tentu datang. Kalau datang pun mungkin sudah kekenyangan lantaran berkunjung juga ke rumah terbuka lain sebelum ini. Inilah dilema bagi penganjur atau tuan rumah.

Namun aku lega, majlis yang dianjurkan di kediamanku di Putrajaya pada 3 Oktober lalu berjalan lancar. Terima kasih kepada adik beradik serta keluarga, sedara mara, jiran dan sahabat handai yang hadir. Semoga ukuwah dan silaturahim akan berpanjangan. Kepada yang tidak berkesempatan, tidak mengapa. Jumpa lagi pada lain kesempatan. Insya'allah.

Klik Untuk Gambar Sekitar Majlis Rumah Terbuka Aidil Fitriku
Share:

3 Komen:

Mohd Naim said...

suatu persoalan yang menarik untuk difikirkan...

tapi tu lah org kita, tak buat gatal tanya "tak buat open house ke?" dah buat belum tentu datang..

apa2 pun, jemput datang ke Jamuan Hari Raya Perjasa pada 8 Oktober 2010 (Jumaat) lepas solat jumaat di Taman Equastrian Putrajaya dekat PICC (rujuk www.perjasa.org.my)

shamrin said...

salam bro,

maaf tak sempat nak datang ke rumah sebb kebetulan rumah jiran buat kenduri dan masak gotong royong. Kat SU pun hari tu ada beberapa rumah buat tak sempat nak kluar tapi jgn serik jemput ye lain kali.

komen saya, bagus juga buat rumah terbuka so orang akan datang serentak pada waktu yg kita tetapkan kalau tak baru nak lelap jap dah sedara nak datang takkan nak tolak kan...lps tu kwn nak datang la, jiran2 nak datang la. Tambah kita yg bekerja dan duduk di taman2 perumahan.

azzad said...

blog yang cantik dan tersusun.
boleh ajar saya cara nak buat macam ni?

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2