Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Perjalanan Haji - Demam, Pembangunan Semula & Munajat

Hari 23 ( Khamis 12 Nov / 24 Zulkaedah )
Bangkit 12.30 malam, tetapi macam nak demam dan apabila mandi air panas terasa begitu segar. Hari ini buat umrah untuk kali yang ke-10 dan aku niatkan untuk pak mertuaku yang sering ku panggil Ayoh atau Tok Ki.

Dalam van semasa perjalanan dari Tanaim ke MH, apabila aku bertalbiah, tiada yang menyambutnya atau menyambungnya. Kenapa ? Sombongnya ! Ke suara aku yang tak sedap atau salah lafadz sebutanku. Jadi sorang-sorang ajelah.

Walaupun orang memang ramai awal pagi tersebut, namun dapat aku selesaikan tawaf dan saie ku pada jam 4.00 pagi. Aku rasa badanku semakin panas dan tidak begitu selesa. Mulanya aku pergi ke Klinik selepas zuhor, tetapi rupanya ditutup.

Selepas Isyak baru aku temui doktor di Klinik Rawatan Maktab 77. Doktor tu kata, kena sentiasa pakai mask walaupun di masjid, sebab debu akibat kerja-kerja pembangunan dan pembesaran MH. Doktor juga chek tekanan darahku, ok katanya.

Demam
Memang aku sering batuk-batuk sehingga kekadang sakit perutku. Kata orang itu syarat sah mengerjakan haji di Mekah. Tak batuk-batuk tidak sah. Tapi apabila aku katakan yang aku rasa demam dan pening kepalaku ialah disebabkan melihat gelagat manusia di MH, doktor tu barangkali tidak memahami maksudku. Lantas diberinya ubat demam selsema, batuk dan antibiotik. Tak dapat pulak surat mc untuk skip ibadah di MH .. ha ! ha !

Memang aku pening melihat gelagat orang di MH. Apakah ku perlu buat tidak tahu ? Jangan ambil kisah hal percampuran lelaki wanita dalam saf. Jangan hirau saf yang terputus-putus ? Biarkah jemaah lain yang mementingkan diri mereka sendiri, biarkan arah kiblat mereka nak menghadap ke mana pun. Ikut sukalah.

Aku kira percampuran ini disebabkan tiada ruangan khusus dan jelas untuk memisahkan antara jemaah lelaki dan wanita. Manakala jemaah pula enggan berpisah dengan pasangan atau serta kumpulannya, bimbangkan keselamatan, takut tersesat serta payah nak jumpa semula untuk pulang ke tempat penginapan masing-masing.

Di Madinah dengan caranya, tetapi di MH lain pulak fesyennya. Antara yang memeningkan kepalaku melihat gelagat jemaah dalam MH ialah bagaimana saf mereka. Memang specialnya saf di Kaabah ialah mereka membulat menghadap pusat Kaabah. Ini berbeza dengan tempat lain, yang mana safnya lurus. Namun pihak masjid ada menyediakan beberapa tanda atau panduan tertentu, khususnya garisan bagi membina syaf. Cuba bayangkan, Kaabah depan mata. Garisan sebagai penunjuk arah Kiblat disedia, tetapi ramai juga yang menyimpang.

Apa yang susahnya aduhai umat Islam … memeningkan kepala aku sahaja. Kekadang sebelum solat tu aku tegur juga jemaah di hadapanku atau kiri kananku agar berada dalam syaf. Biasanya sama ada aku betulkan sejadah yang dibawa atau tunjukkan tanda garisan yang ada dan seterusnya tunjukkan tanda arah kiblat dengan tanganku. Nak bercakap, tak faham pulak mereka dengan bahasa jawaku.

Namun tidak dinafikan, sesetengah kawasan, tanda garisan arah kiblat tu tidak selari dengan petak-petak lantai marmar. Tetapi pandai-pandailah kita memikirkannya, macam tak pernah solat jemaah aje … . Ini sekadar contoh dari ratusan malah mungkin ribuan yang berlaku.

Pembangunan Semula Mekah
Sebelum sampai Mekah, memang banyak didengar cerita orang yang ke sini serta dalam internet, tentang pembangunan semula Bandar Mekah di sekitar Masjidil Haram sehingga menjadi Intelligent City.

Banyak hotel-hotel di sekitar Masjidil Haram telah dirobohkan dan dibangunkan semula dengan hotel dan bangunan yang baru dan lebih tersusun. Aku percaya yang pembangunan semula ini antara lain adalah untuk memberikan keselesaan kepada jemaah yang semakin ramai khususnya ketika musim haji dan Ramadhan.

Petang hari ini aku sempat meninjau-ninjau kawasan yang sedang dibangunkan. Sebenarnya memang sering kelihatan sekiranya masuk MH menerusi pintu Fath. 24 jam jentera pemecah batu bekerja. Dahsyat sungguh. Itu yang digalakkan pakai ‘mask’, sebab habuk daripada kerja-kerja tersebut.


Semasa aku ke sana, terpampang perkataan ‘415 day to completion’ di billboard yang memaparkan gambaran rupa sekitar MH apabila siap nanti. Wah, nampak hebat.

Tetapi yang menariknya ialah salah seorang anggota panel arkitek pembinaan ini ialah seorang raykat Malaysia iaitu Prof Dr Ismawi Zen. Beliau bersama-sama dengan beberapa pakar luar negara yang lain akan menilai pembinaan serta pembesaran semula MH dan membawa cadangan pembesaran Masjidil Haram untuk diperakui oleh Raja Abdullah al-Saud.



Hari 24 ( Jumaat 13 Nov / 25 Zulkaedah )

Tiada umrah hari ini, berehat lagi. Lagi pun masih terasa kurang sihat. Tapi tetap ke MH awal pagi. Namun terfikir oleh ku. Segala amalan, segala doa, segala ratapan, rintihan dan rayuanku, apakah hasilnya. Sejauh mana doa-doa serta amalanku sepanjang kunjungan aku ke Tanah Suci Mekah dan Madinah di terima Allah ? Apakah demam serta batuk-batuk yang aku hadapi ini sebagai natijah.

Solat Jumaat hari ini memang jelas semakin ramai orang yang hadir. Masalahnya apabila sampai di pintu masuk MH, jemaah suka buat saf di situ hingga menyebabkan jemaah lain ingat dah penuh, lantas ikut sambung saf di situ. AKu yang selalu masuk mengikut pintu keluar Bukit Marwah tersangkut sebab orang suka buat saf di situ.

Ini menyukarkan kita hendak ke hadapan yang aku yakini masih banyak ruang kosong, khususnya di hadapan Kaabah kerana cahaya matahari yang terik. Lantas aku naik ke tingkat atas sekali iaitu, atas bumbung. Juga masih kosong.

Agak menarik juga gelagat jemaah yang mencari tempat berteduh. Sehingga bayang-bayang tiang lampu yang sedikit itu pun dijadikan tempat berteduh. Apakah ini gambaran, bagaimanakah kita hendak mencari tempat berteduh daripada kepanasan di padang Mahsyar nanti ?

Melompat Hijir Ismail
Sebaik solat jumaat, aku lihat ramai seperti VIP solat dalam kawasan Hijir Ismail yang sememangnya ditutup sebelum solat Jumaat. Juga kelihatan beberapa mayat di atas lantai yang baru disolatkan.

Sebaik sahaja Hijir Ismail dibuka semula, aku lihat ramai yang melompat naik kepenghadang Hijir Ismail tu. Rupanya mereka memang menunggu peluang. Berdasarkan pakaian, mungkin jemaah dari Afrika. Polis yang bertugas nampaknya bukan main marah, lantas menyuruh mereka keluar semula dari tempat dimana mereka melompat masuk.

Bermunajat Di Hadapan Kaabah
Keistimewaan memandang Kaabah ialah tidak timbul langsung rasa jemu memandangnya. Hal ini aku kongsi bersama dengan seorang ahli perniagaan India yang sempat berbual denganku pada suatu petang, ketika aku sedang memerhati Kaabah dan melihat gelagat manusia yang sedang tawaf.

Memandang Kaabah tidak sama dengan pengalaman aku memandang New York World Trade Centre, juga tidak sama dengan memandang Petronas Twin Tower ataupun Singapore Flyer. Memandang Kaabah mengingatkan kepada sejarah pembinaannya yang bermula sejak zaman Nabi Adam lagi. Kaabah adalah Baitullah, iaitu Rumah Allah, walaupun tidak bermaksud di dalamnya Allah tinggal. Tetapi Allah yang memandu manusia menerusi perantaraan Jibrail bagaimana membina, menjaga dan memeliharanya.

Memandang Kaabah sahaja sudah mendapat pahala. Sama ada secara langsung ataupun dikatakan juga gambar-gambar kaabah. Ramai yang ambil kesempatan duduk di tangga sambil berdoa, bermunajat atau sekadar merenung memandang kaabah.

Aku pula rasa tidak puas hati kalau ke MH, duduk di saf yang terlindung pemandanganku dengan Kaabah. Tak nampak semua, nampak sikitpun jadilah. Sambil-sambil mengaji, sesekali merehatkan mata dengan memandang Kaabah. Terasa puas dan nikmatnya.

Pelbagai gaya manusia bermunajat di hadapan Kaabah, sama ada secara berdiri dan duduk. Semuanya mengharapkan agar Allah memperkenankan segala permohonan, mengampunkan segala dosa, meluaskan pintu rezeki, memberikan keselamatan dunia dan akhirat serta dimasukkan ke dalam syurga.


Share:

Perjalanan Haji - Roomate, Iphone SR400 & Cukur SR350

Hari 21 ( Selasa 10 Nov / 22 Zulkaedah )

Bangkit 12.30 malam untuk menyambung lagi siri umrahku. Kali ini untuk kali ke-9 dan aku niatkan untuk ibuku. Alhamdulillah, walaupun orang ramai, tetapi OK. 3.40 pagi siap. My wife kata cepat sangat masa tawaf. Tetapi bagiku tawaflah yang agak mencabar dan perlu berhati-hati terutamanya dalam memastikan bahu kiri ke Kaabah.

Kalau diambilkira perlanggaran dan tersentuh kulit antara lelaki dan wanita menyebabkan terbatalnya wuduk, lagi teruk dibuatnya. Jangan kisah orang lain yang nampak pelbagai dan tidak mengikut sebagaimana buku atau kursus yang aku ikuti. Bila saie barulah boleh berlenggang kangkung sikit.

Selepas Asar sehingga isyak, aku naik ke bumbung bersama isteriku. Banyak pintu telah dibuka dan wanita pun semakin ramai. Masalah biasa mulai timbul iaitu percampuran jemaah. Argh ! di mana-mana, pening kepalaku.

Menurut hadis, haji yang sempurna, haji yang mabrur seumpama berjihad. Terasa memang sukar hendak diperolehi. Mungkin usaha bersungguh-sungguh melawan atau mengelakkan percampuran ini boleh menjadi sebahagian daripada jihad.

Mungkin sebab manusia terlampau ramai, masih kedapatan segelintir barangkali yang aku lihat tidak memanfaatkan masa berada di MH. Tidur, berbual dan berkhayal memerhati kaabah serta gelagat yang bertawaf.

Cumanya bersangka baik sahajalah, mungkin terlalu mengantuk, sekadar nak berehat sekejap dan mereka telahpun niat iktikaf dalam MH.

Tentang bilik & Roomateku
Sebagaimana pernah aku sebutkan, aku sebilik berempat. Dilengkapi dengan 4 katil single, bertilam cadar, bantal dan selimut. Dilengkapi dengan alat hawa dingin, kipas serta peti sejuk. Bilik air share dengan orang dari bilik lain, terletak di luar bilik tidur. Macam asrama, tapi OK bagiku. Ada juga bilik yang dilengkapi dengan bilik air sekali.

Dua daripada roomate ku orang bisness menetap di Shah Alam, yang ku panggil Che Mat serta Che Jamal yang kekadang kami panggil Ustaz. Bukan ustaz lulusan agama, tetapi banyak terlibat dalam dengan aktiviti keagamaan surau di tempatnya selain Pengerusi Pembinaan Surau. Seorang lagi roomateku ialah adik iparku sendiri, Zailan yang ku panggil saja Jai.

Kiranya dengan roomate takde masalah sangat, baik-baik belaka. Che Mat dan Ustaz nie nampaknya shopping sakan. Maklumlah orang berwang dan bisnesman kontraktor berbanding aku. Selalu cerita tentang peluang niaga berdasarkan tawaf kedai yang dilakukan dan selalu beli macam-macam makanan untuk dikongsi bersama dalam bilik. Yang lucunya ada suatu hari tu mereka beli kepala paip shower, SR5 sahaja !!! Macamlah tak ada di Malaysia ...

Hari 22 ( Rabu 11 Nov / 23 Zulkaedah )

Hari ini tidak buat umrah, rehat. Pagi ini aku dan isteriku sarapan roti canai dengan kuah kari ayam yang di beli dengan harga SR10. Kiranya mahal kos sarapan di sini. Menjadi kelaziman, kami sarapan di koridor atau laluan antara bilik. Maklumlah kami suami isteri tidak tinggal sebilik sepanjang di Mekah. Ini pemandangan biasa.

Panas sungguh hari ini. Dalam perjalanan ke MH untuk solat zuhor, aku beli kain serban untuk menutup kepala dan muka. Terasa rimas pulak. Di MH aku duduk sebelah jemaah dari Jambi Indonesia. Katanya tidak tepat juga kalau nak dikatakan ramai jemaah muda-muda dari Indonesia. Katanya tahun ini adalah tahun terakhir yang berusia 65 tahun ke atas tidak dibenarkan menunaikan haji. Jadi sepatutnya ramai yang pergi tahun ini. Mulai tahun depan, hanya yang berusia di bawah 65 sahaja dibenarkan.

Ketuk Pintu Tandas
Lepas asar aku sakit perut nak membuang air besar. Aku tercari cari tandas yang terdekat, tanya pekerja masjid sorang demi sorang dan akhirnya ketemu. Argh ramai dan beratur pulak sedangkan terasa macam sudah tak tahan. Aku baca surah Tabbadyada sebagai penahan. Alhamdulillah, sempat. Akhirnya tiba giliranku masuk bilik tandas dan aku lepaskan sepuas-puasnya. Aku rasa macam cirit birit. Agaknya sebab makan kari ayam pagi tadi.

Sedang sedap melepas, tetiba pintu tandas diketuk dari luar beberapa kali. Kenapa ? Mungkin suruh cepat dan mereka terasa lama menunggu. Ah peduli apa, aku harus selesaikan hajatku dan bukannya segaja nak seronok-seronok dalam tandas. Rupanya memang lumrah begitu, tak boleh lama dalam tandas, akan adalah yang mengetuk pintu diluar supaya lekas-lekas selesaikan hajat.

Lepas maghrib aku bersebelahan dengan jemaah KT105 yang baru sampai. Penerbangan mereka terus masuk ke Jeddah sebelum ke Mekah. Maknanya mereka berihram dari Kelana Jaya lagi. Wah lama tu !! Lepas isyak pulak aku bersebelahan dengan jemaah KT19. Katanya penerbangan pulang dengan MAS, lewat 12 hari. Jika ada hal kerja dan urusan tertentu, tentunya bermasalah. Tetapi kalau dah tak ada apa-apa seperti orang pencen mungin seronok sebab peluang tambahan untuk beribadah di tanah suci, sama ada di MH atau Masjid Nabawi.

Iphone SR400 !!!
Hari ini roomateku beli Iphone Apple dengan harga SR400 dan N96 SR250!!! Aku terkejut, biar betul. Nampak memang macam ori. Tetapi tak dapat nak buktikan sepenuhnya fungsi sebagaimana yang original, seperti wi-fi. Rupanya ramai yang kata telefon di sini memang murah dan jenama yang popular ialah Nokia.

Namun aku berkeyakinan semua telefon ini bukan ori. Made in China. Takpe tak ori asalkan functionya ada dan sama dengan yang ori. Aku perasaan huruf O dalam Nokia tu tak bulat penuh.

Potong Rambut SR350 !!
Roomateku juga cerita yang memang sukar aku percaya. Katanya ada seorang hamba Allah selepas mengerjakan saie, membongkok seperti minta dipotong rambutnya. Lalu dipotong rambutnya oleh seorang yang memang mengambil upah potong rambut dengan guntingnya.

Potong rambut atau bercukur adalah kewajipan sebagai satu cara untuk melepaskan pantang larang ihram kerana umrah yang juga dipanggil tahallul. Potong tu sekurang-kurangnya 3 helai sahaja. Hamba Allah tersebut terkejut besar apabila pemotong rambut tu minta SR350 untuk kerja yang tidak seperti mana dan bukan diminta pun.

Lantas hamba Allah itu mengeluarkan gunting yang dibawanya sendiri sambil menghunuskan mata gunting yang tajam ke arah orang yang memotong rambutnya, dengan lagak seperti mahu menikam dan berkata, ‘ini kau 350 rial !’. Pemotong rambut tu kemudian beredar.

Memang tidak logik SR350. Botakkan kepala di kedai yang berderetan di hadapan MH pun SR 5 hingga SR10. Aku selalu bawa sendiri gunting ketika gi umrah, sekadar nak gunting beberapa helai rambut. Ramai juga yang bercukur membotakkan kepala yang dilakukan oleh rakan-rakan masing-masing.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah