Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Tahniah Daqmie Tangis Sebatang Tamar

Umpama memang sebelum bertanding. Itulah jangkaanku sebelum berlangsungnya final Anugerah nasyid IKIM FM ( ANI2014 ) pada 10 Januari 2015 di Dewan Planetarium, Putrajaya International Convention Centre ( PICC ). Mungkin aku agak bias, lantaran memang aku meminati lagu tersebut dan pernah juga aku jadikan entri dalam blogku ini.

10 tahun dahulu, aku menghadiri Anugerah Carta Nasyid IKIM ( ACNI ) yang berlangsung di Dewan PMSA, Shah Alam. Selepas ini, anugerah nasyid IKIM terus menyepi. Puncanya dikatakan ketiadaan penaja. Tapi kali ini aku hanya nonton secara langsung di TV Al-Hijrah, rakan penyiar.

Memang lagu Tangis Sebatang Tamar begitu istimewa. Baik susunan melodinya, suara Daqmie yang gemersik dan senikata yang menyentuh kalbu. Wajarlah ia menggondol Juara Nasyid Terbaik, Vokal Terbaik dan Lirik Terbaik. Lagu tersebut juga merupakan pemenang kepada Lagu Paling Banyak Menjadi Juara Carta IKIM.

Teringat aku kepada kata-kata DJ IKIM dalam showcase ANI2014 di Putrajaya akhir tahun lalu, betapa tiang-tiang dan pokok-pokok bergegar apabila ketika Daqmie menyampaikan lagunya. Tetapi memang padu dan gemersik sekali suara Daqmie pada malam showcase itu.

10 lagu final terpilih daripada 30 lagu yang disenarai pendek serta pernah disiarkan di corong radio IKIM sejak lebih daripada setahun yang lalu. Mungkin semua 30 lagu tersebut pernah memasuki Carta Nasyid IKIM, tetapi tidak semuanya pernah menduduki tempat teratas dalam carta.

Malahan aku rasa ada juga yang pernah menduduki tempat teratas tetapi tidak terpilih pun dalam 30 lagu yang disenarai pendek. Jadi ukuran atau aspek apa yang digunapakai.

Apapun tahniah kepada IKIM kerana terus memartabatkan irama nasyid di negara ini menerusi penganjuran anugerah ini serta menghiasi irama nasyid di saluran radio IKIM. Moga aka nada anaugerah seumpamanya pada tahun-tahun akan datang demi menyemarakkan lagi persada industri nasyid tanah air.

Senarai Keputusan Penuh ANI2014
A) Lagu Terbaik
1) Tangis Sebatang Tamar (Daqmie)
2) Seiring Sehaluan (UNIC)
3) Kasih PadaMu (Hafiz Hamidun)
B) Lirik Terbaik - Tangis Sebatang Tamar (Ito Lara)
C) Persembahan Terbaik - Al Haq Kau Yang Satu (Mawi & Datuk AC Mizal)
D) Vokal Terbaik - Tangis Sebatang Tamar (Daqmie)
E) Lagu Paling Banyak Menjadi Juara Carta IKIM - Tangis Sebatang Tamar (Daqmie)
F) Lagu Paling Lama Bertahan Carta IKIM - Kasih PadaMu (Hafiz Hamidun)
G) Artis Baru Nasyid Terbaik - Du’a
H) Artis Solo Pilihan Pendengar - Hafiz Hamidun
I) Artis Duo/Berkumpulan Pilihan Pendengar - Nowseeheart
J) Nasyid Pilihan Pendengar - Kasih PadaMu (Hafiz Hamidun)
Share:

1 Komen:

Anonymous said...

Salam,
Bagaimana nak calonkan lagu nasyid ke carta ikim..
ada kawan pandai cipta lagu nasyid..kira nak cuba nasib masukkan lagunya ke carta ikim.
Terimakasih.

salam

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2