Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Ramadhanku Di Putrajaya

Buat pertama kalinya aku puasa di Putrajaya setelah berpindah sejak Jun 2009 yang lalu. Apa yang istimewa atau kelainananya ? Mungkin masih sukar nak diceritakan tambahan masih pada awal atau minggu pertama Ramadhan, tetapi ada beberapa pengalaman untuk dicoretkan di sini. Selain daripada makan bersama keluarga, aku kira yang menceriakan Ramadhanku sebelum ini ialah aktiviti di Surau Al-Hidayah. Terasa kerinduan dengan suasana dan kemeriahan surau lamaku.

Kebetulan cuti sekolah, maka jalan pun agak clear waktu pagi. Cuma bila nak keluar pejabat dari Putrajaya balik ke rumah waktu petang, jam teruk nampaknya. Memasing nak kejar time waktu buka puasa di rumah bersama keluarga. Masalah pulak nak kejutkan sahur. Nampaknya isteriku terpaksa gunakan talipon dari tingkat bawah untuk kejutkan satu demi satu ahli keluarga bangun untuk bersahur. Yealah, takkan nak terjerit-jerit dari tingkat bawah. Nanti orang sebelah dengar pulak ... ha ! ha !

Bazar Ramadhan

Apakah ini yang dikatakan kemeriahan Ramadhan bagi Umat Melayu ? Satu-satunya Bazar Ramadhan Putrajaya berada di tapak yang sama dengan Pasar Malam Putrajaya. Fuh !! Bersesak macam pesta membeli belah nampaknya. Ramainya tidak macam pasar malam biasa. Walaupun terdapat pelbagai juadah dijual, namun aku tidak kisah sangat hal juadah berbuka.

Tetapi yang aku kira menariknya di Bazar ini ialah terdapat banyak gerai yang pembelinya siap beratur panjang untuk mendapatkan giliran membeli / mendapatkan juadah yang dikehendaki. Bagus dan berdisiplin rakyat 1Malaysia ... Tapi nampaknya macam kat gerai jual ikan bakar dan ayam panggang sahaja. Sama ada memang itu yang favorite atau memang masakan gerai tersebut sedap. Sebabnya ada juga gerai laian jual yang sedemikian, tetapi tak ada orang beratur pun ..

Rahman Balik Bercuti

Mungkin ini menceriakan suasana Ramadhan kami tahun ini. Rahman balik bercuti, sampai KLIA 24 Ogos dan bertolak pulang ke Edmonton Kanada nanti pada 10 Ogos nanti. Dua tahun kami tidak bersama Rahman. Nampak perubahan ketara sebab sudah naik remaja, sedikit talkative dan ceria bersama anak-anakku yang lain. Anak-anakku yang lain siap buat ’baner’ sambutan kepulangan.

Kami ambil kesempatan berbuka puasa di Taman Warisan Pertanian. Suatu yang amat jarang kami sekeluarga lakukan, iaitu berbuka puasa di ’luar’. Lepas ini plan nak bawa Rahman balik kampung Terengganu dan Johor.

Sebagai Pengerusi Penaja Surau P14

Teringat pada awal pindah ke Saujana Utama, hari ke-2 Ramadhan 2000. Malam pertama di Saujana Utama dah kena jadi imam terawih. Ketika itu, penduduk sekitar 25 keluarga sahaja. Tapi di sini, 4 hari sebelum masuk Ramadhan entah secara kebetulan or nasib tidak menyebelahiku, ‘terlantik ‘ sebagai Pengerusi Penaja Surau P14. Tak mengapalah sebagai penaja sahaja dan aku kira sementara sahaja, sebab aku kira ramai lagi yang lebih layak di Precint 14, Datuk/Dato’/Tan Sri serta Pegawai Kanan Kerajaan ramai di sini.

Yang penting dengan barisan AJK yang ada, dapat kami merancang persiapan sekadarnya menjelang Ramadhan. Tidak dapat banyak yang berjaya dilakukan, solat terawikh dengan imam tahfidz jemputan, makluman kepada penduduk, dapatkan tambahan kipas untuk keselesaan jemaah serta rayuan sumbangan. Kami hanya mengunapakai bangunan Surau SMK Prescint 14(1) yang juga dinamakan sebagai Surau As-Syakirin, sejak akhir Mei 2009.

Terawih 20 rekaat dan 8 rekaat pertama surau kira hampir penoh. Lepas 8 rekaat, hanya tinggal ¾ saf sahaja. Bila 20 rekaat, nampak banyak aktiviti terbatas, tadarrus dan tazkirah payah nak diselitkan. Tapi itu keputusan AJK masa mesyuarat penubuhan penaja. Moreh pun masih kurang dapat sambutan. Pinggan mangkuk jug air serta cawan masih belom ada. Tambahan pula, takde stor !!!

Namun aku kira kesempatan gunakan surau sekolah nie, boleh buat aktiviti bersama pihak sekolah yang melibatkan remaja atau pelajar. Selain itu, perkara utama ialah bagaimana meningkatkan kehadiran para jemaah dalam solat fardhu lain serta mengerakkan pembinaan bangunan kekal Surau P14 dengan pihak berwajib. Khabarnya tapak sudah ada. Yang penting sekarang kena buat surat perletakan jawatan di Surau Al-Hidayah Saujana Utama serta jawatan-jawatan lain .... ha ! ha

Solat Terawih Di Masjid Besi

Masjid Sultan Tunku Mizan mula digunakan pada malam 1 Ramadhan untuk terawih. Aku sekeluarga ambil kesempatan solat di sana pada hari Selasa 25 Ogos 2009 untuk merasa pengalaman masjid baru yang khabarnya boleh memuatkan 20K para jemaah.

Wah memang besar dan menarik. Jemaah memang ramai, tapi tak dapat aku agak jumlahnya. Bacaan Imam Terawih jemputan dari Syria malam itu sungguh sedap. Tidak terasa penat atau tidak selesa walaupun 20 rekaat. Sistem siarayanya jelas. Walaupun takde aircond atau kipas namun takdelah panas sangat. Mungkin air tasik dan kolam sekitar masjid tersebut mendinginkan ruang utama solat yang seperti takde dinding

Since namanya masjid besi dan dikatakan menggunakan 70 strukturny a daripada besi keluli, aku serta ramai lagi kelihatan asyik mengetuk-ngetuk tiang or dinding. Mungkin sama keinginan dengan ku untuk pastikan betol ke besi. Tapi sebenarny a tidak nampak sangat atau terasa besinya. Mungkin struktur dalaman atau binaan sebelah atas yang tidak terketok oleh tangan.

Melaksanakan Kerja Di Luar Stesen

Aku dijangkakan berada di luar rumah atau ofis ku selama 3 minggu bagi melaksanakan tugasan jabatanku, sehingga 16 September 2009 atau nak dekat raya. Maknanya buka dan sahur di hotel. Tetapi weekend balik rumah juga. Nampaknya kuranglah solat terawih berjemaah aku tahun ini. Mungkin agak rugi juga, kureng peluang nak dapat banyak pahala. Tetapi untuk berjemaah, banyak masjid bersekitaran menjadi pilihanku untuk solat suboh.

Berbuka posa di hotel ini giler betol .... macam pesta makanan aje. Tapi aku terpaksa kontrol diri aku demi keselesaan dan kesihatan. Kalau dulu aku sering tolak berbuka posa di hotel-hotel, tapi kini terpaksa hari hari nampaknya. Tapi tidak hari-hari hidangan secara buffet, ada juga yang pakai hidang ikut ’Chef choice’. Sekali tu makan ala Jepun di Restoran Jepun. Aduss ... nak muntah dibuatnya, tetapi makan ajelah sebab sudah lapar.

Sahur pulak tidak seperti masa selalu breakfast dengan pelbagai hidangan. Hidangan macam itu aje, nasi dengan lauk pauk, bubur nasi, salad, kuih serta roti. Tak semangat dibuatnya, tetapi makan jugalah untuk ambik berkat bersahur.


Share:

Konvokesyen UTP Kak Yong

Majlis Konvokesyen Universiti Teknologi Petronas ( UTP ) Kali Ke-9 telah berlangsung pada 16 Ogos 2009 di Dewan Canselori UTP. Pada hari tersebut Kak Yong anak sulongku menerima Ijazahnya. Tetapi sesi Kakyong pada sebelah petang yang disempurnakan oleh Naib Canselor iaitu Pengerusi Petronas. Sebelah pagi Tun Mahatdir datang as Canselor.

Dalam pada suka tak suka ambik aliran ICT, dapat juga kelas dua atas. Sebab dulu anakku sebenarnya nak aliran lain, but since tajaan Petronas, ambik juga tawaran tersebut. Agaknya sekarang macam mudah nak dapat kelas dua atas. Masa aku dulu seingatan ku, first class pun tak de dalam aliranku.

Segulong ijazah sudah diterima secara rasmi, namun kini apakah seterusnya daripada ijazah tersebut. Tan Sri Pengerusi Petronas dalam ucapan yang ku kira amanahnya meminta para graduan menggunakan asas ilmu yang diperolehi ini untuk dijadikan panduan dan pedoman hidup dalam meneruskan kerjaya serta menabur bakti kepada keluarga, masyarakat dan negara. 3 perkara kepuasan menurut beliau ialah sejauh mana dapat membantu orang lain dengan menggunakan ilmu dan kedudukan yang ada, ketenangan dalam hidup dan ... lupa satu lagi.


Setelah berhempas pulas dengan cabaran dunia universiti, Tan Sri juga mengingatkan para graduan untuk sentiasa ingat kepada mereka yang telah berjasa sepanjang menuntut ilmu di UTP, seperti ibu bapa pensyarah dan yang lebih penting ialah penaja ha ... ha .. siapa lagi kalau tidak Petronas.

Sebelum ini anakku telah menghadiri temuduga jawatan Petronas, tapi jawapannya macam mendukacitakan. Or masih belum terima jawapan, lantas mulalah sibuk cari kerja lain since Petronas pun dah tak sudi nak amik anak tajaannya. Sebelum ini memang anakku ada menghadiri beberapa temuduga, tetapi syarikat masa temuduga lagi syarikat mereka meninjukkan reaksi macam keberatan dan ambik pelajar tajaan Petronas. Kana bayar balik ke Petronas ke ?


Share:

Pengalaman Memanah

Pada 16 Ogos lalu, aku berkesempatan mendpat pengalaman bagaimana memanah. Mungkin tidak seperti dalam cerita koboi red indian atau filem-filem lama. Tetapi ini memanah sukan atau hobi orang masakini. Dengan hanya 6 anak panah dengan caj RM3 aku pun mencuba, sekadar nak rasa pengalaman memanah. Sebelum memanah aku diajar asas-asanya, serta beberapa tips pemakaian alat untuk keselamatan, supaya tidak cedera tangan serta jari.

Payah juga, 4 busar pertama tidak mengena sasaran, malah melencong jauh. Puas jurulatih dok ajar sedangkan jarak sasaran hanyalah 20 meter. Kemudian, dua yang akhir baru kena. Tapi entah apa istimewanya memanah ini. Mungkin kalau main lama-lama jadi gian dan syok pulak. Kalau Rasulullah s.a.w galakkan memanah dulu mungkin untuk pertahanan diri dan buka setakat sukan atau suka-suka sahaja

Agak mahal juga pemanah ni. Kata jurulatih tu, reganya paling murah sekitar RM500 ( seperti yang aku gunakan dan agak ringan jugak ) dan ada yang beribu seperti dalam kejohanan olimpik. Busar anak panah tu ringan aje macam dibuat daripada aluminium. Reganya sedozen sekitar RM300. Board sasaran sekitar RM 50 - RM200.

Bagi atlit memanah di Malaysia, nampaknya sudah mesuk ke peringkat dunia dan olimpik. Aku rasa acara ini patut jadi tumpuan kepada rakyat Malaysia kalau nak menang dalam olimpik atau sukan besar-besar. Ini kerana yang diperlukan hanya penumpuan terhadap sasaran, tidak perlu ada body contact. Tak macam main bola, kena langgar sikit sudah rebah. Main badminton pulak dikatakan mental tak kuat. Maknanya tak ada oponent yang bertemu muka seperti ping pong, skuasy dan takraw.

.
Share:

Ustaz Asri Robbani Pergi Tak Kembali : Al-Fatehah

Tengahari Khamis 13hb Ogos 2009, dalam kesibukan tugas pejabat, aku dikejutkan dengan berita meninggalnya Ustaz Asri Ibrahim, vokalis utama Kumpulan Nasyid Popular Robbani. Macam tidak percaya pada mulanya, tetapi setelah menggelintar dalam internet, begitu terasa dalam diriku ini akan pemergian beliau yang Tidak Akan Kembali. Lagu Pergi Tak Kembali kini menjadi begitu menusuk kalbu bila didengarinya kembali sambil mengingati beliau yang memang telah pergi.

Ketika mula tumbuh pelbagai kumpulan nasyid, Robbani merupakan antara kumpulan yang awal bersama Kumpulan Raihan dan Hijjaz. Ketiga-tiga kumpulan ini begitu mementing dan amat bergantung harap kepada vokalis utamanya. Ini berbeza dengan kumpulan nasyid yang menyusul kemudianya yang aku rasa dimulai dengan In-Team, UNIC dan Mestica, di mana kebanyakkan ahli kumpulan boleh menyanyi dan tidak terlalu bergantung harap kepada vokalis utama. Sebagaimana Raihan yang nampak sepi selepas vokalis utamanya Nazri meninggalkan Raihan, apakah perkara serupa akan terjadi dengan Robbani ?

Aku sebenarnya menjadi sebak apabila mendengar perbualan telefon salah sorang anggota Rabbani, Sdra Azadan dengan Dejay di radio IKIM pada pagi 14 Ogos lalu, dalam menceritakan detik akhir bersama serta kebaikan akhlak Ustaz Asri sepanjang penglibatan dalam Rabbani. Memang tidak dapat dinafikan, Ustaz Asri bukan sahaja boleh dianggap ikon dalam dunia industri nasyid kotemporari, tetapi membakar semangat kumpulan nasyid lain untuk memperjuangkan irama nasyid negara. Pemergiannya merupakan suatu yang sukar dicari ganti. Hanya gemersik suaranya menjadi kenangan, sama ada dalam lagu nasyidnya, alunan zikir dan doa munajat serta takbir raya.

Aku tersentuh dengan kata-kata pembuka dalam blognya ( walaun nampak dah lama tak dikemaskini ) sebagaimana berikut ...

Aku adalah pengejar syurga akhirat, bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat; aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu. Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas. Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku ...

Berikut adalah beberapa tulisan serta berita berkaitan yang aku terima serta sempat kukorek untuk kenangan serta tatapan bersama.

1. Belasungkawa Ustaz Asri: 'Bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku'
Oleh ZIEMAN

Keluhuran budi Allahyarham Ustaz Asri akan senantiasa dikenang -foto blog Ustaz Asri

BELASUNGKAWA USTAZ ASRI RABBANI (3 Ogos 1969- 13 Ogos 2009)

BERITA kematian di bulan Syaaban sekali lagi menyentap di hati. Pemergian mengejut Ustaz Asri Ibrahim, teraju utama kumpulan Rabbani jam 10.30 pagi 22 Syaaban adalah perkhabaran yang cukup sedih kerana Allahyarham adalah seorang insan yang sangat istimewa, luhur budi perkerti, penuh hemah bila menyusun kata dan amat disayangi di kalangan rakan artis.

Terngiang-ngiang bait lagu 'Pergi Tak Kembali', 'Intifada', 'Qiblat', 'Suara Takbir' dan alunan zikrullah yang dititipkan oleh Allahyarham.

Kumpulan nasyid Rabbani.Kemunculan Rabbani yang turut dianggotai oleh Mohd. Asri Baidul @ Ubaidullah, Azadan Abdul Aziz, Muhammad Luqman Abd Aziz, Muhammad Rithauddeen Yaakob, Mohamad Afandi Shahbudin, Ahmad Shafie, Nazrul Azhar Tamrin dan Zulkiflee Azman begitu unik kerana ada konsep tersendiri

Sebaik membuka blog peribadi Dr Asri, (asrirabbani.blogspot.com) setiap patah perkataan bagai menggambarkan peribadi arwah selama 40 tahun di bumi ini. Jelas sekali kehadirannya sebagai penyanyi, sahabat, suami, ayah, adik, abang dan anak cukup disenangi. Hilangnya akan selalu dirindui....

"Aku adalah pengejar syurga akhirat, bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat; aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu. Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas. Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku."

Begitulah pembuka kata blog Allahyarham Ustaz Asri.

Ramadhan yang akan menjelma selang beberapa hari lagi akan membuat kita lebih mengingati Ustaz Asri kerana kegemersikan, kesyahduan ayat-ayat Quran alunannya sudah begitu sebati dengan kita.

Justeru bila saja perkhabaran tentang pemergian Ustaz Asri diterima, ramai wartawan yang tidak dapat menahan sebak dan menitiskan air mata rasa kehilangan.

Memetik kata arwah Ustaz Asri tika ditanya bagaimana dia menjaga ukhuwah antara anggota kumpulan Rabbani. Kata arwah, "semuanya dianggap bagai teman sejati dan saling membantu dan mengingatkan masa susah dan senang."

TINGGAL KENANGAN...Saat-saat bahagia bersama anak-anak

Dan itulah yang diterapkan di dalam menjalin semangat persahabatan antara sembilan anggota Rabbani.

Kini hanya wajah-wajah sugul keluarga tersayang, teman dan taulan mengiringi pemergian arwah dengan doa agar ditempatkan bersama roh-roh yang baik.

Pernah beberapa kali ketika buntu mengalami kesulitan hidup, arwah sering berpesan, "walau selama manapun kita hidup, penghujungnya pasti mati. Jadi jangan lupa bawa bekalan untuk pulang. "

Begitulah sikap arwah yang paling diingati. Apa saja yang dilakukan, dia akan tetap selitkan nasihat berguna. Walaupun sedang berjenaka, arwah akan tetap berpesan agar buat kebaikan.

Anak bongsu Allahyarham Ustaz Asri...Hamdi Rabbani yang berusia 4 tahun

Ustaz Asri dilahirkan pada 3 Ogos 1969 di Klang, Selangor. Beliau mempunyai 13 orang adik beradik. Beliau meninggalkan seorang balu, Haliza, 38 dan enam orang anak iaitu Mohd Nasimudin, 15, Mohd Fathi, 14, Nur Atikah, 12, Mohd Ilhan, 10, Sufiyah Munawarah, 6, dan Hamdi Rabbani, 4.

Arwah jatuh pengsan semasa memberikan ucapan dalam sidang media program 'Syahadah' di Angkasapuri, Radio Televisyen Malaysia (RTM) kira-kira pukul 10 pagi tadi.

Ustaz Mohd Asri Ibrahim, 40, disahkan meninggal dunia kira-kira pukul 10.30 pagi tadi akibat serangan jantung ketika dalam perjalanan ke Hospital Pantai, Bangsar.

Jenazah telah dibawa ke rumahnya di Jalan Ikan Keli, Kampung Bukit Lanchong, di sini dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Seksyen 21, di sini selepas Maghrib bagi memberi peluang kepada keluarga mertuanya yang datang dari Johor memberikan penghormatan terakhir buat arwah.

KUMPULAN RABBANI


Permata hati arwah Ustaz Asri...Hamdi Rabbani

Kumpulan Rabbani telah ditubuhkan pada 1 Mac 1997. Rabbani bermaksud "Yang Arif dan Yang Soleh" atau tafsiran umum "ingin mengajak diri, keluarga dan komuniti kepada kebaikan". Ianya dianggotai oleh 9 orang yang membawa kelainan dari sudut penampilan, imej dan persembahan. Kehilangan Asri kini bermakna hilanglah tunjang Rabbani memandangkan arwah banyak menyumbangkan kemajuan prestasi dan memberikan kejayaan kepada Rabbani.

Anak arwah, Sufiyah Munawarah berusia 6 tahun paling manja dengan Ustaz Asri

Kemunculan Rabbani yang turut dianggotai oleh Mohd. Asri Baidul @ Ubaidullah, Azadan Abdul Aziz, Muhammad Luqman Abd Aziz, Muhammad Rithauddeen Yaakob, Mohamad Afandi Shahbudin, Ahmad Shafie, Nazrul Azhar Tamrin dan Zulkiflee Azman mempunyai tarikan mereka sendiri kerana konsep yang berbeza.

Bermula dengan berkonsepkan nasyid klasik melalaui irama-irama yang dipetik dari Timur Tengah, Afrika dan Mediteranean, kemudian diadun dan diolah mengikut citarasa yang sesuai dengan era semasa juga dipersembahkan bersesuaian dengan citarasa remaja.

Disamping itu, ianya ditampilkan dengan alunan muzik ala Melayu Timur dan digabungkan dengan adunan muzik Timur Tengah. Antara banyak kumpulan nasyid, konsep muzik Rabbani lebih global dan menampilkan world muzik.

Kegigihan dan kesungguhan kumpulan ini untuk senantiasa memberikan sesuatu yang baru dan terbaik, dibawah bimbingan Ustaz Asri maka terhasillah 'Rabbani Productions (M) Sdn Bhd' yang akhirnya turut mencipta nama dalam bidang perniagaan.

PENGHASILAN ALBUM

Rabbani telah melahirkan 16 album kesemuanya seperti berikut:

1) Rabbani. 19962) ARAH Dari Mana… Ke Mana… 19973) Muhammad Ya Habibi. (Kompilasi) 19984) Ramadhan Remix (Rabbani / H.Madani) 19995) Pergi Tak Kembali. 19996) Iqrar 1421. 20007) Intifada 20008) Aman 20019) Qiblat 200210) Kenangan (Kompilasi) 200311) Epik 200312) Yalla Beena 200413) Suara Takbir 200514) Malam Sinar Maulidurrasul 1427 (VCD) 200615) Ramadhan Syawal 200616) Maulana 200717) Rabbani 1418-1428H 200718) Rabbani 1418-1428H (VCD&VCD Karaoke) 2008

ANUGERAH INDUSTRI MUZIK (AIM)

1. Album Nasyid Terbaik 2001 - Iqrar - 14212. Vokal Berkumpulan Terbaik Dalam Album 2001 - Iqrar-14213. Album Terbaik 2001 - Iqrar-14214. Album Nasyid Terbaik 2002 - Intifada5. Album Nasyid Terbaik 2003 - Qiblat

ANUGERAH BINTANG POPULAR BERITA HARIAN

1. Penyanyi Nasyid Popular 20012. Penyanyi Nasyid Popular 20023. Penyanyi Nasyid Popular 20034. Penyanyi Nasyid Popular 20045. Penyanyi Nasyid Popular 20056. Penyanyi Nasyid Popular 2006

ANUGERAH ERA

1. Lagu Nasyid Pilihan 2001 - Intifada2. Lagu Nasyid Pilihan 2006 - Nawaitu

ANUGERAH CARTA NASYID IKIM.FM

1. Juara ACNI 2004 - Handzalah2. Naib Juara ACNI 2005 - Yalla Beena3. Vokal Terbaik ACNI 2005 - Yalla Beena

ANUGERAH NASYID MINGGU INI

1. Naib Juara 2004 - Yalla Beena2. Persembahan Terbaik 20063. Penyanyi Solo Terbaik 2006

RINTIHAN ZIKRULLAH

Arwah Ustaz Asri seorang yang amat beratkan bacaan zikir Zikir adalah penawar sewaktu kita hadapi kesedihan dan kegelisahan hati. Justru 'Rintihan Zikrullah' merupakan album munajat Ustaz Asri yang menghimpunkan zikir-zikir, petikan ayat suci Al-Quran dan bait-bait rintihan. Sesiapapun akan rasa insaf mendengar alunan zikrullah ini, kolaborasi antara IME dan Rabbani Productions (M) Sdn. Bhd.

Arwah Asri menganggap album ini begitu bermakna kerana ia banyak memaparkan pengalaman hidupnya. Malah, Ustaz Asri menghasilkan 'Zikir Lailahailallah' buat arwah ayahandanya, Ibrahim Busro, 83, yang meninggal dunia 27 Mei 2007.

"Ia jadi kenangan manis buat saya kerana arwah sering mendendangkan zikir itu setiap kali bulan puasa," jelas arwah.

Dalam coretan terakhir di blognya, arwah merakamkan ucapan terima kasih kepada rakan-rakan yang menjayakan konsert terakhirnya di Stadium Malawati, Shah Alam, 28 Februari lalu.

Pencapaian kumpulan Rabbani amat membanggakan. Walaupun arwah adalah tunjak kejayaan kumpulan Rabbani selama ini, beliau lebih senang berkongsi setiap detik kejayaannya bersama anggota yang lain.

Peribadi arwah yang begitu luhur kini tinggal kenangan. Al-Fatihah buat Allahyarham. Mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat oleh Allah S.W.T dan ditempatkan bersama-sama orang yang beriman. Amin.

Dari http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2009/8/13/mstar_hiburan/20090813193415&sec=mstar_hiburan

2. Vokalis utama Rabbani meninggal

KUALA LUMPUR: Penyanyi kumpulan nasyid Rabbani, Mohd Asri Ibrahim (atas), meninggal dunia di Pusat Perubatan Pantai (PMC), Bangsar, di sini akibat sakit jantung, pagi semalam.

Allahyarham rebah kira-kira jam 10.30 pagi ketika raptai pelancaran program Syahadah musim kelima, di Radio Televisyen Malaysia (RTM) sebelum dihantar ke PMC untuk rawatan. Adik iparnya, Adha Buyong, berkata Mohd Asri, 40, dan berasal dari Klang, Selangor menghidap penyakit darah tinggi dan kencing manis.

“Saya menerima panggilan memaklumkan abang ipar saya pengsan. Pagi tadi (semalam) memang abang Asri mengadu tidak sihat dan muntah-muntah, namun dia tetap menyertai raptai itu,” katanya ketika ditemui di PMC.

Allahyarham meninggalkan isteri, Nor Jannah Shahdan, 38, dan enam anak, Mohd Nasimuddin, 15; Mohd Fathi, 14; Nor Afikah, 12; Mohd Ilham, 10; Sofiyah Munawarah, 6, dan Hamidi Rabbani, 4. Jenazahnya dikebumikan di Perkuburan Islam Kampung Bukit Lanchong, Shah Alam selepas Maghrib, semalam.

Allahyarham adalah vokalis utama Rabbani bersama lapan lagi anggota terdiri daripada Azadan Abdul Aziz, Rahmat Shafie, Mohd Asri Ubaidullah, Lokman Abdul Aziz, Rithahudeen Yaakob, Mohd Nazrul Azhar Tamrin, Zulkifli Azman dan Affendi Shahabudin.

Antara lagu popular nyanyian Mohd Asri bersama Rabbani ialah Pergi Tak Kembali, Subhanullah, Intifada, Assalamualaikum, Iqra, Di Ambang Syawal, Ingat Lima Sebelum Lima dan baru-baru ini berduet dengan Amy Search menyanyikan lagu Mentari Merah Di Ufuk Timur.

Kumpulan itu dinobatkan sebagai Penyanyi/Artis Nasyid Popular untuk Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) selama lapan tahun berturut-turut.

Sementara itu, Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Ibrahim Yahya, berkata ketika kejadian beliau dalam perjalanan dari pejabatnya ke auditorium untuk menghadiri pelancaran program Syahadah yang akan disiarkan di RTM sempena Ramadan ini.
“Apabila sampai di situ, saya lihat orang ramai mengusung beliau untuk dibawa ke hospital. Tidak lama selepas itu, kami dimaklumkan Asri meninggal dunia.

“Majlis diteruskan, tetapi tanpa persembahan perasmian, sebaliknya memainkan lagu tema program Syahadah menerusi cakera padat,” katanya. Penerbitan dan Penyelaras Program Syahadah, Ibrahim Zaidi Ismail, berkata beliau terkejut apabila melihat Asri tiba-tiba jatuh sebelum program bermula.

“Kira-kira jam 10.30 pagi Asri masuk studio. Asri memegang mikrofon, tetapi beberapa saat sebelum program bermula Allahyarham rebah ke lantai,” katanya. Rakan karibnya yang juga anggota kumpulan Raihan, Che Amran Idris menganggap Mohd Asri sebagai idola kerana beliau mula mengenalinya sebelum kemunculan kumpulan nasyid kontemporari lain.

“Malah, banyak kumpulan nasyid sekarang, termasuk Raihan sendiri cuba meniru gaya dan penampilan arwah. Kami menganggap arwah sebagai pahlawan dan ikon nasyid,” katanya.

3. Asri Rabbani meninggal dunia
Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA dan METRA SYAHRIL MOHAMED
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 13 Ogos - Penyanyi utama kumpulan nasyid Rabbani, Mohd. Asri Ibrahim, 40, meninggal dunia kira-kira pukul 11.45 pagi selepas tidak sedarkan diri di Auditorium P. Ramlee, Angkasapuri hari ini.

Allahyarham bersama kumpulannya sepatutnya menyanyikan lagu tema sempena pelancaran program Syahadah musim kelima terbitan RTM. Allahyarham yang mesra dipanggil Ustaz Asri rebah kira-kira pukul 10 pagi ketika membuat latihan nyanyian lagu tema tersebut bersama anggota Rabbani lalu dikejarkan ke Hospital Pantai, Bangsar sebelum disahkan meninggal dunia akibat serangan jantung.

Allahyarham dikebumikan malam tadi selepas Maghrib di tanah perkuburan Islam Seksyen 21, Shah Alam, Selangor. Sebelum itu, jenazah Allahyarham dibawa ke rumah ibunya, Rubiah Ehsan, 70-an di Jalan Ikan Kelisa, Kampung Bukit Lanchong untuk disembahyangkan.

Allahyarham meninggalkan seorang balu, Haliza Shahadan, 38, serta enam anak iaitu Mohd. Nasimudin, 15; Mohd. Fathi, 14; Nur Afikah, 12; Mohd. Ilham, 10; Sufiyah Munawarh, 6 dan Hamdi Rabbani, 4.

Menurut isterinya yang juga dikenali sebagai Noor Janah, dia dan anak-anak serta keluarga reda dengan pemergian Allahyarham meskipun berat di hati menerima takdir tersebut. Menceritakan detik-detik sebelum Allahyarham menghembuskan nafas terakhir, Noor Janah berkata, malam tadi, Allahyarham mengajaknya makan malam berdua di luar.

'Allahyarham menyuruh saya memesan apa sahaja makanan yang saya mahu. Pulang sahaja ke rumah, kami terus menonton televisyen berdua. 'Pagi ini, dia mengadu pening kepala dan badannya berpeluh-peluh. Tetapi, dia gagahkan juga ke pejabat.

'Sebelum dia ke RTM untuk rakaman program Syahadah, saya sempat melihat wajahnya, salam dan cium tangannya. Cuma saya tidak sempat untuk memeluknya dengan erat seperti kebiasaan,' katanya ketika ditemui pemberita di Kampung Bukit Lanchong, Shah
Alam.

Haliza memberitahu, soal dirinya dan anak-anak selepas ini, dia bersyukur kerana semuanya telah terlatih untuk hidup berdikari. 'Allahyarham banyak menghabiskan masa dengan aktiviti dakwah dan nasyid.'Tahun ini, dua anak kami akan menjalani peperiksaan penting iaitu Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Insya-Allah kami akan tabah jalani hidup selepas ini," jelasnya.

Sementara itu, seorang anggota Rabbani, Mohd. Asri Ubaidullah ketika ditemui memberitahu, sebelum memulakan latihan, Allahyarham batuk dan wajahnya pucat.

Bagi meredakan batuk, Allahyarham sempat minum air limau dan madu. Bagaimanapun, Allahyarham muntah-muntah sebelum bertolak ke Angkasapuri.Walaupun kurang sihat, Allahyarham tetap mahu meneruskan latihan,'' katanya ketika ditemui di Hospital Pantai.

Selain anggota Rabbani, pekarangan Hospital Pantai dipenuhi hampir 100 kenalan dan keluarga terdekat Allahyarham termasuk Nash, Yasin Sulaiman, Amy Search, Mas Omar, Nazrey Johani, Ramli MS, Ali Mamak, Hafiz Hamidun, Ina Naim dan suaminya, Suhaimi.

Sementara itu, Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Ibrahim Yahaya yang ditemui di Hospital Pantai memberitahu, ketika kejadian, dia melihat pelbagai usaha telah dilakukan oleh anggota Rabbani bagi menyelamatkan Allahyarham.

Katanya, biarpun keadaan cemas, pelancaran program Syahadah tetap diteruskan.

'Secara peribadi, saya sifatkan ini sebagai satu kehilangan besar buat industri nasyid kontemporari. Memang sukar mencari bakat sepertinya,' kata Ibrahim.

Asri yang dilahirkan pada 3 Ogos 1969 di Klang, Selangor memulakan penglibatan bersama kumpulan Rabbani pada 1 Mac 1997. Sebelum Rabbani, kumpulan tersebut dikenali sebagai kumpulan Nada Murni.

Selama 12 tahun memperjuangkan irama nasyid, Rabbani telah menghasilkan sebanyak 19 buah album termasuk ARAH (1998), Muhammad Ya Habibi (1999), Pergi Tak Kembali (1999), Intifada (2000), Iqrar - 1421 (2001), Yalla Beena (2004) dan Nostalgia Nada Murni (2008).

Bersama Rabbani, pelbagai kejayaan diperoleh oleh Allahyarham antaranya memenangi Anugerah Industri Muzik (AIM) 2001 bagi kategori Album Nasyid Terbaik, Vokal Berkumpulan Terbaik Dalam Album, Album Terbaik 2001 kesemuanya menerusi album Iqrar - 1421.

Khamis Ogos 13, 2009

4. Jenazah Ustaz Asri Rabbani selamat dikebumikan
Oleh KEITH JONATHAN DEUNTZER dan SHAHRIL ADZRIN

Jenazah Ustaz Asri akan dikebumikan selepas Maghrib hari ini di Tanah Perkuburan Islam, Seksyen 21, Shah Alam. -foto The Star oleh AZMAN GHANI

SHAH ALAM: Jenazah Ustaz Asri telah selamat dikebumikan pada jam 9.00 malam ini di Tanah Perkuburan Islam, Seksyen 21. Sebelum itu, jenazah telah dibawa ke rumahnya di Jalan Ikan Keli, Kampung Bukit Lanchong, di sini.

Vokalis kumpulan nasyid Rabbani, Ustaz Mohd Asri Ibrahim, 40, disahkan meninggal dunia kira-kira pukul 10.30 pagi tadi akibat serangan jantung ketika dalam perjalanan ke Hospital Pantai, Bangsar. Antara rakan-rakan dan kaum keluarga yang hadir bagi memberikan penghormatan terakhir kepada arwah Asri.

Menurut salah seorang anggota Rabbani, Mohd. Asri Baidul @ Ubaidullah, arwah jatuh pengsan semasa raptai dalam sidang media program 'Syahadah' di Angkasapuri, Radio Televisyen Malaysia (RTM) kira-kira pukul 10 pagi tadi. Balu arwah, Haliza Shahadan hadir di hospital beserta dengan beberapa rakan artis seperti penyanyi Nash, Yasin Sulaiman dan Mas Omar.

Suasana sedih menyelubungi rumah arwah di Kampung Bukit Lanchong, Shah Alam.

Selain itu, lebih 100 orang melibatkan rakan terdekat dan ahli keluarga arwah turut hadir bagi memberikan penghormatan terakhir kepada arwah.

Dua hari lalu, Asri bersama anggota Rabbani yang lain menghadiri majlis sidang media dan memeterai satu lagi perjanjian kerjasama bersama Hotel Singgahsana untuk terus membuat persembahan di hotel tersebut sepanjang bulan ramadan yang bakal tiba nanti.

Rabbani akan mengadakan persembahan sepanjang ramadan di Hotel Singgahsana sambil menghiburkan para pengunjung yang hadir serta menikmati hidangan yang bertemakan 'Citarasa Ramadan 1 Malaysia' bermula 1 Ramadan nanti.

Rabbani telah bekerjasama dengan Hotel Singgahsana selama 18 tahun dan sejak itu Rabbani telah menghiburkan para pengunjung hotel tersebut yang datang untuk berbuka puasa dengan persembahan 'live' mereka.

Tinggal kenangan..Asri (dua dari kiri, bawah) ketika bersama anggota Rabbani yang lain pada dua hari lalu ketika majlis sidang media dan memeterai satu lagi perjanjian kerjasama bersama Hotel Singgahsana untuk terus membuat persembahan di hotel tersebut sepanjang bulan ramadan yang bakal tiba nanti. -foto The Star

Dalam sidang media itu, Asri berkata mengadakan persembahan di Hotel Singgahsana merupakan satu ibadah bagi dirinya.

Amy Search juga hadir sebagai penyanyi yang pernah berduet dengan arwah.

"Saya rasa ibadah puasa saya tidak lengkap jika tidak mengadakan persembahan di hotel ini. Orang kata bulan puasa kalau boleh kurangkan bekerja, banyakkan ibadah, tetapi pada saya ini merupakan ibadah saya," katanya.

Asri dilahirkan pada 3 Ogos 1969 di Klang, Selangor.

Selain seorang balu, Haliza, 38, arwah turut meninggalkan enam orang anak iaitu Mohd Nasimudin, 15, Mohd Fathi, 14, Nur Atikah, 12, Mohd Ilhan, 10, Sufiyah Munawarah, 6, dan Hamdi Rabbani, 4. Asri menyertai kumpulan nasyid terkenal itu sejak ia ditubuhkan secara rasmi pada 1 Mac 1997 dengan dianggotai oleh sembilan orang termasuknya.

Mas Omar turut hadir.

Sebelum Rabbani, kumpulan itu dikenali sebagai Nada Murni yang ditubuhkan sekitar tahun 80-an. Asri juga pernah menyanyi secara duet dengan beberapa penyanyi terkenal seperti Mawi menerusi lagu 'Saksi' dan 'Mentari Merah Di Ufuk Timur' nyanyian bersama Amy Search. Kehilangan Asri kini bermakna hilanglah tunjang Rabbani memandangkan arwah banyak menyumbangkan kemajuan prestasi sekaligus memberikan kejayaan kepada Rabbani dan industri muzik nasyid.

Atas kejayaan itu, maka tidak hairanlah jika Rabbani dijulang sebagai Penyanyi/Artis Nasyid Popular di Anugerah Bintang Popular (ABP) selama lapan tahun berturut-turut.

Yasin antara artis yang hadir.

Tidak kurang juga anugerah yang dicapai di Anugerah Industri Muzik (AIM) seperti Album Nasyid Terbaik 2001 (Iqrar - 1421), Vokal Berkumpulan Terbaik Dalam Album 2001 (Iqrar-1421), Album Terbaik 2001 (Iqrar-1421), Album Nasyid Terbaik 2002 (Intifada), Album Nasyid Terbaik 2003 (Qiblat) serta Album Nasyid Terbaik 2009 (Nostalgia Nada Murni) dan Lagu Nasyid Terbaik 2009 (Bila Nur Melimpah Di Hati).

Revolusi muzik nasyid yang dilalui Rabbani selama berjuang dalam industri hiburan seringkali mencetus pelbagai perdebatan. Ada yang berpendapat, lagu-lagu nasyid nyanyian Rabbani tersasar daripada landasan muzik nasyid yang sedia ada.

Sebelum ini, kumpulan ini pernah merakamkan lagu Pergi Tak Kembali ciptaan KRU berteraskan genre pop yang mendakwa Rabbani seperti meminggirkan objektif utama lagu nasyid.

Antara anggota kumpulan Raihan yang hadir melawat jenazah Asri.

Namun,kemunculan Rabbani yang turut dianggotai oleh Mohd. Asri Baidul @ Ubaidullah, Azadan Abdul Aziz, Muhammad Luqman Abd Aziz, Muhammad Rithauddeen Yaakob, Mohamad Afandi Shahbudin, Ahmad Shafie, Nazrul Azhar Tamrin dan Zulkiflee Azman ini tampil dengan konsep yang tersendiri.

Dalam tempoh lebih 12 tahun berada dalam industri ini, Rabbani telah menghasilkan 19 buah album seperti 'ARAH Dari Mana… Ke Mana…' (1997), 'Pergi Tak Kembali' (1999), 'Intifada' (2000), 'Yalla Beena' (2004) dan yang terbaru, 'Nostalgia Nada Murni'.

Bermula dengan berkonsepkan nasyid klasik, melalui irama-irama yang dipetik dari Timur Tengah, Afrika dan Andalusia, kemudian diadun dan diolah mengikut citarasa yang sesuai dengan era yang terkini. Juga dipersembahkan bersesuaian dengan citarasa remaja.

Disamping itu ditampilkan dengan adunan muzik ala melayu timur dan digabungkan dengan adunan muzik timur tengah. Dan kini Rabbani muncul pula dengan konsep yang lebih global dalam bidang muzik tanpa mengurangkan kualiti mesej yang akan disampaikan dengan menampilkan world music didalam lagu-lagu terbarunya.

Ini adalah untuk menjadikan irama nasyid ini akan terus segar dari semasa ke semasa dan terus diminati oleh semua golongan tanpa mengira had bangsa dan negara.

Bagaimanapun dalam menyampaikan irama nasyid ini mesej adalah yang paling utama sekali dengan berpersepsikan bentuk nasihat, dakwah dan panduan. Sekurang-kurangnya sedikit demi sedikit pendidikan secara tidak langsung itu berjaya masuk ke ruang fikiran sambil berhibur. Lantaran itu juga boleh mendorong sikap kita ke arah kebaikan.

Menerusi AIM juga, Rabbani pernah memenangi Album Nasyid Terbaik 2002 (Intifada), Album Nasyid Terbaik 2003 (Qiblat) serta Album Nasyid Terbaik 2009 (Nostalgia Nada Murni) serta Lagu Nasyid terbaik 2009 (Bila Nur Melimpah Di Hati).

Rabbani juga pernah memenangi Artis Nasyid Popular sebanyak lapan kali di Anugerah Bintang Popular (ABP) Berita Harian.



------------------------------------------------------------------------------------
4. http://lydecker86.wordpress.com/2009/08/13/ustaz-asri-selamat-dikebumikan/


Alhamdulillah, saya berkesempatan menziarahi jenazah Ustaz Asri, untuk kali terakhir. Walau terpaksa ponteng final touch untuk ke Kampung Orang Asli Teji & Abu esok. Walau tidak sempat untuk menatap wajahnya untuk kali terakhir, namun saya bersyukur, sempat juga saya menghadiri pengkebumian beliau.

Tiba saja saya di Tanah Perkuburan seksyen 21, Shah Alam, sejurus selepas Isya’, ternampak kelibat orang ramai. Masya Allah, orang ramai menghadiri majlis pengkebumian beliau.

Setibanya di tanah perkuburan, jenazah sudah siap dikebumikan, dan doa baru dibacakan. Ya Allah, ampunkanlah segala dosa Ustaz Asri, dan dosa-dosa kami.
Sebak melihat isteri beliau dan anak-anak yang masih berpakaian sekolah. Usai bacaan doa, sedikit ucapan dari seseorang yang saya tidak kenali. Kemudian, Azadan menarik nafas dalam-dalam, menyambung ucapan, berterima kasih. Kelihatan beberapa anggota Rabbani yang lain. Menahan sebak didada.

Takziah kepada isteri, anak-anak dan keluarga beliau, serta para anggota Rabbani yang lain. Yang pergi tetap pergi, pergi meneruskan hidup dialam yang satu lagi.
Usai bersalaman dengan isteri arwah, saya merenung anak-anaknya dari kejauhan. Muadz kelihatan memeluk seorang dari anaknya

Dari satu blog yang saya baca, mengenai Ustaz Asri:
” Saya melihat sesosok tubuh yang baring telah siap dikafankan. Kain putih yang bersih dengan tangan yang diletakakan dibadan.
Saya menatap wajah sahabat saya ini. Wajahnya bersih, tersenyum. Saya membacakan fatihah kepadanya. Perlahan-lahan saya menghampiri jenazahnya, saya cium dahinya yang bersih ini. Biasanya dahi ini akan ditemankan dengan kopiah beliau.
Saya menghampiri telinga beliau, saya bisikan. “aku saksikan, bahawa engkau telah banyak berjuang untuk agama”

Tiba-tiba saya menjadi sebak. Pada ketika itu air mata saya berlinang. Saya cuba menahannya tetapi saya tidak mampu. Saya menundukkan kepala saya, mengesat air mata yang mengalir di kelopak. Saya cium dahinya untuk kali kedua. Kali ini saya pegang bahu beliau, saya ucapakan lagi padanya:-
“Sahabat, selamat berehat”.

Dikatakan, sebelum beliau meninggal, beliau sempta meminta senaskhah al-Quran. MasyaAllah!


Dan di blog Abg Razin MESTICA juga.
Terima kasih kepada yang memandu arah, Abai Hijjaz yang ketika itu berada di Kelantan dan juga Muaz HME. Di antara yang saya temui, Abg Razin Mestica, Inteam [Salah seorang dari mereka kelihatan menitiskan air mata ketika jenazah selamat dikebumikan], dan ramai lagi, datang untuk pertemuan terakhir di dunia dengan Ustaz Asri. Semoga roh Ustaz Asri dicucuri rahmat Allah SWT.. Ameen~ Ustaz, terima kasih atas segalanya.

Share:

Demontrasi Gabungan Memansuhkan ISA

Sabtu 1 Ogos 2009, ibukota Kuala Lumpur dikatakan sesak lantaran penganjuran satu demontrasi anjuran Gerakan Memansuhkan ISA ( GMI ). Nama aje GMI, tetapi rasanya yang dominan dalam perhimpunan tersebut ialah parti politik pembangkang. Isu yang timbul dan diperbesar-besarkan ialah kesusahan orang ramai akibat kesesakan serta kedai-kedai ditutup sehingga dikatakan melumpuhkan operasi. Akibatnya mereka yang terkena mahu mengambil tindakan menyaman dan menuntut gantirugi.

Persoalannya sama ada ISA hendak dimansuh atau direvamp ? Kenapa pula hendak revamp sedangkan ada akta atau peruntukan undang-undang selainnya sekarang boleh digunakan untuk mengambil sebarang tindakan yang bersesuaian demi keselamatan negara. Intipati utama dalam ISA ialah penahanan tanpa bicara dan tanpa di bawa ke muka pengadilan.


Ini yang menjadi perkara utama bantahan sehingga seolah-olah dipergunakan oleh pemerintah untuk sama ada mempertahankan diri atau parti pemerintah, tetapi berselindung atas nama keselamatan Negara. Kekadang tu tuduhan yang kita dengar macam tidak logik tetapi akhirnya dibebaskan dan tidak tahu sama ada benar atau tidak tuduhan yang dilemparkan sebelum ini.

Demontrasi GMI pada hari itu boleh menyedarkan kepada penggubal undang-undang dan orang awam ( pengundi ) bahawa penahanan tanpa bicara ISA itu perlu dimansuhkan kerana setiap dakwaan perlu dibuktikan di mahkamah. Ini bagi memberi ruang untuk orang yang didakwa membela dirinya dan bagi mengelakkan penganiayaan. Tambahan pihak kerajaan berkali-kali membuat kenyataan akan dan sedang mengkaji semula ISA. So demontrasi itu setidak-tidaknya membuktikan kehendak rakyat. Memang ramai MP dalam parlimen dari pembangkang. Memang musyawarah satu kaedah kepada penyelesaian, tapi kalau bermesyuarat dan meeting sana sini tak sudah-sudah ngabiskan boreh aje ?

Nampaknya polis dilihat bertindak keras terhadap rakyat yang dikatakan hanya berhimpun dan berjalan secara aman. Orang ramai hanya mahu meluahkan perasaan tentang buruknya ISA yang perlu dimansuhkan secepat mungkin. Mereka kita tidak membawa senjata, mereka hanya membawa anak-anak untuk menyedarkan warga kecil betapa kejamnya ISA. Lelaki, perempuan, tua dan muda, pelbagai kaum, bermacam agama, semuanya berhimpun secara aman di ibu kota. Hak untuk berhimpun secara aman adalah hak asasi rakyat. Semburan dan gas pemedih mata sekali lagi digunakan.


Ada juga yang mempersoalkan, ramai yang ditangkap terdiri daripada Melayu dan berkopiah. Ini dikatakan agak memalukan. Betulkah begitu ? Mereka cuma berarak ke istana untuk menyampaikan pandangan mereka kepada sultan yang memerintah. Yang memalukan jika orang yang berkopiah lepak kat kedai nombor ekor, tempat dangdut dan sebagainya. Mengaku islam tapi jadi Pengarah atau Ahli Lembaga Pengarah syarikat judi dan arak ?

Aku rasa kalau setakat berarak dari Masjid Negara ke Istana Negara, tu suatu yang mudah dan tidak perlu dibuat sekatan jalanraya sana dan sini. Sekatan jalan raya pun gagal untuk menggagalkan demontrasi. So tak payah buat sekatan yang menjadi punca kepada kesesakan jalan raya. Orang Malaysia masih berbudi bahasa dan berakhlak mulia dan tidak boleh digambarkan bahawa demontarsi aje, ada keganasan seperti yang berlaku di sesetengah Negara luar. Malah kalau tiada sekatan dan provokasi, orang yang datang tu boleh memberikan pulangan baik kepada peniaga lantaran kebanjiran pulohan ribu manusia dari seluruh Malaysia.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah