Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Day 5 Di Amsterdam : 12 Okt 2006

Last day. Awal pagi mula berkemas. Alamak dah nak meninggalkan Amsterdam. Rasa masih tak puas. Tapi mengenangkan keadaan kesihatan diri, alhamdulillah kira syukur setakat mana yang sempat dikunjungi serta pengalaman yang diperolehi. Lepas round-round sekitar hotel, bertolak ke airport untuk flight jam 12.00pm. Tanya orang sini kenapa suka naik basikal ? Entah katanya, mungkin mudah, di sediakan jalan khas, jalan rata tidak berbukit, ekonomikal dan tradisi sejak dulu. Untuk kanak-kanak katanya kena ada ’test’ untuk dapatkan lesen menaikki basikal !!!! Pemandu taxi yang saya naiki pun kata tak pernah sejak bertahun bawa taxi, berlanggar dengan orang naik basikal. Ya Amsterdan, The City of Bikes. Tempat parking basikal turut disediakan dan of course berlocked. Sebelah Central Station disediakan tempat parking bertingkat basikal. Tapi ada juga yang parking ‘ikut say’ jugak. Itu yang mencacat pemandangan. Harga basikal biasa yang baru disekitar 50 Euro.

Pekerja hotel ( Pakistani ) di Hotel penginapan iaitu Gresham Memphis yang kutemui kata, sebelum pakai Euro, iaitu Glidder harga barang kira ok. Tapi lepas pakai Euro, rega barang naik dua kali ganda. Dia orang pun merungut. Kedai di Airport Schipool agak murah harganya jika dibandingkan dengan Amsterdam, tambahan ada Sale. Orang pun ramai. Moto mereka ‘See Buy Fly’ dikira agak tepat. Disinilah perabiskan duit euro yang mana ada baki berbelas Euro. Jumpa 5 budak Sekolah Sukan Bukit Jalil yang dalam perjalanan untuk ke Mexico bagi menyertai pertandingan entah apa, dah lupa.

Flight penuh. Banyak untung MAS untuk kalau lagu ni. Terfikir, urusan apa mereka ke KL. Ada sorang pramugara yang round jumpa sorang demi sorang penumpang Muslim berdasarkan list yang dibawa. Mereka tanya puasa or tidak. Kalau puasa, makanan akan dihidangkan berasingan bila masuk waktu berbuka. Saja tanya pramugara, nak solat lagu mana. Diterangkan kemudahan bilik solat yang disediakan. Alhamdulillah, kira ok juga Penerbangan Malaysia sekarang. Dalam flight sempat tonton filem The Psiedon dan Xman III menerusi ‘Skyvision multimedia entertainment systems’ yang disediakan. Bacaan al-qur’an dan lagu nasyid pun ada. Sejuk terasa bila dengar bacaan al-qur’an yang dimulakan dengan doa bermusafir. Semoga perjalananku di belanda diberkati Allah.

Sampai KLIA jam 5.30 pagi 13hb Oktober. Ah lega … alhamdulillah selamat sampai ke Malaysia. Tak sabar nak sampai rumah untuk berehat. Orang rumah tiba jam 7.00 pagi dan sampai rumah terus sambung tidur ....
Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2