Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Digamit Lambaian Kaabah ..

Raya Haji atau 10 Zulhijjah semakin dekat. Di TV pula kini, terdapat beberapa rancangan khas saban malam ditayangkan yang memaparkan keadaan jemaah haji di Tanah Suci, selain perbincangan mengenai hikmah, pelaksanaan dan hukum hakam permasalahan sekitar haji dan umrah. Ah ... terasa kerinduan itu datang. Terasa Kaabah mengamit aku untuk kembali kepadanya. Terasa Kaabah melambai-lambai untuk aku kesana lagi. Timbul pula cemburu kepada yang terpilih dapat ke sana tahun ini.

Mungkin kalau tahun-tahun sebelum ini aku seperti tidak begitu kesahkan sangat rancangan atau program TV berkaitan haji. Sama ada tidak ada siaran seumpamanya atau kerana sikapku yang kureng minat hendak tengok. Malahan kalau dengar ceramah pun, selalunya jadi 'blur' atau tidak dapat gambaran serta menghayati apa yang diperkatakan oleh Ustaz penceramah apabila berkaitan ibadah haji.

Memang haji adalah amalan praktikal. Doa-doa yang minta kita baca berpandukan pelbagai jenis buku yang dibekalkan. Ianya adalah sekadar sunat sahaja. Malah kalau ikut buku cetakan di Arab Saudi yang aku baca, membaca doa dengan menatap buku sewaktu tawaf dan saif adalah tidak digalakkan serta bida'ah.

Apabila kini aku mendengarkan ceramah, soal-jawab mengenai hikmah serta hukum dan pelaksanaan dalam amalan Haji dan Umrah, aku dapat lebih memahami dan menghayatinya. Mungkin kerana adanya pengalaman melaluinya. Mungkin kerana keyakinan lantaran telah menyaksikan sendiri pelbagai bangunan serta kesan sejarah tentang kewujudan Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya serta perjuangannya.

Lantaran itu, liputan atau rancangan khas mengenai jemaah haji yang kini berada di Mekah menjadi tarikan bagiku untuk mengikutinya. Sekurang-kurangnya dapat aku ikuti perkembangan terbaru khususnya mengenai pembangunan Kota Mekah dan penggunaan monorail dari Mekah ke Mina. Teringat aku yang cuba diinterview oleh wartawan Astro tahun lepas, tetapi aku enggan sebab ketika itu sedang keletihan dan pening kepala dengan percampuran jemaah lelaki perempuan di Masjidil haram. Agak tahun ini bagaimana hal ini dikendalikan ?

Masa aku di sana tahun lepas, binaan rail yang menyokong monorail sedang rancak dibina. Tidak terfikir pulak olehku ketika berada di sana tahun lepas, tentang matlamat pembangunan menara tinggi yang saban hari berada di depan mata tu rupanya menara jam tertinggi di dunia tu ..



Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2