Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Mengapa Perlu APCO ?

Ketika sepatutnya Dewan Rakyat membahaskan titah ucapan Seri Paduka Yang Dipertua Agung, nampaknya Ketua Pembangkang menjadi sasaran ahli dewan yang lain serta perhatian umum rakyat Malaysia. Isu yang dibangkitkan ialah APCO dan kaitannya dengan kerajaan sekarang. Rupanya APCO pernah dibangkitkan sebelum ini. Tapi bagiku baru ku ketahui baru-baru ini. Memang agak panas permulaan sidang parlimen kali ini setelah MP Bebas yang bebaru ini keluar PKR membuat pelbagai pendedahan sensasi.

Tan Sri Dr Koh Tsu Koon pada 22 Oktober 2009 mengesahkan di parlimen bahawa kerajaan telah melantik APCO Worldwide sebuah syarikat antarabangsa berkaitan public affairs dan perhubungan media bagi meningkatkan imej kerajaan di persada dunia dengan kontrak bernilai RM20juta. Pada 10 Ogos 2009, APCO Worldwide membuka cawangannya di sini selepas perjanjian ditandatangani dengan kerajaan. Kat mana agaknya ? Tugas APCO WorldWide ialah untuk promote dan meningkatkan imej Malaysia di luar Negara. Perlantikan ini juga dikatakan bagi memastikan amalan komunikasi negara setara dengan standard antarabangsa.

Berbahaya
Mengapa perlu lantik orang luar ? Walaupun banyak dipraktiskan oleh negara lain tetapi persoalannya tidak bolehkah gunakan orang tempatan sahaja. Tidakkah ini berbahaya kepada Negara apabila seolah-olah ada campurtangan luar dalam aturan politik dan hal ehwal pentadbiran negara. Bagi membolehkan APCO memainkan peranannya, tentu mereka diberikan akses atau sekurang-kurangnya maklumat yang strategik serta perancangan berkait rapat dengan masa depan dan halatuju negara.

Pelbagai institut kajian diwujudkan di negara kita seperti Institut Kajian Dasar, Institut Penyelidikan Ekonomi, Institut Kajian Dasar Pertanian. Mengapa tidak boleh wujudkan yang seumpamanya bagi peranan yang sama dilakukan oleh APCO ?

Dikatakan semasa Pak Lah dan Tun Mahathir pun menggunakan bantuan luar bagi meningkatkan imej pentadbiran masing-masing. Bagi PM sekarang, mungkin firma perunding tersebut diperlukan bagi meningkatkan imej setelah hampir kecundang dalam PRU12 lalu. Namun yang tak sedapnya ialah kaitan syarikat tersebut dengan Zionist Israel. APCO merupakan sebuah syarikat yang ramai lembaga pengarah dan panel penasihatnya adalah dari negara Zionis Israel

Penubuhan APCO
APCO Worldwide merupakan sebuah firma perunding antarabangsa berpangkalan di Amerika Syarikat. Margery Kraus, CEOnya, telah menubuhkan syarikat APCO pada 1984. Di antara keistimewaan khususnya adalah untuk membantu para pelanggannya bagi membuat tinjauan yang kompleks dan sering merumuskan dunia perniagaan, industri dan kewangan, media, pendapat umum dan masyarakat serta kerajaan dan dasar awam.

Selain APCO, Kraus juga membantu menubuhkan dan mengembangkan Close Up Foundation, sebuah yayasan pendidikan yang ditaja sebahagian oleh Kongres AS. Kraus juga aktif dalam pertubuhan-pertubuhan lain yang kurang bersifat pendidikan, seperti mengetuai dewan penasihat Kumpulan Menatep, sebuah syarikat holding Russia, dan terlibat dalam Teuza Fund, dana modal ventura yang diperdagangkan secara awam di bursa saham Tel Aviv, Israel.

Kaitan Dengan Zionis Israel
Hubungan dengan Israel melalui Kraus, tidak berhenti di situ. Dalam APCO, terdapat 50 individu yang sangat berpengaruh berada dalam Majlis Penasihat Antarabangsa. Mereka terdiri daripada bekas ahli politik, para pemimpin perniagaan dan diplomat. Sekurang-kuragnya 3 antara mereka, Itamar Rabinovich, Shimon Stein dan Doron Bergerbest-Eilon adalah individu yang berkait terus dengan Zionis Israel.

Robinovich pernah menjadi duta Israel ke US dan bertindak sebagai ketua perunding rejim Zionis dengan Syria ketika era Yitzhak Rabin. Pernah menjadi Presiden University Tel Aviv, beliau juga Pengerusi Yayasan Dan David ( berasaskan Israel ). yang diberi nama selepas kelahiran Romania dermawan Yahudi yang aktif dalam pergerakan pemuda Zionis tahun 1940-an.

Shimon Stein pernah bertugas sebagai duta Israel ke Jerman. Dia kemudiannya bertugas sebagai penasihat menteri dalam urusan politik bagi Kedutaan Israel di Washington.

Doron Bergerbest-Eilon adalah mantan kepada bahagian perlindungan dan keselamatan dan Pegawai Keselamatan Kanan bagi Israel Security Agency (ISA), satu kedudukan setara dengan pangkat majer jeneral. Pada Mei 2005, Bergerbest-Eilon dianugerahkan dengan The Director’s Recognition Award, pujian tertinggi Pengarah US Secret Service. Di antara kemahiran yang dipaparkan adalah keselamatan dan pertahanan, dengan Singapura sebagai salah satu bidang kepakarannya.

Palestine Terluka Lagi
Tidakkah pihak kerajaan melihat akan perkara ini terlebih dahulu ? Atau merasakan tidak kisah sebab APCO akan bertindak secara professional ? Tidakkah memikirkan di sebalik sebagai Negara umat Islam yang menjadi jaguh dalam pejuang kemanusiaan atas Isu Palestin, tetapi berkat hubungan APCO dengan individu-individu yang telah berada di pusat kuasa Zionis, tindakan ini terus melukai mereka.

Persoalan juga kini, sejauh mana kesan peranan APCO dalam pentadbiran kerajaan sekarang ? Apakah apa yang PM lakukan sekarang atas nasihat APCO. Di mana peranan Setiausaha sulit, setiausaha politik, setiausaha peribadi, setiusaha akhbar, penasihat ekonomi dan penasihat agamanya. Apakah kini boleh relaks sikit.

1Malaysia vs 1Israel ?
APCO dikatakan memperkenalkan konsep 1Israel pada tahun 1999. Platform 1Israel menjanjikan perkhidmatan-perkhidmatan yang lebih baik terutamanya di dalam pendidikan dan kesihatan yang terpampang di papan tanda besar. Mesej-mesej yang konsisten di papan tanda besar ini adalah tumpuan 1Israel untuk mendahulukan rakyat; dengan mendahulukan perkhidmatan seperti pendidikan dan kesihatan sebelum meluaskan kawasan penempatan Israel.

Slogan Rakyat Didahulukan
Jadi mesej 1Israel adalah “rakyat didahulukan”, mesej 1Malaysia adalah “rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan”. Tetapi pihak kerajaan menafikan dengan mengatakan konsep 1Malaysia diperkenalkan sebelum APCO dilantik secara rasmi.

Bagiku tidak kisahlah sama ada tiru atau tidak, asalkan niatnya baik dan caranya betul. Kebetulan aje sama. Tetapi sebelum lantik APCO, mungkin telah dilakukan homework serta dikaji peranan serta keberkesanan peranan APCO dengan testimonial lain ?

Klinik 1Malaysia
Satu lagi inisiatif utama kerajaan 1Israel adalah dengan merombak sistem kesihatan. Di bawah 1Israel, fungsi Kementerian Kesihatan diubah dengan menjadi perancang dan mengurangkan penekanan kepada rawatan wad dan hospital.

Sebaliknya rakyat digalakkan mendapatkan rawatan pencegahan sebelum ke hospital; sama ada di klinik atau dengan ubat-ubatan yang diberikan. Maka 1Israel penekanannya adalah klinik, di Malaysia kita ada Klinik 1Malaysia.

Tabung Yayasan 1Malaysia
Selain itu di bawah 1Israel pelbagai tabung, yayasan dan kempen dilancarkan secara bertubi-tubi; semuanya di bawah payung 1Israel. Begitulah juga di Malaysia tiap-tiap hari kita disuap dengan pelancaran, yayasan ( contohnya Yayasan 1Malaysia ), tabung, kampung dan pelbagai lagi, semuanya kononnya berkonsepkan 1Malaysia.

Penjelasan PM Diperlukan
Penjelasan yang menyakinkan daripada pihak kerajaan khususnya PM sendiri kini diperlukan, supaya semangat 1Malaysia akan terus sesama kita warga Malaysia laungkan. Kalau tidak asyik teringatkan 1Israel juga ... letihlah kalau begini.

Apakah APCO akan membantu menyediakan jawapannya ? Tidak kisahlah asalkan ada jawapan, bukan sekadar membawa Ketua Pembangkang kepada Jawatankuasa Hak & Kebebasan Parlimen yang akhirnya bakal menggantung keahlian Ketua Pembangkang dengan alasan tuduhan palsu. Peranan pembangkang diperlukan sebagai check & balance. Namun hairan juga apabila Ketua pembangkang mendedahkan dokumen perjanjian berkaitan. Darimana dia dapat ?

Memang tidak dapat dinafikan bahawa kepentingan Yahudi ada di mana-mana di seluruh dunia ini termasuk di Malaysia. Namun dengan masuknya APCO, sekadar menambah kan lagi senarai panjang tersebut, walaupun pihak APCO menafikan keterlibatannya dengan Kerajaan Israel.

Share:

April Fool : Asal Usul & Hukum Menyambutnya

Zaman dulu-dulu apabila masuk aje satu April, kita begitu beria-ia menyambut April Fool dengan melakukan sesuatu yang boleh menggemparkan sanak saudara dan rakan taulan. Mungkin sekadar berseloroh, bergurau yang juga boleh mendorong silaturahim antara satu sama lain atau sebaliknya jika tidak kena gaya. Tapi kini rasanya macam tak berapa nak terasa. Tak tahulah sama ada memang orang sudah tidak kisah atau mungkin peringkat usiaku kini, kurang nak sambut hal-hal begini. Namun terfikir juga, bagaimana asal usul sambutan April Fool ini ?

Berdasarkan semakan menerusi internet, rupanya ada cerita sedih kepada masyarakat Islam di sebalik April Fool yang perlu dijadikan renungan dan dihentikan sambutannya. Dipercayai sambutan April Fool mula dirayakan ketika kejatuhan Kerajaan Islam di Sepanyol dulu setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada Sepanyol. Tetapi kalau lihat di wikipedia, lain pula kisahnya.

Ketika kerajaan Islam runtuh diserang tentera Kristian, penduduk Islam di Moors, Sepanyol terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan penganut Islam dari bumi Sepanyol. Justeru, mereka membuat helah. Mereka memaklumkan penduduk Muslim boleh berlayar keluar dari bumi Sepanyol dengan selamat bersama-sama barangan mereka dengan menggunakan kapal di pelabuhan. Orang Muslimin yang risau sekiranya tawaran itu suatu penipuan pergi ke pelabuhan untuk melihat kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak.

Keesokannya (1 April), mereka mengambil semua barangan yang telah dikemaskan lalu menuju ke pelabuhan. Pada masa itulah pihak Kristian mengambil kesempatan menggeledah dan membakar rumah penduduk Islam. Penganut Islam juga tidak sempat menaiki kapal kerana semuanya musnah dibakar. Pihak Kristian kemudian menyerang kaum Muslimin dan membunuh kesemuanya, tidak kira lelaki, perempuan, serta anak kecil. Peristiwa berdarah yang meyedihkan itu kemudiannya diraikan tentera Kristian. Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan saja di Sepanyol tetapi juga di seluruh dunia sebagai April Fool's Day

Aku tidak tahu sejauh mana kebenaran kisah ini, tetapi kalau melihatkan kepada fatwa berikut ternyata ada kaitan sambutannya dengan hukum serta sejarah di atas yang diterima dari http://lobaitampin.blogspot.com

Fatwa-fatwa ke atas April Fool

Dr. Yusuf al-Qaradawi hafizahullah menyebutkan:

Menipu adalah satu sifat yang buruk. Ia tidak layak diamalkan oleh manusia yang berakhlak dan beriman. Bahkan ia adalah satu petanda kemunafikan. Ini kerana Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam bersabda: Orang munafik mempunyai tiga ciri: Dia menipu, tidak menepati janji, dan tidak menunaikan amanah. [HR al-Bukhari dan Muslim]

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam memberikan amaran ke atas perbuatan menipu dengan tujuan menghiburkan manusia. Baginda sallallahu alaihi wassalam bersabda: “Kecelakaan ke atas sesiapa yang menipu untuk menghiburkan manusia, kecelakaan ke atasnya, kecelakaan ke atasnya.” [HR Abu Daud, at-Tirmizi, dan an-Nasai’e]

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam juga bersabda: “Seseorang itu tidak dikira benar-benar beriman hinggalah dia meninggalkan penipuan yang bertujuan untuk bergurau dan meninggalkan berdebat walaupun dia membawa kebenaran”. [HR Ahmad dan At-Thabrani]. Sebahagian hadis Nabi sallallahu alaihi wassalam turut memberikan amaran ke atas umat Islam daripada menakutkan orang lain sama ada secara serius mahupun bergurau. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam bersabda: “Tidak dibenarkan seseorang menakutkan seorang Muslim.” [HR Abu Daud]

Oleh kerana itu, menipu adalah dilarang di dalam apa bentukpun. Sambutan ini (hari April Fool) adalah dilarang kerana empat sebab:

1. Larangan menipu yang sudah termaktub di dalam al-Quran dan as-Sunnah.

2. Kesedihan dan ketakutan yang tidak berasas (yang disebabkan penipuan itu) yang mungkin boleh menimpa seseorang mahupun kesemua ahli keluarganya walaupun hanya untuk satu jam.

3. Pengkhianatan ke atas kepercayaan yang diberikan.

4. Meniru budaya buruk yang bukan milik kita, iaitu penipuan.

Shaikh Atiyyah Saqr pula menyatakan:

Adalah menjadi kesepakatan kesemua agama dan akal yang waras bahawa kejujuran itu satu kebaikan, dan penipuan adalah lawannya. Untuk menyatakan kebenaran, kata-katamu hendaklah menerangkan realiti, sedangkan untuk menyatakan penipuan adalah dengan menyampaikan apa yang bercanggah dengan apa yang kamu katakan mahupun lakukan. Seburuk-buruk pendustaan adalah sumpah yang palsu, bahkan itu adalah satu bentuk kemunafikan.

Penipuan adalah dilarang kecuali ia dilakukan dalam keadaan dharurat. Di dalam kes tersebut, kaedah “dharurat menjadikan yang haram harus” digunakan. Dharurat hanya boleh diambil apabila tiada pilihan lain. Salah satu bentuk penipuan yang dibenarkan ialah apa yang kita panggil sebagai helah, iaitu menggunakan perkataan yang membawa lebih daripada satu maksud. Umat Islam mungkin boleh mengambil pemahaman yang positif daripada penafsiran perkataan (yang mempunyai dua makna) tersebut.

Diriwayatkan bahawa penipuan dibenarkan untuk memberikan manfaat, bukan untuk melakukan kerosakan. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam bersabda: “Seseorang yang mendamaikan di antara dua insan dan berkata perkara yang baik, walaupun ia tidak benar, bukanlah seorang penipu.” [HR al-Bukhari dan Muslim].

Ummu Kalsum binti ‘Uqbah turut berkata, di dalam tambahan lafaz ke atas hadis itu, “Aku tidak pernah mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam membenarkan menipu kecuali di dalam tiga situasi; ketika perang, untuk mendamaikan di antara dua pihak yang bertelagah, dan perbualan biasa antara suami isteri.” Apa yang dimaksudkan dengan perbualan biasa antara suami isteri ialah untuk meredakan kesusahan di dalam kehidupan. [Islamonline.net]

Di dalam laman islamqa.com fatwa nombor: 10834

Shaikh Shalih Fauzan menyatakan:

Penipuan adalah tidak dibenarkan langsung, pada bila-bila masa sahaja. Bahkan adalah tidak dibenarkan untuk meniru orang kafir dan menjadi seperti mereka, sama ada pada hari ini (hari April Fool), mahupun pada hari-hari yang lain. Ini kerana Rasulullah sallallahu alaihi wassalam bersabda: “Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia sebahagian daripada mereka.”

Berdasarkan fatwa-fatwa di atas, kita akan mendapati bahawa budaya April Fool jelas bertentangan dengan ajaran Islam yang menuntut umat Islam sentiasa bersifat jujur.

Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah