Sungguh ironi sekali, apabila dikatakan Ramadan sebagai bulan kita mengekang hawa nafsu dan runtunan selera, tetapi di bulan inilah pembaziran dan sikap berlebih-lebihan seolah-olah menjadi kebiasaan. Itulah yang diperkata oleh khatib dalam khutbah bertajuk 'Ramadhan Dirai, Pembaziran Dihindari' hari ini.
Gejala pembaziran itu hakikatnya sangat luas dan sebahagian besarnya kita tidak sedari antaranya ialah pembaziran masa, ilmu, amalan, harta, hati, tubuh badan dan akal.
a. Pembaziran masa berlaku apabila peluang beribadah dalam bulan Ramadan tidak digunakan dengan sebaiknya dengan amal ibadah dan kebaikan sehingga berlalu begitu sahaja dengan sia-sia.
b. Pembaziran ilmu berlaku jika tidak diamalkan untuk jalan kebaikan.
c. Pembaziran amalan berlaku jika ia dilakukan dengan hati yang tidak ikhlas kerana Allah SWT.
d. Pembaziran harta berlaku jika ia dibelanjakan pada perkara yang tidak bermanfaat dan tidak diredai Allah SWT.
e. Pembaziran Hati berlaku jika ia kosong daripada perasaan kasih dan cinta kepada Allah SWT.
f. Pembaziran tubuh badan berlaku jika tidak digunakan untuk beribadah kepada Allah SWT.
g. Pembaziran akal berlaku jika ia tidak digunakan untuk memikirkan sesuatu yang bermakna kepada Islam
Gejala pembaziran itu hakikatnya sangat luas dan sebahagian besarnya kita tidak sedari antaranya ialah pembaziran masa, ilmu, amalan, harta, hati, tubuh badan dan akal.
a. Pembaziran masa berlaku apabila peluang beribadah dalam bulan Ramadan tidak digunakan dengan sebaiknya dengan amal ibadah dan kebaikan sehingga berlalu begitu sahaja dengan sia-sia.
b. Pembaziran ilmu berlaku jika tidak diamalkan untuk jalan kebaikan.
c. Pembaziran amalan berlaku jika ia dilakukan dengan hati yang tidak ikhlas kerana Allah SWT.
d. Pembaziran harta berlaku jika ia dibelanjakan pada perkara yang tidak bermanfaat dan tidak diredai Allah SWT.
e. Pembaziran Hati berlaku jika ia kosong daripada perasaan kasih dan cinta kepada Allah SWT.
f. Pembaziran tubuh badan berlaku jika tidak digunakan untuk beribadah kepada Allah SWT.
g. Pembaziran akal berlaku jika ia tidak digunakan untuk memikirkan sesuatu yang bermakna kepada Islam