Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Nota Cinta - Taruhan Terbaru Saujana

The last album nasyid yang aku beli sebelum ini ialah album Azahan, kekira 6 bulan lalu. Malah tahun 2009 menyaksikan tidak banyak album nasyid diterbitkan. Yang banyak ialah kompilasi lagu-lagu lama, alunan zikir serta bacaan tarannum. Apakah industri nasyid negara semakin merudum. Entahlah. Masih terkejut dengan pemergian Ustaz Asri Ibrahim ? Tetapi last week aku kebetulan singgah di kedai menjual cd/kaset, lalu ternampak album baru dari kumpulan nasyid Saujana. Lalu aku cekut satu …

Kukira album terakhir Kumpulan Nasyid Saujana sebelum ini ialah 4 tahun lalu iaitu kolaborasi dengan Kumpulan Nowseeheart dalam satu album. Maknanya setelah 4 tahun, kini Saujana tampil dengan album mereka sendiri di bawah terbitan Hijjaz Records. Ternyata Saujana kini benar-benar mempertaruhkan bukan sekadar yang menjadi judul albumnya, tetapi lagu Nota Cinta yang begitu mengasyikkan. Pertama kali ku dengar lagu Nota Cinta, ku ulang dan ulangi beberapa kali sebelum berpindah ke track ke-2. Ternyata lagu Nota Cinta begitu istimewa dan bakal meletup dalam carta nasyid.

Berkonsepkan irama nasyid progresif, Saujana memilih untuk memuatkan genre muzik seperti pop, samba, inang dan balada, demi menepati kehendak pendengar agaknya. Diterbitkan Hijjaz Records Sdn Bhd (HRSB), album ini diedarkan Warner Music (M) Sdn Bhd dengan kerjasama HRSB. Berbanding dengan 6 album kumpulan Saujana sebelum ini, jarang diselitkan diantara lagu qasidah, doa, selawat atau zikir. Tetapi dalam album ini diselitkan perkara tersebut yang mungkin itu trademark terbitan HRSB.

Jika dalam album sebelum ini, Saujana dianggotai oleh 5 ( Suffian, Hakimi, Azalinor, Faizul dan Idzwan ) tapi dalam album ini Saujana dianggotai oleh Sufian Amrin, 29, Azalinor Abd Rahman, 29, serta dua anggota baru, Zuhaidi Aziz, 31 dan Wan Najran Wan Mohd Noh, 25. Biasalah ahli kumpulan sentiasa berubah. Tetapi suatu ketika Mac last year, kecoh sikit apabila Idzwan yang bertitle Dr dengan nama penuhnya Dr Khairul Idzwan Baharin mencuba nasib dalam audition program reality TV, One In A Millionare ( nak ikut jejak langkah Faizal Tahir from Mirwana kot ) dengan gaya ‘lelaki lembut’.

Dalam album yang memuatkan 14 lagu kali ini, aku menjangkakan lagu seperti Nota Cinta dan Patah Hati yang dicipta Hafiz Hamidun dan lirik ditulis Ahmad Fedtri Yahya ( pengacara TV3 ) akan menjadi pilihan pendengar. Lagu Jika Terakhir Buatku pula begitu mendalam maksud senikatanya.

Lirik Lagu Saujana - Nota Cinta

Andainya dapat ku menulis
Nota-nota cinta buat diri Nya
Inginku titipkan bersama
Semua kuntuman bunga yang indah berseri

Kusembur haruman mewangi
Bersama kata-kata puji
Sedang Dia tahu kasih dan cintanya aku
Menjalin ikatan menuju ke syurga

Cintaku kepada Dia
Rinduku hanya pada Nya
Kasehku balas cinta Nya
Setiaku balas kasih Nya
Kasihku kasih yang setia pada yang punya

Dambaku pada Yang Esa
Pujian hanya buat Nya
Akurku kebesaran Nya
Teragung Maha Suci Nya
Taatku hamba yang hina pada Pencipta

Kiranya aku hilang arah
Jalan hidupku berubah punah
Namun kasih Nya tak pernah akan musnah
Belas rahmat Nya terus mencurah-curah
Nur hidayah Nya semakin cerah

Sebernarnya apabila menyingkap lagu-lagu nasyid dari kumpulan Saujana ini, lagu berjudul Saujana dengan pengaruh Jepun dalam albumnya sebelum ini mempunyai makna tersendiri bagi ku. Lagu tersebut telah aku jadikan sebagai lagu latar dalam promo rayuan mendapatkan sumbangan bagi mendapatkan dana bagi membina bangunan Kafa Integrasi Darul Syahadah ( KIDaS ) tahun 2006. Promo tersebut juga dimainkan semasa ceramah Israk & Mikraj di Surau Al-Hidayah yang disampaikan oleh Ustaz Akhil Hayy. Klik untuk imbasan promo tersebut.

Teringat bagaimana aku beserta anak-ku Rahman membangunkan promo berkenaan dengan menggunakan teknologi Flash yang ketika itu agak baru lagi. Ramai yang tertarik dengan promo tersebut serta tertanya-tanya siapa yang menyanyikan lagu Saujana. Kebetulan sebenarnya aku tercari-cari apa lagu latarbelakang yang hendak digunakan. Tetiba album baru Saujana diterbitkan dan aku pun tanpa teragak-agak memasukkan lagu Saujana yang istimewa tu sebagai latar belakang.

Sekarang, sekiranya aku terdengar lagu Saujana, pastinya akan mengenangkan ku kembali kepada saat-saat sukar dan mencabar dalam mendapatkan sumbangan bagi mengisi Tabung Pembinaan Bangunan KIDAS. Syukur alhamdulillah, berkat sokongan daripada semua pihak, akhirnya bangunan tersebut berjaya dibangunkan. Terima kasih Saujana dan terima kasih penduduk Saujana Utama.

Share:

1 Komen:

Hakimi said...

Alhamdulillah!

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2