Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Nostalgia Majlis Makan Malam Amal Sajoha 2010

Pada 28 Mei 2010, aku menghadiri Majlis makan Malam Amal Sajoha ( MMMA ) 2010 yang diadakan di Dewan Perdana Felda Kuala Lumpur. Majlis ini sebenarnya diadakan bagi mengutip dana bagi Tabung Pendidikan & Kerohanian khususnya menaik taraf bangunan surau SMS Johor ( SMSJ ), Kluang bagi membolehkan ianya selesa digunakan oleh kira-kira 650 pelajarnya secara serentak. SMSJ adalah sekolah menengahku dahulu. Aku belajar di sana dari tahun 1976 hinggalah mengambil SPM pada tahun 1980. Kiranya aku group SMSJ Alumni 1980 atau SAJOHA80.

Ya, kekira 30 tahun aku telah meninggalkan SMSJ. Itu yang buat aku terpanggil untuk menyertai majis tersebut. Melihatkan bekas-bekas guruku yang bakal hadir, aku hadir terharu dan keinginan kuat untuk menemui semula guru yang telah berjasa kepadaku dahulu. Namun tidak semuanya dapat hadir pada malam yang dijanjikan itu.

Majlis bermula agak lewat, lantaran tetamu terhormat YB Datuk Hj Ahmad Maslan, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri lewat tiba. YB merupakan junior ku 3 tahun. Rasanya masa tu beliau memang agak low profile seperti aku juga. Tetapinya kemudiannya dikenali ramai sehingga berjaya membawa pasukan SMSJ buat pertama kalinya berjaya ke Final Bahas Piala Perdana yang disiarkan live di TV pada tahun 1983. Lawan SMSJ di final tersebut ialah Kolej Islam Kelang ( KIK ) yang diketuai oleh Ustaz Idris Ahmad, bekas Naib Ketua Pemuda dan AJK PAS Pusat sekarang. Tapi SMSJ kalah kepada KIK.

Sementara menunggu ketibaan YB yang baru pulang dari New Zealand, pengacara Zainal Alam Kadir ( junior ku 2 tahun ) berceloteh dan membawa kisah-kisah kenangan silam. Since jarak masa beliau bersama ku dikira tidak jauh beza, aku agak bernasib baik sebab celotehnya berkisar dengan zamanku juga dan faham apa yang dicelotehkannya. Ini membawaku kembali mengingati nostalgia lamaku di SMSJ.

Antara guru yang hadir pada malam tersebut ialah bekas Pengetua zaman ku Cikgu Hamzah Rashid serta isterinya. Memang nampak telah berusia, tetapi masih steady. Sebelum ini pernah juga terserempak beliau, semasa beliau di Kementerian serta dalam satu mesyuarat surau-surau di Selangor suatu ketika dulu.

Aku benar-benar tidak ingat sama ada aku termasuk dalam kumpulan pelajar yang dirotan oleh Cikgu Hamzah lantaran membotakkan daun pokok-pokok kelapa di tepi padang sekolah untuk belajar menyanyam ketupat. Peristiwa ini diulas semula oleh Zainal Alam dan menarik perhatian ramai. Tapi sehingga kini aku kira aku pandai menganyam kelongsong ketupat hasil sekolah di SMSJ.

Keduanya Cikgu Abdul Rahman Karim, Ketua warden yang dianggap paling garang pada zamanku. Beliau yang juga guru pasukan hokiku tidak dapat mengingatiku walaupun telah ku cuba beri hint kepadanya. Selepas sekolah pernahku lihat beliau menjadi jurulatih pasukan hoki remaja kebangsaan pada awal 1900an. Beliau juga kelihatan masih segak dan steady lagi. Agaknya berapa umur beliau ketika ini ? Aku meninggalkan SMSJ sudah 30 tahun. Jika ketika itu umur beliau 35 tahun, maka kini 65 tahun !!!

Begitu juga dengan Cikgu Abdul Jalil dan Ustaz Ismail. Tapi aku tidak berkesempatan bertemu dengan Ustazah Salmiah yang turun dari Kota Bharu. Lagipun mejanya jauh dari mejaku. Aku juga baru tahu, Dr Robiah Kulub Hamzah pakar motivasi tu rupanya bekas guru SMSJ tahun 70an. Patutlah nampak dari jauh pada malam tersebut macam kenal aje. Dia ketika itu dia Warden Asrama Puteri dan ajar KRT, tak mengajar aku kot !!!

Selain daripada jamuan makan serta ucapan perasmian, majlis diselangselikan dengan persembahan oleh Kumpulan Alam yang dipimpin oleh Zainal Alam sendiri, persembahan spontan bekas pelajar selain pelajar-pelajar dan cabutan bertuah. Doa makan dibacakan oleh YB Datuk Haji Ahmad Mazlan sendiri. Rupanya dulu dia sering ditugaskan membaca doa di dewan makan !!!

Tapi persembahan pentas malam tersebut sedikit meragukan. Apakah sesuai dengan pengisian untuk mengisi dana surau khususnya penamapilan mereka yangmembuat persembahan ? Sejauh mana pula lagu-lagu bertemakan kerohanian dan universal yang disampaikan bersesuaian dengan tujuan majlis dan mood malam tersebut ? Mungkin para hadirin tidak kisah persembahan tersebut, sebaliknya sibuk berceloteh bertemu dengan rakan-rakan lama ...

Selain daripada itu, turut diadakan dua majlis pelancaran Koperasi SAJOHA yang baru diluluskan penubuhannya serta menandatangani Perjanjian Persefahaman Pengantarabangsaan SMSJ dengan Universiti Tun Hussain On Malaysia ( UTHM ). Dikatakan perjanjian persefahaman ini adalah sebagai satu hasrat dalam memenuhi impian pihak sekolah sebagai salah satu syarat untuk dijadikan sekolah kluster pada masa akan datang.

Pengerusi Projek MMMA, Pn Noryn kemudiannya mengumumkan jumlah kutipan berserta sumbangan daripada pihak kerajaan melalui YB Datuk Ahmad Maslan menerusi peruntukan ICU Jabatan Perdana Menteri sebanyak RM 100K. Jumlah keseluruhan setelah ditolak kos penganjuran MMMA berjumlah sebanyak RM 328, 783 ( termasuk yang dijanjikan untuk diberikan sumbangan ). Ok jugak. Aku lantas teringatkan kalau nak buat untuk Dana KIDaS ( Pembinaan KAFA Darul Syahadah ) seperti mana yang pernah diimpikan dahulu ( katakan tiada yang RM100K daripada kerajaan ) boleh dapat ke ?


Melihat penganjuran ini, agaknya kalau dibuat dua tahun sekali pun OK. Disamping dapat jumpa kengkawan dapat juga cikgu-cikgu lama kita. Mungkin juga ada antara cikgu-cikgu pun hendak bertemu muka mana yang terpisah jauh. Kalau buat di KL, senang sikit sebab di tengah-tengah Semenanjung Malaysia.

Tetapi kalangan SAJOHA80 ramai yang selalu berjumpa dan berhubungan menerusi eGroup dan Facebook, hanya beberapa sahaja pada malam tersebut. Ramai yang datang lelaki sahaja, maklumlah yang pompuan dah jadi isteri payah sikit nak keluar malam ini. Tetapi dapat jumpa beberapa senior dan junior yang masih dikenali, bertanya khabar dan kenangan best juga.

Junior setahunku yang ku kira rapat juga dahulu sebab sepatrol dalam Pengakap, Salehuddin Hassan rupanya kini jadi YDP Majlis Perbandaran Baru Pahat. Katanya teruk kerja, tension !!! Ada yang berkahwin dikalangan SAJOHA, malah anak pun sekarang belajar di SMSJ. Ada juga yang tiga beradik di SMSJ tetapi tidak pernah bersekali, maksudnya abang keluar adik masuk.

Kalangan sedara maraku juga ada yang masuk SMSJ, tapi tidak nampak malam tersebut. Atau aku yanga tak kenal mereka dan sebaliknya ... ha ! ha ! Jauh di Johor kot. Tetapi yang terharunya, apabila disebut beberapa kali nama arwah Cikgu Azman yang menjadi sedara rapat denganku lantaran berkahwin dengan mak sedaraku.

Mungkin kerana 3 orang daripada AJK Alumni SAJOHA kini sama batchku dan dua tiga orang lagi dekat-dekat dengan batchku, kebanyakkan gambar adalah yang dipaparkan dalam persembahan multimedia yang disediakan merupakan yang berkaitan dengan batchku. Apakah kerana ketika itu Kelab Fotografi begitu aktif ? Atau itulah masa memula gambar foto dijual kepada para pelajar sedangkan beberapa tahun kebelakangan ini memasing guna kamera digital, snap but simpan sendiri sahaja.

Berbanding dengan sekolah berasrama penoh cluster atau premier lain, mungkin SMSJ tidak sehebat mereka. Namun diperingkat kebangsaan, ku kira bekas pelajar SMSJ tidak kurang juga memberikan peranannya walaupun asalnya dari aliran sains. Mungkin ramai lagi dan perkara ini patut didokumentasikan oleh pihak SAJOHA.

Antaranya

a. Prof. Dr. Ghizan Saleh (UPM) yang baru menduduki Majlis Professor Negara sebagai Ketua Kluster Pertanian dan Keselamatan Makanan,

b. Prof Dr Musa Ahmad Timbalan Naib Canselor ( Akademik & Antarabangsa ) USIM.

c. Regunath Kasavan, Presiden Majlis Peguam Negara.

Share:

0 Komen:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah