Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Perjalanan Haji - Hari Melontar Ketiga-tiga Jamrah

Hari 39 ( Sabtu 28 Nov / 11 Zulhijjah )

Bangun seawal 3 pagi. Orang tetap ramai dan beratur panjang di tandas. Dapat juga berqiamullail di celahan orang sedang tidur. Khemah sebelahku ada buat kuliah suboh. Aku sekadar tumpang dengar daripada tempat tidurku.

Lepas solat suboh di khemah, ramai yang bertolak untuk melontar. Hari ini kami perlu melontar ketiga-tiga jamrah, tidak satu sahaja seperti semalam.

Tidak Ikut Jadual TH
TH tetapkan jadual melontar untuk jemaah KT03 jam 8.00 pagi. Pada asalnya aku hendak ikut jadual TH. Yealah, asyik tidak ikut ketetapan TH sahaja, nanti dibiarkan sahaja baru tahu. Tapi akhirnya aku pergi awal juga, iaitu sejam awal. Isteriku nampak bersemangat nak pergi awal.

Memang orang agak ramai pada pagi tersebut. Perjalanan agak perlahan berbanding semalam. Group jemaah Indonesia jalan sambil bertakbir menggunakan sistem PAnya. Bagus juga, rasa bersemangat walaupun takbirnya kekadang tu salah sebutannya. Jemaah TH dan Malaysia, sonyap aje, takbir dalam hati saja kot. Lagipun tak ada kepala !!

Melontar Tiga Jamrah
Jika semalam ke tingkat satu, hari ini aku bertekad nak masuk ke tingkat bawah. Tetapi malangnya, laluan dilencongkan hingga menyebabkan terpaksa kami naik ke tingkat 2 dengan escalator. Hasrat nak ke tingkat bawah ialah nak tengok di takungan sana, selain batu apa lagi yang dilemparkan oleh jemaah haji. Banyak ustas-ustaz cerita, kasut, bag, payung pun ada. Itu yang aku nak tengok, betul atau tidak kata-kata ustaz tu.

Ibadat melontar dapat dilaksanakan dengan mudah sebab orang tidak berapa ramai. Malahan kalau pergi depan sikit dan ambil sebelah hadapan, lagi luas dan terbuka peluangnya. Tetapi tak ada masalah sangat semasa hendak melontar jamrah. Lega dan lapang.

Satu demi satu jamrah kami singgah dan lakukan lontaran sebanyak 7 kali dengan anak batu yang aku kutip semalam. Namun perjalanan pulang agak jauh dilencongkannya. Tidak mengapa, jauh berjalan luas pemandangan.

Tentang Jamrah
Itu sahajakah perbuatan melontar Jamrah. Mudah sangat. Malah ada yang aku lihat jemaah lain, siap berlari-lari seperti bersukaria sambil melontar ? Apakah hikmahnya ?

Nabi Ibrahim a.s ketika diperintahkan untuk mengerjakan haji, sambil ditemani Jibril muncul syaitan cuba menghalanginya. Lalu Nabi Ibrahim melemparnya dengan tujuh kerikil kecil hingga syaitan pergi menghilangkan diri di tempat yang kini dinamakan Jamrah Kubra. Nabi Ibrahim meneruskan perjalanan dan syaitan pun cuba menghalanginya lagi sehingga sampai ke tempat yang kini dinamakan Jamrah Wusta, maka Nabi Ibrahim pun melemparnya dengan tujuh kerikil. Syaitan muncul buat kali ketiga lantas dilemparnya lagi dengan batu oleh Nabi Ibrahim di tempat yang kini dinamakan Jamrah Sughra. Syaitan jatuh tersungkur lantas hilang dan tidak muncul-muncul lagi.

Dinding yang terdapat di jamrah ialah sebagai tanda tempat munculnya syaitan yang kemudian dilempar dengan batu kerikil oleh Nabi Ibrahim a.s. Namun apakah syaitan yang hendak kita lontar dengan batu. Apakah ketika itu syaitan berkeliaran diantara ketiga-tiga Jamrah ?

Semangat Jamrah
Melontar jamrah adalah suatu bentuk ibadah mengingati Allah, bukan untuk melontar syaitan. Cumanya syariat Nabi Muhamad s.a.w menghendaki uruitan lontaran Jamrah daripada Sughra, diikuti oleh Wusta dan akhirnya Kubra. Terbalik dengan apa yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim.

Semangat daripada ibadah melontar ialah hendaklah menyertai usaha untuk menentang syaitan yang sentiasa menyesatka umat Islam dan secara simboliknya untuk mengeluarkan sifat-sifat kesyaitanan serta perangai buruk daripada diri masing-masing.

Dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan, aku bertanyakan dengan Petugas TH. Memang jemaah Malaysia serta yang menginap di sekitarnya tidak berpeluang untuk melontar di tingkat bawah. Itu untuk orang dari kawasan lain. Last year katanya dapat melontar di tingkat bawah. Ini dilakukan oleh pihak berkuasa untuk mengelakkan kesesakan.

Kekira dua jam juga perjalanan dan ibadah melontar ini dapat diselesaikan. Terasa penat juga kali ini sebab belum sarapan pagi lagi.

Alhamdulillah, sampai khemah, sarapan telah tersedia. Nasi lemak sambat secuit bersama telor, epal, air kotak dan mee segera. Entah kenapa berada di Tanah Suci ni, mee segera jadi favorite. Padahal di Malaysia, jarang-jarang sekali makan.

Asal Mina
Mina diberi nama kerana disitulah tempat berkumpulnya manusia. Tempat yang digunakan untuk manusia berkumpul, orang Arab menyebutnya Mina. Mina juga menjadi tempat penyembelihan Nabi Ibrahim ke atas Ismail. Dinamakan Mina juga kerana banyaknya darah mengalir daripada binatang ternakan yang disembelih sebagai dam, korban atau sedeqah.

Mina juga bermaksud cita-cita. Ini merujuk kepada peristiwa semasa perpisahan antara Nabi Adam a.s dengan malaikat Jibrail. Jibril bertanya kepada Nabi Adam a.s, apa yang dihajat atau cita-citakan. Lantas Nabi Adam a.s menjawab bahawa ia mengharapkan syurga.

Lepas sarapan aku plan nak pergi jalan kaki ke pusat penyembelihan. Tetapi orang TH nasihatkan tak perlu pergi sebab jauh dari tempat penginapanku. Lagi beliau sendiri tidak pasti sama ada dibenarkan untuk kita masuk menyaksikannya.

Nampaknya pagi tersebut jemaah lebih banyak berehat dalam khemah. Entahlah, suasana khemah di Mina seperti kurang kondusif untuk mengaji dan berzikir. Sedangkan itulah yang digalakkan untuk dilakukan oleh jemaah haji.

Pertemuan Orang Saujana Utama
Petang lepas asar, aku menemani isteriku untuk mencari-cari rakannya iaitu Ustazah Kak Wan Noriah serta Zihan, isteri Abang Rashid. Pusing punya pusing, rupanya khemah mereka bertentangan sahaja dengan Maktabku. Akhirnya dapat juga bertemu. Batal rancanganku nak ke masjid di Mina.

Ustazah Kak Wan rasa terkilannya sebab pergi tidak dengan suami. Sedang orang lain dengan pasangan masing-masing, beliau rasa sedih sebab suaminya tidak bersama. Beliau pergi dengan anak sulongnya.

Dapat SMS daripada Rosli. Nampaknya perjalana haji beliau berlainan sikit. Sebaik melontar jamrah semalam, terus bergegas mengerjakan Tawaf dan Saie di Mekah. Tetapi tidak pulang semula ke Mina, sebaliknya besok baru ke Mina. Perlakuan beliau menyebabkan dikenakan dam, tetapi hanya dua cupak beras seorang sebab dua malam tidak bermalam di Mina. Kalau masuk tiga malam, dam seekor kambinglah jawabnya.

Kenapa dia buat demikian, tentu ada sebabnya. Kalau bimbangkan isterinya tidak sempat tawaf sebelum datang haid, kenapa tidak pulang ke Mina segera ? Rosli cadangkan buat gathering orang-orang Saujana Utama di D’Saji Menara Safwa selepas selesai haji. Elok juga, cuma aku rasa aku yang tidak sempat sebab nak kena balik awal.

Ronda Pasar Malam
Selepas isyak, aku round-round ke jualan pasar malam. Barangannya macam lebih mahal daripada di Mekah. Tapi banyak juga yang sempat aku beli, termasuk VCD cetak rompak. Nampak jemaah Malaysia bukan main terpesona nengok binatang dhob serta minyaknya. Siap nak borong semua dari seorang penjual tu !!!!

Kedapatan juga malam itu orang berkerumun mendapatkan kotak makanan sumbangan syarikat koperat barangkali seperti di Mekah. Aku dapat dua kota makanan. Lantas terfikir kenapa banyak sangat, sedangkan aku perlu tidak membawa banyak barangan untuk kembali Mekah. Tetiba kelihatan dua orang budak terkebil-kebil melihat-lihat kotak makanan yang aku bawa, lantas aku berikan kepada mereka.
Share:

Perjalanan Haji - Hari Melontar Jamrah Kubra Di Mina

Hari 38 ( Jumaat 27 Nov / 10 Zulhijjah )

Kekira jam 1.30 pagi, barulah kelihatan bas tiba dan mulai mengangkut jemaah dari Mudzalifah untuk ke Mina. Di Mina nanti kami kena melakukan lontaran jamrah dan bermalam disana, yang merupakan wajib haji. Jarak perjalanan sebenarnya kekira 7 kilometer, tetapi masa menunggunya yang lama. Bas datang sebijik sebijik dalam selang masa yang agak lama berbanding dengan semasa hendak mengangkut kami dari Arafah ke Mudzalifah.

Tunggu punya tunggu, giliranku ketika hampir masuk waktu suboh. Aku jadi serba salah, bimbang tidak sempat nak solat suboh atau solat suboh atas bas sahaja. Wuduk telah aku ambil. Ah, naik sahajalah kata isteriku, berapa lama lagi nak tunggu, sempat solat suboh di Mina nanti. Mungkin hendak cepat-cepat meninggalkan Mudzalifah, setelah puas menunggu.

Masa bas yang kami naikki hendak berjalan, kelihatan para jemaah telah mendirikan saf dan siap sedia untuk solat suboh. Sejurus kemudian azan pun berkumandang. Aku hanya berharap sempat solat suboh di Mina. Dalam bas kelihatan ramai manusia sedang berjalan di atas jalanraya, barangkali menuju ke Mina. Ada juga yang solat berjemaah di tepi-tepi jalan.

Mudzalifah Mina Dekat Aja
Alhamdulillah, kekira 15 minit, bas pun sampai ke destinasinya. Dekat sahaja detik hatiku, agaknya kalau jalan kaki sudah sampai. Cuma tidak tahu kedudukan sebenar Maktab 77. Aku terus mencari khemah yang telah disediakan untukku.

Ah mudah saja rupanya sebab terletak di bahagian hadapan, berdekatan dengan pejabat operasi TH di Maktab 77. Setelah letakkan bag di khemahku, aku pun ikut solat dengan jemaah yang sedang menunaikan solat suboh. Argh, lega dapat aku berehat, melepaskan kesukaran Mudzalifah.

Khemah Di Mina
Jika di Arafah kongsi 10 orang setiap khemah, tetapi dengan keluasan 10kaki X 10 kaki yang sama di Mina, kami berkongsi 14 orang. Lebih sempit lagi. Tetapi tidaklah sampai kena tidur ikut syif sebagaimana disarankan oleh pihak Maktab semasa taklimatnya sebelum ini.

Khemahnya lebih tersusun berlantaikan karpet juga. Ada Alat hawa dingin dan alat pencegah kebakaran. Materialnya dikatakan dari jenis tahan api, ekoran kebakaran yang pernah berlaku suatu ketika dahulu. Malah dilengkapi dengan alat pemadam kebakaran jenis air dalam setiap khemah.

Hilang Ingatan
Mungkin aku dikira bernasib baik kerana orang yang sepatutnya disebelahku telah dipindahkan ke khemah berdekatan pejabat operasi Maktab. Jadi ruang untukku lebih luas lagi. Orang itu dikatakan hilang ingatan dan asyik berkata, ‘hendak balik rumah’ sejak di Arafah dan perlukan pengawasan rapi dari pihak TH. Padahal dikhabarkan ini kali ke-3 orang tersebut ke Mekah, cuma yang sebelum ini dengan pakej.

Hairan jugak, agaknya masa ikut pakej, tidak ramai sebilik atau se khemah. Tetapi bila ikut muasasah nie, nampak orang ramai sangat dan jadi tidak selesa.

Masalah Tandas
Seperti yang diperingatkan oleh TH, masalah utama di Mina ialah berkongsi tandas dalam kadar yang lebih tinggi berbanding dengan di Arafah. Tetapi bagiku yang merumitkan keadaan sejak aku tiba lagi ialah kehadiran jemaah Indonesia bersebelahan Maktab 77. Jumlah mereka memang ramai berbanding jemaah Malaysia.

Jadi beratur panjang untuk masuk ke tandas. Apabila diadukan kepada pihak pengurusan Maktab 77, jawab mereka, bersabarlah dan berkongsilah. Itu pihak muasasah yang sediakan.

Problem dengan jemaah Indon ni, ada yang mandi sakan dalam bilik air. Pulak tu ada yang siap membasuh pakaian, giler betul. Buang air dan mandi ala P. Ramlee sudah lah. Oh ! Mereka tidak ada P. Ramlee di sana. Mungkin Benjamin S !!

Ikut TH Atau Sendiri ?
Pihak TH tetapkan jemaah KT03 melontar jam 9.30 malam. Argh lama lagi. Ramai yang sudah pergi melontar sejak pagi lagi walaupun ketika sesak. Sesak sebab waktu Duha adalah waktu yang afdal. Aku bertambah cemburu melihat ada jemaah yang sudah berpakain biasa, maknanya telah pergi melontar dan tahlul awal.

Tahlul awal maknanya sudah bebaskan diri daripada 10 daripada 13 pantang larang. Tak sabar rasanya hendak pergi melontar. Adakah tidak mengikut arahan TH ketika ini suatu kesalahan yang boleh disifatkan mencacatkan kemabruran ibadah haji kita ?

Tak Solat Jumaat
Hari ini kami tidak solat Jumaat. Hanya solat jamak zuhor dan asar sahaja. Terasa janggal juga sebab tidak biasa tinggal solat Jumaat. Tetapi dengan suasana yang ada, memasing buat biasa saja. Tak macam hari Jumaat saja.

Nak buat camana, lagi pun masjid agak jauh. Itu pun tak pasti sama ada kat masjid itu pun tak buat solat Jumaat.

Makanan Istimewa
Memang setiap hari Jumaat, hidangan tengaharinya agak istimewa. Tak tahulah sama ada nasi minyak atau nasi apa, tetapi yang pastinya bukan nasi yang berwarna putih. Begitulah juga di Mina, hidangan agak special hari ini.

Cuma cara hidangan diedarkan sahaja terasa janggal. Macam orang pelarian pulak rasanya kita dibuatnya. Tak kisahlah, salahkan dapat makan buat mengalas perut.

Lagak macam pendekar bujang lapok pulak .. ha ! ha !

Melontar Jamrah Kubra
Kekira hampir zuhor, rakan-rakan satu khemah ku ajak pergi melontar selepas waktu zuhor. Tak payah ikut jadual TH. Aku mulanya serba salah juga, tetapi bila isteriku pun setuju, maka aku pun kata OK.

Maka jam 1.30 tengahari, aku isteriku serta rakan-rakan yang lain mula bertolak di hadapan pintu Maktab 77. Kerana pakaian ihramku sangat kotor semasa di Arafah, aku pakai satu lagi pakaian ihramku yang baru. Alang-alang sudah bawa, walaupun pakainya tidak lama. Sebab selepas melontar sudah boleh berpakaian biasa. Tapi aku pakai juga sebab nak ambik keberkatan.

Perjalanan kira lancar walaupun orang ramai. Tidaklah bersesak sangat. Kami melalui suatu terowong yang panjangnya kekira 300m. Dahulu terowong ini dua hala itu yanh sesak sehingga ada yang mati. Tapi sekarang sudah dibuat dua hala. Perjalanan lancar.

Keluar sahaja terowong, dari jauh sudah terseragam bangunan atau komplek melontar yang setinggi 4 tingkat. Kelihatannya macam masih belum siap dan khabarnya salah dibina oleh syarikat UEM Malaysia. Nampak dalam internet bukan main cantik lagi. Tetapi apabila dekat, lain aje.

Jam 2.10 petang sudah sampai ke tempat melontar iaitu Jamrah Kubra atau Aqabah di Tingkat 1. Sebelum sampai, kena melewati Jumrah Sughro ( Jamrah kecil / pertama ) dan diikuti Jamrah Wusta ( Jamrah pertengahan / kedua ). Itu untuk esok, memang takde orang melontar di situ pada hari ini. Orang tidak berapa ramai, tak tahulah di tempat lain.

Maka lontaran batu begitu mudah dihalakan kepada jamrah yang berbentuk dinding memanjang, yang dahulunya adalah berupa seperti tiang. Dengan nama Allah yang Maha Besar,aku melontar syaitan dan pengikutnya. Nyah kau syaitan dari diriku, nyah kau syaitan dari diri ku, 7 kali.

Sebenarnya ku hampir terlupa bilangan lontaranku. Mengganggu betul si syaitan ni. Atau memang sebab terlalu bersemangat. Tetapi disebabkan memang 7 biji batu disimpan dalam karung yang berasingan, maka aku yakin memang 7 lontaran. Itu kelebihan adanya karung lain, berasingan dengan karung yang turut mengisi batu spare, kot-kot tak sampai lontaran dan sebagainya.

Selesai Tahalul Awal
Habis melontar aku kamu cukur atau potong rambut. Isteriku potongkan rambutku yang memang sudah pendek. Kemudian kami saling bersalaman dan mengucapkan tahniah kerana telah selesai tahalul awal. Maknanya daripada 13 pantang larang, tinggal 3 sahaja dan kini boleh tukar kepada berpakaian biasa. Pakaian ihram nie entah bila entah dipakai semula. Balik ke mekah nanti dah tak sempat nak umrah-umrah lagi. Ya Allah, terimalah haji kami diterima, juga amalan kami dan semoga kami dapat kembali ke sini suatu masa nanti.

Kemudian kami pun berjalan pulang ke tempat penginapan. Aku kira jarak perjalanan pergi dan balik sejauh 5 km dan kekira memakan masa hampir 2 jam. Tidak begitu mencabar, selain jarak perjalanan sahaja.

Sebab itu bagi yang tidak mampu berjalan, mereka upah atau wakilkan sahaja kepada orang lain untuk melaksanakannya. Di tempat melontar, tidak kelihatan wheel chair, khabarnya di tingkat lain tetapi gunakan kenderaan khas.

Pasar Lambak
Aktiviti jualan di kiri kanan jalan berdekatan khemah maktabku memang rancak. Pelbagai barangan dijual ala pasar lambak. Ini turut menyumbang kepada kesesakan laluan. Memang tidak banyak kedai tetap, maklumlah meniaga hanya 7 hari setahun.



Jumpa Saimin
Dalam perjalanan untuk pulang, dekat dengan khemah, aku berjumpa Saimin Basir, ex-classmate semasa di Kelas Matrikulasi dahulu. Memang kami dah jumpa sebelum ini, iaitu semasa kursus Haji Intensif dan Perdana Wilayah Persekutuan. Rupanya beliau sudah melontar semasa waktu afdal pagi tadi lagi. Katanya orang memang ramai, tetapi ok saja.

Lantas kami tumpang tandas di Maktabnya yang nampak tidak berapa ramai orang, sebab tiada orang Indon yang menyeberang agaknya. Nampaknya ini suatu taktik dalam hendak mendapatkan bilik air, nyeberang ke Maktab jemaah Malaysia yang lain.



Cari Batu
Jam 5.00 petang, aku meronda-ronda untuk cari batu sambil lihat jualan di sekitar sepanjang jalan berdekatan khemah. Meriah sungguh.

Akhirnya aku naik ke lereng sebuah bukit berhampiran. Nampak ramai orang sedang cari anak batu. Aku pun naik sekali dan pemandangan agak menarik juga disitu. Dapat dilihat susunan khemah yang putih itu. Dikhabarkan kemah ini memang terletak di sini sepanjang tahun, tidak seperti di Arafah. Cuma dinding khemah sahaja dibuka digulung ke atas dan tinggal bumbung.

Ada kanak-kanak yang turu menjual anak batu dalam botol air mineral 330ml dengan harga SR4. Ah, aku cari sendirlah. Banyak batu boleh ditemui, cuma kena pastikan memang batu kerikil, buka batu simen. Sebab nafar awal, hari melontar ku seterusnya hanyalah dua hari iaitu pada 11 dan 12 Zulhijjah. Aku kena cari sekurang-kurangnya 7 biji X 3 jumrah X 2 hari = 42 bijik sahaja.

Khemah Persendirian
Terdapat banyak khemah persendirian didirikan dikaki bukit tersebut. Mungkin jemaah haji persendirian juga. Apakah keadaan ini masih dibenarkan oleh pihak kerajaan Arab Saudi. Malahan terdapat juga khemah didirikan di lereng dan tepi bukit.

Tak berbahaya ke ? Mana tahu kalau ngigau masa tidur, berguling jatuh ke bawah !!

Takbir Raya
Lepas solat jamah maghrib dan isyak, kami bertakbir beramai-ramai macam takbir raya aidil fitri dan aidil adha. Tak adalah terasa sayu macam orang tak dapat balik kampong ingatkan ayah dan ibu. Memang jemaah haji disunatkan tabir raya nie, mulai selepas waktu zuhor 10 Zulhijjah hingga solat suboh pada 13 Zulhijjah

Ini berbeza dengan bukan jemaah haji di tanah halal iaitu sebaik masuk maghrib 10 Zulhijjah hingga selepas solat asar 13 Zulhijjah .

Bising
Hampir semua jemaah dalam khemahku telah berpakaian biasa. Hanya ada sorang dua yang berpakain ihram, kerana nak ikut jadual TH melontar jam 9.30 malam. Lepas solat dan makan malam, suasana dalam khemah jadi agak bising. Memasing berborak berkongsikan pengalaman setelah selesai tahlul awal. Nampaknya kenangan di Arafah dan Mudzalifah yang banyak dibicarakan.

Aku kira ada banyak masa di Mina. Melontar termasuk perjalanan cuma beberapa jam. Lepas tu tak kan asyik nak shopping saja. Banyak duit kau !!! Kalau di Mekah banyak berjalan, di sini asyik solat jamak kat khemah sahaja. Mungkin kurang kondusif seperti suasana dalam MH. Aku plan nak pergi masjid berdekatan esok.

Tawaf Awal
Aku pun sebenarnya pada asalnya plan nak ke Mekah buat Tawaf dan Saie Haji hari ini. Tetapi memandangkan kami hanya 3 hari 2 malam di Mina, bukan 4 hari sebagaimana orang yang lain ( nafar awal ), aku tak jadi nak buat. Lagipun isteriku mungkin takde masalah. Selalunya yang buat begini ialah kerana pasangan wanitanya hampir kepada waktu datang haid sebab hanya Tawaf sahaja yang mesti dilakukan dalam keadaan berwudku dan suci daripada haid. Roomateku pergi ke Mekah untuk buat tawaf dan saie hari ini. Tambang taxi SR50 sehala untuk seorang. tetapi disebabkan jam perjalanan, hampir tengah malam hari ini baru pulang semula ke tempat penginapan di Mina. Perjalanan pergi balik memang sesak katanya.

Aku mengaji beberapa muka surat yang terdaya. Terasa macam tidak sempat untuk habiskan bacaan untuk khatam kali ke-5 di Tanah Suci sebab hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi sebelum ke Jeddah dan pulang ke Malaysia.

Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah