Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Perjalanan Haji - Gelagat Tawaf & Saie

Hari 15 ( Rabu 4 Nov / 16 Zulkaedah )

Bangun 12.30 malam untuk Ke Tanaim bagi mengerjakan umrah kali ke-5. Plan sebab nak cuba masuk solat di Hijir Ismail selepas tawaf, sebagaimana di sunatkan. Satu van dengan group orang yang baru pertama kali umrah dari Tanaim. Alamak, lama menunggu sebab ada yang siap berborak-borak panjang pulak di Masjid Tanaim.

Terkejut apabila sampai di MH, kain kelambu kaabah telah terselak. Kain putih di sebalik kelambu yang hitam terselak ke atas, nampak sexy pulak .. ops !! Kenapa ini dilakukan. Adakah takut kotor kerana tangisan jemaah yang bergayut di bawahnya. Memang saban waktu, sentiasa ada yang bergayut dan menekapkan muka ke kelambu sambil meratap di keliling kaabah. Atau takut ada yang memotongnya untuk dijadikan kenang-kenangan ?

Namun, alhamdulillah. Mula tawaf jam 2.00 pagi dan aku dan isteri dapat masuk dan solat di Hijir Ismail dengan tenang sebab orang tidak begitu ramai untuk berasak-asak. Target tercapai. Isteriku pun dapat menyentuh kaabah. Saie pun lancar, selesai jam 3.45 pagi. Aku teruskan dengan qiamullail. Ketika hampir masuk waktu suboh, masih ramai jemaah wanita yang terkial-kial mahu keluar dari kumpulan tawaf. Entahlah…

Memang jemaah sudah semakin ramai. Ini jelas kelihatan selepas solat suboh. Suasana di lantai Kaabah mulai sibuk dan sesak. Begitujuga di tempat saie. Tetapi agak mengantuk lepas solat suboh. Balik ke hotel terus tidur, tak sempat sarapan. Roomateku pergi ke Tanaim untuk umrah lepas suboh pun kat mudah sebab time 7 hingga 8 pagi, orang kurang kerana sibuk dengan sarapan pagi or sambung tidur !!

Ramai yang mengerjakan tawaf di tingkat satu. Jaraknya memang jauh berganda berbanding dengan di lantai. Aku rasa satu pusingan mahu 1 km. Tapi orang Turki yang ramai. Gagah sungguh mereka walaupun kelihatan sudah berusia lebih tua berbanding aku. tetapi mungkin di sini lebih selesa sebab orang tidak berasakan.

Tapi yang aku musykil ialah tersebut tidak 100% menjadikan kaabah betul-betul berada di bahu kiri, khususnya apabila selekoh. Entahlah, takkan pihak Masjid or Kerajaan tidak sedar perkara ini. Tentu ada fatwanya. Atau mungkin berbalik kepada persoalan asalku sebelum ini, asalkan kaabah ada sebelah kiri sudahlah.

Lepas Isyak, dalam perjalanan balik, aku singgah lihat-lihat ke dalam kedai yang terdapat dikiri dan kanan jalan. Kiranya 'tawaf kedai' lah namanya. Kedai-kedai ini kebanyakkannya sampai pukol 11.00malam dia orang buka. Tetapi ada yang 24 jam, sebab ketika gi Umrah, nampak kedai tersebut telah dibuka.

Hari 16 ( Khamis 5 Nov / 17 Zulkaedah )

Bangun 12.30 malam untuk Ke Tanaim bagi mengerjakan umrah kali ke-6. Terkejut apabila pemandu van nak kenakan caj SR 100 untuk aku dan isteriku ke Tanaim. Giler !! Aku tunggu sekejap dan alhamdulillah, beberapa jemaah yang nak kerjakan umrah pun tiba dan dapat kumpul 12 orang dalam satu van itu. Di Tanaim, kelihatan remaja dan kanak-kanak sekolah bermain-main serta lepak tepi masjid, tak sekolah ke mereka esok ? Budaya lepak ini memang sudah global ke ? Atau Malaysia yang ketinggalan ..

Alhamdulillah seperti semalam, pekerjaan tawaf dan sai kami lancar. Malah aku dan isteri dapat masuk dan solat di Hijir Ismail lagi dengan tenang. Aku rasa lebih selesa tidak beribtiba ( menunjukkan atau mendedahkan sebahagian bahu kanan ketika memakai ihram ) semasa tawaf. Rimas apabila ada tangan-tangan yang menyinggah atas bahu yang terdedah tu, tak kiralah sama ada lelaki atau pompuan.

Gelagat Bersaie
Masa saie, group afrika seperti bernasyid sambil berdoa atau berzikir. Buka group afrika sahaja, jemaah Turki dan Indon pun banyak. Ini betul-betul mengganggu kosentrasi orang lain.

Pelbagai gelagat orang bertawaf. Ada ke jemaah wanita turut berlari anak antara lampu hijau, sedangkan disunatkan untuk lelaki sahaja. Yang disunatkan ialah berlari anak untuk memperbanyakkan langkah, bukan lari macam sprinter 100m.

Ada tu pulak, mula terlondeh pakaian ihram. Si wanita pulak, tak semestinya putih. Tapi berfesyen-fesyen pulak. Memang bukan kesalahan asalkan menutup aurat serta tidak berwangi-wangian.

Selesai saie jam 3.45 pagi, teruskan dengan qiamullail. Balik hotel semua roomate tiada, pergi umrah selepas suboh. Aku sambung tidur saja. Roomate balik sebelum zuhor.

Gelagat Bertawaf
Masa nak asar aku terlewat sikit ke MH, tapi alhamdulillah sempat dapat sampai ke lantai Kaabah. Lepas solat asar, aku lakukan tawaf sunat untuk kali ke-2. Aku kira dapat ku perhatikan beberapa gelagat orang melaksanakan tawaf. Ada yang berangkai-rangkai dengan berpegangan tangan memanjang ke belakang. Mungkin tujuannya supaya tidak terpisah dengan kumpulannya. Persoalannya bahu sudah lagi tidak ke mengiri ke kaabah. Lagipun kaedah ini menghalang orang lain.

Ada yang Istilam, mengucup tangan semasa bertentangan dengan Rukun Yamani. Yang aku dikursuskan serta ikut buku THP, patutnya sekadar lambai tangan sambil bertakbir. Ada pulak sibapa yang mendokong anak, malah ada yang memakai kopiah semasa memakai ihram. Mungkin telah habis bertahallul dan cuma laksanakan tawaf sunat. Mana boleh tutup kepala bagi lelaki semasa berihram, kena dam !!!

Ada juga yang saling berpegangan tangan lelaki dan wanita. Entah mahramnya atau tidak, tetapi mungkin mazhab mereka ok. Malah ada pula yang seakan-akan berpelukan, apabila sang suami ( agaknya ) memaut leher serta bahu pasangannya sambil berjalan semasa tawaf. Tapi mungkin tidak bersentuhan kulit ...

Sabda Rasulullah s.a.w, 'Tujuan utama bertawaf di baitullah, saie antara Safa dan Marwah dan melontar Jamrah ialah untuk mengingati Allah' ( H.R ABu Daud). Oleh kerana itu, eloklah dilakukan dalam keadaan tenang agar lebih kyusyuk semasa beribadah. Yang dibimbangi sekiranya berasak-asak dalam percampuran lelaki perempuan tu, boleh membuka ruang kepada syaitan untuk menggoda sehingga menimbulkan syahwat atau niat yang mungkar.

Syahdunya Pemandangan
Lepas tawaf aku berehat di Bukit Safa lagi sambil baca Al-Mathurat. Lepas solat maghrib, aku naik ke bumbung terbuka yang ketika itu dikhaskan untuk lelaki sahaja. Daripada bumbung ini, selain boleh digunakan untuk solat, dapat melihat suasana orang tawaf mengelilingi kaabah.

Masya’allah, ramainya orang. Pertama kali aku melihatnya aku jadi terkedu. Terasa sesuatu yang menyentuh hatiku. Orang ramai bergerak mengelilingi kaabah dalam suatu tempo atau irama gerakan yang begitu menakjubkan, suatu perasaan yang sukar nak digambarkan. Indah sekali suasananya ditambah dalam keheningan malam.

Share:

3 Komen:

Azlan Shah said...

salam, masa sy dgr ceramah kursus haji dari ustaz mahmud kat saujana ritu, ustaz tu ckp mmg dlm kitab ada disebutkan pasal menekap pipi kira & kanan ke dinding kaabah tu... tp bukan diwaktu tawaf...wallahualam...

hassan1663 said...

Memang ada, tetapi rasanya Rasulullah s.a.w melakukannya hanya di Multazam, bukan di tempat lain pada binaan Kaabah tersebut. Multazam ialah diantara pintu kaabah dengan Hajarul Aswad ...

Tasya said...

Maaf,klu bole jgn crita anggapan buruk encik terhadap org yg Nk buat ibadah kat sn,tq

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2