Pengalaman musim-musim cuti perayaan Tahun baru Cina yang lalu menyebabkan aku dan keluarga mengambil keputusan untuk tidak balik kampong atau melancong. Selalunya jalanraya serta lebuh raya khususnya sesak dengan kenderaan orang ramai yang sama ada pulang balik kampong bagi yang menyambut Tahun Baru Cina atau turut bercuti balik kampong, jemputan kenduri kendara atau melancong. Sesak di jalan raya biasa dengan kesesakan di lebuhraya adalah berbeza. Sudahlah bayar tol lagi, pun sesak juga. Baik ikut jalan biasa.
Pada 4 ebruari lalu, aku hadir dalam majlis Pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya Sempena Tahun Baru Cina Peringkat Kebangsaan anjuran Kementerian Pengangkutan Malaysia serta agensi di bawahnya seperti Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Jabatan Pengangkutan Jalan dan MIROS.
Malah pelbagai agensi kemudiannya turut mengadakan kempen seumpamanya. Tidak tahulah sama ada atas kesedaran agensi berkenaan atau sekadar memberikan ruang serta peluang bakal-bakal calon menunjukkan keperihatinan menjelang PRU yang semakin hampir.
Majlis pelancaran diadakan pada 4 Februari di Terminal Bersepadu Selatan, Bandar Tasik Selatan. Agak mengalakkan juga kehadiran. Bimbang juga jika tidak ramai, surat tunjuk sebab akan diminta memandangkan setiap agensi serta bahagian dalam agensi telah ditetapkan kehadiran yang perlu dicapai. Bimbang orang takde, nanti menimbulkan pelbagai persoalan dan spekulasi, memandangkan PRU semakin tiba.
Memang selalunya ketika cuti musim perayaan, khususnya yang agak panjang sikit, kadar kemalangan akan meningkat. Begitu juga kadar kematian oleh kemalangan jalan raya akan meningkat. Sebab itu pegawai agensi penguatkuasa lain pun meningkatkan operasi mereka.
Namun agak aneh, sedang dipromosikan bahawa Sistem Kamera AES mampu mengurangkan kadar kemalangan dan kehilangan jiwa, tetapi timbul kenyataan bahawa penggunaan Kamera AES akan dihentikan sementara waktu selama dua bulan. Bukankah jika begitu baik objektif AES, maka ianya wajar diteruskan sahaja tanpa diberikan ‘cuti’ sempena musim cuti perayaan Tahun Baru Cina. Mungkin ada alas an lain, entahlah …
Sebaliknya, selain daripada menempatkan anggota penguatkuasa JPJ di pelbagai kawasan hitam atau kawasan yang sering berlaku kemalangan JPJ akan menempatkan anggotanya yang menyamar sebagai penumpang bas ekspres sepanjang operasi Tahun Baru Cina ini. Ini bagi memastikan bas dinaiki selamat dari segi teknikal serta pemanduan.
Satu gelagat atau tebiat yang semakin menular dikalangan pemandu kini ialah sikap sombong dan kurang berkomunikasi dengan kenderaan lain. Ini dapat dilihat sekiranya hendak belok atau masuk ke kiri atau kanan, penggunaan lampu isyarat kenderaan tidak digunakan. Ke nak jimat bateri kereta ? Ini betul-betul menyusahkan kenderaan lain. Bukan sahaja teksi, bas serta kenderaan awam, malahan kereta peronda polis pun dua kali lima. Apakah wajar lampu isyarat kenderaan dijadikan keperluan optional semasa beli kenderaan, mungkin boleh kurangkan sikit harga kenderaan tu ...
Pada 4 ebruari lalu, aku hadir dalam majlis Pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya Sempena Tahun Baru Cina Peringkat Kebangsaan anjuran Kementerian Pengangkutan Malaysia serta agensi di bawahnya seperti Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Jabatan Pengangkutan Jalan dan MIROS.
Malah pelbagai agensi kemudiannya turut mengadakan kempen seumpamanya. Tidak tahulah sama ada atas kesedaran agensi berkenaan atau sekadar memberikan ruang serta peluang bakal-bakal calon menunjukkan keperihatinan menjelang PRU yang semakin hampir.
Majlis pelancaran diadakan pada 4 Februari di Terminal Bersepadu Selatan, Bandar Tasik Selatan. Agak mengalakkan juga kehadiran. Bimbang juga jika tidak ramai, surat tunjuk sebab akan diminta memandangkan setiap agensi serta bahagian dalam agensi telah ditetapkan kehadiran yang perlu dicapai. Bimbang orang takde, nanti menimbulkan pelbagai persoalan dan spekulasi, memandangkan PRU semakin tiba.
Memang selalunya ketika cuti musim perayaan, khususnya yang agak panjang sikit, kadar kemalangan akan meningkat. Begitu juga kadar kematian oleh kemalangan jalan raya akan meningkat. Sebab itu pegawai agensi penguatkuasa lain pun meningkatkan operasi mereka.
Namun agak aneh, sedang dipromosikan bahawa Sistem Kamera AES mampu mengurangkan kadar kemalangan dan kehilangan jiwa, tetapi timbul kenyataan bahawa penggunaan Kamera AES akan dihentikan sementara waktu selama dua bulan. Bukankah jika begitu baik objektif AES, maka ianya wajar diteruskan sahaja tanpa diberikan ‘cuti’ sempena musim cuti perayaan Tahun Baru Cina. Mungkin ada alas an lain, entahlah …
Sebaliknya, selain daripada menempatkan anggota penguatkuasa JPJ di pelbagai kawasan hitam atau kawasan yang sering berlaku kemalangan JPJ akan menempatkan anggotanya yang menyamar sebagai penumpang bas ekspres sepanjang operasi Tahun Baru Cina ini. Ini bagi memastikan bas dinaiki selamat dari segi teknikal serta pemanduan.
Satu gelagat atau tebiat yang semakin menular dikalangan pemandu kini ialah sikap sombong dan kurang berkomunikasi dengan kenderaan lain. Ini dapat dilihat sekiranya hendak belok atau masuk ke kiri atau kanan, penggunaan lampu isyarat kenderaan tidak digunakan. Ke nak jimat bateri kereta ? Ini betul-betul menyusahkan kenderaan lain. Bukan sahaja teksi, bas serta kenderaan awam, malahan kereta peronda polis pun dua kali lima. Apakah wajar lampu isyarat kenderaan dijadikan keperluan optional semasa beli kenderaan, mungkin boleh kurangkan sikit harga kenderaan tu ...