Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

PS vs PK

Jam tangan menunjukkan pukol 4.00 petang. Para ibubapa sekumpul di sana sekumpul di sini sedang asyik bertukar-tukar pandangan sambil anak-anak masing-masing mengikuti sesi persekolahan KIDaS di kawasan Surau Al-Hidayah. Sedang Sang Pengerusi Surau (PS) duduk berehat di bangsal Surau Al-Hidayah, sambil mengurut-urut janggutnya yang keperang-perangan, lalu datang Pengerusi KIDaS (PK) menghampirinya terhegeh-hegeh.

'Sedih aku melihat keadaan surau petang ini', keluh si PK.

'Apasal pulak ?', jawab si PS selamba.

'Kau tak nampak apa yang berlaku kat Surau sekarang ?', rasa naik marah si PK.

'Ya lah, anak-anak tengah semangat nak gi belajo di sekolah, tapi rupanya bukan sekolah, tapi surau. Menulis sambil duduk, terbongkok-bongkok. Nasib baik cukup kipas”

Relaks lah brader ...' ,jawab si PS selamba.

'Relaks kau kata, tak simpati ke ? ', terasa ringan tangan pulak si PK tapi dalam hati tertanya, bagaimana agaknya perasaan ibubapa mereka ?

'Patutnya kau dah anticipate benda ini akan berlaku dan cepat bertindak mencari jalan mengatasinya, sekarang dah terlambat beb. Kau punya AJK nie lembab sangat !!!', si PS mengeluarkan pendapatnya.

'Sekarang tengoklah apa yang sedang berlaku. Bayar ratusan yuran, ini ke hasilnya? Ini bukan tahun 1965 brader, ini tahun 2005 dan Ogos ini diistiharkan Selangor Negeri Maju'. Tambah si PS lagi.

Si PK tunduk sejenak, sambil mengangkatkan mukanya memandang ke arah surau. Seorang murid sedang berjalan menuju tandas untuk kencing barangkali. 'Ini tak boleh jadi ...', bentak di PK dalam hati.

'Lepas ini surau tentunya kotor, tandas pun sama. Sampah takyah cerita. Sesilap dinding surau penoh contengan. Masa kelas bebudak main kejar-kejar, guling-guling atas karpet...', ujar si PS lagi.

'Pening-pening ... habis tu nak buat lagu mana', si PK mulai resah.

'Kau bincanglah dengan kau punya AJK dan untuk sementara waktu ini kita buat MOU antara Pengerusi Surau dengan Pengerusi KIDaS', si PS mengemukakan cadangannya.

'MOU ? ...', si PK kehairanan.

'Apalak mangkuk sangat kau nie, biasalah ... Macamanalah kau boleh jadi Pengerusi KIDaS, baik aku yang ganti ajelah ...'. Kata PS.

'Ok .. OK ... apa isinya MOU tuh ?', tanya PK seperti takut kehilangan jawatan sebagai Pengerui KIDaS.

'Mulai Januari 2005, KIDaS kena bayar bil api dan air Surau Al-Hidayah', PS memulakan bicaranya.

'OK, selain tuh ... ?', si PK seperti menyetujuinya.

'Lagi, KIDaS kena sediakan atau upah tukang bersih karpet, kutip sampah sekitar, cuci tandas serta potong lalang surau ... Boleh ?', tambah si PS.

'Oiii mana nak cari orang cam ini ....', rungut si PK keresahan.

'Itu aku tak tahu, kalau tak nak, jangan guna suraulah'. ugut si PS.

'Timbang rasalah sikit', rayu si PK.

'Buat mari penimbang untuk aku timbang kau punya rasa tuh !!!', lawak si PS tapi serius.

'Ini aku nak kena bincang dengan AJK aku ni ....', keluh si PK sambit mengaru-garu kepalanya.

"Kau bincang juga, takkan selamanya nak terus tumpang di surau. Dahlah tumpang di SK kemudian di SM. Dasar penumpang tak tahu malu betollah kau ini', kata si PS.

Hati si PK mulai panas, jiwanya mulai nak memberontak dengan tempelaan si PS. Namun geloranya tidak setanding ombak tsunami yang baru melanda.

'Tu sebelah surau tu tanah lapang, kan boleh buat kelas. Daripada jadi tempat pembiakan ular ...', cadang si PS sambil menunjukkan tangan kepada tanah yang dikatakan direzabkan untuk Tadika Kemas.

'Kau mintalah tanah tuh ...'. tambah si PK.

'Tapi ... tapi .... ', PS kelihatan konpius.

'Tapi apa lagi, lembab betollah kau nie !! Harap aje setiap AJK KIDaS dapat sepasang baju kebangsaan free !!', bentak PS semakin berani.

'Tuan Pengerusi, tolong ... ada budak jatuh daripada wakaf ....', kedengaran jeritan daripada Yusri Putrajaya.

Orang ramai berlari mendapatkan budak berkenaan. Lututnya berdarah. Zul Perhebat berlari ke rumah mencari kotak 'First Aid Kit'. Suasana kecoh kejap. Alhamdulillah, berkat pengalaman 'Dr' Zul Perhebat, luka berkenaan dibalut elok.

'Kau tengok tu, patutnya KIDaS kena sediakan First Aid Kit tau !!', PK menganguk-anggukkan kepala mendengar kata-kata PS tu.

Kelihatan beberapa orang datang untuk solat 'asar. Melihat suasana dalam surau, mereka lantas keluar semula dan mungkin ke Surau An-Nur atau pulang ke rumah.

'Ini lagi satu masalah, camana orang nak solat Asar ?', bisik PS kepada PK.

Beberapa minit kemudian, ibubapa semakin ramai datang ke perkarangan serta di luar pagar surau untuk mengambil anak-anak pulang. Waktu menghampiri 5.30 petang dan kelihatan anak-anak mulai keluar daripada surau. PS dan PK memerhati suasana berkenaan daripada jauh. Suasana yang entah bila akan berakhir ....

Nota : Kisah ini dicoretkan pada 4 Januari 2005
PS = Pengerusi Surau Al-Hidayah
PK = Pengerusi AJK Pengurus KIDaS
Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2