Menurut Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w telah bersabda, “Sesiapa yang memiliki kemampuan (keluasan rezeki) dan tidak menyembelih, maka jangan dekati tempat solat kami." ( H.R Imam Ibn Majah di dalam Sunan Ibn Majah, hadis no: 3114 ) Berdasarkan maksud hadis ini, ianya berupa ancaman bagi golongan yang memiliki kemampuan untuk menyembelih pada Hari Raya Aidil Adha, tetapi tidak mengerjakan ibadah korban. Agak berat juga ancaman ini. Maksudnya tidak boleh lagi nak beralasan jika tidak lakukan pada tahun ini, tahun depan sudah buat atau tahun sebelumnya sudah buat, berilah peluang orang lain pulak atau tahun depan kot.
Secara tradisinya di negara kita, ibadah korban seekor lembu dengan 7 bahagian dikongsi bersama dikendalikan sama ada dikalangan ahli, rakan jiran atau badan seperti surau, masjid atau NGO Islamik. Dagiing korban tersebut kemudian diuruskan secara bersama dan kemudiannya diagihkan kepada peserta korban, ahli kariah, fakir miskin, yang susah dan kurang berkemampuan.
Suasana ini mewujudkan satu silaturahim di kalangan ahli kariah atau petugas yang terlibat dalam urusan penyembelihan, melapah dan pengagihan. Si penerima yang mempunyai keperluan akan terasa syukur dan terima kasih atas pemberian serta merasai dirinya diambil perhatian dan mendapat tempat dikalangan penduduk atau ahli kariah setempat. Yang berkemampuan pula, supaya terdetik dikiran bila tiba giliran untuk berkorban juga. Sendiri mahu ingat.
Ini menimbulkan syiar di kalangan penduduk setempat atau ahli kariah. Bayangkan jika tidak ada korban dilakukan. Dulu selalu dikatakan Raya Haji di Kelantan & Terengganu meriah berbanding Raya Aidil Fitri . Memang meriah jika ada ibadah korban dilakukan. Ditempat lain pun kalau dilakukan ibadah korban, meriah juga dan terasa syira Islam itu hidup.
Namun kini wujud pelbagai skim, kaedah atau perkhidmatan korban yang diiklankan di Negara kita tetapi dilakukan di luar negara. Peserta boleh daftar dan bayar secara on-line kepada mereka yang bertindak sebagai wakil pelaksanaan korban itu. Dengan pelbagai tag line digunakan bagi menarik perhatian seperti Murah, Diyakini, Mudah dan Dijamin Sampai Kepada Yang Sepatutnya. Memang ada antara reganya murah,malah jauh lebih murah berbanding dengan caj yang dikenakan oleh pengendali di Negara kita. Apakah rega haiwan ternakan korban di Negara tersebut jauh lebih murah berbanding di Negara kita.
Jika dibandingkan rega daging lembu import yang dijual di pasar malam atau pasaraya, memang reganya jauh lebih murah. Juga ibadah ini dilaksanakan di tempat yang ramai umat Islam yang miskin dan memerlukan bantuan. Mereka dapat juga merasai secara langsung pengertian ukhwah Islamiah , Persaudaraan Islam Seantareo Dunia.
Ada logiknya alasan ini. Memang mudah untuk menyertainya, on-line saja. Namun apakah hukumnya, atau mana yang lebih afdhal ? Sedangkan untuk berkorban tu asalnya disunatkan yang hendak berkorban itu yang menyembelih dan menguruskannya. Ini adalah kerana mengambil pengajaran daripada Rasulullah s.a.w yang menyembelih sendiri haiwan korbannya pada Haji Widak dan menyerahkan sebahagiannya haiwanuntuk disembelih kepada Saidina Ali r.a. Jika tidak pun, peserta digalakkan menyaksi dan melihat sendiri penyembelihan dilakukan. Kalau secara on-line, tak nampak haiwan tersebut disembelih.
Diyakini ke penyembelihan korban dilakukan ? Maklumlah perniagaan dalam dunia internet pun tidak lari daripada penipuan dan pemalsuan. Daripada kemampuan membina laman web di internet, membuat perniagaan bagi menarik pelanggan, mengumpul dana bagi tujuan perniagaan, menjanjikan pelanggan dengan keuntungan yang besar dan segera, akhirnya diketahui syarikat-syarikat ini menyeleweng dan melarikan duit orang ramai sekaligus menipu mereka.
Aku kira tidak salah melakukan Ibadah korban melalui satu-satu syarikat yang ada di internet yang bertindak sebagai wakil. Yang penting ialah dapat pastikan betul-betul bahawa syarikat itu boleh dipercayai, amanah dan komited dalam mempraktikkan hukum agama, supaya tidak jatuh urusan itu kepada syarikat-syarikat yang diragui.
Seperti mana bermain game komputer, interaksi hanya dengan computer tanpa ada interaksi sosial dengan orang lain. Begitulah juga korban menerusi internet. Mana interaksi dengan penduduk, jemaah surau atau masjid. Hilang interaksi dengan komuniti setempat ? Mana yang kureng bercampur dengan masyarakat atau komuniti setempat, mungkin inilah pilihan baginya disebalik alasan tempat lain tu memang orangnya susah dan lebih memerlukan. Malah kalau semuanya dengan ibadah korban on-line, tiada penyembelihan dalam komuniti setempat. Kurang hidup syiar dalam komuniti setempat.
Secara tradisinya di negara kita, ibadah korban seekor lembu dengan 7 bahagian dikongsi bersama dikendalikan sama ada dikalangan ahli, rakan jiran atau badan seperti surau, masjid atau NGO Islamik. Dagiing korban tersebut kemudian diuruskan secara bersama dan kemudiannya diagihkan kepada peserta korban, ahli kariah, fakir miskin, yang susah dan kurang berkemampuan.
Suasana ini mewujudkan satu silaturahim di kalangan ahli kariah atau petugas yang terlibat dalam urusan penyembelihan, melapah dan pengagihan. Si penerima yang mempunyai keperluan akan terasa syukur dan terima kasih atas pemberian serta merasai dirinya diambil perhatian dan mendapat tempat dikalangan penduduk atau ahli kariah setempat. Yang berkemampuan pula, supaya terdetik dikiran bila tiba giliran untuk berkorban juga. Sendiri mahu ingat.
Ini menimbulkan syiar di kalangan penduduk setempat atau ahli kariah. Bayangkan jika tidak ada korban dilakukan. Dulu selalu dikatakan Raya Haji di Kelantan & Terengganu meriah berbanding Raya Aidil Fitri . Memang meriah jika ada ibadah korban dilakukan. Ditempat lain pun kalau dilakukan ibadah korban, meriah juga dan terasa syira Islam itu hidup.
Namun kini wujud pelbagai skim, kaedah atau perkhidmatan korban yang diiklankan di Negara kita tetapi dilakukan di luar negara. Peserta boleh daftar dan bayar secara on-line kepada mereka yang bertindak sebagai wakil pelaksanaan korban itu. Dengan pelbagai tag line digunakan bagi menarik perhatian seperti Murah, Diyakini, Mudah dan Dijamin Sampai Kepada Yang Sepatutnya. Memang ada antara reganya murah,malah jauh lebih murah berbanding dengan caj yang dikenakan oleh pengendali di Negara kita. Apakah rega haiwan ternakan korban di Negara tersebut jauh lebih murah berbanding di Negara kita.
Jika dibandingkan rega daging lembu import yang dijual di pasar malam atau pasaraya, memang reganya jauh lebih murah. Juga ibadah ini dilaksanakan di tempat yang ramai umat Islam yang miskin dan memerlukan bantuan. Mereka dapat juga merasai secara langsung pengertian ukhwah Islamiah , Persaudaraan Islam Seantareo Dunia.
Ada logiknya alasan ini. Memang mudah untuk menyertainya, on-line saja. Namun apakah hukumnya, atau mana yang lebih afdhal ? Sedangkan untuk berkorban tu asalnya disunatkan yang hendak berkorban itu yang menyembelih dan menguruskannya. Ini adalah kerana mengambil pengajaran daripada Rasulullah s.a.w yang menyembelih sendiri haiwan korbannya pada Haji Widak dan menyerahkan sebahagiannya haiwanuntuk disembelih kepada Saidina Ali r.a. Jika tidak pun, peserta digalakkan menyaksi dan melihat sendiri penyembelihan dilakukan. Kalau secara on-line, tak nampak haiwan tersebut disembelih.
Diyakini ke penyembelihan korban dilakukan ? Maklumlah perniagaan dalam dunia internet pun tidak lari daripada penipuan dan pemalsuan. Daripada kemampuan membina laman web di internet, membuat perniagaan bagi menarik pelanggan, mengumpul dana bagi tujuan perniagaan, menjanjikan pelanggan dengan keuntungan yang besar dan segera, akhirnya diketahui syarikat-syarikat ini menyeleweng dan melarikan duit orang ramai sekaligus menipu mereka.
Aku kira tidak salah melakukan Ibadah korban melalui satu-satu syarikat yang ada di internet yang bertindak sebagai wakil. Yang penting ialah dapat pastikan betul-betul bahawa syarikat itu boleh dipercayai, amanah dan komited dalam mempraktikkan hukum agama, supaya tidak jatuh urusan itu kepada syarikat-syarikat yang diragui.
Seperti mana bermain game komputer, interaksi hanya dengan computer tanpa ada interaksi sosial dengan orang lain. Begitulah juga korban menerusi internet. Mana interaksi dengan penduduk, jemaah surau atau masjid. Hilang interaksi dengan komuniti setempat ? Mana yang kureng bercampur dengan masyarakat atau komuniti setempat, mungkin inilah pilihan baginya disebalik alasan tempat lain tu memang orangnya susah dan lebih memerlukan. Malah kalau semuanya dengan ibadah korban on-line, tiada penyembelihan dalam komuniti setempat. Kurang hidup syiar dalam komuniti setempat.