Lepas sahur, kira-kira 5.00 pagi dan subuh 6.15 pagi bersiap untuk keluar bagi menyertai tour group berharga 38 Euro. Berkumpul dan tepat 8.30 pagi bertolak. Dalam perjalanan kelihatan pembangunan pesat yang sedang dilaksanakan iaitu membesarkan terowong serta lebuhraya. Tiba di bandar Edam, bandar lama yang pernah masyhur dengan perusahaan keju. Terusan antara rumah menjadi nadi perhubungan pemasaran. Rumahnya ada yang telah senget sebab dulunya gunakan kayu sebagai piling berbanding konkrit sekarang. Dalam group tour ada 4 orang Indonesia serta sorang student cina Malaysia yang belajar di London, tapi sedang bercuti dengan pakwe mat sallehnya.
Lepas itu kami di bawa ke kilang membuat keju. Di sana kami ditunjukkan bagaimana keju dibuat. Ada keju yang baru jadi sehingga ada yang telah berusia bertahun. Dalam perjalanan ke tempat seterusnya, kami diceritakan bagaimana usaha kerajaan mendapatkan tanah daripada lautan yang ditambak yang membentuk 'dike'. Itu yang menjadikan kira-kira 66% tanah di Belanda lebih rendah daripada paras laut. Pernah berlaku dike ini runtuh dan ribuan orang mati lemas. Usaha mewujudkan tanah berkenaan merupakan suatu proses yang memakan masa yang lama.
Kemudian kami di bawa ke pekan Zaan Schan untuk melihat pembuatan kasut kayu dan kincir angin. Kami dibawa masuk kilang melihat bagaimana kasut kayu diperbuat. Kasut kayu dahulu kalanya digunakan disebabkan itulah yang paling sesuai untuk digunakan di tanah yang becak akibat penambakan untuk mendapatkan tanah dan baik untuk kesihatan. Namun kini lebih kepada sekadar perhiasan atau bahan cenderamata. Tetapi ada juga yang diubahsuai dengan menambah kulit dan getah untuk lebih memenuhi citarasa semasa.
Berdekatan pula ialah kincir angin, lambang keunikan Belanda. Daerah Zaan dikatakan merupakan kawasan industri tertua, dimana lebih daripada 1000 kincir angin pernah digunakan. Kini hanya ada satu yang kelihatan beroperasi untuk memecahkan ’peanut’ bagi membuat minyak. Kincir angin ini akan semakin pupus daripada segi fungsi dengan adanya tenaga elektrik. Dikatakan sepanjang tahun Belanda berangin yang membolehkan kincir angin sesuai digunakan sejak dulu. Puas hati dapat melihat dari dekat kincir angin yang dulu masa belajar kecik-kecik begitu mengkaguminya.
Dalam perjalanan ke pekan Volendam, kelihatan jelas sebelah kanan tambak nampak paras laut lebih tinggi daripada sebelah kiri tambak yang juga merupakan kawasan perumahan. Di Volendam barang-barang murah berbanding Amsterdam. Kemudian naik boat menuju ’Pulau Marken’ yang kini dah tak jadi pulau sebab dihubungkan kepada tanah besar dengan tambak yang menjadi sebagai satu sistem untuk maintain paras air. Kebanyakan yang tinggal di Marken ini ialah para nelayan. Lepas itu balik semula ke Amsterdam melalui tambak yang dibina.
Sampai Amsterdam tumpang solat di kedai Pak Arab, sambung jalan-jalan sementara tunggu masuk waktu berbuka. Berbuka kebab dengan roti 4.5 Euro dan air teh lipton 3 euro di kedai Pak Arab tu. Cuba kali dengan 4.7 ? Ada juga restoran Indonesian, tapi rasa tak ‘selamat’. Di restoran tu, jumpa tiga Malaysian dengan sorang Mat Salleh dari Petronas. Lepas jalan-jalan balik hotel, keletihan dan lepas solat terus tidur sahaja. Kekiranya puas hati sebab dah melawat apa-apa yang memang dihajati sebelum sampai di Belanda.
Lepas itu kami di bawa ke kilang membuat keju. Di sana kami ditunjukkan bagaimana keju dibuat. Ada keju yang baru jadi sehingga ada yang telah berusia bertahun. Dalam perjalanan ke tempat seterusnya, kami diceritakan bagaimana usaha kerajaan mendapatkan tanah daripada lautan yang ditambak yang membentuk 'dike'. Itu yang menjadikan kira-kira 66% tanah di Belanda lebih rendah daripada paras laut. Pernah berlaku dike ini runtuh dan ribuan orang mati lemas. Usaha mewujudkan tanah berkenaan merupakan suatu proses yang memakan masa yang lama.
Kemudian kami di bawa ke pekan Zaan Schan untuk melihat pembuatan kasut kayu dan kincir angin. Kami dibawa masuk kilang melihat bagaimana kasut kayu diperbuat. Kasut kayu dahulu kalanya digunakan disebabkan itulah yang paling sesuai untuk digunakan di tanah yang becak akibat penambakan untuk mendapatkan tanah dan baik untuk kesihatan. Namun kini lebih kepada sekadar perhiasan atau bahan cenderamata. Tetapi ada juga yang diubahsuai dengan menambah kulit dan getah untuk lebih memenuhi citarasa semasa.
Berdekatan pula ialah kincir angin, lambang keunikan Belanda. Daerah Zaan dikatakan merupakan kawasan industri tertua, dimana lebih daripada 1000 kincir angin pernah digunakan. Kini hanya ada satu yang kelihatan beroperasi untuk memecahkan ’peanut’ bagi membuat minyak. Kincir angin ini akan semakin pupus daripada segi fungsi dengan adanya tenaga elektrik. Dikatakan sepanjang tahun Belanda berangin yang membolehkan kincir angin sesuai digunakan sejak dulu. Puas hati dapat melihat dari dekat kincir angin yang dulu masa belajar kecik-kecik begitu mengkaguminya.
Dalam perjalanan ke pekan Volendam, kelihatan jelas sebelah kanan tambak nampak paras laut lebih tinggi daripada sebelah kiri tambak yang juga merupakan kawasan perumahan. Di Volendam barang-barang murah berbanding Amsterdam. Kemudian naik boat menuju ’Pulau Marken’ yang kini dah tak jadi pulau sebab dihubungkan kepada tanah besar dengan tambak yang menjadi sebagai satu sistem untuk maintain paras air. Kebanyakan yang tinggal di Marken ini ialah para nelayan. Lepas itu balik semula ke Amsterdam melalui tambak yang dibina.
Sampai Amsterdam tumpang solat di kedai Pak Arab, sambung jalan-jalan sementara tunggu masuk waktu berbuka. Berbuka kebab dengan roti 4.5 Euro dan air teh lipton 3 euro di kedai Pak Arab tu. Cuba kali dengan 4.7 ? Ada juga restoran Indonesian, tapi rasa tak ‘selamat’. Di restoran tu, jumpa tiga Malaysian dengan sorang Mat Salleh dari Petronas. Lepas jalan-jalan balik hotel, keletihan dan lepas solat terus tidur sahaja. Kekiranya puas hati sebab dah melawat apa-apa yang memang dihajati sebelum sampai di Belanda.
0 Komen:
Post a Comment