Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Fiesta Belon Panas Putrajaya ke-6, 2014

Setiap tahun dalam bulan Mac, akan diadakan Fiesta Belon Panas Antarabangsa Putrajaya. Pada tahun lepas aku missed acara ini kerana ke Langkawi untuk mengikuti LIMA 2013. Untuk edisi 2014 yang merupakan Fiesta Belon Panas Antarabangsa Putrajaya kali Ke-6, ia diadakan pada 27 hingga 30 Mac 2014.

Namun fokus aku ialah merakamkan kemeriahan serta keindahan belon panas berlepas satu demi satu memenuhi ruang udara Putrajaya pada awal pagi antara 7.00 pagi hingga 8.30 pagi. Acara lain aku tidak ambil peduli. Malah tak teringin pun nak naik belon yang disediakan.

Orang ramai sering ‘tertipu’ atau kecewa sebab datang bukan pada awal pagi masa belon naik. Kalau ada pun tiga biji belon bagi memberi peluang orang ramai merasa naik belon ke udara dengan bayaran RM20. Tapi kena datang awal-awal pagi juga sebab tiketnya terhad.

Aku difahamkan terdapat sekurang-kurangnya 18 belon panas mengambil bahagian pada kali ini dari pelbagai negara seperti USA, UK, Peancis, Taiwan, Sepanyol, Hongkong, Vietnam, Australia, Belgium dan Malaysia sendiri.

Ada yang seperti telah biasa kelihatan dan menyertai fiesta sebelum-sebelum ini. Namun aku tidak pastilah kemeriahannya jika berbanding dengan tahun 2013, sebab aku tidak hadir. Tapi aku perasan, idak banyak gerai-gerai pamera, jualan dan makanan dibuka berbanding dengan 'dulu-dulu'.

Namun yang menariknya kali ini ialah belon berbentuk orang sedang menunggang motosikal dari UK yang juga dikatakan sebagai belon panas terbesar di dunia. Mungkin benar kalau dilihat daripada segi saiznya berbanding dengan belon-belon lain.

Memang belon orang menunggang motosikal itu benar-benar mencuri tumpuan ramai kerana keunikan bentuk yang laian daripada yang lain serta saiznya yang besar bak gergasi.

Aku difahamkan pada hari ke-3, sebuah belon dari dari Korea Selatan terpaksa melakukan pendaratan kecemasan untuk memadam satu kebakaran kecil yang berlaku apabila ia tersangkut pada sebatang pokok pada pukul 7.45 pagi tersebut. Namun kebakaran dapat dipadamkan dengan segera dan tiada kecederaan berlaku.

Sebenarnya apa manfaat Fiesta ini ? Menyemarakkan industri pelancongan negara ? Berapa ramai pelancong luar negara yang datang ?
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah