31 Ogos 2009 Yang Lesu Dan Jalur Gemilang Dibakar

>> Sunday, September 06, 2009

Bukan tak mahu lekatkan atau letak kereta kat cermin kereta supaya berkibaran ketika berjalan. Namun 3 kali aku letak, sehari dua kemudian, tahu-tahu sudah tak ada. Apakah tertanggal atau ada yang berminat dan mengambilnya ? Apakah tertanggal memang disebabkan kualitinya yang rendah atau sebagai melambangkan betapa semangat mengibarkan jalur gemilang memang tidak begitu kuat tersemat dalam diri ku sendiri, pengilang pengeluar bendera tersebut atau memang rakyat Malaysia sudah luntur semangat 31 Ogosnya?

Siaran langsung sambutan sederhana Hari Kemerdekaan di hadapan bangunan Parlimen pun ramai yang tidak sempat mengikutinya, lantaran nyenyak dibuai mimpi kerana meyambung tidur selepas sahur dan solat suboh. 31 Ogos 2009 memang lesu, seolah –olah rakyat Malaysia sudah letih sambut merdeka. Bangunan-bangunan pula tidak rancak dibaluti dengan jalur gemilang raksaksa. Tiada pula pertandingan bunga api peringkat dunia di Putrajaya tahun ini. Cuma galakkan majlis keagamaan di surau masjid, kuil, gereja dan tokong masing-masing agama.

Isu pembakaran bendera Jalur Gemilang di Indonesia ketika sambutan hari kemerdekaan di sambut di kedutaan Malaysia di Jakarta pun macam dipandang tak pandang oleh rakyat Malaysia. Apakah kerana sibuk beribadah melipatgandakan amalan bagi menggarap sebanyak mungkin pahala Ramadhan Al-Mubarak ?

Atau apakah takut bibik di rumah nanti memberontak atau pekerja di sektor pembinaan mogok, tidak mahu terbengkalai projek lantaran pekerja Indonesianya enggan meneruskan kerja-kerja pembinaan yang sedang dilaksanakan? Semalam pulak kedengaran cadangan memberikan cuti sehari bagi bibik-bibik di Malaysia serta cadangan kenaikan gaji atau gaji minimum bibik sebanyak RM800 sebulan .... Waduh !!!! Ku kira ini sudah naik tocang ni ….

Lagu Terang Bulan

Pembakaran Bendera dikatakan berpunca daripada kononnya membantah yang lagu Negaraku di ciplak daripada hasil usaha warga Indonesia. Benarkah begitu ? Kenapa sekarang baru diungkit jikapun benar ? Utusan Malaysia terbitan 5 September 2009 ada menyiarkan berita pengakuan waris pencipta lagu Terang Bulan, yang Presiden Indonesia pada masa itu iaitu Sukarno, meminta ayahnya Saiful Bahri memberikan lagu tersebut kepada Malaysia pada awal 1960an.

Apakah ini alasan Malaysia tidak kreatif sehingga perlu dapatkan bantuan luar … Agaknya lepas ini warga Indonesia akan mendabik dada, bukannya kontraktor itu dan ini yang membangunkan bangunan dan pencakar langit di Malaysia, tetapi pekerja-pekerja warga Indonesianya.

Tarian Pendet

Apakah benar gerakan ini dilahirkan daripada golongan remaja dan anak muda Indonesia yang dikira agak jumud kalaupun tidak masih dangkal. Mereka belum lahir pun waktu lagu Negaraku mula dijadikan Lagu Kebangsan Malaysia. Khabarnya warga Indonesia juga tidak puas hati dimana suatu tarian yang dinamakan Tarian Pendet telah dijadikan bahan promosi oleh saluran TV Discovery Channel dalam mempromosikan Malaysia, yang seolah-olah mengambarkan tarian tersebut adalah budaya Malaysia.

Apa kaitan rancangan tersebut dengan Kerajaan Malaysia ? Apakah Kerajaan Malaysia mempunyai saham dalam penyiaran rencana tersebut serta diberikan peluang melihat dahulu sebelum disiarkan ? Apakah kerajaan Indonesia tidak siasat dahulu sebelum Menteri Pelancongannya mula naik angin ? Nampak macam tidak pro … kalau pun tidak dikatakan sedikit bodoh !!!

Tidak dinafikan, warga Indonesi dan Malaysia mempunyai perkongsian budaya, etnik, agama, bahasa serta budaya. Kiranya hasil satu rumpun yang hampir sama berbanding dengan negara jiran Asia Tenggara lain selain Singapura dan Brunei, iaitu Thailand, Myanmar dan Filipina. Malah masih ada ikatan kekeluargaan dikalangan rakyatnya, malah arwah buyutku ( keluarga datukku ) pun berasal dari sana.

Kurang Bertamaddun

Tapi kebanyakkan warga Indonesia kulihat memang masih kurang bertamaddun. Teringat masa perlawanan akhir Badminton Piala Thomas antara Malaysia dengan Indonesia di Istora Senayan beberapa tahun dahulu. Bukan setakat pemain Malaysia ditekan dengan boo, ejekan serta stadium yang tidak terkawal, malaah habis diserbunya gelanggang apabila mereka menang 3-0, sedang ada baki 2 perlawanan lagi. Budaya tidak berdisiplin serta tidak mahu beratur oleh warga Indonesia apabila membeli belah atau membayar di Malaysia amat ketara. Pernah aku tegur supaya beratur, tapi di marahi pula aku. Biadap pulak. Kebanjiran mereka seterusnya mengundang masalah sosial di negara kita.

Pergeseran sesama jiran tidak dapat tidak boleh berlaku dari semasa ke semasa. Tuntutan bertindih sesuatu kawasan persempadanan dari dulu lagi berlarutan sehingga kini. Sekarang nie dikaitkan dengan isu-isu yang boleh dikatakan remeh seperti kisah cinta model dengan kerabat diraja Kelantan dan ungkit balik soal Sipadan.

Mereka lupa bagaimana warga Malaysia datang bantu Acheh yang ranap dengan Tsunami dulu, peranan pelancung Malayisa dalam memajukan sektor pelancongan di Indonesia serta peluang pekerjaan warganya di Malaysia ? Sejauh mana mereka mengambil kira soal pembantu rumah asing mereka di rumah-rumah warga Malaysia ? Begitu juga dengan perhubungan dagangan Malaysia-Indonesia.

Jadi bagaimana ?

Apakah hanya kerana tarian Pendet itu atau memang warga Indonesia generasi Y masih menaruh jalur kemarahan kepada Malaysia ? Apakah kita ataupun kerajaan Malaysia masih terus rela di hina walaupun oleh mereka yang dianggap dangkal itu ? Atau biarkan sahaja mereka dengan kedangkalan dan kejumudan itu. Biarkanlah kalau nak bakar Jalur Gemilang selori pun tak apa, asalkan rezeki harian tidak diganggu gugat. Sesuatu mesti dilakukan antara kedua-dua peringkat kerajaan secara musyawarah, tetapi takkan semua isu remeh temeh ini pun nak masuk dalam agenda ?

Apakah kejadian gempa bumi di Indonesia baru-baru ni, secara kebetulan akibat keceluparan sebahagian warganya terhadap Malaysia. Sedih juga mengenangkannya, namun semuanya ketentuan Allah jua.

2 Komen:

cikliah 3:07 AM  

Bab gaji maid dinaikkan sampai RM800 itu saya kira sungguh melampau. Sudahlah passpor mau dipegang sendiri. Kalau beginilah keadaannya baik kerajaan wujudkan pusat jagaan anak-anak dengan lebih baik dah teratur dan beri kerja itu kepada warga tempatan. Baru ada akai depa tu dok demand macam-macam.

Anonymous 12:25 PM  

Kalau saya jadi PM saya putuskan terus hubungan dua negara. Tarik kedutaan Malaysia di Indonesia.. Melampau bodoh sangat org indon ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Posting Terakhir

Posting Popular

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP