Selalu juga kedengaran diadakan pesta jualan, ekspo atau kempen Belilah Barangan Malaysia atau barangan tempatan. Tetapi entah kenapa aku jadi tertarik hendak mengunjungi Pameran atau Ekspo Barangan Malaysia yang diadakan di PWTC Kuala Lumpur mulai dari 16 hingga 20 Jun 2010. Aku pergi pada hari terakhir, serentak dengan Hari Konvokesyen sebuah universiti swasta. Itu yang kelihatan agak ramai pengunjung ekspo ini.
Memang banyak barangan diperagakan dalam ekspo ini dan khabarnya hampir 200 syarikat menyertainya. Since ekspo ini dianjurkan oleh sebuah agensi kerajaan, mungkin ianya dilihat sebagai usaha kerajaan untuk melindungi industri tempatan. Tetapi jika setakat menumpukan kepada pasaran tempatan, mungkin kurang bermakna. Sebagaimana pesanan PM, syarikat tempatan pelu lebih berani bersaing, membuat inovasi dan meningkatkan produktiviti barangan untuk bersaing di peringkat lebih tinggi.
Tetapi banyak barangan yang aku lihat seperti tidak kelihatan di pasaran tempatan umpamanya industri cokelat. Banyak booth pameran di sekitar booth kawasan Lembaga Koko negara mempamerkan cokelat yang macam tidak pernah ku tengok di pasaran tempatan. Daripada segi rasa cokelat tersebut, aku kira boleh tahan juga. Ku kira setanding juga dengan jenama terkenal lain.
Bila aku tanya, kebanyakkan mereka kata masih dalam peringkat promosi, jualan esklusif di Airport dan mengikut tempahan serta ada di jual di pasaraya besar yang jarang-jarang aku kunjungi.
Apabila menyebutkan barangan Malaysia, tidaklah terhad kepada barangan tradisional sahaja seperti kraftangan, batik, songket serta minuman herba seperti tongkat ali, mas cotek dan tunjuk langit.
Dalam hal ini aku kira packaging juga memainkan peranan. Ianya perlu dilihat sebagai 'global' selain menepati mutu dan standard antarabangsa. Sebagai pengguna pun rekabentuk dan mutu packaging menjadi kriteria dalam pemilihan sebelum membeli.
Aku tertarik dengan beberapa produk lain yang ku kira baru dikeluarkan atau diperkenalkan seperti tempe stick, nasi goreng dan beriyani segera, handphone al-Quran dan jus delima. Bagi tempe stick, memang sedap dan begitu terasa rasa tempenya, walaupun rupanya sudah jadi lain berbanding kepingan tempe yang selalu di jual di kedai-kedai.
Aku kira ekspo ini juga hendak menunjukkan kepada pengunjung bahawa barangan tempatan setanding kualitinya berbanding kita yang selalu membeli serta membandingkannya dengan produk dari luar negara
Bagi pengusaha pula, pasaran tempatan memang diperlukan bagi membina asas atau tapak sebelum mereka melangkah jauh melebarkan sayap ke luar negara, sama ada di pasaran serantau mahupun ke peringkat antarabangsa.
0 Komen:
Post a Comment