Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Rindu Tok Guru @ KLIBF 2015

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur ( KLIBF ) 2015 telah berlangsung dari 24 April hingga 3 Mei di tempat biasa, PWTC, Kuala Lumpur. Alhamdulillah aku berkesempatan mengunjunginya walaupunn dalam waktu yang sangat terbatas. Tidak sempat juga untuk sampai area antarabangsa sebab ada buku yang hendak aku cari. Nama pun pesta buku antarabangsa …

Namun KLIBF kali ini mengingatkan aku kepada arwah Tok Guru ex-MB Kelantan. Maklumlah ini merupakan Fiesta Buku Antarbangsa KL pertama sejak Tok Guru meninggal dunia. Aku terperasan terdapat beberapa buku terbitan baru yang berkaitan dengan Tok Guru.

Cuma kali ini sebaliknya, orang lain melancarkan buku berkaitan Tok Guru.

Aku rasa beberapa kali dulu Tok Guru pernah hadir melancarkan buku baru. Aku sempat mengikuti majlis pelancaran sebuah buku berkaitan pemikiran Tok Guru dilancarkan.

Fiesta yang berlangsung kali ini nampak banyak buku berkaitan Al-Marhum telah diterbit dan dilancarkan. Penulis atau penerbit cuba memikat ‘peminat’ yang masih terasa akan kehilangan Tok Guru, masih terasa rindu kepada Tok Guru dalam melariskan jualan bukunya. Namun jika nak dibandingkan dengan jualan novel novel kontemporari, mungkin jualannya tidak setanding. Tetapi sekurang-kurangnya idea, nasihat dan buah pemikiran Tok Guru dapat disampaikan, dihayati, dikaji dan dikaji serta disebarluaskan kepada generasi semasa dan akan datang.

Agaknya ada juga buku-buku lama juga diterbitkan mula dengan wajah Tok Guru di letak di muka hadapan, menghiasi tajuk buku.

Memang aura Tok Guru begitu hebat sekali. Sama ada bagi seseorang yang pernah melihat beliau secara life atau tidak. Mungkin ada yang lebih kenal dan menyayanginya, setelah Tok Guru meninggalkan kita.

Teringat aku ketika menziarahi perkuburan arwah. Begitu saja keadaannya, kelihatan macam daif sangat. Macam rasa tidak layak dibiarkan sebegitu rupa. Terasa simpati pulak …. Tetapi didoakan arwah tenang dan sejahtera di sana, insyaallah.

Lagi gambar kenangan semasa KLIBF 2015 ...

Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah