Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Doakan Selamat Mengerjakan Umrah

Gambar semasa di KLIA bersama rombongan menghantar. Cabaran mengerjakan umrah bermula. Namun doakan agar kami selamat sampai, dipermudahkan urusan di sana serta diterima doa dan amalan.
Share:

Utusan Bukan Lagi Pemangkin Fikiran Rakyat ?

Pendedahan bekas wartawan kanan Utusan Malaysia ( Utusan ), Sdra Hata Wahari bahawa agenda Utusan ditetapkan oleh Biro Politik Umno yang dipimpin Presidennya, yang juga PM agak mengejutkanku. Aku juga pasti ia juga mengejutkan pelbagai pihak. Maknanya agenda Utusan juga agenda Umno dan apakah juga bermakna Utusan sebagai lidah rasmi Umno ? Ini tentunya akan menjadi punca ramai yang mula tawar hati dengan Utusan, yang mengakibatkan kurangnya pembaca dan seterusnya jualan akhbar Utusan akan semakin jatuh.

Ini berbeza dengan Harakah, Suara Keadilan dan terbitan parti pembangkang lain yang memang terang-terang ‘Untuk Ahli-Ahli Sahaja’ ( walaupun dijual secara terbuka ) dan diketahui umum sebagai lidah rasmi parti politik berkenaan. Usah marah dengan mereka dan dijadikan alasan untuk Utusan menghalalkan tindakan mereka.

Rasanya macam tidak ada penafian daripada Utusan, sebaliknya Pemuda Umno dan Perkasa mengemukakan memorandum dalam mempertahankan Utusan. Entah apa yang dipertahankan, aku sendiri pun kurang jelas. Sama ada mempertahankan segala tindakan Utusan, mempertahankan Utusan daripada bungkus tutup kilang atau mempertahankan daripada sesiapa yang hendak menggugat Utusan.

Memang tidak dapat dinafikan, media arus perdana di Malaysia selama ini umumnya tidak banyak memberikan ruang positif kepada parti pembangkang. Sebaliknya berita yang memberikan imej buruk dan negatif sahaja. Pada 1 Mac 2011, Ketua Pengarang Utusan, Datuk Aziz Ishak sendiri telah mengakui bahawa peranan Utusan adalah untuk menyokong Umno dan BN.

Persoalannya kini, sejauh mana penetapan agenda Utusan ditentukan oleh Biro Politik Umno pimpinan PM ? Apakah secara langsung atau tidak langsung ? Sejauhmana sokongan terhadap Umno dan BN ? Ini kerana sejak akhir ini terdapat pelbagai pandangan dan perspektif daripada Utusan yang agak mengelirukan. Apakah itu juga pandangan Umno ? Bagaimana pula dengan isu-isu politik lain yang begitu digarap dalam akhbar Utusan.

Mengapa Hatta Dipecat ?
Rupanya kisah ini dah lama. Hata yang juga Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan ( NUJ ), merupakan telah Wartawan Kanan Utusan yang telah digantung kerja sejak Januari 2011. Beliau sering mengutarakan pandangan yang lantang berhubung isu pemilikan akhbar Utusan, kejatuhan edaran akhbar dan ‘kelemahan’ dalam kepengarangan akhbar berkenaan.

Pada 14 April lalu, panel siasatan dalaman Kumpulan Utusan mendapati Hata bersalah atas tuduhan memburuk-burukkan nama syarikat melalui laporan yang disiarkan beberapa media tempatan. Belia juga dikatakan secara berani mengkritik tindakan Utusan sendiri yang sengaja mengapi-apikan sentimen perkauman melalui penerbitannya dan mengambil pendirian yang berat sebelah terhadap Umno di dalam laporan politiknya.

Gagasan 1Malaysia Vs 1Bumi, 1Melayu
Antaranya slogan 1Bumi 1Melayu. Apakah maksudnya kini ? Tidakkah ianya bertentangan dengan keazaman yang diutarakan oleh PM dalam memperkenalkan 1Malaysia. Malah dalam Forum Kempimpinan Asean bebaru ini, PM mengutarakan idea 1Asean pula.

Ini benar-benar mengelirukan rakyat ? Atau aku sahaja yang terkeliru, orang lain semua ok ? Apakah 1Bumi, 1Melayu serta 1Malaysia sekadar slogan retorik untuk kepentingan dalam menarik semula sokongan orang ramai terhadap Umno dan BN, khususnya setelah melihat rentetan kemenangan BN dalam beberapa Pilihanraya Kecil lalu ? Apa yang dibimbangi, ini meningkatkan tanggapan orang ramai betapa PM bersikap bermuka-muka dan ini boleh menghilangkan kepercayaan rakyat terhadap beliau dan terhadap tindakan kerajaan pimpinannya.

Isu ‘Kristian Agama Rasmi’
Kegelisahan rakyat timbul lagi apabila isu Kristian Agam Rasmi cuba dicetuskan dan digarap dengan meluas oleh Utusan yang mungkin mempunyai agenda bagi menimbulkan kebencian ramai terhadap Pakatan Rakyat, khusunya DAP.

Isu ini mungkin agak sensitif sehingga Pengerusi Perkasa hendak melancarkan Jihad menentang gerakan untuk menjadikan Keristian sebagai Agama Rasmi Persekutuan. Penafian daripada parti yang dituduh menjadi dalang tidak mendapat tempat, sebaliknya terus diutarakan penemuan-penemuan apa yang dikatakan sebagai bukti oleh pihak Polis untuk melakukan siasatan.

PM akhirnya muncul sebagai hero apabila mengadakan perbincangan dengan majlis tertinggi Gereja Keristian peringkat nasional yang sekaligus dikatakan meredakan suasana yang timbul atau segaja ditumbulkan.

Utusan Menjadi Kebal
Walaupun apapun isu, sentimen, berita dan pelbagai rencana dibangkitkan dalam Utusan, pastinya tidak akan ada tindakan daripada Kementerian Dalam Negeri ( KDN ) yang mengeluarkan permit penerbitannya. Utusan akan menjadi kebal. Utusan boleh kata apa sahaja dan Biro Politik Umno yang kebetulan dianggotai beberapa menteri kabinet, pasti akan mempertahankan tindakan Utusan.

Ketua Pengarang Kumpulan Utusan dilaporkan telah dipanggil dan diberikan surat teguran oleh KDN berikutan penyiaran berita bertajuk “Kristian Agama Rasmi?” pada 7 Mei lalu. Tindakan itu dikatakan dibuat selepas mendapati penyiaran berita itu menggemparkan fikiran orang ramai. Bagaimana hasil pertemuan tersebut ?

Utusan Porno ?
Berita dan liputan perbicaraan Ketua Pembangkang mendapat liputan yang begitu meluas tanpa selindung, siap dengan gambarnya seklai. Mungkin nak menjelaskan dengan sejelas-sejelasnya supaya orang ramai menjadi jelas. Akibatnya pembaca yang terdiri daripada pelbagai golongan dan lapisan umur yang pada mulanya atas dorongan ingin mengetahui, menjadi muak dan geli gelemang nak membacanya.

Ini ditambah dengan kisah video porno yang juga kononnya dikaitkan dengan hubungan seks Ketua Pembangkang dengan seorang pelacur warga Cina. Saban hari dipaparkan, khususnya menjelang pilihanraya DUN Sarawak. Memang kebenarannya hanya Allah dan mereka yang terlibat dalam video tersebut saja yang tahu. Kalau satu ketika dahulu hal ini dikira tersangat janggal dengan budaya kita, nampaknya Utusan menjadi pelopor mempopularkannya.

Pemangkin Fikiran Rakyat ?
Utusan mungkin boleh dianggap tidak lagi melambangkan pemikiran dan kemahuan masyarakat Malaysia. Tagline Pemangkin Fikiran Rakyat seperti sudah tidak boleh digunapakai lagi. Utusan seperti hanya melambangkan mentaliti dan kemahuan pimpinan Umno yang sedang berkira-kira dalam mendepani Pilihan Raya Umum Ke-13 yang akan datang.

Yang pastinya, pihak pembangkang dan para penyokongnya akan terus meningkatkan pemboikotan terhadap Utusan. Utusan bukan lagi akhbar media arus perdana, ia adalah tabloid lidah rasmi Umno. Kerajaan negeri Pulau Pinang umpamanya, telah melarang wartawan Utusan untuk masuk membuat liputan dalam persidangan Dewan Undangan Negeri baru-baru ini.

Apakah nasib Utusan selepas ini ?

Share:

Ke Zoo Negara Malaysia

Zoo Negara Malaysia terletak di Ulu Klang. Zoo ini kini diuruskan oleh sebuah badan bukan kerajaan iaitu Malaysian Zoological Society yang ditubuhkan khusus bagi mentadbir zoo pertama Malaysia. Zoo Negara dibuka dengan rasminya pada 14 November 1963 oleh PM Malaysia yang pertama. Kini Zoo Negara dikatakan mempunyai lebih daripada 5,000 jenis haiwan dari sekitar 500 spesies mamalia, burung, reptilia, amfibia dan ikan. Pada tahun 2007, Zoo Negara menerima sijil MS ISO 9001:2000. Terpampang merata, tagline visi Zoo Negara iaitu 'towards a world class zoo'.

Zoo Negara merangkumi keluasan 110 ekar tanah dan merupakan yang yang terbesar di Malaysia. Walaupun dikelilingi dengan pelbagai pembangunan perumahan dan kawasan komersial, Zoo Negara tetap menampilkan keistimewaannya. Pernah beberapa kali hendak dipindahkan lokasinya ke tempat lain, namun nampaknya masih kekal di situ lagi.

Aku tidak ingat bila kali terakhir aku ke sana. Mungkin sekitar 1995- 1999. Bebaru ini pun tanpa dijangka, singgah sebentar. Mudah nak sampai, ikut aje MRR2. Dulu tiketnya rasa macam murah sahaja. Tapi terkejut bebaru ini dengan rega tikettnya. Since dah sampai muka pintu masuk, bayor ajelah.

Zoo Negara kini menonjolkan konsep zoo terbuka dengan 90% haiwan ditempatkan di kandang terbuka yang luas dengan hiasan laman yang bersesuaian dengan persekitaran asalnya. Memang jauh berubah dan agak menarik juga susunan haiwan dan konsepnya.

Seolah-seolah diwujudkan kompleks tertentu haiwan seperti Burung, Ape Centre, Kompleks Beruang selain binaan lama yang turut menempatkan harimau, zirafah dan gajah. Ini memberikan pengalaman menarik bagi pengunjung.

Berdasarkan perubahan serta beberapa pengubahsuaian yang sedang dilakukan, memang pihak pengurusan bersungguh dalam merubah serta memastikan tercapainya visi menjadikan Zoo Negara bertaraf dunia. Tak tahulah apa ciri world class tu.

Masa aku datang ke sana, hujan lebat tetiba turun. Lama pulak tu. Dalam keadaan yang basah dan gerimis sesekal-sekala, terasa agak kurang selesa. Sebab dah bayar tiket mahal, terasa rugi pulak tak teruskan kunjungan. Itupun rasanya banyak kawasan yang tidak sempat dikunjungi.

Panggung persembahan serta pertunjukan haiwan juga nampaknya telah jauh berubah berbanding dengan apa yang pernah aku pergi dahulu. Kini boleh menempatkan lebih ramai penonton.

Rasanya sekurang-kurangnya 3-4 jam diperlukan jika nak round seluruh Zoo Negara. Terasa dah lewat petang, tak sempat nak masuk akuarium. Terasa penat pun ada. Cuma nampak daripada luar, kolam yang dipenuhi dengan pelbagai ikan yang besar-besar. Peguin pun nampak 'ramai' di sebelahnya.

Klik Untuk Lagi Gambar
Share:

Khutbah : Mengingati Peristiwa Nakbah

Bebaru ni aku ada memerima satu emel daripada rakanku yang merupakan cadangan teks khutbah mengimbas kembali suatu peristiwa yang mungkin jarang orang Islam khususnya ambil kisah. Sekadar untuk renungan dan peringatan diri, aku abadikan dalam blog ini. Walaupun mungkin terlewat sedikit dan agak panjang, kenalah baca dengan sabar dan pelan-pelan. Gambar yang disertakaan adalah sebagai hiasan, tetapi yang berkaitan dengan peristiwa Nakbah.

Hari ini khatib hendak membawa perhatian sidang Jumaat kepada satu peristiwa besar yang menimpa umat ini pada abad yang lalu. Persitiwa tersebut dikenali sebagi Nakbah yang membawa maksud malapetaka besar. Secara rasminya kemuncak peristiwa Nakbah berlaku pada 15 Mei 1948. Pada petang 14 Mei 1948 bendera Union Jack diturunkan di Palestin dan sebagai gantinya berkibarlah bendera 'The Star of David' dan pada keesokkan harinya iaitu pada 15 Mei 1948 negara haram israel diistiharkan oleh Perdana Menterinya yang pertama David Ben Gurion.

Kenapa peristiwa Nakbah yang kini sudah memasuki ulang tahun ke 63 ini wajar mendapat perhatian kita sebagai umat Islam. Sebabnya ialah kerana inilah tragedi kemanusiaan terburuk abad lalu yang direstui oleh masyarakat antarabangsa. Tragedi ini bukan sahaja dirancang oleh pertubuhan Zionis antarabangsa bahkan mendapat kelulusan rasmi dari kuasa-kuasa barat dan penaja kepada PBB iaitu British dan Amerika Syarikat.

Tragedi Nakbah menyaksikan 800,000 rakyat Palestin diusir dari rumah-rumah dan tanah air mereka dan duduk di khemah-khemah pelarian sehingga hari ini. Jumlah mereka kini sudah mencecah lebih dari 5 juta orang dan sehingga kini mereka tidak mendapat sebarang pembelaan termasuklah dari negara-negara umat Islam.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.

Jika ada di kalangan kita merasakan tragedi Nakbah ini tiada kena mengena dengan diri kita, maka ada sesuatu yang tidak kena dengan pandangan hidup kita sebagai seorang muslim. Apakah asas kepada perkara ini?

Yang pertama inilah akibat dari leburnya konsep ummah dan digantikan dengan konsep negara bangsa 'nation state' yang dipaksakan oleh penjajahan ratusan tahun ke atas umat Islam. Umat ini diiktiraf oleh Al-Quran sebagai umat yang satu. Firman Allah SWT dalam Surah al-Anbiya ayat 92 'Sesungguhnya kamu ini adalah umat yang satu dan Aku adalah Tuhanmu, maka hendaklah engkau menyembah akan Daku'.

Di tempat yang lain Allah berfirman 'Sesungguhnya kamu adalah umat yang satu dan Aku adalah Tuhanmu, maka hendaklah engkau bertaqwa kepada Ku".( Surah al-Mukminun : 52 )

Oleh kerana begitu mendalamnya konsep 'nation states' yang diperkenalkan oleh penjajah maka kita pada hari ini tidak lagi menganggap umat Islam di luar dari batas sempadan antarabangsa sebagai saudara yang wajib dibela dan dipertahankan. Bahkan kadang-kadang timbul pula sentimen merendah-rendahkan muslim di negara lain atau dari bangsa lain.

Oleh kerana robohnya konsep umat ini, kesatuan umat Islam berjaya dipecahkan dan sememangnya itulah yang menjadi hasrat musuh-musuh Islam. Musuh Islam amat menyedari asas kepada kekuatan umat Islam bukan kekuatan ekonomi atau hasil mahsulnya tetapi kekuatan persaudaraan yang terbina di atas asas aqidah yang kukuh.

Apabila aqidah berjaya dihakis dari jatidiri umat Islam, tidak ada lagi sisa kekuatan ukhuwah yang terbina di atasnya. Akhirnya mudahlah wilayah umat Islam dijajah satu persatu. Bahkan 'legacy' penjajahan itu berterusan apabila mereka melakarkan sempadan-sempadan politik yang palsu sehingga wujudlah 50 negara Islam yg merdeka dan 19 negara lain yang bergabung bersama wilayah bukan Islam. Negara-negara Islam ini hanya dipisahkan oleh garisan lurus yang dilukis dengan pembaris seperti halnya Mesir dan Sudan, Libya, Tunisia, Maghribi, Mauritania, Chad, Somalia, Ethopia dan Eritrea.

Seperti halnya Jordan, Syria, Iraq dan bahkan Palestin. Seperti juga halnya Malaysia dan Indonesia yang dipisahkan di peringkat awal lagi oleh satu garisan lurus yang merentas Selat Melaka pada tahun 1824 hasil persetujuan British dan Belanda. Justeru negara Islam yang jumlahnya 69 buah dan menempatkan 1.6 billion umat Islam tidak mampu membela saudara seagamanya di Palestin. Hakikatnya Palestin di kelilingi oleh negara-negara Arab-Islam yang kaya raya dengan hasil petroluemnya tetapi seolah-olah mandul tidak dapat berbuat apa-apa.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.

Ketidakpedulian umat Islam terhadap saudaranya di Palestin lebih parah dari sekadar kegagalan memenuhi tuntutan ukhuwah. Sebabnya ialah bumi Palestin bukan sekadar satu dari wilayah umat Islam yang dikuasai oleh musuh, tetapi lebih penting dari itu ia adalah tanah suci umat Islam. Mungkin umat Islam terlupa bahawa kita punya tiga tanah suci dan bukan dua.

Di samping Makkatul mukarramah dan Madinatul munawarah, kita punya tanah suci yang ketiga iaitu BaitulMaqdis di mana terletaknya masjid al Aqsa. Ia menjadi transit atau tempat persinggahan Nabi Muhammad SAW dalam peristiwa Isra dan Mikraj. Ia mengisyaratkan Baitul Maqdis mempunyai makna yang cukup besar bagi Rasulullah SAW dan bagi umat Islam. Di samping itu masjid al Aqsa itu sendiri mempunyai pelbagai kelebihan berdasarkan hadis-hadis yang berkaitan. Bersembahyang di masjid al Aqsa menjanjikan pahala sehingga lima ratus kali lipat berbanding bersembahyang di tempat yang lain.

Solat di Masjidil Haram adalah sama dengan 100,000 kali solat (ditempat lain), dan solat di masjid ku (di Madinah) adalah sama dengan solat 1000 kali, dan solat di Baitul Maqdis adalah sama dengan 500 kali solat. (Riwayat at-Tabarani).

Masjid al Aqsa juga merupakan kiblat pertama umat Islam sebagaimana yang dinyatakan berikut, Al-Hazimi mengemukakan satu riwayat daripada al-Barra' bin `Azib: Daripada al-Barra' bin `Azib bahawa perkara yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. apabila sampai di Madinah ialah menemui datuk neneknya dari kalangan Ansar dan baginda bersembahyang mengadap ke arah Baitul Maqdis selama 16 bulan atau 17 bulan.

Rasulullah SAW juga menganjurkan agar umat Islam menziarahi masjid al Aqsa dan bersama dalam menguruskannya. Abdullah ibn umar bertanya pada Rasulullah SAW "Ya Rasulullah, terangkan kpd kami hukum menziarahi BaitulMaqdis. "Jawab Rasulullah SAW, Ziarah dan solatlah di sana. Sekiranya tidak mungkin (ziarah dan solat) maka kirimkanlah minyak untuk lampu-lampu (bagi menerangi masjid) – Sahih Bukhari

Jika membiayai pengurusan masjid manjadi tanggungjawab seluruh umat Islam apatah lagi tanggungjawab untuk membebaskannya dari penaklukan dan cengkaman musuh. Lantaran itu Sy Umar al Kahttab RA telah mengistiharkan Baitul Maqdis yang melengkari masjid al Aqsa sebagai tanah wakaf umat Islam yang wajib dipertahankan sepanjang zaman sebaik sahaja menerima kunci kota tersebut setalh ianya dibuka dan dibebaskan dari cengkaman kerajaan Rom timur (Byzantium).

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.

Peristiwa Nakbah yang telah dirancang sejak tahun 1897, disususli dengan penaklukan British ke atas Palestin pada tahun 1917, direstui oleh Parlimen British melalui lobi yahudi yang mengizinkan bangsa Yahudi untuk memasuki Palestin sebagaimana yang termaktub dalam deklarasi Balfour 1917, dan pembahagian Palestin kepada negara Arab dan Yahudi oleh resolusi PBB 181 pada tahun 1947 dan pencerobohan pengganas-pengganas Yahudi yang merampas tanah air rakyat Palestin pada tahun 1948 sebenarnya adalah titik hitam kepada penderitaan yang berlanjutan sehingga kini. Pengistiharan negara haram Israel pada tahun 1948 telah membuka laluan kepada penaklukan seluruh bumi Palestin pada tahun 1967.

Pada tahun tersebut Baitul Maqdis timur di mana terletaknya masjid al aaqsa, Tebing Barat dan Semenanjung Gaza diduduki oleh Israel. Masjid Al-Aqsa terus dikepung dan dikuasai oleh yahudi zionis sehingga ke hari ini. Mereka telah melakukan pelbagai rancangan jahat untuk meruntuhkan masjid tersebut termasuklah dengan peristiwa pembakaran masjid pada 21 Ogos 1969 dan meletakkan bahan letupan di bawah binaan masjid. Di samping itu mereka juga menggali terowong di bawah masjid serta mendirikan kuil (synagogue) sementara di bawah permukaan masjid.

Kesemua peristiwa ini gagal untuk menggerakkan dhamir umat Islam untuk berjuang bersungguh-sungguh untuk membebaskan tanah sucinya sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Salahuddin al Ayubbi ketika Baitul Maqdis dikuasai oleh kaum salibiyyah.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.

Apa yang lebih mengecewakan lagi ialah sikap pemimpin-pemimpin negara umat Islam terhadap isu Palestin. Di saat ini ketika rakyat Palestin di Gaza menghadapi kepungan paling dahsyat sehingga sampai ke tahap membunuh, pemimpin negara-negara Islam diam membisu seribu bahasa. Rakyat Gaza berhadapan dengan sekatan bahan api, bekalan elektrik di potong, tidak ada barangan yang boleh di bawa masuk atau keluar, terputus bekalan ubat-ubatan, makanan dan keperluan asas yang lain, bahkan bekalan klorin untuk merawat air minuman juga dinafikan kepada mereka.

Hari ini pesakit-pesakit meninggal semata-mata kerana hospital tiada bekalan elektrik dan tidak dapat membekalkan ubat-ubat untuk peyakit kronik seperti pesakit buah pinggang, kencing manis dan kanser. Ini tidak termasuk rakyat Palestin yang dibunuh oleh tentera Israel yang melancarkan serangan demi serangan ke atas penduduk awam.

Bilangan orang awam yang terbunuh akibat serangan peluru berpandu dan bedilan meriam Israel untuk bulan April tahun ini sahaja telah mencecah puluhan orang, termasuk kanak-kanak dan orang tua yang tidak berdaya. Dalam keadaan yang begitu kritikal apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin negara umat Islam?

Walau bagaimanapun janji Allah itu benar. Tidak ada sesuatupun kehendak Allah yang bolih disekat. Kita menyaksikan hari ini bagaimana regim-regim negara Arab yang mengkhianati saudara-saudara seagama di Palestin ditumbangkan oleh rakyatnya satu persatu.

Regim Hosni Mubarak yang telah menindas rakyatnya selama lebih dari 30 tahun dan mewarisi satu pemerintahan yang melaksanakan dasar Amerika Syarikat dan melindungi Israel akhirnya dijatuhkan dengan penuh penghinaan. Kembalinya gerakan Ikhwan Muslimin yang telah memimpin umat Islam selama lebih 80 tahun di Mesir tetapi ditindas selama ini adalah berita yang amat menggembirakan umat Islam seluruh dunia.

Ikhwan Muslimin yang berada di barisan hadapan mempertahankan negara Palestin sejak perang 1948 insyaAllah akan kembali memimpin umat ini untuk mengembalikan baitul Maqdis dan Masjid al-Aqsa kepada umat ini.

Abu Hurairah menyampaikan dari Rasulullah SAW, “Sebahagian dari umatku tidak akan berhenti berjihad di pintu-pintu Dimashq (Damsyik) dan di pintu-pintu al-Quds (palestin) dan di sekelilingnya. Pengkhianatan dan pembelotan bagi sesiapa yang berkhianat tidak akan menyakiti mereka sedikitpun. Mereka akan tetap menang, mempertahan kebenaran sehingga saat datangnya kiamat”. Riwayat At-Tabarani

Allah SWT adalah adalah sebaik-baik perancang. ”Mereka merancang dan Allah merancang dan Allah adalah sebaik-baik perancang” Surah al-Imran ayat 54

Manusia tidak dapat mengatasi perancangan Allah. Turki adalah satu contoh yang amat jelas. Musuh-musuh Islam menjatuhkan Khilafah Uthmaniah dan meletakkan Mustafa Kamal Attatuk untuk menegakkan sistem pemerintahan sekular yang anti Islam. Mereka mahu memastikan khilafah Islam yang pernah menaungi dunia Islam ini tidak akan bangkit lagi.

Justeru apabila Israel berdiri pada tahun 1948, Turki adalah antara negara yang paling awal mengiktirafnya. Turki menjadi sekutu paling kuat Israel. Tetapi apa yang berlaku. Bibit-bibit tarbiyah imaniah yang disemai oleh Syeikh Badiuzaman Syed Nursi akhirnya melahirkan pemimpin-pemimpin islam yang kembali meletakkan asas-asas Islam dalam pemerintahan.

Dengan penuh hikmah Raccip Tayyep Erdogan menggunakan hubungan diplomatik yang wujud di antara negaranya dan israel untuk menekan dan mengugut israel. Bahkan Turki kini menjadi negara yang menerajui usaha-usaha memecahkan tembok kematian yang dibina oleh israel untuk menjerut rakyat Palestin di Gaza dengan misi-misi kemanusiaan Mavi Marmara, Land Convoy dan Flotilla 2 yang dijangka akan berlayar ke Gaza pada bulan Jun ini.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.

Kita ingin mengingatkan seluruh umat Islam, isu yang berkaitan dengan permasalahan bumi Palestin bukan isu politik tetapi ia adalah isu yang berkait langsung dengan akidah umat Islam. Apakah jawapan yang bakal kita berikan nanti di hadapan Allah SWT, apabila umat Islam membiarkan saudara-saudara seagamanya dizalimi, dianiaya, dibiarkan mati kebuluran bahkan dibunuh dengan kejam oleh rejim zionis Yahudi?

Kekecewaan dan rasa dukacita kita terhadap kebobrokan sebahagian umat Islam dan pemimpin-pemimpinnya terubat apabila kita teringat kepada hadis Rasulullah SAW yang memberi khabar gembira dari sebegitu banyak hadis. Di antaranya:

Nahik Ibn Surim al-sakuni menyampaikan dari Rasulullah SAW “Kamu akan memerangi golongan kafir sehingga sebahagian kamu yang tinggal akan berperang di Sungai Jordan, kamu di sebelah timur (Jordan pada hari ini) dan mereka di sebelah barat (Palestin yang terjajah)”.

Dari Ibn Hajar al-Asqalani, Muadz bin Jabal menyampaikan dari Rasulullah SAW “Allah Maha Besar akan member kamu kekuatan untuk menawan as-Syams (Palestin) selepas kewafatanku.Orang laki-laki dan wanita akan bertahan di sana sampai kiamat. Sesiapa di kalangan kamu yang memilih salah satu dari pantai-pantai as-Syams (termasuk Gaza) atau Baitul Maqdis adalah mereka itu berada di dalam jihad sehingga hari pengadilan.”

Rasulullah SAW mengatakan berhubung penghuni Tanah suci (al-Quds), “Mereka dan isteri-isteri mereka, anak-anak mereka dan hamba (pembantu-pembantu mereka – lelaki dan perempuan) adalah di dalam ‘ribat (pengawal pada kubu) pada jalan Allah”. ( H.R At-Tabarani )

Muawiyah bin Abi Sufyan menyampaikan dari Rasulullah SAW, “Ada di kalangan umat ku yang sentiasa berada di atas al-haq. Tiada sesiapa yang menentang mereka akan menyakiti mereka sehingga datangnya kiamat” Para sahabat bertanya ‘Di mana mereka itu”? Rasulullah SAW menjawab, “Mereka berada di Baitul Maqdis dan di sekitar Baitul Maqdis”. ( H. R. Iman Ahmad )

Hadis-hadis yang terbit dari lidah Rasulullah SAW adalah satu bukti bahawa apa yang berlaku pada hari ini adalah satu kebenaran yang telahpun disusun oleh Allah SWT. Kita pada hari ini amat beruntung kerana para sahabat hanya mendengar beritanya dari rasulullah SAW sedang kita menyaksikan dengan mata kepala kita sendiri.

Alangkah ruginya jika kita tidak mengambil sebanyak manfaat dari peristiwa ini untuk menyuburkan iman kita dan keyakinan kita untuk berjuang pada jalan Allah?

Teks khutbah disediakan oleh Aqsa Syarif
1 Mei 2011 (Sempena Bulan Naqbah)

Keterangan lanjut mengenai Aqsa Syarif boleh kunjungi http://www.aqsasyarif.org.my/
Share:

Bandaraya Petroleum Miri

Pada 9 – 10 Mel 2011 lalu, aku berkesempatan ke Miri Sarawak lagi. Aku pernah ke sana dua kali sebelum ini atas urusan kerja. Walaupun agak penuh dengan jadual harian, sempat juga menyinggah beberapa lokasi yang dapat ku catatkan di sini. Mungkin dua kali kunjungan sebelum ini, belum wujud lagi teknologi internet atau blog seperti ini. Jadi, tak adalah catatan.

Miri dikatakan mendapat namanya daripada suku kaum Miriek yang merupakan penduduk bumiputra Miri pada abad ke-16. Miri asalnya merupakan sebuah perkampungan tempat nelayan mendapat perlindungan semasa mengharungi ombak besar dan angin kencang. Apabila minyak dijumpai, ini telah menarik perhatian peneroka minyak untuk datang ke sini. Orang Eropah yang datang untuk mencari gali minyak di bandar ini secara tidak sengaja menukar nama Miriek menjadi Miri dan kekal nama Miri hingga ke hari ini.

Bandaraya ini terletak di bahagian Utara Sarawak, dikelilingi oleh laut di bahagian timur dan bersempadan dengan Brunei Darussalam. Walaupun mempunyai penduduk sekitar 280,000 orang, Miri diiktiraf sebagai bandaraya pada Mei 2005 dan merupakan bandar kedua terbesar di Sarawak, selepas Kuching.

Miri membangun kerana industri minyak. Selain daripada itu Miri mempunyai beberapa tempat menarik serta menjadi tumpuan pelancong serata dunia. Antaranya ialah Taman Negara Lambir, Taman Negara Niah, Taman Negara Mulu dan Taman Buaya

Grand Old Lady
Miri merupakan tempat lahirnya industri petroleum bagi Sarawak dan juga Malaysia. Industri ini masih wujud sebagai industri utama di Miri. Telaga minyak pertama telah dikorek oleh Syarikat Shell dan diusahakan secara komersial pada tahun 1910.

Telaga ini namakan juga sebagai Miri Well No. 1 serta The Grand Old Lady. Telaga ini telah ditutup pada Oktober 1972 dan di tempat tersebut telah didirikan Muzium Petroleum mulai 2005.

Beberapa peralatan mengorek dan mendapatkan petroleum yang asal masih terdapat di luar Muzium sebagai tarikan pelancong. Namun telaga ini menjadi saksi kepada perubahan Miri yang asalanya merupakan sebuah perkampungan nelayan, kepada bandar pelancongan yang moden

Hairannya, telaga ini berada di atas bukit yang dinamakan Bukit Kanada. Camana penemuannya dulu ? Nama tersebut diberikan bersempena dengan seorang warga Kanada yang pernah menetap di bukit tersebut, yang bertugas untuk menguruskan pekerja dalam industri petroleum. Bukit ini telah ditukar namanya kepada Bukit Telaga Minyak pada 2005.

Taman Negara Bukit Lambir
Pertama kali aku mendengarnya, Taman Negara Bukit Lambir rupanya bukan sebarangan. Ia dikatakan sangat popular di kalangan ahli ekologi dan para penyelidik.

Taman negara yang terletak kekira 30 minit perjalanan dari Miri ini, begitu luas serta mengandungi pelbagai spesis pokok dan serangga, termasuk yang masih belum dikenali. Bukan itu sahaja, ungka, kera, monyet, babi dan malahan rimau pun dikatakan ada.

Aku tiba sudah agak lewat petang, namun sempat melalui laluan trek khas hutan ini, termasuk jambatan kayu dan jambatan gantung serta mengalami sendiri pemandangan hutan. Berdasarkan papan tanda nama pokok yang diletakkan, pengunjung dapat belajar mengenali spesis pokok-pokok besar yang terdapat di sepanjang laluan seperti Kapur Paji, Peler Kambing, Engkabang Jantong dan Tampar Hantu

Dikatakan terdapat sekurang-kurangnya 7 air terjun dalam perjalanan menuju ke puncak Bukit Lambir. Namun kami sempat sampai ke dua air terjun sahaja. Salah satunya dinamakan Air Terjun Latak.

Walaupun tidaklah banyak air yang terjun, tapi nampak agak menarik juga. Tak dimaklum lebih awal, kalau tidak tentu aku bawak sekali persiapan untuk mandi.

Pasar Tamu Muhibbah
Pasar ini dikatakan antara yang terkenal terkenal bukan sahaja kepada masyarakat tempatan tetapi juga pelancong dalam dan luar negara. Pasar tamu ini telah berusia 25 tahun dan terletak di tengah-tengah bandar raya Miri.

Ia dibuka dengan rasminya pada 30 Ogos 1986 oleh Ketua Menteri Sarawak ketika itu, Datuk Patinggi Haji Taib Mahmud.

Pasar ini agak unik kerana peniaganya terdiri daripada pelbagai kaum dan agama. Mereka menjual pelbagai hasil sayuran dan buah-buahan, termasuk yang dibawa dari pendalaman sekitar daerah ini.

Singgah ingatkan nak cari makanan atau buah-buahan yang special. Nampaknya hampa sahaja. Mungkin bukan musimnya ?

Pantai Luak Esplanade Miri
Pantai Luak Esplanade Miri terletak agak jauh juga dari Bandaraya Miri. Nampak cantik, luas, rata dan bersih juga. Terbentang luas dihadapan ialan Laut Cina Selatan. Luak juga bermaksud ‘bay’ bagi orang Sarawak, so cukuplah kalau dipanggil Esplanade Miri.

Tapi tak berapa ada orang mandi. Mungkin pantainya kurang sesuai atau sebab hari biasa, bukan hujung minggu. Kelihatan ada juga orang turun memukat di pantai ini selain pasangan yang ‘merendek’. Agaknya kalau weekend ramai orang di sini.

Masjid Jamek Miri
Masjid ini terletak betul-betul di hadapan hotel penginapanku. Agak pelik juga, persekitaran masjid penuh dengan pejabat dan juga kedai-kedai, tak nampak ada perumahan atau kampong. Aku kira ini masjid lama lantaran tidak berbentuk moden. Selain masjid terdapat juga bangunan sekolah agama dalam kawasan masjid.

Aku difahamkan,masjid ini didirikan di atas tanah wakaf. Itu yang payah nak diusik. Dulu memang banyak kampong penempatan di sekitar, tetapi sudah ‘hilang’ ditolak pembangunan. Barangkali jemaahnya bergantung kepada pekerja sekitar serta penghuni hotel dimana aku menginap ?

Bagus juga, kedengaran azan dan dapat juga singgah berjemaah. Semasa kusolat di sana, imamnya sudah agak berusia. Berbanding dengan tenmpat lain, di sini kalau selepas azan Maghrib, terus iqamat untuk solat. Apakah semua di Sarawak macam ini. Tetapi persoalannya kini, berapa lamakah masjid ini akan dapat bertahan ?

Lapangan Terbang Miri
Berbanding dengan kunjungan sebelum ini, jauh benar bezanya. Nampaknya lapangan terbang ini telah diupgrade sebegitu rupa bagi menampung keperluan yang bertambah. Malah dianggap kedua tersibuk di Malaysia selepas KLIA dan Kota Kinabalu.

Daripad segi saiz bangunan, tak adalah besar jika nak dibandingkan dengan Alor Star, Langkawi atau Senai Johor Baru. Cuma mungkin sibuk daripada segi bilangan penumpang turun naik kot. Ramai yang berkaitan dengan minyak kot, atau nak ke Brunei atau tempat pelancongan.



Klik untuk lagi gambar
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah