Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Pengajaran Beberapa Kematian 'Terdekat'

Semasa aku berkunjung ke Langkawi pada minggu lalu, terpampang satu baner iklan kuliah Dhuha oleh Al-Ustaz Datuk Dr Haron Din di Perkarangan Kompleks Haji Ismail Group yang baru. Dah lama juga tidak ikuti ceramah beliau secara live. Namun pada hari yang ditunggu, beliau tidak muncul dan sebaliknya digantikan oleh seorang penceramah dari Kolej Universiti Insaniah. Dikhabarkan al-Ustaz dimasukkan IJN bagi menjalani rawatan jantung. Aku serta ratus hadirin mungkin agak kecewa dengan keadaan ini.

Namun pagi keesokannya petang, terima pula berita yang Al-Ustaz Datuk Harun Taib, Ketua Dewan Ulamak PAS meninggal dunia di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu setelah berada dalam keadaan koma selama dua hari. Aku agak terkejut lantaran tidak mendengar pun berita yang beliau sakit. Mungkin kerana aku sudah lama tidak mengikuti perkembangan beliau.

Aku pernah beberapa kali ke ‘tempat’ Almarhum Datuk Harun Taib lama dulu-dulu, iaitu di Markas Tarbiyyah Kubang Lembik, Manir, Kuala Terengganu. Beliau merupakan merupakan Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu dan Yang DiPertua PAS Hulu Terengganu. Beliau merupakan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Manir, Terengganu selama tiga penggal daripada sejak pilihan raya 1999 hinggalah 2008. Bagaimanapun beliau tidak bertanding dalam pilihan raya umum ke-13 tahun lalu dan tempatnya digantikan oleh anaknya yang kemudian memenangi kerusi DUN Manir.

Ketika berada dalam saf kepimpinan Dewan Ulama sehinggalah menjadi Ketuda Dewan Ulama PAS, beliau sering dilihat mengeluarkan banyak kenyataan yang mungkin sama ada kurang disenangi oleh pendokong parti PAS atau mencabar daya pemikiran pendokong PAS, khususnya berkaitan dengan mengkaji semula penglibatan partinya dalam Pakatan Rakyat. Tidak banyak kenyataan berkaitan politik semasa kerana bagiku sifat beliau lebih kepada sebagai murabbi atau pendidik orang ramai.

Jasa dan amal perjuangan dakwah almarhum sepanjang berkecimpung dalam gerakan Islam seawal remaja sehingga ke akhir hayat amatlah banyak. Semoga ruhnya ditempatkan Allah bersama para Syuhada yang turut memperjuangan Aqidah, Iman dan Islam

Dr Abdul Karim Zaidan
Yang terkini pula ialah kematian Sheikh Dr Abd Karim Zaydan pada 27/1/201, pada usia 97 tahun. Beliau merupakan ulama pakar dalam bidang Fiqh, Usul Fiqh dan Usul Dakwah dan dari Iraq yang menetap di Yaman.

Baru aku teringat, pelbagai kitab yang sering menjadi rujukan dalam perbincangan usrah atau kuliah maghrib, antaranya Usul al-Dakwah.

Hassan Basri Jiranku
Namun sebelum itu pada petang 20hb Januari 2014, aku dikejutkan dengan berita kematian jiranku Hassan Basri semasa di Saujana Utama. Katanya sakit kanser perut. Aku memang sudah mendengar berita yang beliau sakit sebelum ini. Namun semasa berkunjung ke rumahnya bagi menghantar kad jemputan akhir tahun lepas, beliau tiada di rumah untuk aku singgah ziarah. Terkilan juga, sebab tidak sempat jumpat sebelum beliau pergi.

Yang agak melucukan ialah Tok Siak Surau Al-Hidayah membuat pengumuman di pembesar suara Surau Al-Hidayah Saujana Utama dengan meyebut namaku sebagai telah meninggal dunia. Nasib baik aku datang menunjukkan diri semasa pengurusan jenazah jiranku itu di Surau Al-Hidayah. Pada kesempatan ini dapatlah bersua dengan kawan-kawan dan jiran lama.

Sempat bertanyakan anak bungsunya yang 'hyperaktif' kekira berusia 7-8 tahun. Siapa tu, sambil tanganku menunjukkan kubur ayahnya. Abah katanya. Tanyaku lagi, "Tak sediah ke ?", dia diam sahaja.

Tn Haji Mahayuddin JPJ
Yang terkini ialah kematian orang pernah rapat denganku ketika bertugas di Pejabatku, iaitu sejak beliau bertugas di Akademi Pengangkutan Jalan Melaka iaitu Tn Hj Mahayuddin, khususnya semasa menjalankan tugas Pengarahnya yang sedang cuti sakit.

Beliau yang baru dinaikkan pangkat, sempat bertugas kembali dari JPJ Kota Bharu di Ibu pejabat selama dua minggu. Beliau merupakan seorang anggota yang sangat baik, berdedikasi dan mudah bekerjasama dengan sesiapa sahaja.

Apakah pengajaran bagiku terhadap beberapa kematian tadi. Kematian orang yang dianggap ‘dekat denganku’. Semoga Allah ‘menerima’ mereka dan ditempatkan di kalangan para solehin. Terasa kematian semakin hampir bagiku. Malah sudah disebut pun namaku sebagai telah meninggal dunia !!!! Sering terasa takut, apabila mengenangkan begaimana keadaan dan nasibku di alam barzakh nanti.

Mengapa masih perlu takut, sedangkan selalu diyakini bahawa mati adalah pasti bagi semua mahluk Allah yang hidup. Ia adalah suatu perjalanan kepada kehidupan yang lebih luas dan panjang. Tentunya kerana merasa sentiasa masih belum bersedia atau masih terlalu cintakan dunia ini. Oh Tuhan ...
Share:

Walimatul Urus Anakku : Terima Kasih Semua

Entry ini aku adakan bagi menghargai saudara mara, rakan-rakan serta mereka yang hadir dalam Majlis Perkahwinan anak ke-2 aku, Abdul Rahman Hassan dengan Siti Zaleha Baharuddin pada 8 Januari 2014 di Dewan Serbaguna Kompleks Kejiranan Presint 16, Putrajaya.

Pertamanya, maaflah kalau gambar tidak dipaparkan dalam entriku ini. Lagipun aku tidak mengupah jurugambar professional bagi merakamkan detik-detik malis serta kehadiran bagi setiap mereka yang hadir memeriahkan majlis.

Keluarga Terengganu
Aku memang teruja dengan kehadiran adik beradik isteriku serta keluarga dan pasangan dari Kuala Terengganu dan Besut. Maklumlah kebanyakkan mereka jarang-jarang sampai Putrajaya walaupun pernah sesekali-sekala singgah.

Ada yang hadir dengan rombongan yang menyewa van, datang sekeluarga dengan kenderaan sendiri serta naik bas.

Abang Mat serta famili, Che De Baba dan Keluarga Su Lan tunggu sampai pengantin datang, malah sampai petang.




Malah keluarga mertua Che De Babar dari Tongkang Pecah pun datang serombongan van. Mereka juga tidak sempat bertemu dengan Mek dan Ayah ( mertuaku ) yang pulang awal.

Saudara Mara
Ramai juga yang dapat hadir. Alhamdulillah, seronok tengok mereka berkumpul, dari Che Shahrom Kuala Terengganu sampailah ke Atok Singapura.

Teringat gurau nek Amah Singapura, besarnya rumah. Kenapa buat majlis kat sini. mana rumahnya. Mungkin beliau tidak puas harti sebab tak nampak rumahku. Ha .. ha

Ada yang sempat aku bagikan kad jemputan, ada yang pakai jemput melalui mulut atau berpesan pesan menerusi sedara mara yang lain serta tag dalam facebook.

Kekadang terfikir juga, yang jauh-jauh tu kalau tidak dijemput nanti 'terasa' hati dan kalau nak jemput nanti takut menyusahkan untuk datang jauh-jauh.

Geng Saujana Utama
Sebelum ini aku tinggal di Saujana Utama, iaitu sejak penghujung 2000 sampailah kepada pertengahan 2009.

Daripada hampir 80 kad jemputan yang aku hantar kepada kengkawan rapat masa di Saujana Utama, nampaknya tidak sampai separuh keluarga yang hadir.

Mungkin adala hal memasing tu, balik kampong atau ada program keluarga yang lain. Namun terima kasih kepada yang dapat hadir serta 'mengirim'.

Moga persahabatan tidak terputus.

Anggota Ofis
Ini yang sukar sebenarnya. Nak jemput camana sebab ada 150 orang dalam bangunan tempat aku bertugas. Kad jemputan hanya aku edarkan beberapa sahaja.

Yang lain jemput menerusi email, sama ada mereka yang sama dalam Bahagianku dan mereka yang terpilih daripada Bahagian lain, yang aku anggap agak rapat denganku.

Ternyata yang hadir kebanyakkan adalah mereka yang sering menerima undanganku dalam majlis-majlis lain seperti Rumah Terbuka Aidil Fitri. Yang pernah bersama juga ada hadir walaupun kad jemputan aku poskan sahaja.

Agak teruja juga sebab beberapa Pengarah bahagian di Ibupejabat Jabatanku turut hadir termasuk Dato' Timbalan Ketua Pengarah dan Pn Noriah ex-Boss Bahagianku yang telah bersara pada akhir 2011.

Kawan SAJOHA
Hanya beberapa keluarga rakan semasa sekolah di SMS Johor Kluang yang hadir khususnya yang tinggal di Lembah Kelang. Aku juga difahamkan ex-classmateku pun buat majlis seumpama di selatan tanah air.

Kehadiran mereka hanyalah atas jemputan dan hebahan menerusi Facebook SAJOHA SPM80. Nak hantar kad, bimbang alamat yang aku ada dalam yahoo group rakan batch sekolah ku ini tidak updated.

Dr Osman, kawan sekolah sejak rendah darjah Satu sampai sekolah menengah Tingkatan 5 pun hadir bersama famili. Sebelum ini hanya berbual menerusi telefon, kali ini dapat jumpa setelah lama tidak ketemu.

Agak teruja dengan kehadiran Dato' Prof Dr Musa Ahmad, TNC USIM yang merupakan senoir aku dulu dan kami pernah tinggal sebilik. Malah beliau juga kenal Che Abdul Halim Sulaiman yang katanya baru bermeeting sama di Negeri Sembilan beberapa hari sebelum ini.

Persembahan Kumpulan Du'a
Diadakan khas membuat persembahan pengisian bagi memeriahkan majlis. Namun Ustaz Amal yang juga merupakan bapa kepada dua daripada ahli kumpulan ) tidak dapat hadir.

Perancangannya, Ustaz Amal akan mengepalai sambutan ketibaan romgongan masuk pengantin dengan selawat beramai-ramai ( sempena bulan Maulud ) yang diturut dengan bacaan doa.

Persembahn Du'a tidak menghampakan walaupun nampak mutu sistem PA yang kurang berkualiti sesekali-sekala menenggelamkan suara berbanding musik yang mengiringinya.

Yang Lain-Lain
Selain tu rakan-rakan anak-anakku, tetapi hanya beberapa group sahaja.

Juga turut dijempjut hadir anak-anak Yatim Darul Ruqyah, Sungai Merab bersama guru pengiringnya.

Turut hadir geng-geng AJK Surau SMK Presint 14(1).


Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah