Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Selamat Maju Jaya KIDaS

Pada 17 Januari 2010 yang lalu, aku berkesempatan menghadiri Program Motivasi KIDaS yang diadakan di Hotel De Palma Kuala Selangor. Program telah dirasmikan oleh Ustaz Kahfi Ngiso, Penyelaras KAFA Kuala Selangor. Program seumpama ini memang menjadi acara tahunan anjuran AJK Pengurus KIDaS dalam usaha menjadikan KIDaS terus cemerlang.


Sejak aku berpindah ke Putrajaya, walaupun perletakan jawatan belum dibuat secara rasmi, namun segala perjalanan KIDaS nampaknya diurus dengan baik oleh AJK Pengurus yang tinggal. Alhamdulillah dan memang aku yakin akan kemampuan serta dedikasinya mereka.

KIDaS bermula pada sesi sekolah tahun 2002 dengan menyewa rumah tiga bilik yang juga digunakan sebagai surau sementara. Kemudian disebabkan murid yang semakin ramai, berpindah pula di deretan rumah kedai. Kemudian KIDaS berjaya menumpang di premis SK Saujana Utama pada tahun 2004. Kemudian KIDaS kembali ke rumah kedai yang disewa pada tahun 2005 dan sebahagian kelas di SMK Saujana Utama pada tahun 2005.

Pada tahun 2005 juga suatu sejarah dicatat apabila sebahagian murid KIDaS terpaksa belajar dalam kontena. Ini kenangan yang menarik sehingga aku serta AJK ku masuk TV beberapa kali atas isu ini. 5 unit kontena bersaiz 10 X 40 yang tiap satunya menempatkan 2 kelas dengan pelajar serami 20 - 25 orang setiap kelas.

Akhirnya atas usaha bersama, bangunan KIDaS dua tingkat dengan 10 bilik darjah dapat dibangunkan di dalam kawasan surau. Malahan kelulusan tidak rasmi juga baru diterima iaitu permohonan KIDaS untuk mendapatkan tanah tambahan di sebelah Surau Al-Hidayah telah diperolehi. Selari dengan pagar sekarang, terus tegak sehingga ke kebun tebu. Luas memang luas, berbanding cadangan asal iaitu sekadar 40 kaki dari pagar sekarang sahaja. Alhamdulillah ... usaha yang dilakukan akhirnya berhasil.

Mengapa aku serta AJK yang lain bersusah payah melakukan semua ini. Sudahlah pening dengan cabaraan dan kesibukan kerja-kerja di pejabat, balik rumah kena fikir pulak hal KIDaS serta Surau. Bukan setakat tiada elaun sebagai AJK, malahan kena keluar pulak duit poket sendiri untuk duit minyak ke sana kemari. Bukankah lebih baik rehat luangkan masa bersama keluarga, khususnya pada hujung minggu.

Aku kira walaupun usaha yang dilakukan ini hanyalah sekelumit perjuangan dalam menegakkan agama Allah, namun harapan meninggi agar ianya menjadi amal jariah yang diterima Allah sebagai bekalan pada hari akhirat nanti. Inilah yang memotivasikan diri. Walaupun pelbagai cabaran dan rintangaan di tempuhi, aku yakin akan janji-janji Allah bahawa atas setiap kebaikan yang dilakukan, akan ada balasannya di sisi Allah. Kalaupun tidak di dunia ini, balasan yang lebih abadi di akhirat nanti.

Sekurang-kurangnya ada 3 doa khususku tentang Surau Al-Hidayah dan KIDaS semasa aku di Mekah dan Masjidil Haram tahun lepas, iaitu memohon pengekalan solat Jumaat di Surau Al-Hidayah, kelulusan permohonan mendapatkan tanah untuk KIDaS dan doa agar semua AJK, tenaga pengajar dan pengerak Al-Hidayah dan KIDaS akan mendapat kerahmatan Allah, kekuatan, kesejahteraan, diperluaskan rezeki dan keberkatan hidup. Aku yakin sebagaimana juga kata maksud sebuah lagu, 'what you give, you get back'. Sekiranya kita ikhlas pasti balasan daripada Allah akan diterima dalam pelbagai bentuk yang tidak kita sangka-sangka.

Untuk barisan peneraju KIDaS seterusnya, Selamat Maju Jaya. Teruskan perjuangan untuk mencari keredhaan Allah. Maaf atas segala kekurangan, kelemahan dan kesalahan. Tahniah dan terima kasih kerana membantu para ibubapa mendidik anak-anak dengan asas Al-Quran dan Fardhu Ain.


Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2