Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Mengekalkan Momentum Ramadan

1 Shawal telah berlalu, juga berlalunya Ramadan 1435H yang tidak akan kembali lagi. Tunggu Ramadan tahun depan pulak, itupun jika masih dipanjangkan usia dan diberikan kesempatan Allah s.w.t. Ramadan adalah bulan penghayatan untuk melatih mengendalikan diri menjadi insan bertakwa. Lantaran itu Ramadan dikatakan juga bulan latihan atau madrasah Ramadan dengan tawaran ganjaran lumayan bagi setiap amalan yang dikerjakan sepanjang bulan tersebut.

Kini sejauh mana pula dengan segala amal ibadah serta pantang larang yang dihadapi dapat memberikan kekuatan dalam pertempuran untuk kekal berada dalam ‘fitrah’ dan keredhaan Ilahi dalam melawan nafsu bagi 11 bulan mendatang, sebelum munculnya semula Ramadan tahun hadapan. Apa yang kita perolehi dengan manahan diri daripada berlapar dan dahaga sepanjang Ramadan ?

Malam 1 Shawal
Cabaran bermula pada malam 1 Shawal. Apa perasaan diri pada malam tersebut ? Bergembira kerana selesai azab berpuasa menahan lapar dan dahaga ? Betul ke benar-benar bersedih kerana berlalunya Ramadan yang penoh berkat. Atau bersedih kerana tidak dapat bersama ibubapa serta keluarga tersayang.

Apa pula amalan yang dilakukan ? Memanglah sudah tiada lagi solat terawih. Bagaimana engan amalan-amalan sunat yang lain lantaran saban malam Ramadhan mengaji dan solat witir tidak pernah ketinggalan. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w bersabda, "Barang siapa menghidupkan malam Eid dengan beribadah kepada Allah s.w.t, niscaya hatinya tidak akan mati di hari dimana hati-hati manusia telah mati." ( H.R. Thabrani )

Menghidupkan malam Idul Fitri dengan memperbanyak beribadah kepada Allah, berzikir bertakbir, sholat sunat atau membaca al-Qur'an. Sekurang-kurangnya solat Isyak dan Subuh berjemaah. Malam 1 Shawal lalu aku melalui Masjid Kayu Jertih, kedengaran mereka sedang solat sunat tasbih berjemaah.

Puasa 6 Shawal
Mesti dilakukan dalam Shawal, berturut-turut atau tidak asal cukup 6 hari. Nak mula 2 Shawal rasanya macam ‘nak mati aqal’ ? Berbanding puasa Ramadan, puasa 6 dianggap mencabar. Kita berpuasa di kala kebanyakan orang lain tidak beruasa, khususnya apabila jemputan jamuan raya yang tidak putus-putus dan meeting demi meeting. Takkan asyik nak beralasan saya berpuasa, takut riak pulak, nak tunjuk alim sangat ke ?

Kerana itulah ganjarannya lumayan, seumpama berpuasa sepanjang tahun. Berpadananlah dengan cabaran yang mendatang. Puasa ini juga mengajar kita bahawa Shawal bukanlah bulan untuk melantak melepaskan geram dengan pelbagai juadah makanan setelah sebulan tidak berbuat demikian.

Solat Berjemaah
Bukan sekadar tak tinggal solat fardhu 5 kali sehari semalam, tetapi dalam keadaan solat berjemaah. Kita begitu rajin solat berjemaah dalam bulan Ramadan sama ada bagi mendapatkan ganjaran lumayan atau nak buang masa daripada duduk saja atau untuk tunjuk kat orang. Tidak mengapalah, lama kelamaan jadi biasa dan tidak timbul soal ikhlas atau tidak. Jemaah tidak kira sama ada di rumah, pejabat, RnR atau surau masjid. Tetapi yang afdal bagi lelaki ialah di surau masjid, di mana azan kedengaran dilaungkan. Pengekalan kita melakukan solat berjemaah ini dapat menerus kesinambungan perlakuan kita semasa Ramadan.

Solat berjemaah sangat penting khususnya bagi solat Isyak dan Subuh lantaran maksud hadis dari Saidina Uthman bin ‘Affan r.a yang meriwayatkan bahawa beliau telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, “Barangsiapa yang solat Isyak secara berjamaah seumpama bangun mengerjakan qiam separuh malam dan barangsiapa mengerjakan solat Subuh secara berjamaah seumpama dia solat keseluruhan malam.” ( H.R. Muslim ). Kena usahakan sedaya upaya.

Solat Sunat Rawatib
Ganjaran besar yang diberikan apabila mengerjakan solat sunat yangmengiringi solat fardhu seumpama melaksanakan solat fardhu sepanjang Ramadhan wajar diteruskan dalam bulan-bulan lain. Namun kena dengan ilmu, solat sunat mana yang dibolehkan sebelum atau selepas solat fardhu. Jangan pakai redah sahaja.

Dalam pada itu ada solat yang tinggi darjatnya sebagaimana maksud beberapa hadis-hadis berikut antaranya, Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesiapa yang tetap mengerjakan solat sunat sebelum dan selepas Zuhur sebanyak 4 rakaat maka Allah s.w.t akan mengharamkan dirinya dari api neraka” ( H.R. Abu Daud & Tarmizi). Ibnu Umar meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda; “Semoga Allah merahmati orang yang solat sunat Zuhur empat rakaat.” ( H.R Ahmad dan Tarmizi)

Pada Solat Sunat Rawatib sebelum Asar adalah dua hingga empat rakaat manakala selepas Asar tidak ada rawatib Ba’diyyah. Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesiapa yang solat sunat sebelum Asar 4 rakaat maka Allah s.w.t akan mengharamkan jasadnya dari api neraka.” ( H.R. Tabrani )

Solat sunat 2 rakaat sebelum Solat Fajr (atau Subuh) itu amat disukai oleh Rasulullah s.a.w dan beliau mengajak umatnya menjadikankan suatu ketetapan atau meruntinkan dalam mengamalkannya dalam kehidupan seharian. Dari Aisyah, Rasulullah s.a.w bersabda, “Dua rakaat solat ( sunat ) sebelum Solat Fajr itu lebih baik dari ( nilainya dari nilai ) dunia dan seisinya.” ( H.R Muslim )

Puasa Dan Solat Sunat Lain
Saban malam Ramadan kita solat witir setelah solat Terawikh. Walaupun dah takde solat terawikh, wajarlah diteruskan solat witir tu atas beberapa maksud hadis seperti “Witir itu hak ( benar ). Barangsiapa yang tidak berwitir ia bukan dari golongan kita! Witir itu hak maka barang siapa yang tidak mengerjakannya ia bukan dari golongan kita! Witir itu hak, barangsiapa yaang tidak mengerjakannya maka ia bukan dari golongan kita!” ( H.R Ahmad dan Abu Daud )

Rasulullah s.a.w bersabda lagi, “Sesungguhnya Allah telah memberikan (hadiahkan) kepada kamu satu solat, yang mana ianya adalah lebih baik daripada unta-unta yang terbaik. Iaitulah Solat Witir.” ( H.R Abu Daud, Tarmizi dan Ibnu Majah )

Ditambah lagi dengan amalan sebagaimana sabda Rasululah s.a.w, “Sesiapa yang mengerjakan sembahyang dhuha, berpuasa tiga hari daripada sebulan dan tidak pernah meninggalkan sembahyang witir sama ada dalam pelayaran dan bermuqim, dicatat baginya pahala orang syahid.” ( H.R at-Thabran )

Sabda Rasulullah s.a.w lagi, “Jika kamu mampu solat tasbih setiap hari, maka lakukanlah. Jika tidak mampu, maka lakukanlah setiap hari Jumaat atau sebulan sekali atau setahun sekali atau seumur hidup sekali.“ ( H.R. Abu Daud dan Ibnu Majah )

Membaca Al-Quran
Budaya membaca al-Quran bergitu subur sepanjang Ramadhan. Tidak kira sama ada membaca berseorangan atau secara tadarus ikut program surau masjid. Semunya memasang nekad untuk khatam sekurang-kurangnya sekali dengan hanya membaca 20 muka surat sehari atau 4 muka surat sebelum atau selepas solat fardhu.

Bagaimana selepas 1 Shawal ? Jangan terus ditinggalkan. Kenaah pula upgrade sikit dengan meneliti tafsir ayat-ayat yang dibaca atau menghafalnya, khususnya pada surat atau ayat-ayat tertentu. Al-Quran adalah mukjizat Allah s.w.t. Walaupun mungkin kita tidak memahami isi kandungannya, namun kita tetap tidak akan jemu-jemu membacanya. Dengan membacanya, tanpa kita sedari akan berlaku perubahan luar dan dalam diri. Itulah nikmat dan kerja Allah dalam kehidupan kita.

Menghadiri Majlis Ilmu
Ini yang sangat penting. Untuk recaj atau memulihkan semula semangat dengan peringatan dan ilmu yang disampaikan menerusi ceramah atau kuliah agama dari semasa ke semasa. Kebanyakkan majlis tersebut percuma sahaja di masjid-masjid atau surau. Hanya berbekalkan kemahuan serta minyak kenderaan.

Kalau kita mampu melancong ke sana kemari walaupun dengan tambang yang sebenarnya tidaklah berapa murah, tetapi kenapa berat sangat untuk kesana kemari mendapatkan syurga duniawi yang disajikan oleh Allah s.w.t dalam majlis ilmu yang didoakan kebaikan oleh para malaikat? Apabila sering menghadiri majlis ilmu, terhindarlah kita daripada menghadiri majlis-majlis maksiat dan yang tidak berfaedah.

Carilah mana-mana majlis ilmu yang diadakan secara regular. Kalau berpandukan buku atau kitab lagi baik. Apabila sering menghadiri majlis ilmu, timbul keinginan untuk mendapatkan maklumat lanjut. Ini boleh diperolehi menerusi pembacaan buku-buku agama, laman web yang ‘reliable’, mendengar dari CD, MP3, radio TV atau boleh juga dari youtube.

Kenalilah sejarah hidup Rasulullah s.a.w serta para anbiya dan para solihin melalui pembacaan buku khususnya sejarah para sahabat kerana semua ini akan membangkitkan jiwa yang penuh azam dan tinggi cita-cita.

Bersedeqah Jariah
Umpama Rasulullah s.a.w dalam bulan Ramadan, baginda paling banyak bersedeqah membantu orang lan. Ianya wajar kita teruskan dalam bulan-bulan lain mengikut kemampuan kita. Biarpun sekadar RM1 atau RM2. Tapi lagi banyak lagi bagus. Apalah sangat boleh dibeli dengan RM1 atau RM2. Orang yang kita hulurkah derma dan sedeqah masih memerlukan sumbangan kita dalam bulan-bulan lain. Dengan sumbangan yang dihulurkan kita boleh mengharapkan penerima mendoakan yang terbaik untuk kita, dimurahkan rezeki, diberikan kesihatan dan dipermudahkan urusan.

Allah juga meletakkan ‘infaq’ atau ‘sedekah’ adalah ciri-ciri seorang muslim. Umat Islam dianjurkan bersedekah dan Allah membenci sifat kedekut. Harta kita setelah kita mati nanti ialah harta yang dapat memberikan manfaat kepada kita setelah kita mati. Oleh yang demikian, selama masih hidup perbanyakkanlah bersedeqah dan menyumbang amal jariah. Usah dihirau sama ada penerima tu ada sendikit, penyelewengan atau salah guna. Insya’allah ada pahalanya.

Rasulullah s.a.w, “Tidaklah ada satu hari pun yang dilalui oleh setiap hamba pada pagi harinya, kecuali ada dua malaikat yang turun, berkata salah satu dari keduanya: Ya Allah berilah orang yang suka menginfaqkan hartanya berupa ganti ( dari harta yang diinfaqkan tersebut), dan berkata ( malaikat ) yang lain: Ya Allah, berilah orang yang kedekut kebinasaan ( hartanya ).” ( H.R. Bukhari dan Muslim)

Berterusan Bermujahadah Melawan Nafsu
Mujahadah melawan hawa nafsu daripada melakukan perkara maksiat sepanjang Ramadan sebaiknya diusahakan seperti biasa selepas Ramadan. Bercakap yang tidak baik seperti mengumpat mencaci, mencarut, menfitnah dan yang sewaktu dengannya selain melakukan, menyeru dan mengajak kepada perkara maksiat perlu diusahakan sebaiknya untuk dihindari dan dijauhi sebagaimana kita mampu melakukannya sepanjang Ramadan.

Elok juga sering beristighfar, perbanyakkan berzikir dan sering melaksanakan solat taubat. Di samping itu kita pohon pertolongan Allah supaya kita sentiasa dalam hidayah dan keteguhan iman.

Jauhi Perkara Yang Merosakkan Hati
Hendaklah sentiasa menjauhkan diri daripada perkara boleh merosakkan hati seperti bersahabat dengan orang yang burok akhlaknya, suka berbuat dosa walaupun dosa kecil, suka melemparkan kata-kata kesat dan lucah.

Juga boleh merosakkan hati dengan banyak tidur, makan sehingga terlalu kenyang ( apatah lagi yang tidak halal atau syubhah ) serta banyak angan-angan.

Penutup
Pengekalan momentum amalan yang dilakukan sepanjang tempoh sebulan latihan dalam Madrasah Ramadan perlu diusahakan dan cuba dipertingkatkan dari semasa ke semasa demi kebahagian dunia dan akhirat. Jangan hanya menjadi hangat-hangat tahi ayam yang apabila tiba Ramadan seperti wali yang beribadat dan beramalan, hampir dan mendekatkan diri kepada Alla. Tetapi apabila Ramadan berlalu ibarat pula syaitan yang bermaharajalela bebas melakukan apa sahaja.

Kita sebenarnya memerlukan sikap dan komitmen yang tinggi untuk terus istaqamah mengekalkan tahap amal dan ketakwaan yang diserlahkan dalam akhlak, sahsiah, ketrampilan diri dan tingkah laku. Apa yang dicatatkan hanyalah sebagai suatu muhasabah bagi memberikan motivasi serta iltizam dalam memastikan agar diri terus berkeupayaan untuk istiqamah dalam mengerjakan amal soleh mengabdikan diri kepada Allah. Moga bermanfaat juga kepada sesiapa yang membacanya.
Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2