Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

OSS Semakin Matang Dan Dipercayai ...

Pada 5 dan 6 November aku diarahkan boss untuk menghadiri persidangan Malaysian Government Open Source Software Conference MyGOSSCON 2008 atau MyGOSSCON 2008 di PICC Putrajaya. Bab ‘Open Source Software’ ( OSS ) ni memang dah lama didengari dan pernah juga hadiri beberapa seminar mengenainya 2/3 or 4 tahun lalu. Sebelum menghadiri seminar ini aku memang agak skeptikal sikit tentang OSS nie, walaupun aku sedar yang aku ada juga gunakan OSS seperti pada www.saujanautama.net.

Namun aku jadi berubah dan keyakinan aku kepada OSS begitu meninggi sebaik persidangan tersebut. Rupanya banyak fasiliti sekarang dibangunkan berdasarkan platform OSS, seperti Google, Yahoo dan Facebook. Penceramah serta pembentangan kertas kerja banyak berkongsikan pengalaman, panduan serta kemampuan masing-masing dalam melaksanakan OSS. Aku begitu impressed dengan pameran yang turut diadakan bagi menunjukkan kemampuan OSS, khususnya yang dibuat oleh negeri Terengganu, dengan pelbagai system yang telah dibangunkan berasaskan OSS. Turut dinyatakan perancangan kerajaan negeri-negeri lain dalam melaksanakan OSS dalam masa terdekat. Ini dilakukan utamanya bagi mengurangkan kos, khususnya lesen penggunaan perisian yang selalunya agak tinggi. Rasanya ini satu cabaran kepada pengeluar syarikat sistem perisian termasuk Microsoft.

Aku tanya kepada salah seorang orang kuat ICT MAMPU yang dulu kami pernah sepejabat di Lembaga Peperiksaan. Boleh ke sistem legacy yang besar-besar seperti di pejabat kerajaan menggunakan open source ? Apa taknya kata beliau penuh yakin. Memang kita handle banyak rekod, tetapi transaksi bukan banyak sangat setiap hari.

OSS dikatakan semakin matured dan reliable. Isu-isu berkaitan sekuriti kini semakin mantap ditangani termasuk keperluan semasa seperti untuk mobile user. MySQL dikatakan berkemampuan untuk handle trillion of records. Wau !!! Kekadang agak tercabar juga diriku ini apabila ada penceramah kata even budak tadika boleh download, install dan setup beberapa perisian OSS yang hebat-hebat.

Untuk melaksanakan OSS, tidak dapat tidak latihan pendedahan serta teknikal perlu dilakukan. Ini biasa, even kepada system perisian lain pun begitu. Tetapi yang mustahaknya ialah keep up dengan komuniti OSS supaya segala masalah dan penyelesaian dapat dikongsi. Menarik juga komuniti ini, sebab sejauh mana betul, benar dan ikhlas dalam mereka berkongsi menyelesaikan sesuatu masalah dalam ahli komuniti ? Sebab itu juga dicadangkan diwujudkan ‘Free Software Community’ di Malaysia … Aku harap dari material yang aku perolehi sepanjang MyGOSSCON 2008 ini dapat aku explore lanjut tentang pelaksanaan OSS dan lebih bersemangat untuk update www.saujanautama.net.


Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah