Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Perjalanan Haji - Solat Jumaat & Rutin Harian

Hari 17 ( Jumaat 6 Nov / 18 Zulkaedah )

Bangkit awal pagi untuk umrah kali ke-7. Terkejut pulak pagi ini sebab tambang van yang dikenakan cuma SR5. Selalunya SR10. Rupanya memang lazimnya SR 5 sahaja. Tawaf dan saie lancar sahaja, 3.45 pagi selesai. Tetapi selepas tawaf, kali ini kami dapat solat dekat pintu Kaabah, berhampiran Multazam.

Nampak ada ruang kami terus masuk. Puas hati dapat solat di situ, kami tak masuk ke Hijir Ismail, lagipun nampak sesak sikit.

Solat Jumaat
Ke MH awal sikit untuk solat Jumaat. Isteriku tidak ikut sebab ada Kuliah Agaa Permasalahan Wanita. Jalan masuk berhampiran MH awal lagi telah ditutup daripada kenderaan masuk.

Jemaah wanita tetap ramai seperti solat zuhor biasa, malahan bercampur juga seperti biasa. Entahlah, agaknya kat negara masing-masing mereka solat Jumaat macam itu juga ke ? Pening aku melihat percampuran jemaah lelaki dan wanita ni. Walaupun panas terik, aku duduk di lantai kaabah.

Aku lindungi muka ku daripada kepanasan dengan tanganku. Sesekali-sekala, orang sebelahku entah kenapa berdiri, mungkin telah jemu dudul atau nak regangkan otot. Apabila berditr, menjadikan teduh wajahku daripada cahaya matahari. Tetapi sekali sekala ditiup angir, terasa nyamannya. Walaupun tidak faham khutbah yang dibaca, namun tetap berhasrat untuk mendengar kerana sedap bunyinya.

Tidak langsung rasa mengantuk, malahan tidak ramai yang tertidur semasa khutbah dibacakan, berbanding di negarta kita. Terasa aku cuba memahami, mungkin berkisar fadhilat dan hikmah haji. Semasa berdoa, agak mendayu-dayu sambil khatib menangis-nangis, begitu juga orang sebelahku.

Masa nak masuk asar, aku duduk sebelah dengan orang Malaysia jemaah KT12, tetapi mengerjakan Haji Qiran. Mak oi … patutlah berpakaian ihram, ingatkan nak buat umrah. Haji Qiran bermaksud mengerjakan haji bersekali atau serentak dengan umrah. Jadi mereka bermiqat dengan pakaianihram ketika masuk sebelum Mekah di Bir Ali . Bayangkan hari ini baru 15 Zulkaedah. Ada hampir sebulan lagi baru boleh tanggalkan ihram dan lepas 13 pantang larang, iaitu selepas haji selesai dilaksanakan. Aku salute dengan orang yang macam ini

Lepas solat asar, aku baca Mathurat di Bukit Marwah, sambil memerhati gelagat orang bersaie.

Kemudian naik ke bumbung atau tingkat atas sekali. Sekali lagi aku serta orang ramai, menikmati pemandangan dan pergerakan orang tawaf mengelilingi Kaabah.

Aku perhatikan sekitar Hajarul Aswad, memang terasa rumit untuk aku memasukkinya. Sesak dan berak-asak. Aku lihat pihak polis terpaksa berkeras dan berkasar untuk clearkan kawasan Hajarul Aswad ketika hampir masuk maghrib. Salah seorang polis yang nampak gempal sikit badannya, memelok bingkai perak Hajarul Aswad bagi menghalang orang ramai yang masih berdegil hendak masuk mencium Hajarul Aswad.

Jemaah semakin ramai di atas bumbung apabila mengetahui ianya dibuka dibuka,dengan pembukaan pintu untuk naik ke atas.

Sebaik solat Isyak, aku menerpa ke hadapan untuk mengambil gambar bagaimana rupa susudan saf yang mengelilingi Kaabah. Memang kelihatan agak menarik saf membulati Kaabah.

Tetapi selain dapat menikmati pemandangan menarik di sekitar Kaabah daripada atas, keadaan di atas agak sejuk berbanding tingkat 1 yang masih berbahang walaupun semasa solat maghrib. Entah macamana sistem ventilationnya, mungkin belum siap lagi ?

Hari 18 ( Sabtu 7 Nov / 19 Zulkaedah )

Bangkit awal untuk qiamullail ke MH 2.30 pagi. Hari ini rehat, tidak mengerjakan umrah setelah target 7 dicapai. Tadi di MH tidak berapa tenang, orang bersebelahanku asyik berborak pepagi buta, bukan terganggu kerana mengaji atau mengatib. Itu yang pentingnya ilmu bagaimana mengisi masa dengan ibadah, bukan sekadar datang awal sebab hendak dapat tempat dalam saf di hadapan Kaabah.

Rutin Harian
Mungkin berbeza sikit rutin harianku di Mekah dengan semasa di Madinah, lantaran jarak yang agak jauh dengan MH. Selalunya bangkit awal pagi. Kalau tidak melaksanakan ke Tanaim bagi melaksanakan umrah, aku terus ke MH. Qiamullail dan mengaji sehingga solat suboh. Then baca Al-Mathurat dan sambung mengaji sehingga masuk waktu Duha. Lepas solat Dhuha baru balik hotel.

Sampai hotel, sarapan pagi dengan apa yang sempat, sama ada di kafetaria atau dibilik. Belilah apa yang patut dalam perjalanan balik. Tetapi aku yang jarang makan mee segera, macam menjadi ketagih pulak di Mekah nie. Mungkin sebab tengok orang lain makam macam sedap aje, lalu akupun ikut sama. Mee segera sini banyak jenama Indon, tetapi dikilangkan di Saudi Arabia.

Lepas sarapan, berehat, basuh baju or tidur. Kekira jam 11.00 mula ke MH untuk solat zuhor. Lepas solat zuhor balik ke hotel untuk makan tengahari dan ke MH semula jam 2.30 petang untuk solat asar. Terus berada di hotel sehingga solat isyak, baru pulang ke hotel untuk makan malam. Lepas makan kekira jam 9.30 dah mula masuk tidur.

Ulang alik ke MH sehari 3 kali. 800m X 6 = 4,800m. Kekiranya satu hari perjalanan dengan berjalan kaki 5km … fuh !!! Kuruslah badan. Kukira walaupun mungkin aku banyak makan, tetapi berbaloi dengan tenaga yang aku gunakan setiap hari.

Aurat Jemaah Wanita India
Berbanding dengan jemaah Indonesia yang agak muda-muda, jemaah India kelihatan ramai yang tua-tua serta agak dhaif sikit. Mungkin taraf hidup disana, dah seusia begitulahlah baru cukup wang untuk belanja mengerjakan haji. Tapi yang sedihnya daripada segi pakaian, khususnya bagi wanita.

Apakah mazhab mereka membenarkan begitu aurat wanitanya. Rambut kekadang terjojol keluar daripada selendang yang pakai lilit kepala sahaja tanpa scarf. Malah seluarnya menutup setakat paras buku lali sahaja. Begitulah juga keadaan mereka ketika solat.

Petang tadi seorang lelaki arab menegur seorang wanita India untuk membetulkan rambutnya yang terkeluar daripada selendangnya.
Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2